Impossible Creatures - recenze

Po dlouhém období značného sucha v řadách originálních titulů, se dnes zase po dlouhé době, s jedním z nich můžeme obeznámit a povědět si, jestli se vedle přívlastku „originální“ nebude chlubit ještě nějakým – například „výborný“. Nebo by snad bylo možné, že by Impossible Creatures byla ještě lepší strategie než třeba Warcraft 3?

Platforma: PC
Typ hry: strategie
Minimální konfigurace: procesor 500 MHz, 128 MB RAM, 16MB grafická karta
Doporučená konfigurace: procesor 1 GHz, 256 MB RAM, 32MB grafická karta
Výrobce: Relic Entertainment
Distribuce: Microsoft

Dnes není dne, kdy bychom neslyšeli ze zpráv v televizi nebo nečetli v novinách, na internetu o klonování či o jiných zprávách spojených s genetickým inženýrstvím a s klony všeobecně. Jedná se v podstatě o případy plné senzací s nepříliš pravdivým základem, ale populárnost tématu popírat nemůžeme, takže se ho chytili i herní vývojáři.

Díky gigantu Microsoft se v dnešních dnech dostává na trh netradiční realtime strategie, v níž se svými dost neobyčejnými vojsky budete bojovat proti ještě neobyčejnějším nepřátelům, přičemž si budete moci vybrat z více jak 60-ti různých kombinací zvířat i jejich různému křížení s přihlédnutím na jejich maximální ničivou sílu.

Hra je zasazena do prostředí třicátých let. Hlavní hrdina – Rex Chance dostane jednoho krásného dne dopis, na čemž by asi nebylo nic zvláštního, ale je to psaní od otce, který se před mnoha lety ztratil. Svého syna zve na ostrov, nacházející se blízko severního polárního kruhu, kde (jak píše) je umístěná jeho výzkumná stanice. Rex by samozřejmě velmi rád zjistil, co se s jeho otcem stalo a proč o něm tak dlouhou dobu neslyšel. Sedne tedy na letadlo a vydává se na cestu plnou dobrodružství…a ještě o tom ani neví. Zpočátku narazí jen na starou a opuštěnou výzkumnou základnu. Ovšem zklamání není jediné co Rexe překvapí, jen o vlásek unikne smrti při útoku monstra, z jehož spárů ho vysvobodí Lucy Willing se svou velmi neobvyklou helikoptérou. Tento stroj se jim bohužel poškodí a proto jsou tito hrdinové nuceni přistát v malinké vesničce. A toto je i místo, kde začíná vaše dobrodružství na jehož konci se ocitnete v čele obrovské armády, která bude muset porazit obrovské množství nepřátel, i když do poslední chvíle ani nebudete vědět, proti komu vlastně bojujete.

Pro všechny příznivce žánru RTS nebude ovládání ani herní systém neznámý, setkáte se s klasickým řešením ovládání. Autoři v tomto směru neexperimentovali a vsadili na ověřenou kartu. Na začátku hry je podstatná těžba surovin a vytvoření si dostatečného množství pracovníků a stavba nových budov. Na této kostře potom můžete budovat své obrovské vojsko. Princip je však natolik jasný už i z jiných her, že je zbytečné se s ním podrobněji zaobírat, ale jedna změna, jež hru od podobných kousků odlišuje, zde najdeme – JEDNOTKY.

