Alone In The Dark 4 – nic pro kardiaky

Sám ve tmě, sám před počítačem. Tak taková je situace, ve které jsem se ocitnul, když jsem nainstaloval nejnovější díl z úspěšné hororové série s výmluvným názvem Alone In The Dark. Tehdy jsem byl ještě vyrovnaný mladý muž bez okousaných nehtů, podivných snů a neustálého tiku ve víčku levého oka. Zdá se, že tato hra mě trvale poznamenala.
Žánr: survival horor
Výrobce: Darkworks/Spiral House
Vydavatel: Infogrames
Minimální konfigurace: Pentium 266 MHz, Windows 95/98, 32 MB RAM
Doporučená konfigurace: Pentium II 300 MHz, Windows 95/98, 128 MB RAM
3D:ne
Multipalyer: ne

Sám ve tmě, sám před počítačem. Tak taková je situace, ve které jsem se ocitnul, když jsem nainstaloval nejnovější díl z úspěšné hororové série s výmluvným názvem Alone In The Dark. Tehdy jsem byl ještě vyrovnaný mladý muž bez okousaných nehtů, podivných snů a zběsilého škubání ve víčku levého oka. Zdá se, že tato hra mě trvale poznamenala.

Alone In The Dark 4: New Nightmare navazuje na úspěch přecházejících tří dílů stejnojmenné série a zároveň nese všechny charakteristické rysy nových survival-hororů tak, jak je svým komerčním úspěchem definoval Resident Evil. Nejnovější Alone In The Dark tedy už není žádná nevinná duchařinka s dětsky naivní grafikou, ale temná, hnilobným zápachem nasycená podívaná, která má za úkol jediné: všemi prostředky vás přikovat k židli a napínat vaše nervy na pomyslném skřipci.

Alone In The Dark 4Alone In The Dark 4

Alone In The Dark 4Alone In The Dark 4

Vše začíná dramatickou sekvencí, během níž se seznámíte s hlavními postavami. Jsou dvě a musíte si vybrat za koho budete hrát. První možnost je starý dobrý Edward Carnby - soukromý detektiv pátrající po důvodech vraždy svého přítele Fiska. Kromě toho, že mi místy připomínal Davida Copperfielda, je na něm patrné i to, že rysy má upravené tak, aby byl typově přijatelný jak pro západní, tak i východní kulturu (všimněte si rovných černých vlasů a podezřele zešikmených očí). Druhou hrdinkou je Aline Cedrac, mladá sympatická profesorka trpící těžkým traumatem z toho, že jí v dětství za záhadných okolností zmizel otec. Tato dvojice se vydává na tajemný Shadow Island, aby se stala aktéry událostí točících se kolem čtyř generací rodiny Mortonů, jejich velikého domu, tajných pokusů v podzemní laboratoři, indiánského kmene Abkanisů a podivné, lidskou krví podepsané smlouvy, za níž stojí muž se sírou zavánějícím a česky znějícím jménem De Certo.

Největší zbraní hry však není tento poněkud překombinovaný příběh, nýbrž temná atmosféra umocněná vynikající grafikou, která se po celou dobu hraní neomrzí. Tady došlo oproti předcházejícím dílům ke skutečně radikální změně. Edward (za kterého bude hrát poprvé asi většina z vás) se pohybuje velmi realisticky a ať už jde, brodí se vodou nebo stoupá po schodech, působí jako skutečný člověk. Plášť a vlasy mu při běhu vlají, jeho pohyby mají tu správnou dynamiku a kontrastují s mrtvými chodbami. Prostředí je pečlivě vyvedeno do nejmenších detailů a vzhledem k tomu, že chůze postavy je sledována v předem připravených a důmyslně prokomponovaných záběrech (zapomeňte na kameru putující vám bez přestání za zády), je hororová iluze dokonalá.

