Civilization V – pánem světa za pár hodin (recenze)

Dobývat a ničit, nebo naopak vést ke kultrunímu rozkvětu svou civilizaci. Takový je sen mnoha lidí. Civilization V vám jej splní.
Kapitoly článku

Od úsvitu věků se objevovali lidé, kteří chtěli svůj národ pozvednout a udělat z něj ten největší na světě. Ať už pomocí silné armády, peněz nebo kulturního bohatství. Všichni velcí vládcové však měli jeden zásadní nedostatek: Byli smrtelní. To, zvláště u válečníků, znamenalo, že se jejich velké říše se rozpadly brzy po tom, co opustili tento svět. Alexandr Veliký by mohl vyprávět... Dnes již klasická série Civilizace od Sida Meyera tento neduh odstraňuje. Můžete se tedy stát vůdcem národa a pečovat o něj nepřetržitě po tisíce let. Ale proč to vůbec píšu? Kdo by neznal Civilizaci? Vždyť je tu s námi již skoro 20 let.

 

Přiznám se, že na pátý díl této série jsem se velmi těšil. Poslední čtvrtou verzi, jsem hrál opravdu hodně, a i když byla samozřejmě v novém hávu, většina herních principů se od prababičky v první verzi příliš nevzdálila. Nebylo to ale až tak na škodu, bavil jsem se u ní velice dobře. O to víc jsem byl zvědavý na to, jak si tvůrci poradí s dalším pokračováním. Postupné vylepšování původního konceptu (škarohlídi by toto slovo nahradili spíše spojením nastavování kaše) totiž musí jednou skončit a zásadně musí přijít radikálnější změny.

Postupné vylepšování původního konceptu totiž musí jednou skončit a zásadně musí přijít radikálnější změny

V tom nová Civilizace splnila očekávání docela dobře a změn je opravdu více než dost. Jednou ze samozřejmých je nová, plně akcelerovaná (a také docela náročná) grafika. Vše je opravdu velmi líbivé a precizně vymodelované, ale je s tím spojena i jedna nevýhoda – poměrně velká nepřehlednost. Proto je součástí hry i jakýsi spartánský mód, ve kterém je hrací plocha zobrazena opravdu velmi jednoduše, asi jakoby šlo o deskovou hru.

VIDEO: 3440 'Civilization V - Walkthrough feature'

Hrát si na deskovku

Co se týká hrací plochy, další velkou změnou je použití hexa polí místo původních čtverců a také to, že jednotky již není možno seskupovat. Na jednom políčku tak prostě můžete mít současně jen jednu vojenskou a jednu nevojenskou jednotku. Takže například tank a dělníky (stavitele). Tenhle přístup, spolu s „dalekonosnými“ jednotkami, které dostřelí dál, než na sousední políčko, nutí hráče ke zcela jinému způsobu boje, než na jaký byl zvyklý. Už nestačí jen nashromáždit velké množství jednotek a hurá na nepřítele, je nutné mnohem více taktizovat. Ale o tom až za chvíli.

civilization5_01.jpg civilization5_14.jpg

Než se dostaneme k válčení, je třeba začít více zeširoka. Výrazně se totiž změnily poměry mezi cenou nových jednotek, budov i divů světa. Množství produkce nutné na vybudování vojenských jednotek se rapidně zvýšilo. Jako příklad můžu uvést svůj oblíbený tank, na jehož výrobu je v Civilizaci 4 potřeba 180 kladívek. V pětce je to však skoro 450! Běžné budovy jsou také dražší, ale již ne o tolik – řekněme o takových 10 až 20 %. Oproti tomu takové Pyramidy stojí ve staré Civilizaci 450 „kladívek“ a v nové 175! Co z toho plyne? Pokud jste jako já, takoví ti piplaví ekonomové, co se snaží nejprve vybudovat ekonomicky silnou a prosperující říši, a až poté válčit, možná se k boji nikdy nedostanete. Teda pokud vás nenapadne soupeř.