Impossible Creatures Impossible Creatures

Impossible Creatures Impossible Creatures

Rexův otec se zajímá o genetiku a přišel na způsob, jak se dá jednoduše kombinovat DNA zvířat a tím z nich vytvořit tvory rychlejší, větší, silnější. Takto například z obyčejné želvy a slona dokážete vytvořit monstrum s obrovskou ničivou silou a velmi odolným pancířem. Čas plyne a vy budete po okolních ostrovech nacházet a sbírat genetické informace z různých zvířat, jež jsou ohodnoceny určitým množstvím bodů. Najdete tu rychlost, výšku, útočnou sílu, obranu (pancíř) a určité speciální vlastnosti, kterými nedisponuje každé ze zvířat (plavání, létání, potápění se atd.). Ze shromážděného genetického materiálu se tedy budete pokoušet složit nějakého praktického bojovníka, na což vám slouží velmi dobře vymyšlený systém: na pravé i levé straně obrazovky si vyberete z dvou kombinací – například lev a vlk, zobrazí se vám jejich hodnotící body a jejich kombinací si můžete vytvořit vlko-lva podle vašich představ s přesnými schopnostmi. Můžete si určit i jeho vzhled, například jak bude vysoký a popřípadě mu do vínku věnovat nějaké ty speciální vlastnosti. Nadefinováním základních parametrů vašeho mutanta i rozhodnete o jeho ceně. Buď si zvolíte lacinější ale slabší variantu, nebo si připlatíte a získáte o mnoho silnější stvoření. Je to jen na vás a na vaší celkové situaci.

Z vytvořených mutantů si ve své armádě můžete ponechat maximálně 9 zvířat. Samozřejmě se můžete rozhodnout vytvářet mutanty s podobnými parametry, ale jak ve hře budete postupovat, uvědomíte si, že každá její část od vás bude vyžadovat odlišnou strategii a tedy i odlišné složení vaší armády.

Vytvořit se vám povede téměř všechny jednotky, na něž jste z různých strategií zvyklí, jako například lučištníky, lehko či těžkooděnce, jízdu, ale s tím rozdílem, že tady jde o nejrůznější mutanty s různou kombinací bodů a vlastností. I když hlavně vzhledově budou vaše obludy skutečně kuriózní, jejich útočné vlastnosti jim to vynahradí. S postupem času budete zasvěceni do tajemství různých létajících či plavajících monster. Budete objevovat genetický materiál silnějších zvířat jakými jsou slon nebo velryba a tím i jejich kombinace budou silnější.

Za velký nedostatek tohoto (jinak přitažlivého) celku považuji nemožnost vytvářet mutanty z více jak dvou zvířat. Vývojáři se takto rozhodli nejspíš z důvodů udržení jakési herní obtížnosti, jelikož díky neomezeným možnostem byste si brzy vytvořili skoro neporazitelné zvířecí mutanty. Tento problém se možná dal vyřešit ještě požadavkem na velké množství surovin. Podívejme se ale blíže na rozbor technické části, protože zatím se Impossible Creatures kromě jediné skvrnky drží dobře. Kombinace netradičního a osvědčeného se jeví skvěle.

Impossible Creatures Impossible Creatures

Impossible Creatures Impossible Creatures

Grafika

Engine hry i přes nízké hardwarové požadavky dokáže na obrazovkách vašich monitorů vykouzlit skutečně zajímavé obrázky, ale co je důležitější – je dostatečně pružný, takže i při větším množství jednotek je dění ve hře dostatečně rychlé. S kamerou si můžete otáčet i zoomovat do aleluja, čumáky zvířat jsou dostatečně detailní a ani při největším možném zvětšení se nebudete dívat na shluk pixelů. Pohyby mutantů jsou též zvládnuté na výbornou. Každý je svým způsobem výjimečný, charakteristický buď svou chůzí, skákáním, plaváním, během a jinými věcmi, které hře dodávají jednak velkou dávku netradičnosti, neobyčejnosti, ale i dynamiky, díky níž se s hrou rychle sžijete.

V porovnání s konkurenčními hrami mi celé herní prostředí připadalo volnější, ale hlavně prostornější, což v konečném důsledku zjednodušilo mou orientaci! Potěšily mě i dobře zpracované animace, jež vás netěší jen v začátcích a na koncích jednotlivých misí, ale setkáte se i s enginovými animacemi, které do Impossible Creatures vnášejí pocit neustálého posunu – pocit, který vám hovoří, že se neustále něco děje.