Alone In The Dark 4Alone In The Dark 4

Alone In The Dark 4Alone In The Dark 4

Alone In The Dark: New Nightmare patří k té menší skupině adventur, v nichž jsou hádanky vesměs logické a rozlousknutelné (ačkoli zákysům se asi nevyhnete). Na jednu stranu tu nemusíte zkoušet zkombinovat všechno se vším (vzpomínám si trpce na český Dreamland, který v jednom z tištěných herních magazínů kdysi pochválili a já jim na to skočil), na druhou stranu nutno zdůraznit, že ideální to není a leckdy by se srozumitelnější nápověda šikla. Tak jako řada jiných adventur totiž hra tu a tam sklouzává do otravného pobíhání sem a tam. Hledáte něco a nevíte co. Víte co, ale nevíte kde. Logika se ztrácí, klíče od obyčejných dveří (žádné tajné komnaty) jsou na takových místech, že být to klíče od záchoda, mají obyvatelé domu do jednoho střevní koliku. Jako exemplární příklad uvedu alespoň pasáž v obrovské knihovně. Zde se skrývají čtyři knihy, které je potřeba v příslušném pořadí zasunout do regálu. Najít je bylo pro mě osobně frustrující (a to jsem dělal civilku v knihovně!!). Nenápadné nahlédnutí do návodu sice vedlo k úspěchu, i tak v tom ale největší roli sehrálo štěstí přející připraveným (a návodem vybaveným). Problém je v tom, že skvělá grafika sebou nese i problémy. Předměty určené k nalezení se mají ve světle baterky blýskat, úhel záběru, z nějž situaci nahlížíte, je však leckdy víc efektní než praktický - a tak předměty přehlédnete. Může nastat i situace, kdy si stíníte tělem nebo si nemůžete baterkou posvítit tak jak byste chtěli (k dispozici je freelook, ale ten je ve skutečnosti po 45 stupních). Navíc, pokud předmět zahlédnete, neznamená to ještě, že stojíte v tom správném úhlu, abyste si ho mohli vzít. Pak nezbývá než kolem něj poskakovat jako šaman a mačkat klávesu pro akci. K podobnému problému dochází i při střetnutích s příšerami, kdy se často stává, že na vás útočí někdo, koho nevidíte, protože je v jiné obrazovce. Odhadujte pak vzdálenost a to, kolik máte času…

Podobně kazí jinak dobrý dojem ze hry i ovládání, jehož asi nejtypičtější vlastností je potvrzování. Potvrzujete všechno - když zvolíte zbraň, musíte volbu potvrdit. Když si na obrazovce přečtete informaci, že dveře jsou zamčené – musíte to potvrdit. A když si vezmete nějakou věc ze země, musíte to opět potvrdit. Samotné ovládání postavy pomocí čtyř kláves se šipkami je naštěstí v pohodě. Automatické zaměřování vás vyseká ze situací, kdy protivníka nevidíte a automatické dobíjení taky využijete ( i když někdy je proklatě pomalé!)

Ukládání – tak to se opravdu nevydařilo. Nemůžu si pomoct, ale nemám rád, když musím některé pasáže hrát zas a znovu. Quicksave, který ve hře funguje, ukládá jen v určitých místech a tzv. safeguardamulety, které po cestě nacházíte a které můžete používat kdykoli, nemáte po ruce vždy a v takovém množství, jak byste si přáli. Což není žádná tragédie, horší je, že po opětovném načtení pozice se neobjevíte přesně tam, kde jste uložili, ale na začátku příslušného levelu či oblasti. A to je podle mě nečestné a nesportovní.

Alone In The Dark 4Alone In The Dark 4

Alone In The Dark 4Alone In The Dark 4

Jinak je všechno jak má být. Inventář je přehledně rozčleněn na zbraně, předměty a dokumenty, každou věc si tu můžete prostudovat i podrobněji. Arzenál se vám s postupem času utěšeně rozrůstá a kromě dvojhlavňového revolveru si můžete vyjednávat respekt i raketometem, granátometem nebo třeba klasikou - tříhlavňovou brokovnicí. Za zmínku stojí i baterka, která působí na jeden zvláštní druh příšer, a Lightning Gun, s níž můžete dobře sejmout více agresivních stvůr zaráz. Navíc tuto hračičku dobíjíte speciálním krystaly, které v jeskyních před závěrečným střetnutím rostou na každém rohu.

Ještě se musím zmínit o zvuku. Ten je nutno rozdělit na dvě části. Už při instalaci si určitě všimnete, kolik wavů se načítá – a při hře je to poznat. Se zvuky se tu pracuje hodně a dobře. Když postavy kráčí po prkenné podlaze, jejich boty klapou až do okamžiku, kdy vstoupí na hustý koberec plný prachu. Tam se ztlumí a změkčí. Edward i Aline mají desítky (bez přehánění) různých stenů, výkřiků a kleteb, dveře vržou, domem se ozývá úpění plné utrpení – je to zkrátka radost poslouchat. Ne tak hudbu, která je nenápaditá, monotónní, umělá a veskrze špatná a zbytečná. Když se tak nad tím zamýšlím, je to jasně nejhorší složka hry vůbec.

