Gran Turismo 5 lepší než realita? Vítejte v HYPErrealitě (komentář)

Už jste dnes si zanadávali na to, že GT 5 není tak dobré jak se čekalo? Čtěte o tom, proč je hype ze všech propagand nejhloupější.

S vydáním Gran Turisma 5 jako by na diskusních fórech i v recenzích vypukla jakási soutěž: Vyhrává ten, kdo najde nejvíc nesplněných slibů, respektive ten, kdo dokáže hru náležitě pokopat. Protože kopat do (nejen videoherní) modly je frajeřina. Protože jeden Japonec, shodou náhod tvůrce série Gran Turismo, příliš kecal a z jeho výroku „Gran Turismo 5 bude lepší než realita“ lze snadno udělat titulky zpráv.

art01.jpg

A ještě snadněji se pod těmito zprávami nahromadí tuny nábojnic z kolosálních flamewarů: „Jo, napálit to v dvě stě dvaceti do zdi, aniž by se autu něco stalo, to je fakt lepší než realita.. - Simtě, běž si hrát Forzu a nevotravuj!“ A potom hra vyjde a všichni překvapeně zjišťují, že v roce 2010 stále ještě nejsou konzole neomezeně výkonné, a že holt tedy nové Gran Turismo lepší než realita nakonec nebude.

TIP: Recenze Gran Turismo 5

Po okamžiku nepříjemného zjištění nadchází část pomsty: po pár hodinách hraní se začnou v recenzích rozdávat „skandální“ sedmičky nebo osmičky, pročež ukecaný Japonec dostane alespoň virtuálně za uši. Pravda tedy zvítězí nad lží, zatímco při všeobecném honu za „pravdou“ se tak nějak zapomnělo hrát.

Co vlastně řešíme?

Nedotýkám se méně závažnější otázky než té „Jak přistupovat ke hře, respektive k jejímu hodnocení?“ Rachot provázející vydání Gran Turisma 5 lze označit za jakousi virtuální realitu, respektive hyperrealitu (termín francouzského filosofa Jeana Baudrillarda) – necháme se zatáhnout do podivného mediálního dění, ve které se naše komentáře či hodnocení vztahují ne k samotné hře („Jo, ten jízdní model je ještě lepší než ve čtyřce, to mě fakt baví“), ale především k jakýmsi výrokům Japonce Jamaučiho (čili nakonec se ptáme „Je ta hra skutečně lepší než realita?“). Náš vztah k pojmu „Gran Turismo 5“ už není určen tím, jestli se nám hra doopravdy líbí či nás baví, ale spíše tím, jak pojem „Gran Turismo 5“ odpovídá mediálnímu přežvykování tohoto pojmu, čili Jamaučiho hypu. Hype je perfektní stavební prvek HYPErreality, takové reality, která je reálnější než skutečnost, respektive skutečnost zastiňuje.

VIDEO: 3413 'Gran Turismo 5 - TGS 2010 trailer'

Pakliže předchozí odstavec považujete za nicneříkající pseudointelektuálské kecy, nabízím analogii s vynikajícím filmem Wag the Dog, který je přímo o konstrukci mediální reality – týden před volbami se provalil prezidentům sexuální skandál. Co udělá prezidentům tým? S pomocí mediálního experta, kterého hraje Robert De Niro, natočí záběry fiktivního vojenského konfliktu kdesi v Albánii s tím, že by bylo velice hrdinské, kdyby Spojené státy zasáhly a pomohly tak nejen nebohé mladé ženě účinkující v „reportáži“. Tímto se zapomene na prezidentovo sexuální povyražení a vše je naprosto v pořádku. Nastolí se agenda, kterou se bude veřejnost zabývat, na co bude myslet. Proč bychom vlastně měli ke hře přistupovat s vědomím jakési mediální bubliny v pozadí, abychom tuto bublinu hrdinně propíchli ve jménu Pravdy, a zároveň tím tak oslepili sebe sama? Možná proto, že je normální plnit sliby? Slyšíš to Jamauči?

Tyhle internety každého jenom otravují

I kdyby Jamauči slíbil dodat do každého vozu nahou Annu Kurnikovovou, jaký by mělo smysl vůbec taková vyjádření přijímat? Videohry nejsou politici, které volíme a jsme v nejistotě „finálního produktu“ - kandidát, který před volbami slibuje všechno všem a vůbec působí sympaticky, se vždycky nakonec může zachovat jako dacan. My tu jistotu před vhozením lístku do urny nemáme. Pokud tedy své sliby neplní, nastává problém: podvedl nás, protože my jsme přece žádali jiný produkt. Ale svým hlasovacím lístkem jsme již „zaplatili“, reklamace se neberou. 

Zatímco videohry kupujeme již jako produkt: výsledek práce vývojářů je daný a díky recenzím či vlastním hraním si můžeme na něj udělat názor. Kde je tedy prostor pro sliby a mediální realitu?

Diskuze (13) Další článek: Soutěž o 3 PC kousky adrenalinových závodů Nail’d

Témata článku: , , , , , , , , , , ,