Hratelnost

Dovolím si tvrdit, že hratelnostně nejsilnější místo má tato hra ve svém singleplayeru. Vynikající zábava je zabezpečená skvělou atmosférou, kterou zabezpečují už výše vzpomínané video sekvence (v některých pasážích až s hororovou tématikou). Líbilo se mi, že boj získal omnoho větší váhu než samotná těžba surovin a stavba budov. Značnou mírou k tomu přispěl i fakt, že tu těžíte jen jedinou surovinu – uhlí. Celkový počet 60-ti zvířat nabízí širokou variabilitu a volnost pro vaše nejrůznější pokusy v klonování těch nejlepších zabijáků. I proto se tento kousek nestává nudným a stereotypním, což je častým problémem a hlavně u her, které se v poslední době dostaly na trh. V porovnání s klasickými strategiemi se zvýšila hratelnost, ale i samotná rychlost hry.

Světlé stránky hry
  • vyvážená obtížnost
  • hratelnost
  • děj
  • grafika a intra
Temné stránky hry
  • zvuky
  • hudba

Zvuky a hudba

Zvuky nejsou špatné, ale jejich stereotypními opakování se nevyhnete. Pokud jde o hlášky našeho hlavního hrdiny, tak ty skutečně žádným humorem neoplývají. Suché konstatování: „Jsem tady!“ a další tomu podobné paskvily komentovat nebudu. Vývojáři určitě mohli přijít s něčím (alespoň o fousek) originálnějším. Jednotlivé příšery už vydávají o poznání lepší zvuky, které se k nim i hodí.

V případě zvuků jsem měl výhrad jen pár, ale pokud jde o hudbu, tak musím být ještě o něco kritičtější. Bohužel se k tematice hry příliš nehodí. Problém nevidím v tom, že by nebyla kvalitní, jako spíš ve špatně vybraném stylu. Myslím si, že když se nacházíte v pánem bohem zapomenuté oblasti a obklíčený hordou mutantů, měla by hudba tuto atmosféru podtrhávat, což se povedlo v případě videí, nikoliv však zde. Jde jen o shluk tónů, který je lepší vypnout.

Impossible Creatures Impossible Creatures

Inteligence a obtížnost

Impossible Creatures je zpočátku velmi jednoduchou hrou, což vám umožní naučit se ovládání a vžít se do děje. Jakmile se ale dostáváte dál a dál zjišťujete, že všechno už tak jednoduché není a na konci zjistíte, že je to pořádně těžké dílko. Tato vyváženost se mi zamlouvá, jelikož tento titul neodrazuje ale v pozdějších chvílích dokáže hodně potrápit. Většina cílů je deklarovaná jasně: „Dojdi tam a tam!“ a nebo: „Toho a toho odveď na to a to místo!“, což nás bohužel ochuzuje o jakýsi pocit svobody. Nepřátelé se chovají typicky RTS-kovsky. Vždycky je tu nějaká skupinka, která vás bude otravovat a žádnou vynikající inteligencí neoplývají. Jejich síla je jako vždy v jejich počtu.

Možná budu za vyslovené tvrzení od některých fanoušků kamenován, ale budiž. Impossible Creatures je dle mého názoru dost zajímavým zpestřením (po hrách typu Warcraft nebo Age of Empires) a i dost velkou konkurencí. Vzpomínané tituly položily v žánru RTS laťku opravdu vysoko, ale i tak si dovolím tvrdit, že tato hra má svou budoucnost. Množství faktorů hovoří pro ni: jednoduché ovládání, vynikající atmosféra, dynamický herní systém a dost dlouhá zábava.

Grafika: 8/10
Zvuky: 5/10
Hudba: 5/10
Hratelnost: 9/10

Tento titul by vám neměl chybět – dostatečně zábavný, originální a vyvážený.

Celkové hodnocení: 8/10

Váš názor Další článek: V přípravě nová strategie Empires: Dawn of the Modern World

Témata článku: , , , , , , , ,