Magic 2011 - okouzlující kartičky (deskovka)

Magic: the Gathering je dlouhodobý fenomén. Už půl roku je venku dvanáctá edice a my s ní máme bohaté zkušenosti.

Protože je představování Magic: the Gathering pro většinu z vás nošením dříví do lesa, přesuňte se, prosím, o mezinadpis dále, pokud jsou vám tyto začarované obrázky už známé. Už od roku 1993 je totiž Magic: the Gathering (nebo také jen M:tG) legendou na poli sběratelských karetních her, ostatně taky tento žánr v podstatě i zakládající. A letos bylo po dlouhé době narušeno pravidlo, že základní edice vychází co dva roky, když dvanáctá edice, označená jako Magic 2011, přišla už rok po jedenácté.

magic2011_01.jpg magic2011_02.jpg

Magic přivádí do souboje většinou dvojici hráčů, kdy každý se snaží se svým sestaveným balíčkem karet porazit protivníka, typicky snížením jeho životů na nulu. Za roky existence spatřily světlo světa už tisícovky kartiček a v přátelských hrách záleží jen na domluvě, jak si z nich můžete sestavit svůj balíček. Střídavě na tahy pak využíváte karet ve vaší ruce a na stole při cestě za vítězstvím. Základní surovinou vám při tom je mana produkovaná zeměmi, což je jediná karta, jejíž vykládání z ruky je omezeno na jednu za kolo. Postupně budujete armádu, útočíte, bráníte se, kouzlíte, tvoříte artefakty a pomocné aury.

magic2011_11.jpg

Hlavní zajímavostí pravidel pak je, že efekty karet mají přednost před základními pravidly, takže můžete v podstatě veškerá pravidla nějak porušit. Existují kouzla dávající vám kolo navíc, hrající více zemí za kolo, nebo třeba i vyhrávající hru za jiných podmínek. Každý souboj je nejen díky různému namíchání balíků jiný, protože se často může vyskytnout zdánlivě nečekaná situace. Ale u hry tohoto stáří a oblíbenosti samozřejmě existují i profesionálové pilně studující každou kartu s příchodem nové edice, vzhůru se věnovat i jim.

Magic pro všechny

Přiznávám, že je tomu už několik edic, kdy jsem byl v M:tG turnajově aktivní. Když ale přišla do redakce zásilka startovních balíčku ke Magic 2011, bylo vše hned jako při starém. Pár cvičných her s nic netušícími kolegy se rychle zvrhlo z vyrovnaných zápasů do jednostranných bitev, jak jsme se prokousával novými kartami, brzo přišlo studování soupisů všech karet a sestavování prvních vlastních balíčků v hlavě.

magic2011_03.jpg magic2011_04.jpg

Jako vždy je možné říci, že startovní balíčky jsou sice zajímavé pro začátečníky, ale větší turnaj s nimi nevyhraje ani mistr. Naleznete poměrně klasicky nejvýše dvě stejné karty, klíčová kouzla tak nechodí a viditelná je snaha předvést co možná nejvíce. To ale rozhodně není obecně zápor, startovní balíčky mají jen naznačit možnou cestu, po které se pak už musíte, pochopitelně s nemalými investicemi do kapes Wizzards of the Coast, vydat sami.

magic2011_09.jpg magic2011_10.jpg

Co mne ale trochu zarazilo, bylo složení balíčků často i poměrně nevhodné vzhledem k manové zátěži. Možná se styl hraní výrazně změnil, ale s pětadvaceti zeměmi v balíčku nebudete mít brzo co kouzlit. Navíc do dvoubarevného balíčku pro minoritní barvu rozhodně nepatří kouzla za dvě a více barevných man, protože spoléhat se na použití jakékoliv karty v pozdní hře člověka hraní nenaučí. Soupeři si navíc často stěžovali na nevyrovnanost balíčků, bez ohledu na to, který ze dvou startérů měli, a musím připustit, že oba balíčky měly karty, proti nimž v podstatě nebylo obrany.

Základ je (nečekaně) základ

Hlavním rysem každé základní edice od dob Unlimited je recyklace starých univerzálních karet, na nichž pak mohou stavět rozšíření, i když tohle lehce překopala edice loňská. Přiznám se, že jsem byl docela zvědavý, zda urychlená dvanáctá edice přinese něco převratného, abych byl následně lehce zklamán. Změny v pravidlech jsou pouze kosmetické. Rozložení karet je velmi podobné Magic 2010 (co se týče rarit, pak nachlup stejné), opět přicházejí některé nové, dříve neviděné, karty. Musím ale říct, že se podařilo udělat příjemně vyváženou základní edici.

magic2011_05.jpg magic2011_07.jpg

Jednou z výrazných novinek jsou titáni - příšery pro každou barvu stojící dvě dané barvy a čtyři bezbarvé se zajímavými schopnostmi spouštěnými příchodem do hry a každým útokem. Třeba zelený titán tak každé kolo vytáhne až dvě země z knihovny a dá je taplé na stůl, zatímco bílý vrací levné permanenty ze hřbitova na bojiště. Je pochopitelné, že titáni jsou mythic rare, ale jejich vliv na hru je rozhodně nezanedbatelný.

magic2011_12.jpg

Často také máte možnost setkat se ze známými efekty v nové podobě. Kdo si třeba pamatuje Survival of the Fittest z Exodu, bude mu navýsost známý i Fauna Shaman se stejným efektem, ale v podobě příšery namísto enchantmentu. Podobných věcí je více a přinášejí staré známé mechaniky s novými způsoby, jak se s nimi vyrovnat.

Obří nekrysa

Při pohledu na nové kartičky musí člověk občas zamáčknout slzu nostalgie. Klasické karty známé od Alphy mají moderní vzhled, takže bude chvilku trvat, než si člověk zvykne. Třeba klasický Giant Growth není už několik edic krysa, Lava Axe tuto edici už zase neřve "Catch!", klasický Counterspell už několik edic nenajdete. Zase ale i při porovnání s Magic 2010 jsou karty natištěny lépe s rozumnějšími barvami a kontrastem.

magic2011_06.jpg magic2011_08.jpg

Pokud jste ještě Magic nezkoušeli, je pro vás Magic 2011 ideální začátek, jak nastoupit bez úhony do rozjetého vlaku. I se startovními sety není problém odehrát dvacet her za večer a přitom se skvěle bavit. A zkušení harcovníci kartičkových polí už stejně této edici podlehli, neboť nemají jinou šanci, a využívají recyklovaných karet ze starých edic. Jaká barva bude ta vaše?

 

Váš názor Další článek: První hra od id Software slaví 20 let

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , ,