PC | Recenze | RPG

Recenze: Zaklínač - když hra souzní s knihou

Přišel čas. Na blogu jsme vám už o Zaklínači řekli hodně věcí, až teď se ale dozvíte oficiální a finální verdikt. Drzý a odvážný, takový je projekt herního Zaklínače, ale vydařil se? Ano, je čas vytesat další jméno do síně slávy - pojďte zjistit, proč.
Objednejte si na shop.doupe.cz

Zaklínač
    PC: 899,- Kč

Typ hry: RPG
Minimální konfigurace: Procesor 2,4 GHz, 1 GB RAM, 128MB graf. karta s podporou shader modelu 2.0, 8,5 GB na HDD
Doporučená konfigurace: Procesor 2,4 GHz, 2 GB RAM, GeForce 7900 GTX nebo Radeon X1950 Pro, 8,5 GB na HDD
Výrobce: CD Projekt (
Distributor v ČR: CD Projekt (

Na úvod nám dovolte malé upozornění, tato recenze je totiž poněkud jiná, než jste zvyklí a než byste možná čekali. Ostatně stejně jako celý Zaklínač. Nestanete se ovšem předmětem žádných novinářských pokusů, jde jen o to, že hlavním cílem recenze není přinést vám zcela vyčerpávající informace o tom, co v Zaklínačovi najdete. Hlavním cílem je říct vám, jaký Zaklínač JE. Hře jsme již věnovali dost prostoru na našem blogu a ještě nějakou dobu v tom budeme pokračovat, proto v textu naleznete odkazy na články, z nichž se o aspektech hry, které vás zajímají, dozvíte víc. Pokud tedy po prečtení "pouhé" recenze budete mít v hlavě otázky týkající se obsahu hry jako takové, naleznete detailní odpovědi na blogu. Pokud na konci našeho textu bude te mít pocit, že víte, jaký Zaklínač je, splnili jsme úkol, jaký jsme si vytyčili. Přejeme vám příjemné čtení.

autoři

Zaklínač. Úžasný svět z pera polského mistra Andrzeje Sapkowského. Svět, kde se mísí klasická fantasy se všední realitou (a brutalitou) našeho života. Svět, kde se vznešenost snoubí s předsudky, síla s terorem a kde rasismus a nenávist formují tvář země. Svět, který je mnohdy nejen skvělou knihou, ale také nastaveným zrcadlem nám samým. Zrcadlem, které nás neukazuje v právě lichotivém světle.

Záblesk, zasvištění a změněný kurzor – to je správná chvíle pro navázání komba * Trocha magie ledaskoho zabije * Halapartna za krk je jistá smrt

Soutěžte o Zaklínače!

1 sběratelská edice. 9 běžných her, 10 medailonů, 3 zaklínačské kopasy - nenechte si tuto jedinečnou příležitost ujít!
    SOUTĚŽ

Chtít ukázat tuto říši nejen slovem, ale i obrazem je troufalý záměr. Již jednou se o to Poláci pokoušeli prostřednictvím televizního seriálu – nepříliš úspěšně. Nyní je zde počítačová hra, která si klade z cíl Sapkowského dílo nejen ukazovat, ale i rozšířit. Autoři slibovali napsání další ságy ze života legendárního Geralta z Rivie, zaklínače a mistra stříbrného i ocelového meče. Podařilo se?

Děj hry začíná pět let po konci knižní pentalogie a Geraltovy "smrti" (ano, opravdu), kdy jej polomrtvého a se ztrátou paměti donesou jeho vědmáčtí přátelé na svůj hrad. Pak přijde nečekaný útok, vše se zvrtne a pokazí se i to co se ani v nejparanoidnějších představách pokazit nemohlo. Od té chvíle se roztáčí kola příběhu, intrik, spiknutí a podvodů, které musíte v Geraltově kůži rozplést, přežít a dobrat se ke kýženému cíli a hlavnímu padouchovi.

Když se vydáte po několika ubohých stopách, které máte na začátku k dispozici, a začnete prozkoumávat herní svět, mluvit s prvními NPC a řešit počáteční úkoly, vše se zdá v rámci herního zážitku normální. O pár hodin později zjistíte, že vás herní reálie naprosto dostaly a že titul už jen nehrajete, ale rovnou prožíváte.

Tutoriálová idylka * Ranní ptáče dřív * Nejen bojem živ je Vědmák

Systém herních úkolů je jednoduchý, ale v kombinaci s uvěřitelnými postavami kolem vás, fungujícími reakcemi herního světa na vaše činy a s celkově povedeným prostředím vytváří nádhernou atmosféru. Úkoly se větví, proplétají, navzájem spojují a rozdělují, a v mnoha případech mají více než jedno možné řešení. Přitom je jen na vás, pro které se rozhodnete, ovšem pozor! Většina takovýchto rozhodnutí má své následky, které se ve hře projeví často až o několik hodin později; a jen málokdy lze dopředu odhadnout, jaké výsledky s sebou ta která varianta přinese. V praxi není žádné herní rozhodnutí špatné ani správné – vždy má nějaké následky, a to jak pozitivní, tak negativní.

