Recenze: Napoleon: Total War - ostatní skáčí, Napoleon létá

Strategie Empire: Total War se ukázala jako dobrý základ, na kterém Napoleon staví. Přináší řadu vylepšení a stratégův ráj.

Je tomu již skoro rok, co jsem recenzoval prozatím poslední pokračování strategické série Total War, díl Empire, od něhož se hra s Korsickým rodákem v titulu slušně odráží. Čas uplynul jako voda a Creative Assembly viditelně nezaháleli. Jak jsem si dříve mohl stěžovat na lenost jejich her, nyní jsem byl příjemně překvapen, a to nejen v tomto ohledu.

 

Slavná tažení Napoleona Bonaparte si můžete připomenout nejen v kampaních (jedné cvičné a čtveřici klasických), ale i v jednotlivých bitvách svázaných do časového řetězce (začínat u Waterloo by asi nebyl správný nápad), nebo můžete vzít za vděk kampaněmi dalších vojevůdců, případně pak odehrát jen tak rychlou bitvu podle vaší nálady.

Kampaně

Kampaně doznaly pár drobnějších změn, pochopitelně spojených se zaměřením na dobu napoleonských tažení, ale také několik výraznějších vylepšení. Přibylo na dynamice tažení, když se nemusíte po každé bitvě vracet domů doplňovat stavy, ale na vašem území se jednotky uzdravují každý tah samy.

Hra svým způsobem hraní AI vlastně simuluje realitu

Aby to však nebylo tak jednoduché, spolu s tažením po Egyptě a do Ruska se můžete těšit i na opačný efekt, kdy horké léto na nepřátelském pouštním území vašim armádám neprospěje.

napoleon 18.jpgnapoleon 19.jpg 

Tvůrci však zašli ještě o kus dále ve chvíli, kdy vám dovolí rekrutovat nové jednotky i mimo města. Nejásejte však předčasně nad vynálezem teleportu, daní bojovníci se vycvičí v nejbližším městě a pak za vámi poslušně dojdou, pokud je tedy po cestě nerozdrtí nějaká zapomenutá síla protivníka.

TIP: Hlídejte si dělostřelectvo. Hlavně pak v případě, že hodláte některou jednotku napadat, nejednou se mi stalo, že jsem si způsobil větší ztráty, než protivník.

Nepříjemnou komplikací pak je, že jednotka byla samozřejmě zaplacena již při objednávce, takže zajmutí města, nebo její eliminace cestou vás stojí nemalé prostředky. Nemluvě o tom, že pozorovat ke konci kola pohyby desítek zmateně pobíhajících oddílů na mapě docela zamrzí.

napoleon 02.jpg

Mezi kosmetické změny pak můžete přidat i vylepšení diplomacie a pozice vašich špionů, stejně jako třeba přítomnost reálných historických postav jakožto vojevůdců, kteří však získávají podle vašich úspěchů různé schopnosti bez ohledu na svoji reálnou předlohu. Stále však platí, zejména na nižší obtížnosti, že většinu kampaní rozhoduje jedna bitva, kdy se pak počítačem řízení protivníci jen bezzubě snaží simulovat odpor.

Bitvy

Dříve jsem nadával na umělou demenci ve vlastních bitvách a nejinak tomu bude i dnes. Je sice pravda, že AI pokročila zase o kus dále a nevrhá se do beznadějných útoků na vaše připravené pozice, často však dojede na rychlý průnik pár jednotkami po křídle a vyřízení generálské jednotky. Na druhou stranu však i historické prameny se shodují na tom, že právě tato taktika dělala z Napoleona geniálního vojevůdce, takže vlastně hra svým způsobem simuluje realitu.

napoleon 03.jpgnapoleon 08.jpg

Stále však existují i další vcelku bezpečné metody, jak bojovat i proti nehorázné přesile s úspěchem. Jakmile vyřadíte protivníkovo dělostřelectvo, a vaše zůstane provozuschopné, máte z půlky vyhráno. Vliv dělových koulí na nepřátelskou morálku je nedocenitelný, přesto však nepřítel často nechává své stroje bez pořádné ochrany vystavené útokům vaší lehké jízdy.

Logisticky zvládnout kampaň je o něco složitější

Co naplat, že s pěchotou se snaží přichystat na jezdce do čtvercové formace, nebo proti pěchotě postupovat s krycí palbou, když uteče po pár výstřelech houfnic.

napoleon 12.jpgnapoleon 14.jpg

A právě v tuto chvíli přichází další nová možnost - hrát i v kampani bitvy proti živému protivníku. Protože je hra propojena s distribučním systémem Steam, není problém soupeře rychle najít a i v rámci kampaně zažít bitvu plnou zvratů. Můžu však jen doporučit, abyste se o podobné řešení problémů s umělou demencí snažili pouze v případě, že jsou síly na obou stranách přibližně vyrovnané, následky si můžete domyslet sami.

Zvýšit výkon, snížit spotřebu

Nebudu se zbytečně rozplývat nad tím, že po roce vypadá hra zase o něco lépe, příjemný je však fakt, že se toho podařilo dosáhnout nejen se zachováním, ale dokonce i se snížením nároků na vaše výpočetní železo. Doby sáhodlouhých nahrávání jsou pryč, přesun do bitev je dostatečně rychlý. Je pravda, že v testovací verzi lehce nefungovalo vypínání nápovědy, ale věřím, že v obchodech již podobné chyby nenajdete.

napoleon 05.jpgnapoleon 17.jpg

Pokud jste příznivci série Total War, stejně se už nemůžete dočkat pátku, kdy začne prodej hry. Ostatní máte unikátní možnost vyzkoušet si tuto strategickou pecku v její plné síle, i když je pravda, že logisticky zvládnout kampaň je o něco složitější, než dříve. Přesto však řada vylepšení posunula hru zase dál a nejeden stratég skončí nad ránem zahleděný do monitoru a potichu si pobrukující něco o poslední bitvě před usnutím. Napoleon čeká možná i na vás, dokonce i plně v češtině.

Dostupné pro: PC
Žánr: Strategie | strategie s budovatelskými prvky
Výrobce: Creative Assembly | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 26. únor 2010
  • Vylepšení kamapaně
  • Chytřejší umělá demence
  • Možnost multiplayeru i v kampani
  • Zrychlení hry
  • Stále slabé bitvy
  • Neskutečně návykové
Diskuze (9) Další článek: XBLA a PSN hry od Visceral Games

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , ,