Recenze: Fallout 3 – první dávka gama záření

vytisknout velikost písma
Vydejte se s námi na průzkum bezútěšného světa plného trosek lidské společnosti v první části recenze. Jak se podařilo zachytit radioaktivní svět?
Seznam kapitol
  1. Trosky, bída, utrpení a Nuka Cola
  2. Zrod hrdiny a absolutní volnost

Týden s Falloutem 

Pondělí 10. 11.První část recenze
Úterý 11. 11.Druhá část recenze
Středa 12. 11.Muzeum: Fallout
Čtvrtek 13. 11.Top 10 katastrofických her
Pátek 14. 11.Technická zpráva
Sobota 15. 11.Nová hra ze starého světa

Výběr správného prostředí patří k zásadním prvkům při tvorbě příběhu v jakékoliv formě, ať již herní, filmové či knižní. Když Tolkien budoval svou Středozemi, nedal elfům do rukou rotační kulomety, ale vycházel ze středověkých reálií s klasickými meči, brněními a obléhacími stroji. Stvořil tak svět, kterému bylo možné uvěřit. Co na tom, že jej okořenil trochou fantastické magie a škaredými skřety?

 

fallout3_01.jpgfallout3_02.jpg

Stvořitelé příběhu herní legendy Fallout (tehdy ještě z týmu Black Isle) byli tak trochu Tolkieny s úchylkou na cokoliv radioaktivního. Podařilo se jim zachytit Ameriku, jak by skutečně mohla vypadat přibližně dvě století po nukleární válce.

Kde si dříve bylo možné jen představovat tvář postavy, lze prozkoumat, jakou značku erotických časopisů má pod postelí

Magií byla návrhářům radioaktivita, skřety zastoupili mutanti a celý svět byl propracován do takové hloubky, že i dvanáctikilometrový ruský vrt SG3 by si připadal jako důlek na kuličky. Minimálně po stránce tvůrčího zasazení je tento svět bez kompromisů zpět.

Apokalypsa od morku atomovky

Fallout 3 je jiný než jeho dvourozměrní předchůdci, kterým se nemůže rovnat z hlediska pozitiv ani negativ. 3D pohled usazuje hráče mnohem blíže hernímu dění, čímž se mění celé jeho chápání. Mizí imaginace pramenící ze schematického ptačího nadhledu z minula. Tam, kde si dříve bylo možné jen představovat tvář postavy zabírané z padesáti metrů, dnes je patrný každý pohyb jejích mimických svalů, lze prozkoumat, jakou značku erotických časopisů má pod postelí apod.

art01.jpg

To klade daleko větší nároky na vybudování všech lokací i zpracování NPC, důsledkem čehož je nový díl menší co do počtu všech entit, ale na druhou stranu se musí rozlézt do digitálního objemu z hlediska propracovanosti a vzhledem k dnešním hrám neobvyklým možnostem.

Jak museli lidé při soubojích se supermutanty strádat, že je situace donutila opevnit se v rezavějící ocelové skořápce?

Fallout 3 razantně vybočuje z vlastní série. Noví tvůrci z marylandského studia Bethesda nicméně pochopili duši původních dílů, kterou je silné postnukleární zasazení, volnost v řešení herních situací a vývoj postavy. To vše co nejšetrněji navěsili na kostru svého minulého RPG dítka The Elder Scrolls: Oblivion. S ním Fallout sdílí engine Gamebryo, přepínání pohledu mezi první a třetí osobou i desítky zajímavých úkolů. Jinak je ovšem značka radioaktivity vytetovaná na všem od jednomužných protiatomových krytů na ulicích dezolátních měst až po levou hýždi supermutanta. Vlastně je zde ještě jeden spojující prvek – obrovská pustina.

Svět, kterému lze věřit

Tam, kde ve středověkém Oblivionu působily kilometry neosídlené krajiny zvláštně, zde dokonale zapadají do rozvrácené skládačky zničeného světa. Fallout 3 se odehrává roku 2277 na východním pobřeží Ameriky v bezprostřední blízkosti Washingtonu D.C. Polámané mosty a spálené vesnice jsou odrazem zničující atomové války, která se zemí přehnala. Co se ve skutečnosti stalo, lidstvo, respektive jeho zbytek, který se schoval do protiatomových krytů (Vaultů), zapomnělo.

fallout3_03.jpgfallout3_04.jpg

Pouze kronikáři Bratrstva oceli, jež se snaží udržet základy civilizace, uchovávají zkazky o čínské invazi na Aljašku a o tom, že pak se něco zvrtlo a na obloze začaly růst hřiby. Zubožení přeživší, kteří začínají pomalu vylézat z Vaultů, mají co dělat s vlastním přežitím, a tak se ani nezajímají o propagandu technokratické Enklávy představující zbytky původní vlády USA, nebezpečným supermutantům se vyhýbají, než aby pátrali po příčině jejich vzniku, a tak je na hráči, aby přišel všem záhadám na kloub.

