Recenze: The Path – pohádka pro dospělé

vytisknout velikost písma
Hororová adventura s uměleckými prvky vypráví známou pohádku. Šest dívek, šest příběhů, šest smrtelných zážitků v moderní Červené Karkulce.
Seznam kapitol
  1. Kdo by se dnes vlka bál?
  2. Smrt přichází znenadání
  3. Obrázky nejen z lesa

Když jsem před 14 dny napsal první dojmy z hororové adventury The Path, bylo mi jasné, že nepůjde o klasickou hru v pravém slova smyslu. Ba co víc, já už to věděl dávno předtím, protože jsem vývojáře z Tale of Tales měl již nějakou dobu v zorném poli. Jejich krátká a netradiční dílka The Graveyard či Endless Forrest způsobila na indie scéně menší poprask.

Netradiční přístup k vyprávění příběhu pomocí textu, hudby a vizuálních elementů aplikovali také do jejich nejnovějšího díla. The Path se jako první dílo Tale of Tales objevila na Steamu a dává možnost všem dosud hrami opovrhujícím jedincům ochutnat nezávislou scénu v její nejčistší podobě.

Hra nebo umění? Obojí

Sami tvůrci o svém dítku řekli, že prakticky vše, co nabízejí dnešní mainstreamové hry, se v The Path snažili minimalizovat. A povedlo se jim to na jedničku. V klasických adventurách či chodičkách je hráč postaven před řadu rozhodnutí a úkolů, kterou je nezbytné splnit pro další postup hrou. Na konci hry mají pak všichni hráči stejný zážitek, protože museli splnit ty samé úkoly, a povětšinou ve stejném pořadí. Navíc v čistě komerčních adventurách je příběh jasně řečený a vysvětlený. V tomto ohledu je The Path naprosto novu hrou, a s trochou nadsázky by se dalo říci, že zakládá vlastní žánr. Jak ale definovat žánr, ve kterém se sám hráč stává tím, kdo ovlivní výslednou kvalitu zážitku?

the path 21.jpgthe path 22.jpg

Hra začíná v domě, kde je šest dívek (sester) různého věku. Můžete si vybrat, za jakou budete hrát, ale ve výsledku je to jedno, protože je postupně vystřídáte všechny. A protože je hra inspirovaná původní verzí pohádky O Červené Karkulce, nebude vaším úkolem nic jiného, než navštívit nemocnou babičku v nedaleké chaloupce. Dostanete košík a vyrazíte na cestu.

Člověk je tvor zvídavý, a tak prosluněnou cestu mile rád opustí vstříc vlastnímu dobrodružství

A zde narážíme na první novum. Klidně můžete uběhnout pár desítek metrů a jste u babiččina domu. Hra tak skončí dříve, než začala. Jenže člověk je tvor The_Path_art.jpgzvídavý, a tak prosluněnou cestu mile rád opustí vstříc vlastnímu dobrodružství. Jakmile s dívenkou zabrouzdáte do okolního lesa, grafika a hudební nádech se totálně změní. Úsměv na tváři vystřídá znepokojení, nejistota a strach.

Lesem bez konce

První kroky v nekonečném lese se nesou v duchu absolutního chaosu. Nevíte kam jít, co dělat a proč to dělat. A v tom tkví celé kouzlo hry. Nikdo vás do ničeho nenutí. Nemáte proti sobě nepřátele ani časový limit. Jenom tak si pobíháte po lese, sbíráte předměty a nacházíte nová zákoutí. Pokaždé, když narazíte na nějaký předmět, objeví se prolínací efekt, který vám nenásilně ukáže možnosti interakce. Některé předměty mohou využít všechny postavy, jiné jsou určeny pouze konkrétní dívce.

Jenom tak si pobíháte po lese, sbíráte předměty a nacházíte nová zákoutí

To poznáte tak, že se vám přes půlku obrazovky promítne postava, k níž předmět patří. Pokud namísto toho uvidíte promítnutý předmět samotný, stačí dvě-tři vteřiny počkat a postava sama vykoná interakci. Během ní se objeví text, který vyjadřuje co si daná postava o předmětu a celé situaci myslí. Tento text jednak prozrazuje vlastnosti každé z postav a jednak pomáhá hráči pochopit příběh. O příběhu je vůbec těžké hovořit, protože žádný jasný příběh ve hře neexistuje. Příběh vzniká v hráčově hlavě.

