vytisknout velikost písma Téma: Pravda o StarForce

Potírá pirátství. Je nejdokonalejší ochranou současnosti. Ohrožuje bezpečnost operačního systému. Je schopna zničit hardware. Legendární protipirátská ochrana byla nařčena ze všech myslitelných digitálních zločinů. Zabíjíme perspektivní prostředek v boji proti pirátství nebo naopak StarForce zabíjí naše počítače?
Seznam kapitol
  1. Úvod
  2. První, druhá a třetí kauza StarForce
  3. Čtvrtá, pátá a šestá kauza StarForce
  4. Od dešifrování run ke StarForce

Strach o vlastní majetek je zde již od doby, kdy před čtyřmi tisíci lety člověk vzpřímený vynalezl způsob, jak rozdělat oheň, a začal jej s klackem v tlapě bedlivě hlídat, aby se ho kolega z vedlejšího kmene nepokusil naklonovat a ukrást. Duplikování věcí prošlo během tisíců let mnoha podobami a čím složitější byl kopírovaný předmět, tím náročnější bylo zabránění padělatelům v nelegálním obohacení. Jelikož zákony mají stále tu (byť mnohdy příjemnou) vlastnost, že je lze ignorovat, veškeré protipirátské vyhlášky jsou jen naprázdno meloucími větrnými mlýny v uragánu lidské nepoučitelnosti. Právní aspekty počítačového pirátství čtenářům přiblížilo téma v minulém čísle, nyní se zaměřme na v pořadí druhou bojovou linii tvůrců programů a her, která nastupuje, když zákony nezaberou – ochrany proti kopírování.

Protože na optický disk nelze zavěsit zámek nebo k němu přivázat hlídacího pitbulla či onoho pračlověka s kyjem, vznikla celá řada sofistikovaných programů zabraňujících veřejnosti ve volném duplikování. Bohužel praxe ukázala, že čím efektivnější ochrana je, tím více úskalí a kontroverze s sebou nese. A právě to je stručnou osnovou spletitého příběhu jménem StarForce. Proč pověst nejhůře prolomitelného systému stíhají fámy o ohrožení bezpečnosti uživatelů, nestabilitě počítačů, nefunkčnosti her používajících tuto ochranu a zda jde skutečně pouze o nepodložené dohady odhalí náš článek.

Jaké verze StarForce existují

Do dnešního dne byly ve hrách používány celkem tři verze StarForce. Typ Basic neinstaluje na počítač žádné vlastní ovladače. Je tak snadným soustem pro jakéhokoliv schopného piráta a využívá ji například adventura Paradise. Narozdíl od toho verze Pro již zavádí do systému skrytý ovladač a je použita ve většině her jako Splinter Cell: Chaos Theory, Bet on Soldier nebo Trackmania Sunrise. Nejvyšší typ Elite v současnosti nepoužívá k vysoké spokojenosti crackerů žádná hra. Její prolomení je totiž údajně noční můrou.

Ruské zrození

Řada ochranných programů StarForce je odpovědí na neúnosný stav počítačového pirátství v zemích východní Evropy. Zatímco například v České republice míra nelegálního kopírování pozvolna klesá ke čtyřiceti procentům, na východ od nás dosahuje počet kopií her a programů prodaných na černém trhu stále až devadesáti procent celkového objemu. Svou příležitost v moři digitálního zločinu spatřila skupina ruských programátorů a roku 1998 založila společnost StarForce Technologies. Cíl byl jednoznačný – zredukovat podíl pirátských kopií na domácím trhu. O dva roky později si firma nechává u Evropského a Amerického patentovacího úřadu zaregistrovat svůj první produkt, který čeká zářná a kontroverzní budoucnost nejen na ruské herní scéně – komplexní systém ochrany proti kopírování StarForce.

StarForce se stala populární a používaná řadou tvůrců her po celém světě, ještě něž se zrodily první dohady o její kontraproduktivitě a nebezpečnosti vůči samotným uživatelům ochraňovaného produktu. Proč držel ruský produkt mezi konkurenčními řešeními jako SafeDics nebo SecuROM dlouhou dobu prvenství? StarForce používá jako jedna z mála ochran kombinaci softwarového šifrování souborů, využívání speciálních systémových ovladačů s vysokou úrovní pravomocí a navíc sleduje i fyzické parametry originálního média.

