Shogun: Total War

Když se poohlédnu za lidskými a válečnými dějinami, promítne se mi v hlavě několik historicky význačných národů či vojevůdců. Je s podivem a i bohu dík za ten dar, že se díky hře Shogun: Total War můžeme podívat na dálný východ, tak jak jej viděli první evropští mořeplavci s poutí za velkým bohatstvím východu. Vložit se do role japonských vojevůdců směřujících nájemné vrahy proti svým oponentům a vést s nimi úplnou válku na území ostrova vycházejícího slunce v krásném 3D pojetí diplomacie a války…

Žánr: strategie
Minimum: Pentium 233, 32 MB RAM, 500 MB HDD, 4x CD-ROM, Windows 95/98/2000
3D: ano
Multiplayer: ano
Výrobce: Electronic Arts
Distributor:
Electronic Arts

Když se tak poohlédnu za lidskými dějinami, válečnými dějinami, promítne se mi v hlavě několik historicky význačných národů či vojevůdců. Je s podivem a i bohu dík za ten dar, že se díky hře Shogun: Total War můžeme podívat na dálný východ, tak jak jej viděli první evropští mořeplavci s poutí za velkým bohatstvím východu. Vložit se do role japonských vojevůdců směřujících nájemné vrahy proti svým oponentům a vést s nimi úplnou válku na území ostrova vycházejícího slunce v krásném 3D pojetí diplomacie a války…

Shogun:Total WarShogun: Total War

Shogun:Total WarShogun: Total War

Ve strategiích nejde ale jen pouze o originální nápad, ale především o propracovanost, bez které by i geniální myšlenka shořela na jednoduchém ztvárnění strategie či diplomacie. Shogun ale nedělal žádný hlupák, a tak budu mít v následujících řádcích hodně co popisovat. Jak jsem se již zmínil, hra se odehrává v Japonsku na začátku 16 století, kdy je ostrov rozdělen uzemím na osm klanů (rodin), z nichž poslední osmý jsou rebelové rozhození po mnoha kouscích země; ke hře samotné si je není možné vybrat. I tak ze sedmi přístupných klanů mi k srdci přirostl nejvíce Clan Uesugi Tomooki (tmavě modrý), díky své poloze na mapě a velikosti území. Celá hra je kompletně zpracována v 3D pohledu a mapa je umístěna na stole, kolem kterého se chodí a odehrává celý ten kolotoč diplomacie a válek pomocí figurek znázorňujících velké či malé armády nebo jen obyčejné špehy či vražedné ninja. Jelikož se bez diplomacie opravdu neobejdete, hned od počátku hry je hráč nucen si hru rozmyslet, kam se vrhne s vojskem či domlouvat příměří, pokud k němu již počítačový oponent nepřispěchal uzavřít dohodu o míru ztvárněnou pěknou animací (poněkud mi to připomíná Civilization, nemyslíte? – pozn. šéfredaktora). On celý začátek hry je pěkně uspořádaný, a tak si bojových operací moc neužijete. Což mi připadlo jako záměr autorů a mohu jen potvrdit, že oprávněný. Ovládání figurek není ani tak moc složité, jako spíš pojaté netradičním způsobem a musí být pochopeno, neb samo je řešeno logicky. Jestliže chci uzavřít příměří, musím s Emissary (diplomat) najít Diamyo, což je nejstarší člen rodiny klanu a velí některé ze svých nejlepších armád. Poté už jen stačí postavu vyjednavače na něho prachsprostě položit. Zatím, co si hráč zkouší možnosti, buduje zároveň vojenské či civilní budovy, rozšiřuje armádu a rozmýšlí si na které hranici by mohl zahájit první ofenzívu, jestliže už nebyl donucen se bránit a uhájit si své uzemí.