Takto vás hra postupně dotlačí k tomu, abyste zapomněli na své představy o tom, co se vám vyplatí a co ne, abyste odvrhli zbytečnou laskavost či nesmyslnou surovost a abyste při hraní prostě byli sami sebou. Doslova vás donutí rozhodovat se ne podle toho, co přinese profit, ale naopak které řešení je vám bližší a která postava sympatičtější.

Více o systému úkolů ve hře se můžete dočíst na našem blogu v příslušném článku.
(

Jo trpaslíci, to sou klasici * Jen si mluv, dědku, za chvíli ti ukážu, zač je v Rivii víno * Trocha aktuálního humoru

Hodně tomu napomáhá i herní svět, který perfektně vystihuje atmosféru knižních Zaklínačů, a to se vším všudy. Dočkáte se sprostých nadávek, rasismu, nacistických teroristů v podobě elfů a trpaslíků, spousty násilí apod. To vše zabalené a podané tak, že na první pohled si mnohdy ani nevšimnete, že zrovna tato vedlejší příběhová linie, tento dialog či ona postava nějak vybočují z běžné, tzv. high fantasy linie.

Když se ale nad většinou herních situací trochu zamyslíte, naskočí vám husí kůže takřka dokonalým pohlcením. Tím spíš, když většina postav kolem se bude chovat naprosto přirozeně. Klidně si dokážu představit, že bych mistra všech nadávek, překupníka Talara, potkal v nějaké zastavárně, že by Zoltan kopal uhlí někde na Ostravsku nebo že by zmatený alchymista Kalkstein dělal lékárníka u nás v ulici. Přitom každý z nich, stejně jako většina ostatních postav, má svá temná tajemství.

Hra vás prostě chytí na háček a nepustí. Záleží pouze na vás, jak hluboko se hák zasekne. Můžete si prostě užívat skvělou hru, ale také se vám může stát, že sami budete doslova prožívat Geraltova nová dobrodružství.

Více o fungování herního světa a o tom, co hra dále nabízí, se můžete dočíst na našem blogu v příslušném článku.

Složitá otázka * Ne že bych neslyšel některé spoluobčany mluvit lautr stejně * Pulp Fiction?

Stejným způsobem funguje celá hra – boje, magie, alchymie a další prvky. To vše se vás může jen lehce dotknout, nebo vás pohltit. Klasickým příkladem jsou boje. Základní systém je jednoduchý. Napřed si vyberete buď ocelový, nebo stříbrný meč – ocelový na normální nepřátele a stříbrný na monstra. Pak si podle typu nepřítele a podle svých osobních preferencí zvolíte jeden ze tří stylů boje – silný, rychlý nebo skupinový. Následně kliknete myší na nepřítele a... čekáte... čekáte... než se ozve zasvištění, kolem meče objeví záblesk a na nižší obtížnosti se změní i kurzor. Pak kliknete, Geralt provede kombo a naváže další, silnější sérií úderů. Vy se koukáte a... čekáte. Pak znovu totéž a takhle můžete klidně dohrát celou hru.

Anebo si také můžete říct ne a začít bojovat pořádně, jako pravý Vědmák. Napřed si dáte pár lektvarů pro zahřátí. Pak zakouzlíte pár znamení pro zahřátí nepřátel. Mezi tím budete vhodně kombinovat speciální Geraltovy pohyby jako kotouly, piruety, salta a další k tomu, abyste vymanévrovali z dosahu nepřátel a do toho všeho budete sekat – stejně, jako v předchozím případě.

Výsledek? V principu stejný jako když budete jen klikat – vyhrajete. Co se ale liší, je požitek z celé akce a především to, jak Geralt zvládne (či nezvládne) porazit i velkou skupinu silných nepřátel či některé extrémně odolné jedince.

Více o soubojovém systému se můžete dočíst na našem blogu v příslušném článku.

I chlípník Geralt si může přijít na své

Zaklínač je skvělá hra. Zábavná, plná skrytého humoru a také moralizující, pokud si budete takových věcí všímat, ale nezahrne planým filozofováním, jen donutí k zamyšlení. Nabídne desítky hodin skvělé zábavy – a pak znovu, protože vždy můžete zkusit, co se stane, když ten či onen úkol vyřešíte jinak. Nemohu než tuhle hru milovat, obdivovat a hrát. Zaklínač mě naprosto uchvátil a vtáhl, což se povedlo jen nemnoha hrám za posledních pár let. Pro mě je to minimálně jedna z nejlepších her tohoto roku.

V následující kapitole se mimo jiné dočtete o alchymii, RPG systému, dabingu a dozvíte se finální verdikt Doupěte.

Žánr: RPG
Výrobce: CD Projekt | Webové stránky hry