Pokud nový grafický styl nedává prostor představivosti, příběh si stále drží svou porci mystiky. Spousta věcí je načrtnuta jen v náznacích a nutí hráče k zamyšlení. Například při zmínce o masivních operacích Bratrstva oceli na celém území USA (ve hře je přítomna pouze relativně malá washingtonská osádka) nebo při pohledu na pseudoměsto Rivet City, jež vyrostlo na palubách staré letadlové lodi. Jak museli lidé při soubojích se supermutanty strádat, že je neúnosná situace donutila opevnit se v rezavějící ocelové skořápce?

fallout3_05.jpgfallout3_06.jpg
 

A jak do ozářeného dění zapadá zdánlivě nezúčastněná Enkláva, která tu a tam proletí kolem ve staré známém letadleVetrtibird nebo vyšle do pustiny roboty hlásající totální očištění krajiny od radiace? V celé své pustosti působí Fallout 3 živě, byť ve své zvrhlé, bezútěšné formě. Každý zde kope za sebe proti druhým, a pokud se nebude hráč ohánět, zkopou také jeho.

Dostupné pro: PC, X360, PS3
Žánr: Akce, RPG
Výrobce: Bethesda Softworks | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 30. října 2008
  • Bezkonkurenční postnukleární zasazení
  • Volnost světa i řešení úkolů
  • Vývoj postavy
  • Zajímavé lokace a úkoly
  • Depresivní grafická stylizace
  • Hackovací minihra
  • Nedotažené úkoly a některé lokace
  • Málo výrazné postavy
Související články
  1. Další díl série Elder Scrolls v roce 2010
  2. Zrušená vydání GoW2 a Fallout 3
  3. Fallout 3 unikl na Internet
  4. Galerie: Fallout 3
  5. Video: Fallout 3
  6. GC: Fallout 3 – dojmy z radioaktivního hraní

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

10 nejlepších RPG pecek, které si musíte zahrát

10 nejlepších RPG pecek, které si musí…

Hry na hrdiny jsou specifický žánr, který si opět vydobývá své místo na herním pódiu. Proto jistě neuškodí si připomenout ty nejlepší herní počiny, ať už pro pamětníky, nebo pro nové hráče, kteří by chtěli okusit něco z tohoto žánru.

včera | | 19 N/A
Uncharted 4: A Thief

Uncharted 4: A Thief's End - poslední …

Uncharted 4 nás provedl mnoha nezapomenutelnými okamžiky. Dokáže uhranou i naposledy?

13.  5.  2016 | | 11 N/A
Uncharted 4 pod lupou: grafika nové generace z dílen Naughty Dog

Uncharted 4 pod lupou: grafika nové ge…

Uncharted 4 vypadá nádherně, co za tím ale stojí? Podívali jsme se, co dokáže interní grafický engine tvůrců.

16.  5.  2016 | | 14 N/A
DOOM: krvavé slzy nostalgie (recenze)

DOOM: krvavé slzy nostalgie (recenze)

I přes minulou slávu byl DOOM dnes již mrtvou sérií, dokud na E3 nepředstavili vývojáři z Id Software bombastický návrat v podobě nového dílu. Povedlo se jim to?

18.  5.  2016 | | 21 N/A
Grafický rozdíl mezi Gran Turismo Sport a Gran Turismo 6 je značný

Grafický rozdíl mezi Gran Turismo Spor…

Exkluzivní PS4 titul Gran Turismo Sport má přinést pár novinek včetně lepší grafiky. Možná vás až překvapí, jak si hra od Gran Turismo 6 polepšila.

25.  5.  2016 | | 8 N/A
Vzhůru do jiných světů aneb jak funguje virtuální realita?

Vzhůru do jiných světů aneb jak funguj…

Všichni to chceme, málo kdo ale doopravdy chápe, co za tím stojí. Co je to virtuální realita?

24.  5.  2016 | | 10 N/A
Call of Duty: Infinite Warfare - vzhůru mezi hvězdy

Call of Duty: Infinite Warfare - vzhůr…

Už snad nikoho nepřekvapí, že i letos si pro nás Activision připravilo nový díl své dlouholeté FPS série Call of Duty. Tentokrát už je to nějaký čtrnáctý díl a stále se drží svého zasazení do budoucnosti.

19.  5.  2016 | | 7 N/A
The VOID: virtualitu lze nyní uchopit zcela novým způsobem

The VOID: virtualitu lze nyní uchopit …

Zcela unikátní projekt založený na virtuální realitě a interaktivním prostředí, kde spolu obojí komunikuje v dokonalé symbióze. Po nasazení VR helmy se ocitnete v nejtemnější jeskyni ze všech, prohledáte starobylé májské ruiny nebo zažijete galaktické bitvy hvězdných korábů. To vše se skrývá pod zkratkou označující bránu vedoucí doslova do jiného času a prostoru.

13.  5.  2016 |