Recenze: The Path – pohádka pro dospělé

vytisknout velikost písma
Hororová adventura s uměleckými prvky vypráví známou pohádku. Šest dívek, šest příběhů, šest smrtelných zážitků v moderní Červené Karkulce.
Seznam kapitol
  1. Kdo by se dnes vlka bál?
  2. Smrt přichází znenadání
  3. Obrázky nejen z lesa

Když jsem před 14 dny napsal první dojmy z hororové adventury The Path, bylo mi jasné, že nepůjde o klasickou hru v pravém slova smyslu. Ba co víc, já už to věděl dávno předtím, protože jsem vývojáře z Tale of Tales měl již nějakou dobu v zorném poli. Jejich krátká a netradiční dílka The Graveyard či Endless Forrest způsobila na indie scéně menší poprask.

Netradiční přístup k vyprávění příběhu pomocí textu, hudby a vizuálních elementů aplikovali také do jejich nejnovějšího díla. The Path se jako první dílo Tale of Tales objevila na Steamu a dává možnost všem dosud hrami opovrhujícím jedincům ochutnat nezávislou scénu v její nejčistší podobě.

Hra nebo umění? Obojí

Sami tvůrci o svém dítku řekli, že prakticky vše, co nabízejí dnešní mainstreamové hry, se v The Path snažili minimalizovat. A povedlo se jim to na jedničku. V klasických adventurách či chodičkách je hráč postaven před řadu rozhodnutí a úkolů, kterou je nezbytné splnit pro další postup hrou. Na konci hry mají pak všichni hráči stejný zážitek, protože museli splnit ty samé úkoly, a povětšinou ve stejném pořadí. Navíc v čistě komerčních adventurách je příběh jasně řečený a vysvětlený. V tomto ohledu je The Path naprosto novu hrou, a s trochou nadsázky by se dalo říci, že zakládá vlastní žánr. Jak ale definovat žánr, ve kterém se sám hráč stává tím, kdo ovlivní výslednou kvalitu zážitku?

the path 21.jpgthe path 22.jpg

Hra začíná v domě, kde je šest dívek (sester) různého věku. Můžete si vybrat, za jakou budete hrát, ale ve výsledku je to jedno, protože je postupně vystřídáte všechny. A protože je hra inspirovaná původní verzí pohádky O Červené Karkulce, nebude vaším úkolem nic jiného, než navštívit nemocnou babičku v nedaleké chaloupce. Dostanete košík a vyrazíte na cestu.

Člověk je tvor zvídavý, a tak prosluněnou cestu mile rád opustí vstříc vlastnímu dobrodružství

A zde narážíme na první novum. Klidně můžete uběhnout pár desítek metrů a jste u babiččina domu. Hra tak skončí dříve, než začala. Jenže člověk je tvor The_Path_art.jpgzvídavý, a tak prosluněnou cestu mile rád opustí vstříc vlastnímu dobrodružství. Jakmile s dívenkou zabrouzdáte do okolního lesa, grafika a hudební nádech se totálně změní. Úsměv na tváři vystřídá znepokojení, nejistota a strach.

Lesem bez konce

První kroky v nekonečném lese se nesou v duchu absolutního chaosu. Nevíte kam jít, co dělat a proč to dělat. A v tom tkví celé kouzlo hry. Nikdo vás do ničeho nenutí. Nemáte proti sobě nepřátele ani časový limit. Jenom tak si pobíháte po lese, sbíráte předměty a nacházíte nová zákoutí. Pokaždé, když narazíte na nějaký předmět, objeví se prolínací efekt, který vám nenásilně ukáže možnosti interakce. Některé předměty mohou využít všechny postavy, jiné jsou určeny pouze konkrétní dívce.

Jenom tak si pobíháte po lese, sbíráte předměty a nacházíte nová zákoutí

To poznáte tak, že se vám přes půlku obrazovky promítne postava, k níž předmět patří. Pokud namísto toho uvidíte promítnutý předmět samotný, stačí dvě-tři vteřiny počkat a postava sama vykoná interakci. Během ní se objeví text, který vyjadřuje co si daná postava o předmětu a celé situaci myslí. Tento text jednak prozrazuje vlastnosti každé z postav a jednak pomáhá hráči pochopit příběh. O příběhu je vůbec těžké hovořit, protože žádný jasný příběh ve hře neexistuje. Příběh vzniká v hráčově hlavě.

