PC | Téma

Kde je ta doba, kdy v počítačových hrách hráli herci – část 2. (téma)

Každý vývojář se dnes snaží ohromit vizuální dokonalostí. Často za cenu herních ústupků. Přitom již před 15 lety hry šokovaly svým vzhledem.
Kapitoly článku

V minulém díle našeho seriálu o tom, jak vizuální kvalitě her před patnácti a více lety pomáhali digitalizovaní herci, jsme se podívali do budoucnosti. V unikání Noctropoli, detektivkách s Texem Murphym ze San Francisca roku 2042 a zabrousili jsme i do hvězdných válek série Wing Commander. Ukázky pak uzavíral vynikající interaktivní film The Daedalus Encounter o dobrodruzích putujících vesmírem, kteří svůj osud naleznou na havarované mimozemské kosmické lodi.

TIP: Kde je ta doba, kdy v počítačových hrách hráli herci – část 1. (téma)

V novém díle se podíváme do světů hrůzy. Konkrétně ve Phantasmagorii s jejím fenomenálním finálním démonem a jejím druhém díle, který se už vyloženě vymykal hranicím brutality. Sadomasochistický sex, hlavy rozsekávané sekyrou a vůbec podobné laskominy. Vidět to dnešní cenzoři, z komatu se neproberou. Omrkneme také lov na vlkodlaka s populárním Gabrielem Knightem v jeho druhém příběhu. CyberWar sice nenaplňuje kategorii ohledně digitalizovaných herců a ani to není horor, ale je to každopádně hra, která stojí za zmínku kvůli její podivné koncepci. No a možná přijde i vrahounský kouzelník….

Phantasmagoria

Tak tahle hra byla klenot. Tedy pro každého, kdo má rád horory. A byla to první hra, která měla celou dobu možnost ovládat herce. Půvabná Adrienne se musela před bluescreenem solidně naběhat, než byly natočeny všechny situace, ve kterých se ve hře ocitla, včetně ručkování po trubce. Ale stálo to za to. Když pozadí zaplnily rendery, hra byla naprosto úžasná. Gigantický dům o mnoha patrech s děsivým podzemím, ale hlavně naprosto úchvatnou vizáží. Stejně jako o mnoho později u Resident Evil Remake dokonalé rendery dávaly pocit autentična. Plápolající oheň v krbu, obří vstupní hala, ale i venkovní lokace. Phantasmagoria  byla vynikající horor se scénami, které by patrně přes současné stupidní cenzory prošly jen těžko.

Phantasmagoria 1.jpg phantasmagoria-2.jpg

Mám teď na mysli moment, kdy například démon trhá Adriennin obličej na cucky. Mimochodem fantastická práce jak těmi ohavnými pazourami přemění v detailní animaci její tvář na děsivou masku. Fantastický byl i sám démon. Sice neměl příliš prostoru se projevit, ale když se objevil, inspirace Gigerovým alienem byla zjevná. Jenže si opět rýpnu do současných her. Oproti démonovi v Phantasmagorii jsou současní vetřelci v například  Aliens vs. Predator dost nudní. No a měli jsme tu i sex, tedy spíše brutální znásilnění Adrienne jejím posedlým manželem. Explicitní sex, huhlali by cenzoři. V době, kdy náznak muckání v Mass Effectu přivádí cenzory do zuřivosti, by Phantasmagorii nespolkli. (Ach jo, co já s tím Mass Effectem, jinak skvělou hrou, pořád mám). Zaplať Bůh za tehdejší dobu. Dialogy se tentokráte nekonaly, herci si sice povídali, ale bez ovlivnění hráčem.  Hra vyšla v roce 1996.


 

Gabriel Knight 2

Lovec démonů Gabriel Knight si zahrál v kreslené podobě, když někoho napadlo dát mu filmovou adventurní verzi. A tady se objevil zcela nový trend. Vykašlat se na renderované scenérie a natočit přímo reálný svět, ve kterém se herec, respektivě herci pohybovali. Tu a tam samozřejmě počítačový grafik zasahoval, ale většina hry byla nafilmovaná realita. Celkem to nevadilo vzhledem k tomu, že Gabriel vyšetřoval případ vlkodlaka a tudíž se pohyboval například v zoo, policejní budově, poflakoval se po Mnichově, tu a tam v klubu či lese.

gk2_1.jpg gk2_2.jpg

Samozřejmě si tím vývojáři výrazně ušetřili práci, ale tahle adventura si získala množství fandů. Podotýkám, že kvůli perfektní propracovanosti, scénáři a příběhu. Nicméně jistou roli hrála i nádherně realistická podoba, která podtrhovala atmosféru příběhu. Zní to trochu zvláštně, počítačová hra, kde si tvůrci vystačili takřka všude jen s kamerou.


 

Phantasmagoria 2

Jakmile vývojáři zjistili, že filmováním reálného světa ušetří peníze, začali se podle toho chovat. A tak  Phantasmagoria 2 vyrazila po stopách Gabriela Knighta. Už žádné úžasné renderované prostory, začínali jsme v obyčejném bytě. Kamera byla blíže hlavnímu hrdinovi, dojem byl dobrý. Zvláště pak poté, co hra přitvrdila a změnila se v děsivý horor právě důsledkem pocitu reality díky hercům. Občas se pochopitelně objevily i renderované příšery.

phantas2-8.png phantas2-9.png

Absolutní autentično stupňujícího se brutální děje bylo skvostné. Tento mix slavil úspěch, také díky faktu, že v brutalitě se Phantasmagorii 2 jen tak nějaká hra rovnat nemůže. Přece jenom i polygonové postavy, byť se vraždí, zůstávají počítačovými panáky. S herci šly realizovat skutečné krváky, sadomasochistický sex, brutální mučení, počítače dodaly monstra z jiné dimenze. Vše skvěle zmixované. Zvláště tady by mě zajímalo, jak by se na to šklebili dnešní cenzoři. Asi by dostali záchvat a skončili v léčebně pro duševně choré s pěnou u huby.

Kapitoly článku

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,