Shogun:Total WarShogun: Total War

Shogun:Total WarShogun: Total War

V každé provincii lze stavět budovy dle umístění na mapě. Jediné, co je k tomu zapotřebí, jsou peníze „koku“ a čas. Jeden tah seasons (časové období) je rozdělen na čtyři roční období: jaro, léto, podzim a zimu (nikterak překvapivě). Peníze se získávají z úrody nebo těžby nerostných bohatství, která nejsou dostupná ve všech provinciích. Když na takovou hráč narazí, může být pouze a jen šťasten, neb navýšení ročního příjmu se mu posune ne zrovna o nezanedbatelnou částku směrem nahoru, samozřejmě až poté, co stavba dolu bude dokončena. Budov možných k výstavbě není zanedbatelné množství, a tak je třeba si při výstavbě uvědomit, co kde vybudovat dle potřeby. Ze začátku je zcela zbytečné, malé a v zemědělství málo výdělečné provincie rozšiřovat o větší úroveň farmářství a je lepší investovat do armády, s jejíž pomocí si jednu takovou provincii vydobýt. Ovšem nejvíce mile jsem byl potěšen při dokončení přístavů ve dvou vzdálených místech na mapě a následné možností přesouvat mezi nimi jednotky po moři v rámci jednoho tahu. Vojenských budov je velká hromada. Z počátku hraní (dva dny) mi ani nepřišlo, že by armáda mohla být vybavená lepšími jednotkami než obyčejná pěchota a lukostřelci. Jenže v momentě, kdy jsem narazil na hlavní hrad rebelů a setkal se tam s Monky, na které mi nestačila ani jednou tak velká početní převaha, byl jsem donucen určit si druhou provincii, ve které se výstavbou budov budu věnovat pouze a jen náborem té nejlepší armády. Neměl zde své místo ani ninja s průzkumníkem (Shinobi), jejichž výcvik byl prováděn ve vnitrozemí, v klidu a míru.

Shogun:Total WarShogun: Total War

Shogun:Total WarShogun: Total War

Pohraničí - místo, kde probíhají největší bitvy za vřavy válečníků a nářku žen, kde se odehrávají bitvy v různých ročních obdobích a za jiného počasí, které si v případě útočníků můžete vybrat tím, že budete čekat na příhodnější. Ovšem když vytoužené počasí nepřijde a bitva se bude odkládat o den později čím dál více, může se stát, že z útočníků se stanou obránci a většinou v neprospěch vlastní armády. Lze tedy takto kombinovat vynikají strategické možnosti, kdy se na malou leč plnou armádu lučištníků lépe útočí v husté mlze, než za skvělé viditelnosti. Totéž pravidlo platí i pro útok na armádu bránící svou provincii na kopci kousek za řekou a s jedním mostem tak akorát na dostřel. Přejít takový most bez padesátiprocentních ztrát je téměř umění za dobrého počasí, jen díky několika dobře postaveným lučištníkům. Každá armáda se skládá z několika druhů jednotek, například z jízdy, pěchoty, lučištníků, atd. Každá může mít maximálně 60 mužů a jeden z nich je pak vede a jeho jméno nebo zkušenosti si lze zobrazit. Nejlepší z nich se pak stává generálem celé armády a je automaticky vybrán počítačem, podle toho, jak je dobrý (vyhrané bitvy, zkušenosti…) nebo jestli to také není člen rodiny „Heir“, ti se jím stávají automaticky. Takový generál má potom vliv na celou armádu, co se týče morálky, ale i takzvané „honour“, kterou má pak každá jednotka svou vlastní a je odvozena od zkušeností v bitvách, plus to, co nabízí generál. Hra se celkově hraje tak lehce a jednotně, že i při válečných problémech si v klidu člověk rozmyslí, co bude s nastalou situací dělat. Dokonce i vychytralost nepřátelských generálů nezná své meze a učí se od toho, co na něho človíček ubohý použije. Zvykl si u mě, že mu jednotky pronásleduji při jeho prohrané bitvě, a tak jsem se jednoho slunného rána dočkal, že se počítač hned na začátku vzdal 120 lučištníků a 60 monků, které zašil daleko za střetem našich vojsk. Po jeho prohře při mém pronásledování jeho zbývajících jednotek z nedalekého lesa začali létat šípy. Výhra mě už neminula, ale mé ztráty mužů byly ohromné. Nic co člověk tvoří, nemůže být ale dokonalé a tak i inteligence řízená počítačem selže a rázem proti vojevůdci stojí dítě, co neví, jak dál. Může i nemusí se tedy stát, že bude počítač bezhlavě útočit, aniž by si byl předem vědom následků. Zase při některých jeho tazích si bude hráč vědom myšlenky, kterou tvoří a příště ji na něho sám použije. Lze se tak dočkat jízdy útočící na lučištníky pěkně z boku či poslání návnady a následného dobře načasovaného útoku. Hudba a zvuky se honí hlavou z leva doprava, aniž by si byl vědom, že ho hecuje k tomu, aby už byly armády v sobě a doplnily atmosféru sborovým zadrnčením zbraní. Jde poznat, že autoři nepodcenili ani zvuk, kdy dokonce Japončíci mluvící anglickým jazykem ve videích jsou zdeformováni přízvukem libé šikmooké mluvy.

Hra je tak komplexní a rozvětvená, že lze od ní očekávat cokoli. Že připlují i Evropané se dalo očekávat, že ale budou žádat o provincii a poté mi prozradí tajemství střelného prachu, je doplněk zasahující celou strategii dosud používanou na ostrově vycházejícího slunce. Když už tedy člověk staví kostele v Japonsku, potom už člověka ani nepřekvapí zemětřesení či následující vlny tsunami, způsobující jejich sesuv.

Shogun:Total WarShogun: Total War

Shogun:Total WarShogun: Total War

To že si člověk bude opravdu myslet, že je členem jedné z rodin v Japonsku, zaručí fakt skutečné existence synů, otců a dědů, kdy každá rodina musí mít při úmrtí Daimya nástupce na jeho pozici. Nesmí být dopuštěno ztráty následníka rodu v bitvách či nájemným vrahem (ninja, geisha); narození nového či dospění se slaví a nástup zkušeného generála z rodu prokleje nejedna protivníkova armáda. Hráč bude takovéto generály vyhledávat při střetech armád za účelem zabití toho nejvýš postaveného člena rodu či jen jeho nástupce.

Shogun:Total WarShogun: Total War

Myslím, že hře není co vytknout a doufám, že se brzo pro ní objeví překlad do češtiny, aby se dala i do povědomí neanglicky mluvícím Čechům. Přeci jen potvrdit ano u dotazu, zda se má ukončit obléhání hradu je dost závažné rozhodnutí jen tak od oka. Teď se nejvíc těším, až si zahraji multiplayer, který může být u této hry ještě podstatně zábavnější, díky oponentům tvořených lidmi. Chci ještě poukázat na fakt, že na průměrném PC se hra nezpomalila, ani když na válečném poli bylo zhruba 2000 mužů!!! Této diplomaticko-válečné budovatelské strategii nelze nic vytknout, a to že hra na úplném konci je už jednotvárná, lze vyvážit faktem, že obsahuje hodně dlouho dobré zábavy.

Grafika: 9/10
Zvuky: 9/10
Hudba: 9/10
Hratelnost: 9/10
Shogun sice nepřináší nic nového do světa strategií, s tím ale tvůrci počítali a při vaření této dobroty si vzali kus pěkného masa jako základ a koření se středověkou tradicí z moří vycházejícího slunce. Výsledek nejen chutná jednou, ale rád se zákazník vrátí a dá si další porci s chutí, jak to chodí v každé dobré restauraci.
Celkové hodnocení: 8/10
Diskuze (6) Další článek: Ovladače: zvukovky ESS v zásobě

Témata článku: , , , , , , , , , , ,