Téma: Pravda o StarForce

vytisknout velikost písma
Potírá pirátství. Je nejdokonalejší ochranou současnosti. Ohrožuje bezpečnost operačního systému. Je schopna zničit hardware. Legendární protipirátská ochrana byla nařčena ze všech myslitelných digitálních zločinů. Zabíjíme perspektivní prostředek v boji proti pirátství nebo naopak StarForce zabíjí naše počítače?
Seznam kapitol
  1. Úvod
  2. První, druhá a třetí kauza StarForce
  3. Čtvrtá, pátá a šestá kauza StarForce
  4. Od dešifrování run ke StarForce

Strach o vlastní majetek je zde již od doby, kdy před čtyřmi tisíci lety člověk vzpřímený vynalezl způsob, jak rozdělat oheň, a začal jej s klackem v tlapě bedlivě hlídat, aby se ho kolega z vedlejšího kmene nepokusil naklonovat a ukrást. Duplikování věcí prošlo během tisíců let mnoha podobami a čím složitější byl kopírovaný předmět, tím náročnější bylo zabránění padělatelům v nelegálním obohacení. Jelikož zákony mají stále tu (byť mnohdy příjemnou) vlastnost, že je lze ignorovat, veškeré protipirátské vyhlášky jsou jen naprázdno meloucími větrnými mlýny v uragánu lidské nepoučitelnosti. Právní aspekty počítačového pirátství čtenářům přiblížilo téma v minulém čísle, nyní se zaměřme na v pořadí druhou bojovou linii tvůrců programů a her, která nastupuje, když zákony nezaberou – ochrany proti kopírování.

Protože na optický disk nelze zavěsit zámek nebo k němu přivázat hlídacího pitbulla či onoho pračlověka s kyjem, vznikla celá řada sofistikovaných programů zabraňujících veřejnosti ve volném duplikování. Bohužel praxe ukázala, že čím efektivnější ochrana je, tím více úskalí a kontroverze s sebou nese. A právě to je stručnou osnovou spletitého příběhu jménem StarForce. Proč pověst nejhůře prolomitelného systému stíhají fámy o ohrožení bezpečnosti uživatelů, nestabilitě počítačů, nefunkčnosti her používajících tuto ochranu a zda jde skutečně pouze o nepodložené dohady odhalí náš článek.

Jaké verze StarForce existují

Do dnešního dne byly ve hrách používány celkem tři verze StarForce. Typ Basic neinstaluje na počítač žádné vlastní ovladače. Je tak snadným soustem pro jakéhokoliv schopného piráta a využívá ji například adventura Paradise. Narozdíl od toho verze Pro již zavádí do systému skrytý ovladač a je použita ve většině her jako Splinter Cell: Chaos Theory, Bet on Soldier nebo Trackmania Sunrise. Nejvyšší typ Elite v současnosti nepoužívá k vysoké spokojenosti crackerů žádná hra. Její prolomení je totiž údajně noční můrou.

Ruské zrození

Řada ochranných programů StarForce je odpovědí na neúnosný stav počítačového pirátství v zemích východní Evropy. Zatímco například v České republice míra nelegálního kopírování pozvolna klesá ke čtyřiceti procentům, na východ od nás dosahuje počet kopií her a programů prodaných na černém trhu stále až devadesáti procent celkového objemu. Svou příležitost v moři digitálního zločinu spatřila skupina ruských programátorů a roku 1998 založila společnost StarForce Technologies. Cíl byl jednoznačný – zredukovat podíl pirátských kopií na domácím trhu. O dva roky později si firma nechává u Evropského a Amerického patentovacího úřadu zaregistrovat svůj první produkt, který čeká zářná a kontroverzní budoucnost nejen na ruské herní scéně – komplexní systém ochrany proti kopírování StarForce.

StarForce se stala populární a používaná řadou tvůrců her po celém světě, ještě něž se zrodily první dohady o její kontraproduktivitě a nebezpečnosti vůči samotným uživatelům ochraňovaného produktu. Proč držel ruský produkt mezi konkurenčními řešeními jako SafeDics nebo SecuROM dlouhou dobu prvenství? StarForce používá jako jedna z mála ochran kombinaci softwarového šifrování souborů, využívání speciálních systémových ovladačů s vysokou úrovní pravomocí a navíc sleduje i fyzické parametry originálního média.

Premisa úspěchu

Sony trumfuje StarForce v kontroverzitě!

Roku 2005 otřásl hudební scénou skandál masově označovaný jako Sony rootkit. Hudební společnost použila na mnoha svých kompaktních discích revoluční britskou ochranu hudebních CD jménem XCP (Extended Copy Protection), která zabraňovala, aby mohl posluchač na osobním počítači spustit médium v jiném než dodávaném přehrávači. Po vložení chráněného CD se v hlubinách systému usídlil program XCP-Aurora, který kontroloval každý vložený disk a jelikož firemní přehrávač dovoloval pouze nepatrné možnosti práce s hudbou, uživatelé si například nemohli své oblíbené skladby stáhnout na svůj iPod nebo řadu jiných mp3 přehrávačů.