The_Path_art_02.jpg

Zpátky k předmětům, které se vám ukládají do inventáře. Během interakce s nimi se na obrazovce objeví ještě prolínačka znázorňující některý z mnoha pokojů, který později v babiččině domě navštívíte. Rovnice je jasná. Každá postava může najít tři unikátní předměty, které se zobrazují ve spodní polovině inventáře, horní polovina je určena pro společné předměty. Pokud si chcete z nějakého důvodu prohlédnout prolínací efekt předmětu znovu, stačí otevřít inventář. Z počátku jsem vůbec nechápal souvislosti mezi předměty a pokoji, kterými budete v závěrečné části hry procházet. A pak mi to najednou došlo.

the path 23.jpgthe path 24.jpg

Problém byl v tom, že jsem při hraní nepřemýšlel. Zvyklý z klišé ostatních her jsem prostě nemohl pochopit, proč když jedna z dívek usedne na kolečkový vozík, objeví se prolínačka s ptačí klecí uprostřed místnosti. Cítí se snad ta dívka jako pták v kleci? Evidentně asi měla nehodu, protože má zadrátovanou jednu nohu a kulhá. Pak narazím na rozbité auto. Určitě měla nehodu. A co ty její negativistické komentáře ke všemu okolo? Asi má nějaký komplex. A takhle začnete přemýšlet o všech dívkách.

Dostupné pro: PC
Žánr: Adventury | hororová adventura
Výrobce: Tale of Tales | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 18. březen 2009
  • Spousta inovativních nápadů
  • Netradiční narativní přístup
  • Nekonečný les
  • Zážitek vytváří hráč
  • Až filozofický podtext
  • Umělecky stylizovaná grafika
  • Totální svoboda pohybu
  • Melancholická měnící se hudba
  • Náročné na duševní vyspělost hráče
  • Nutnost porozumět anglickému textu
Související články
  1. Dojmy: The Path – cestou necestou
  2. Bojte se záhadné The Path

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Podívejte na porovnání Uncharted 4 na PS4 a PS4 Pro, rozdíl je nemalý!

Podívejte na porovnání Uncharted 4 na …

Uncharted 4: A Thief's End vynikal mimo jiné v grafice, díky které je jednou z nejlépe vypadajících her momentálně dostupných na PS4. Ale může vypadat ještě lépe. Nové video ukazuje, jakou grafiku nabídne po aktualizaci pro PS4 Pro.

14.  9.  2016 | | 20 N/A
PlayStation 5 přijde v druhé polovině roku 2018, říká analytik, kterému se dá věřit

PlayStation 5 přijde v druhé polovině …

Existuje muž, který přesně předpověděl existenci PlayStation 4 Slim a PlayStation 4 Pro ještě před tím, že o jejich možnosti začal mluvit internet – analytik Damian Thong. Nyní přichází s novou předpovědí.

13.  9.  2016 | | 33 N/A
Jak silný počítač bude potřeba na Bioshock: The Collection? Známe hardwarové nároky

Jak silný počítač bude potřeba na Bios…

Vývojáři ze studia 2K odhalili hardwarové nároky hry Bioshock: The Collection. Nároky to naštěstí nejsou nějak zvlášť vysoké, požadují však poměrně hodně místa na disku.

12.  9.  2016 | | 17 N/A
První dojmy z For Honor: za čest a slávu!

První dojmy z For Honor: za čest a slá…

Tento víkend jsme vyzkoušeli uzavřenou alfu středověké bojovky For Honor. Jak na nás nový chystaný historický titul od Ubisoftu působí?

20.  9.  2016 |
Grand Theft Auto V Redux je konečně venku a dává hře realističtější vzhled

Grand Theft Auto V Redux je konečně ve…

Grafika jako z filmu, ostřejší kontury a vypilovaný design. Mod Redux pro GTA 5 je konečně venku!

20.  9.  2016 | | 5 N/A
Seznam her, které již oznámily podporu pro PS4 Pro

Seznam her, které již oznámily podporu…

S oznámením nové konzole PlayStation 4 Pro řada vývojářů a vydavatelů odhalila plány aktualizovat své stávající hry pro podporu této konzole. Zmínili také, které nadcházející hry přijdou rovnou na PS4 Pro.

11.  9.  2016 | | 12 N/A
Battlefield 4 uvolňuje všechna DLC zdarma

Battlefield 4 uvolňuje všechna DLC zda…

EA se rozhodla k velkému kroku. Aby hráče navnadila na chystaný Battlefield 1, uvolní všechna DLC pro Battlefield 4 až do 19. září zdarma.

15.  9.  2016 |
Šéf Sony poprvé promluvil o kritice na No Man

Šéf Sony poprvé promluvil o kritice na…

Shuhei Yoshida, šéf Sony, se poprvé vyjádřil ke kauze No Man's Sky. Podle něj bylo všechno způsobeno špatnou PR strategií, za což může Sean Murray, který to jednoduše celé „podělal“.

18.  9.  2016 | | 1 N/A