Recenze: Splinter Cell Conviction - v novém tempu

Všechno se mění, i Splinter Cell. Sam Fisher si potykal s Jackem Bauerem a Jasonem Bournem a vydal se na drsnou cestu za pomstou.
Kapitoly článku

Conviction rozhodně už není tím Splinter Cellem, který jste znali z v prvních dílů. Ostatně už u Double Agenta spousta hardcore fanoušků série dostávala osypky ze zjednodušení a snížených nároku na plížení. Z posledního dílu jim však asi rovnou praskne cévka. Sam Fisher se z neviditelného přízraku, který trpělivě čeká skrytý ve stínech, přerodil v zabijáckého pantera (tak ho dokonce označují ve hře), jež během své cesty za pomstou láme vazy, prostřeluje kolena a přibodává ruce ke špalkům.

 

Jednoduše: Splinter Cell Conviction víc než kdy předtím připomíná strhující akční thriller formátu eskapád Jacka Bauera či Jasona Bourna. Ale ani na to plížení se nezapomnělo.

splinter cell conviction 11.jpg

Natažená pružina

Příběh hry sice základní zápletkou, kde nechybí konspirace a zbraně hromadného ničení, jen potvrdí, že nálepka Tom Clancy’s je na obalu hry správně, ale od předchozích dílů jej odlišuje zaměření na psyché hlavního hrdiny.

Sam Fisher se z neviditelného přízraku, který trpělivě čeká skrytý ve stínech, přerodil v zabijáckého pantera

Kde byl v prvních dílech Sam Fisher prakticky jen charakterově plochou figurkou superagenta, jenž bez řečí plní mise zadávané Third Echelonem, je nyní naštvaný a rozervaný odpadlík. Smrt dcery a vlastnoruční zabití přítele ze Sama udělalo nataženou smrtící pružinu čekající jen na to, kdy spustí.

splinter cell conviction 03.jpg splinter cell conviction 04.jpg

Komplexní scénář zdobí zvolený styl vyprávění využívající  flashbacky i flashforwardy (tedy střihy na věci už uplynulé či na ty, které se teprve stanou) a už klasické filmařské postupy, jako je třeba roztřesená kamera. Atmosféře dodává netradiční systém zadávání úkolů, jež se v podobě obřího písma zobrazí na nejbližší ploše a kromě toho podobné nápisy při určitých událostech reflektují i Samovy pocity. Velmi přímočaré a efektní.

VIDEO: 2813 'Splinter Cell: Conviction - launch trailer'

Ostatně přímočarost a tempo bylo evidentně jednou z hlavních manter vývojářů. Většina příběhu se odehrává v oblasti Washingtonu (až na začátek a jednu další výjimku), přičemž pestrost lokací je stále vysoká a nepotřebuje kvůli tomu agenta vysílat z jednoho konce světa na druhý. Ucelenost celého zážitku dobrušuje i taková drobnost, jako prakticky žádné nahrávací obrazovky – při přechodu z mise do mise se vše nahrává v průběhu animace a krátce se potom loaduje jen při nahrávání checkpointu.  

Z krytu do krytu

splinter cell conviction 01.jpgZvýšené tempo příběhu se pochopitelně odráží i v herních prvcích. Nejvýraznější změnu představuje překopání samotného plížení, které se nyní inspiruje ve third person akcích oblíbeným systémem krytí. Kde však ve hrách jako Gears of War slouží krytí jako obrana před nepřátelskou střelbou, tady se Sam tiskne k překážkám v první řadě proto, aby unikl očím stráží. Stačí zmáčknout (a držet) levý trigger a hrdina se „nalepí“ ke zdi či dalšímu vhodnému místu. K přesunu mezi kryty zamířte pohled žádaným směrem a po stisknutí tlačítka se agent přemístí mrštně jako had. Díky výborným animacím je vysloveně lahůdka pozorovat, jak se Sam „přelévá“ z překážky za překážku – když je potřeba, efektně se do bezpečí doklouzne či doplazí. Drobnou nevýhodou je nutnost zvyknout si na netradiční rozložení ovládacích prvků.

Prostředí nabízí celou řádku míst k ukrytí, kromě toho lze šplhat po zdech, ručkovat po římsách, vyskakovat z oken, lézt po trubkách a provádět spoustu dalších prostocviků. Kde ve starších dílech byl postup vpřed výsledkem dlouhého zkoumání a opatrného plížení, tam vás Conviction nutí jednat rychle – počkám, až se strážný otočí, pak šup přeskočit zídku, doklouznout ke zdi, v podřepu se připlížit k okapu, svižně nahoru, přeručkovat k oknu a hop dovnitř. Zda jste bezpečně schováni ve stínu nově předznamenává ztráta barev scény – pokud vidíte okolí černobíle, nikdo vás jen tak nenajdete. Pokud je obraz normálně barevný, mějte oči na stopkách. Jednoduchá mechanika, které možná budete ze začátku přicházet na chuť, ale brzy ji doceníte. A podle mě je černobílý obraz daleko efektnější než zelená z noktovizoru prvních dílů.

Zamiř a vystřel

I když se dá velké řádce stráží a protivníků s trochou šikovnosti a trpělivosti vyhnout, ne vždy to (možná i bohužel) jde. Nepříjemného protivníka můžete jedním tlačítkem zlikvidovat zblízka, kdy v efektní animaci Sam láme vazy, prostřeluje ledviny a provádí podobné morbidní kejkle, klidně však můžete frajera i vytáhnout z okna či se na něj vrhnout z výšky. Kromě toho, že to vypadá cool, si kontaktním zabíjením aktivujete novou vlastnost jménem Mark & Execute.

splinter cell conviction 05.jpg splinter cell conviction 06.jpg

Ve zkratce, lze si v závislosti na zbrani označit až čtyři protivníky, které následně hrdina v jednom okamžiku zlikviduje. Označit jdou protivníci i bez nabitého Mark & Execute, takže si doufám dokážete představit, co s tím? Ne? Není nad příklad.

Kde ve starších dílech byl postup vpřed výsledkem dlouhého zkoumání a opatrné cesty vpřed, Conviction vás nutí jednat rychle

Pomocí kamerky pod dveřmi zjistíte, že vedlejší se baví tři strážci a jeden vartuje rovnou za dveřmi. Co s tím? Označíte si skupinku tři, ve vhodný okamžik rozkopnete dveře, prvnímu fešákovi zlomíte vaz (tím si nabijete Mark & Execute) a dalším třem vsadíte kulku do čela dřív, než by řekli Doupě.

splinter cell conviction 07.jpg

Dostupné pro: PC, X360
Žánr: Akce | stealth akce
Výrobce: Ubisoft Montreal | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 13. dubna 2010 (X360), 30. dubna 2010 (PC)
  • Akčnější pojetí funguje
  • Výborná prezentace
  • Zajímavý příběh
  • Svižné tempo
  • Nápadité prostředí
  • Mohlo to být delší
  • Občas AI
Kapitoly článku

Témata článku: , , , , , , , , , , , ,