Co se naopak povedlo, to je možnost hrát za obě postavy. Ačkoli Edward a Aline se domlouvají během hry vysílačkou a několikrát se i potkají, způsob, jakým příběhem procházejí, je podstatně odlišný – a to je dobře. Hra za Edwarda je delší, soukromý detektiv nachází po ostrově spoustu různých stop a nápověd, dlouho ale trvá, než se ono zamotané klubko začne rozmotávat. Hlavní záporák je dlouho nejasný a skrytý pohledům. Hra za Aline je naopak mnohem kratší a spustil jsem ji až jako druhou v pořadí. Díky tomu, že Aline začíná přímo v domě, dostává se blíže k jádru událostí. Je sice mnohem víc pozorovatelkou, situace, kterých je svědkyní, jsou však mimořádně zajímavé. Právě proto může Edwarda často navigovat. Mnohem dříve než on se také setkává s některými důležitými postavami. Odhalování onoho ponurého příběhu je tu zkrátka rychlejší a jde více k jádru věci. Což je také důvod, proč doporučuji hrát nejprve za Edwarda a teprve pak si vychutnat setkání Aline a De Certa :-).

Alone In The Dark 4Alone In The Dark 4

Alone In The Dark 4Alone In The Dark 4

Čímž se zvolna dostáváme k závěrečnému shrnutí. Pokud se vám podle všeho dosud napsaného zdá, že Alone In The Dark 4 je hra od hlavy až k patě prolezlá chybami a bugy (zmínil jsem se o častém procházení zdí?), vězte, že při hraní si těchto vad na temné kráse této noční můry příliš nevšimnete. Je jich sice hodně, ale není jich přespříliš. Což neznamená, že já osobně bych byl spokojen, ukojen a strachy vydojen. Nebyl. To hlavní, oč tu šlo, jsem totiž při hraní nenalezl. A tím hlavním je strach, hrůza a pořádné šoky, které by vám napnuly chlupy na těle jako struny, způsobily mrazení v zádech a do mozku vám navrtaly šrouby děsu a paniky. Kdepak, očekávání, která ve vás skvělá a působivá grafika vyvolává, nejsou zcela naplněna. Bylo by zapotřebí, aby potemnělým domem občas projel závan pořádného mrazivého překvapení a to se, až na jednu dvě výjimky, nekoná. Pokud někoho děsí tma okolo a přítomnost pomalých zombií (případně některé jiné z asi pěti druhů nestvůr, které autoři ve hře „točí“), pak ano, je to přesně hra na kterou jste čekali. Skutečný horor si ale představuji jinak než jako tábornické škádlení nervů baterkou ve tmě. A akční finále, v němž pobíháte jeskyněmi a střílíte do všeho, co se hne? Nic proti tomu, příšery se ale opakují, je jich nekonečně mnoho (vyplatí se utíkat a nevšímat si jich) a navíc - ovládání postavy vám neumožňuje nějaké výraznější akční chování. Jediné co můžete je utíkat nebo stát a střílet. Kvantita není vždy kvalita a tento typ her nebyl stvořen pro akci. Zase jsem měl ale možnost obdivovat jeskynní systém, který jako by vypadl z obrazů tvůrce vetřelce H. R. Gigera.

Celkový dojem ze hry, která v prvních levelech působí jako absolutně vychytaný a úžasný survival horor, mám tedy smíšený. Na jedné straně krásně ponurá atmosféra a vůbec vše co souvisí s výtvarným pojetím hry, na straně druhé řada chybiček a především fakt, že jsem se zkrátka zas tak extra nebál, protože AITD 4patří k tomu nejlepšímu v žánru. A pokud máte stejně jako já rádi krvavější fláky a silnější kafe, jděte do toho taky, nečekejte však příliš. Alone In The Dark 4 není špatná hra, jen z ní autoři mohli vymáčknout víc.

Grafika: 10/10
Zvuky: 9/10
Hudba: 4/10
Hratelnost: 7/10
Závěrečné hodnocení: Pokud máte rádi survival horory a hledáte hru, která je jako dělaná na noční hraní, neváhejte a jděte do toho. Pokud máte rádi krvavější fláky a silnější kafe, budete trochu zklamaní.
Celkové hodnocení: 7/10
Dostupné pro: PC
Žánr: Akce | Survival horror
Výrobce: Darkworks
Začátek prodeje: 18. května 2001
Váš názor Další článek: Oznámí Carmack Quaka 4?

Témata článku: , , , , , , , , , , ,