The_Path_art_02.jpg

Zpátky k předmětům, které se vám ukládají do inventáře. Během interakce s nimi se na obrazovce objeví ještě prolínačka znázorňující některý z mnoha pokojů, který později v babiččině domě navštívíte. Rovnice je jasná. Každá postava může najít tři unikátní předměty, které se zobrazují ve spodní polovině inventáře, horní polovina je určena pro společné předměty. Pokud si chcete z nějakého důvodu prohlédnout prolínací efekt předmětu znovu, stačí otevřít inventář. Z počátku jsem vůbec nechápal souvislosti mezi předměty a pokoji, kterými budete v závěrečné části hry procházet. A pak mi to najednou došlo.

the path 23.jpgthe path 24.jpg

Problém byl v tom, že jsem při hraní nepřemýšlel. Zvyklý z klišé ostatních her jsem prostě nemohl pochopit, proč když jedna z dívek usedne na kolečkový vozík, objeví se prolínačka s ptačí klecí uprostřed místnosti. Cítí se snad ta dívka jako pták v kleci? Evidentně asi měla nehodu, protože má zadrátovanou jednu nohu a kulhá. Pak narazím na rozbité auto. Určitě měla nehodu. A co ty její negativistické komentáře ke všemu okolo? Asi má nějaký komplex. A takhle začnete přemýšlet o všech dívkách.

Dostupné pro: PC
Žánr: Adventury | hororová adventura
Výrobce: Tale of Tales | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 18. březen 2009
  • Spousta inovativních nápadů
  • Netradiční narativní přístup
  • Nekonečný les
  • Zážitek vytváří hráč
  • Až filozofický podtext
  • Umělecky stylizovaná grafika
  • Totální svoboda pohybu
  • Melancholická měnící se hudba
  • Náročné na duševní vyspělost hráče
  • Nutnost porozumět anglickému textu
Související články
  1. Dojmy: The Path – cestou necestou
  2. Bojte se záhadné The Path

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Grand Theft Auto V opět blíže realitě: nová modifikace vyráží dech

Grand Theft Auto V opět blíže realitě:…

Grand Theft Auto V je doslova pískovištěm pro hrátky všeho druhu. A tím myslíme i piplání grafické stránky.

10.  3.  2017 | | 20 N/A
10 skvělých her, které si na PC nezahrajete

10 skvělých her, které si na PC nezahr…

Na počítače vychází spousta skvělých her. Jsou tady ale takové, které si jinde, než na konkrétní konzoli nezahrajete. Dneska se podíváme na 10 exkluzivit, pro které se vyplatí kupovat konzole.

13.  3.  2017 | | 61 N/A
Hry jsou uměním: když grafika zraje (galerie)

Hry jsou uměním: když grafika zraje (g…

Občas vyjde populární hra a časem se člověk nemůže uvěřit, co vše je z ní možné graficky vytáhnout. Pojďme si podat zub času.

14.  3.  2017 | | 5 N/A
FlatOut 4: Total Insanity – návrat legendy? (recenze)

FlatOut 4: Total Insanity – návrat leg…

Závodní série FlatOut se dvanáct let své existence jistě stala kultovní záležitostí, a to i navzdory hodně nepovedenému třetímu dílu. Přest,o nebo právě proto jsme na plnohodnotného následovníka museli čekat dlouhých šest let. Vyplatila se taková dlouhá odmlka?

17.  3.  2017 | | 10 N/A
10 důvodů, proč se ponořit do hry Total War

10 důvodů, proč se ponořit do hry Tota…

Strategie nepatří dnes k nejpopulárnějším žánrům, nicméně nikde jinde neokusíte tak sladký pocit moci se všemi výhodami a nevýhodami. V Total War se dostanete do role vůdce zodpovědného za celý národ a závisí jen na vás, zda vaše země bude prosperovat.

15.  3.  2017 | | 8 N/A
Hrajeme Mass Effect Andromeda: vzhůru do cizích světů (galerie)

Hrajeme Mass Effect Andromeda: vzhůru …

Mass Effect: Andromeda vychází až 23. března, ale díky EA Access jsme si od 16. března mohli k plné hře přičichnout. Podívejte se na naše pohlednice z cest.

19.  3.  2017 | | 5 N/A
Ghost Recon: Wildlands - z bláta do louže (recenze)

Ghost Recon: Wildlands - z bláta do lo…

Ghost Recon: Wildlands až příliš nápadně připomíná příběh Watch Dogs či The Divison. Prezentace na E3 skvělá, s blížícím se datem vydání však vyplouvají na povrch nedostatky. Jaký je konečný verdikt?

8.  3.  2017 | | 38 N/A
Simulátor skládání počítače - naučte se stavět stolní počítač

Simulátor skládání počítače - naučte s…

V době, kdy simulátor zemědělské techniky patří k nejúspěšnějším hrám, bylo jen otázkou doby, kdy někdo udělá simulátor, který skutečně využijete - simulátor skládání počítače.

16.  3.  2017 | | 4 N/A