God of War: Ghost of Sparta - auu, to bolí (recenze)

Popáté celkově, podruhé na PSP. Kratos doplňuje další díl příběhové skládanky svého putování, servíruje krutopřísnou grafiku a nové herní prvky.

Kratos je týpek, kterej je tak krutej, že je ze všech nejkrutější. Dvakrát nás o tom přesvědčil na PS2, když ze staré placaté konzole vyždímal i šťávu z pecek, jednou dal PSP vlastníkům hru, kterou prostě musí všichni mít. A všem se vysmál do obličeje, když nedávno napochodoval na PS3 a předvedl, jak vypadá grafika a kulervoucí scény.

Základní Kratův osud čtyři díly jednoznačně zformovaly, ze série God of War se ale postupně stávají takové antické Hvězdné války, takže nejspíše bude možné vrstvit nové a nové příběhy z různých mezidobí.

Základní Kratův osud čtyři díly jednoznačně zformovaly, ze série God of War se ale stávají antické Hvězdné války

Ghost of Sparta vykresluje děj mezi prvním a druhým dílem, tedy v době, kdy se věčně naštvaný sympaťák chystal usednout na Olymp jako bůh války. Druhý handheldový díl respektuje skutečnost, že hráči už všechny díly dohráli a mají příběh časově pěkně srovnaný, proto je vše vyprávěno pomocí flashbacků. Díky nim si opět hodně hustě zamlátíte do všeho možného a dokonce zjistíte, jak to bylo s Deimosem, Kratovým bratrem. A dokonce Krata uvidíte jako malého. Světe div se, nasraný byl už tenkrát.

Zmenšená trojka

Nový God of War vypadá až neuvěřitelně skvěle. Pokud lze o prvním PSP dílu říci, že z malé konzole ždímal opravdu hodně, Ghost of Sparta vycucává hardware na maximum a někdy to skoro vypadá, jako by se třetí díl prostě zmenšil. Nic hezčího na PSP neuvidíte, na druhou stranu je pravda, že hru trápí nízký framerate. Občas si to takhle kráčíte krásnou Atlantidou, Spartou či podzemními lokacemi, čumíte na to jak z jara, až najednou procitnete, když nekoukáte na plynulou hru, ale spíše na sérii screenshotů.

Znát je to především u větších scenérií a také v případě, kdy se do hry zapojí více protivníků a grafických efektů. Občas jsem totálně netušil, co mnou ovládaný Kratos zrovna dělá, protože jsem ho viděl pouze snímkovaně a bijec reagoval jako po lagu. Bohužel jsem ve hře nenašel žádnou možnost, která by umožnila PSP přetaktovat, jako to je například u Kingdom Hearts. Málo snímků však neprovází celou hru, celkový pocit z hraní to tedy nijak zásadně neovlivní.

God of War Ghost of Sparta 01.jpgGod of War Ghost of Sparta 02.jpg

Co hru naopak skvěle oživuje, jsou nové herní prvky, případně prvky převzaté z třetího dílu. Můžete se protahovat úzkými štěrbinami, přibyl prvek akčního zachytávání za okraje různých říms a okrajů, o něco více si zaskáčete a výborné jsou akční dynamické sekvence, kdy Kratos například klouže po římse a vy musíte včas mačkat správná tlačítka. Hlavní hrdina za odměnu skáče jako kozel, dělá přemety a prostě se na to dobře dívá. Pravda, skákání občas spíše otravuje, izometrický a pevný pohled totiž zaviňuje to, že není možné odhadnout přesnou vzdálenost a směr.

God of War Ghost of Sparta 03.jpgGod of War Ghost of Sparta 04.jpg

Při epičnosti celé hry skutečně zamrzí nedostatek obřích soubojů. Na to trpěl už Chains of Olympus. V prvním díle jste prakticky v první části hry solidně dorubali jakéhosi Baziliška nebo co to bylo za potvoru, a pak už se celou hru nic podobně gigantického nedělo. Podobné je to také v případě druhého PSP dílu. Na velkolepý souboj dojde, avšak to je vše a autoři zbytek lepí souboji v arénách.

God of War Ghost of Sparta 05.jpg

Bitky v aréně pobaví, ale God of War by měl být o obřích scénách, což skvěle dokazoval třetí díl. Na nedostatek monumentálních scén poměrně hodně trpěl nemastný neslaný Dante’s Inferno. Běžné souboje jsou nicméně tradičně velice povedené a hodně brutální. Přibylo několik nových potvor, především zajímavé obrněné bestie, které je nutné nejprve zbavit brnění pomocí speciální dovednosti a následně je dorubat tak, že budou brečet.

Kratos kouzlí a má nové hračky

Bojový arsenál přináší zřejmě nejvíce novinek. Ghost of Sparta převzal z třetího dílu možnost jednorázově používat předměty. Pokud tedy například strašně nechutným způsobem domlátíte krále Midase a vezmete si jeho část těla, můžete některé věci proměnit ve zlato a pohodlně přejít do další části. Takových předmětů najdete více a skvěle, společně s tradičně šikovnými puzzly, doplňují jinak akční hratelnost.

God of War Ghost of Sparta 07.jpgGod of War Ghost of Sparta 08.jpg

Mezi novinky dále patří i kouzla - můžete metat blesky jako Pikaču, krást chudákům protivníkům jejich životní energii nebo je dokonce uspat a pak je strašně moc dokopat. Na nejlehčí obtížnost prakticky není nutné kouzla používat, na nejtěžší už je ale jejich zvládnutí nutností.

Do výbavy získáte nové zbraně, z nichž ta úplně nejvíc hustodémonská je kopí se štítem. Kopí má neuvěřitelnou sílu při bojí zblízka, umožňuje vytvářet zajímavá komba a dokonce funguje také na dálku. Je to kouzelné kopí, protože když ho hodíte přes propast po lučištníkovi, okamžitě se vám v ruce objeví nové. Víc takových hraček.

God of War Ghost of Sparta 06.jpg

Ostatní herní prvky zůstávají nezměněny. Musíte sbírat červené orby, díky kterým vylepšujete kouzla a dovednosti, pořád otevíráte truhlice se zdravím, manou a power-upy a pořád do všeho kopete a na všechny řvete. Po celou dobu vás doprovází krátké filmečky a cutscény a na pozadí hraje hodně povedená antická hudba.

Bitky v aréně pobaví, ale God of War by měl být o obřích scénách

Herní doba je na nejlehčí obtížnost zhruba 5 hodin, tedy nic moc, na střední obtížnost už je to ale mnohem lepší a není problém se dostat na 8 hodin brutální zábavy. Hlavně je ale zaručená replayabilita, ať už kvůli sbírání a využívání předmětů a kostýmů, nebo prostě proto, že to rubání je zábava.

Jediným, co na prozatím posledním God of War opravdu smrdí, je zmiňovaný kolísající framerate. Ve všech ostatních ohledech je hra úplně boží a dal bych ji deset bludišťáků z deseti. Ale nedám.

Dostupné pro: PSP
Žánr: Adventury, Akce | Akční rubanice