It‘s all about money

Další poměrně zásadní změnou je nemožnost upravit poměr mezi vynalézáním a penězi. Peníze si vyděláváte víceméně starým způsobem, tedy na polích, zatímco výzkum je funkcí populace. Čím více máte lidí, tím více vynalézáte. Pokud byste zvažovali převod produkce na peníze nebo vědu, tedy situaci, kdy produkujete peníze nebo výzkum, zjistíte, že kurz je opravdu nevýhodný: 1:10. Jestliže se dostanete finančně do úzkých, nemáte prostě možnost mezeru v rozpočtu rychle zalepit. Na ekonomiku holt musíte dávat mnohem větší pozor.

civilization5_07.jpg civilization5_09.jpg

Navíc peníze stojí i údržba silniční sítě. Políčko cesty 1 zlatý, železnice 2. Výstavbu komunikací musíte proto velmi dobře plánovat. Stejně tak je drahé i vydržování jednotek, a to nejen vojenských.

Po pár hrách jsem dospěl k jednoznačnému závěru: Nejdůležitější je ekonomika

Po pár hrách jsem dospěl k jednoznačnému závěru: Nejdůležitější je ekonomika. Výzkum samozřejmě zaostat nesmí, ale bez peněz jste nahraní. Za peníze lze koupit nejen stavby, ale i nové jednotky. Pokud máte silnou ekonomiku, je nákup jednotek mnohem výhodnější, než jejich drahé budování. Stejně tak, pokud už jednotku máte, je mnohem výhodnější zaplatit za upgrade než ji rozpustit a budovat novou. Celé to vede k tomu, že v boji vás ztráta jedné jediné jednotky bude bolet mnohem víc, než ve starších Civilizacích. A ostřílené veterány si budete hlídat jako oko v hlavě.

civilization5_02.jpg civilization5_05.jpg

Novinka přichází také při dobývání měst. Každé město totiž v podstatě funguje jako jakási dalekonosná jednotka a dokáže se poměrně slušně bránit. Proti přesile nemá samozřejmě šanci, ale osamocená jednotka nebo dvě pro něj nejsou velkou hrozbou. Případné využití vojenské jednotky na obranu města má spíše jen podpůrnou funkci. Vojsko se totiž boje přímo neúčastní, slouží jen jako podpora zvyšující bojeschopnost města.

Spokojení lidé = půl zdraví

Do časů Civilizace 5 byla spokojenost obyvatelstva důležitá, ale nebylo příliš složité jí dosáhnout. Ve městě jste postavili chrám, koloseum, divadlo, případně jste obětovali část rozpočtu na luxus. Nově není spokojenost vázána na konkrétní město, její hodnota se vypočítává pro celou říši. Pokud je obyvatelstvo nespokojené, dojde ke zpomalení růstu měst. V případě velké nespokojenosti se růst zastaví, nelze budovat nové osadníky a tato situace se odrazí i na bojových výkonech vašich jednotek. Spokojenost lze zvyšovat hlavně pomocí specializovaných budov (jejichž údržba je sakra drahá) a také získáním přístupu k luxusním zdrojům, jako je hedvábí, kůže, diamanty a tak dále.

VIDEO: 2722 'Civilization 5 - debut trailer'

Zcela novou věcí jsou městské státy. Ty můžete, stejně jako jiná města, prostě dobýt, anebo si je můžete naklonit pomocí finančního daru. Peníze ale nejsou jedinou možností. Čas od času každý městský stát vyhlásí „bojový úkol“, jehož splněním si můžete také šplhnout. Bojovým úkolem je zde myšleno například zprostředkování přístupu k některé z luxusních surovin, ale také zničení jiného městského státu, nebo třeba vybudování spojnice s vaším hlavním městem. Obecně kooperaci doporučuji, spřátelený městský stát se, podle svého zaměření, stane cenným zdrojem jídla, kultury nebo vojenských jednotek.

Dostupné pro: PC
Žánr: Strategie
Výrobce: Firaxis Game | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 24. září 2010
  • Stará dobrá Civilizace
  • Hexová pole
  • Nové policies
  • Důraz na ekonomiku
  • Hardwarové nároky
  • Upozadění bojů
  • Pořád pouze menší změny

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,