Problém nastal, když se uživatel pokusil program odinstalovat, což nebylo do velmi pozdějšího vydání deinstalační utility možné provést konvenčními způsoby. Manuální smazání souborů XCP-Aurory vedlo k nefunkčnosti optických mechanik, nicméně to není zdaleka všechno. Ochrana maskovala veškeré systémové procesy, zápisy v registrech a soubory začínající předponou „sys“, takže byl administrátor částečně odříznut od vlády nad operačním systémem. To vedlo k označení XPC jako rootkit, neboť právě rootkity byly dříve používány hackery k ukrývání nepovolaných souborů a operací. A výsledek? Prezident Sony BMG, Thomas Hesse, nejprve hulvátsky oznámil: „Myslím, že většina lidí ani neví, co to rootkit je, tak proč by se o to měli starat?“ 11. listopadu 2005 však společnost na nátlak veřejnosti zastavila produkci nosičů chráněných XCP a o tři dny později vydala prohlášení, že veškerá dosavadní chráněná média vymění za nově vylisované, bezpečné kousky.

aAvšak zatímco se autoři her těšili, že se jejich dítka nekopírují a cracky na jejich pirátské verze vycházejí s několikaměsíčním zpožděním, vlastní hráčská obec začínala vřít, podpálena množícími se zprávami o negativních vlivech ruského programu jak na chráněné médium, tak na uživatelům počítač. Každá úroveň ochrany v sobě totiž nese nezanedbatelná úskalí, přičemž z příkladu StarForce by se dalo implikovat, že čím dokonalejší protekční systém je, tím více problémů může způsobit. S vyššími verzemi se pojila nová a nová obvinění, až situace vygradovala v současný bojkot, jenž pozvolna přechází z roviny hráčů na samotné herní společnosti. Je to pro budoucí vývoj interaktivní zábavy dobře nebo jde jen o hysterickou kulminaci planých poplachů? V následujících odstavcích představíme nejznámější úrovně ochrany StarForce a s nimi spojené kauzy.

 

 


Článek byl převzat z
říjnového čísla papírového časopisu Doupě.

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

BioShock: The Collection – zahrajte si znovu a lépe (recenze)

BioShock: The Collection – zahrajte si…

Jen málokterá hra dokázala prezentovat napínavou atmosféru a hluboký příběh tak dobře jako BioShock. Není tedy divu, že se hra stala velmi populární a nyní vychází její remasterovaná verze. Jak na nás působí?

26.  9.  2016 | | 7 N/A
5 způsobů, jak dostat do virtuální reality pohyb celého těla

5 způsobů, jak dostat do virtuální rea…

Herní ovladače, myši a klávesnice používáme k hraní už desítky let. S nástupem virtuální reality se to ale musí změnit. Chce to úplně nový přístup - dostat do virtuální reality pohyb celého hráče.

včera | | 7 N/A
Forza Horizon 3: užijte si rychlost a zábavu na silnici (recenze)

Forza Horizon 3: užijte si rychlost a …

Forza Horizon se letos dočkala již třetího plnohodnotného pokračování. Jaké je?

28.  9.  2016 | | 8 N/A
První dojmy z For Honor: za čest a slávu!

První dojmy z For Honor: za čest a slá…

Tento víkend jsme vyzkoušeli uzavřenou alfu středověké bojovky For Honor. Jak na nás nový chystaný historický titul od Ubisoftu působí?

20.  9.  2016 | | 1 N/A
Grand Theft Auto V Redux je konečně venku a dává hře realističtější vzhled

Grand Theft Auto V Redux je konečně ve…

Grafika jako z filmu, ostřejší kontury a vypilovaný design. Mod Redux pro GTA 5 je konečně venku!

20.  9.  2016 | | 5 N/A
DOOM je stále v dobré formě. Zkusili jsme multiplayer a nové mapy (galerie)

DOOM je stále v dobré formě. Zkusili j…

Nejnovější DOOM se dle recenzí opravdu povedl, den za dnem se ale tento brutální titul stále zdokonaluje. Jak na nás hra po více než čtyřech měsících působí?

včera |
Šéf Sony poprvé promluvil o kritice na No Man

Šéf Sony poprvé promluvil o kritice na…

Shuhei Yoshida, šéf Sony, se poprvé vyjádřil ke kauze No Man's Sky. Podle něj bylo všechno způsobeno špatnou PR strategií, za což může Sean Murray, který to jednoduše celé „podělal“.

18.  9.  2016 | | 1 N/A
Zaklínač 3 nepřijde na PS4 Pro, CDPR se zaměřuje na Cyberpunk a Gwent

Zaklínač 3 nepřijde na PS4 Pro, CDPR s…

Smutná zpráva pro fanoušky Zaklínače a PlayStationu, kteří doufali, že si Geraltovo dobrodružství zahrají na PS4 Pro ve 4K a HDR. Studio CD Projekt Red nevytvoří PS4 Pro aktualizaci pro Zaklínače 3.

19.  9.  2016 | | 8 N/A