Muzeum: Fallout - slova jsou zbytečná

Najdete mnoho lidí, podle nichž je Fallout i dnes tou nejlepší hrou. Možná jste dokonce jedním z nich. Ať jste ale kdokoli, pokud vás jednou Fallout chytne, už vás nikdy nepustí.

Žánr: RPG
Výrobce: Interplay
Rok vydání: 1997
Platformy: PC, Mac
Kde sehnat: Bazary, online aukce

Válka. Válka se nikdy nemění. Bylo nad slunce jasnější (možná by se hodilo trefnější: bylo nad výbuchy atomových bomb jasnější), že se jednoho dne lidstvo samo velmi grandiózním způsobem odpálí do zapomnění. Ten soudný den nastal. Po vleklých válkách o suroviny přesně 23. října 2077 nastává konec civilizace. Těžko říct, kdo první zmáčknul to zlověstné červené tlačítko a vyslal na svoji ničivou dráhu střely s jadernými hlavicemi. Popravdě to ani není důležité. Během pouhých pár hodin se stala z většiny Země neobyvatelná pustina, ti šťastnější zemřeli okamžitě, ty méně šťastné postupně pozřely ničivé účinky jaderného zamoření. Na území Spojených států však přežívá v bezpečí hrstka lidí v masivních protiatomových krytech známých jako Vaulty.

  

V jednom z nich, označeným neoblíbenou číslovkou 13, žijete i vy, hlavní hrdina. Jak se zdá, třináctka má asi opravdu negativní účinky, protože Vault přichází o jednu z nezbytných součástek pro přežití – vodní čip potřebný k získávání pitné vody. Zásoby vydrží pouhých 150 dní, takže je třeba něco udělat. Jako obvykle jste to vy, kdo je ten, na koho spadne to „je třeba něco udělat“. I když ještě není ten pravý čas, 5. prosince 2161 se obrovská vrata Vaultu 13 otevírají a hrdina vyráží vstříc velkému neznámu post-apokalyptického světa.

Fallout si získal masovou oblibu hráčů a kultovní status takřka okamžitě, co se objevil. A není se čemu divit, v rukávu měl více es než falešný karetní hráč. V první řade to bylo netradiční prostředí světa zničeného atomovou válkou mixující sci-fi se stylem padesátých let. Tvůrci se ostatně ani netajili inspirací a ve hře narazíte doslova na kopy různých odkazů, mezi ty nejvýraznější a nejznámější patří třeba filmy Mad Max či Godzilla. Ovšem kromě humoru dokázali vývojáři jejich světu vdechnout i život. Apokalypsa posunula civilizaci o nějakou tu stovku let a vy tak narazíte na nově vznikající lidská společenství, stavějící většinou na bázi totální anarchie či počátečního feudalismu, jen tu a tam s náznaky možného vývoje směrem k demokracii, které následně rozvíjel Fallout 2.

  

Tento tak křehký svět je velmi snadné ovlivnit a to vy můžete! Fallout nabídl velkou svobodu v možnostech řešení problémů. Narazíte na malá i velká rozhodnutí, která ovlivňují nejen vaši postavu, ale také lid okolo. Stanete se ochráncem nevinných či drsným týpkem jdoucím za ziskem přes mrtvoly? Je to jen na vás. Stejně jako rozvíjení vlastností vašeho hrdiny. Fallout měl být původně vystaven na známém RPG systému GURPS, ale nakonec staví na svém vlastním jménem SPECIAL (podle základních vlastností – Strenght, Perception, Endurance, Charisma, Intelligence, Agility, Luck). Ten nabízí opravdu široké možnosti, jak si vytvořit hrdinu k obrazu svému. Půjde cestou diplomacie a ze všeho s obratně vykecá, nebo nechá mluvit pěsti? Stane se z něj drsný bijec, nebo obezřetný plížil? Dáte přednost těžkým zbraním jako plamenomety a raketomety, nebo vsadíte na pistole, samopaly a ostřelovací pušky? Volba je vaše.

Mohl bych o Falloutu popsat stohy papíru, vůbec jsem se nezmínil o tahových bojích, stylové izometrické grafice, obrovském výběru zbraní, vybavení a dalších a dalších věcech. Ale proč mlátit prázdnou slámu? Většina z vás má určitě Fallouty vystavené na čestných místech a ti ostatní si je mohou sehnat poměrně snadno. Takže jděte do světa, kde stačí blbě stát a už si nebudete muset svítit na noční čtení (ta hláška byla trochu jinak, já vím). Ať žije radioaktivní spad!

Diskuze (8) Další článek: Galerie: Call of Juarez

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , ,