Recenze: film Punisher

Zabili mu rodinu. On se nyní s lebkou na hrudi vydává za vrahy, aby vykonal svou pomstu. V adaptaci uznávaného komiksu proti sobě stojí Thomas Jane a John Travolta, pod režijní taktovkou debutujícího Jonathana Hensleigha. Co myslíte, stojí to za podívání? Uvidíme.

Frank Kastle je tajný agent. Po svém posledním úkolu, kdy předstíral smrt, má být přemístěn do Londýna, společně se svou ženou a synem. Před tím si ale ještě vyrazil na rodinnou sešlost, kde po dlouhých letech potkává všechny své blízké. Během večera na oslavu vtrhnou ozbrojení muži a všechny vyvraždí. Tedy skoro všechny; Frank přežije. A tak se vydává na krvavou cestu, aby pomstil své blízké.

Komiks Punisher (jehož filmová reinkarnace je u nás uváděna na kazety jako Kat, což je název, který mě irituje a tudíž ho odmítám používat) je známý černým humorem, nekompromisností hlavního hrdiny a hektolitry krve. Film tyto daná pravidla ctí tak napůl. Jonathan Hensleigh je poměrně zkušený scenárista (kupříkladu Smrtonosná past 3), ale co se režie týče, je Punisher jeho prvním počinem. Hned z kraje nutno podotknout, že ne úplně špatným. Ale je prostě vidět, že nemá zkušenosti. Navíc si pro svůj debut nevybral zrovna nejšťastnější látku, protože komiksová atmosféra se už sama o sobě vyvolává těžko, tím spíš, když hlavní hrdina je „pouhý člověk“. Krom úvodních titulků tak nemá film s klasickými komiksovými filmy naprosto nic společného a spíše evokuje zábavná béčka 80tých let.

Je veliká škoda, že se Hensleigh nedrží jednoho stylu. Někdy svému hrdinovy dopřeje tu pravou ironickou pomstu; a jindy jakoby zapomněl, s kým má vlastně tu čest. Katastrofální je především nekrvavý úvodní masakr, který by mohl být klidně puštěn malým dětem, aniž by hrozila újma. Vynikající je naopak střet s Rusem a závěrečné zúčtování, kde naštve leda tak vykradení Vrány. Hodně filmu pomáhá i Thomas Jane v roli Punishera, který má sice do psychologické věrohodnosti Spider-Mana daleko, ale umí vyjádřit očima bolest i ironii.

Je tu však jiný problém. Hensleigh sice napsal slušný příběh a pojal dobře akční scény, ale těch za prvé příliš není a za druhé je spojují dialogy, které jsou naprosto příšerné. Mnohdy jsem upřímně netušil, zda je vyřčená věta myšlena vážně a nebo jde o pouhou recesi, ale ke svému smutku jsem nakonec musel uznat, že jde o to první. Postavy se plácají v rádoby smysluplných větách, ale povětšinou budí akorát úsměv.

Světlé stránky filmu
  • Souboje
  • Thomas Jane když nemluví
  • Příběh
  • Humor
Temné stránky filmu
  • dialogy
  • Thomas Jane když mluví
  • soundtrack
  • John Travolta
  • Úvodní masakr

Možná největším zklamáním celého filmu ale je John Travolta. Travolta úplně zapomněl na své roztomilé maniaky (viz Tváří v tvář) a patrně v záchvatu naděje, že by se mohl přiblížit zlodušské velikosti Alana Rickmana (Smrtonosná past), vybavil svého zloducha minimalistickým chováním. Díky tomu je však nevýrazný až běda a jedním z těch nejpodstatnějších důvodů, proč Punisher u nás putuje přímo na video. K záporům patří též soundtrack, který se do filmu prostě nehodí a v mnoha momentech vyloženě ruší.

Punisher tak zůstává nevýraznou adaptací skvělého komiksu. Adaptací, která sice není jako film úplně špatná (a pokud jí budete brát jako nenáročné akční béčko, patrně budete i spokojení), ale jako adaptace kultovního drsoně trestuhodně průměrná.

Scénář: 5/10
Režie: 6/10
Kamera: 6/10