Premisa úspěchu

Sony trumfuje StarForce v kontroverzitě!

Roku 2005 otřásl hudební scénou skandál masově označovaný jako Sony rootkit. Hudební společnost použila na mnoha svých kompaktních discích revoluční britskou ochranu hudebních CD jménem XCP (Extended Copy Protection), která zabraňovala, aby mohl posluchač na osobním počítači spustit médium v jiném než dodávaném přehrávači. Po vložení chráněného CD se v hlubinách systému usídlil program XCP-Aurora, který kontroloval každý vložený disk a jelikož firemní přehrávač dovoloval pouze nepatrné možnosti práce s hudbou, uživatelé si například nemohli své oblíbené skladby stáhnout na svůj iPod nebo řadu jiných mp3 přehrávačů.

Problém nastal, když se uživatel pokusil program odinstalovat, což nebylo do velmi pozdějšího vydání deinstalační utility možné provést konvenčními způsoby. Manuální smazání souborů XCP-Aurory vedlo k nefunkčnosti optických mechanik, nicméně to není zdaleka všechno. Ochrana maskovala veškeré systémové procesy, zápisy v registrech a soubory začínající předponou „sys“, takže byl administrátor částečně odříznut od vlády nad operačním systémem. To vedlo k označení XPC jako rootkit, neboť právě rootkity byly dříve používány hackery k ukrývání nepovolaných souborů a operací. A výsledek? Prezident Sony BMG, Thomas Hesse, nejprve hulvátsky oznámil: „Myslím, že většina lidí ani neví, co to rootkit je, tak proč by se o to měli starat?“ 11. listopadu 2005 však společnost na nátlak veřejnosti zastavila produkci nosičů chráněných XCP a o tři dny později vydala prohlášení, že veškerá dosavadní chráněná média vymění za nově vylisované, bezpečné kousky.

aAvšak zatímco se autoři her těšili, že se jejich dítka nekopírují a cracky na jejich pirátské verze vycházejí s několikaměsíčním zpožděním, vlastní hráčská obec začínala vřít, podpálena množícími se zprávami o negativních vlivech ruského programu jak na chráněné médium, tak na uživatelům počítač. Každá úroveň ochrany v sobě totiž nese nezanedbatelná úskalí, přičemž z příkladu StarForce by se dalo implikovat, že čím dokonalejší protekční systém je, tím více problémů může způsobit. S vyššími verzemi se pojila nová a nová obvinění, až situace vygradovala v současný bojkot, jenž pozvolna přechází z roviny hráčů na samotné herní společnosti. Je to pro budoucí vývoj interaktivní zábavy dobře nebo jde jen o hysterickou kulminaci planých poplachů? V následujících odstavcích představíme nejznámější úrovně ochrany StarForce a s nimi spojené kauzy.

 

 


Článek byl převzat z
říjnového čísla papírového časopisu Doupě.

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

10 nejlepších PC her pod stromeček [Vánoce 2014]

10 nejlepších PC her pod stromeček [Vá…

Máme tu Vánoce, čas klidu, míru a herních dárků. Začínáme naše tradiční speciály, ve kterých vám poradíme, co pod stromeček.

20.  11.  2014 | | 12 N/A
8 nejlepších herních strojů pod stromeček [Vánoce 2014]

8 nejlepších herních strojů pod strome…

Je jedno, zda preferujete akce, závody či strategie. Všechno přece musíte na něčem hrát. Nabízíme vám pohled na nejzajímavější herní zařízení, které si letos můžete pořídit.

včera | | 26 N/A
Liveplay: hrajeme novou generaci městské akce GTA V

Liveplay: hrajeme novou generaci městs…

GTA V dorazilo na konzole nové generace a samozřejmě nemohlo uniknout naší pozornosti. Než pro vás připravíme recenzi, pojďte se přidat k procházce po Los Santos!

24.  11.  2014 | | 4 N/A
Assassin

Assassin's Creed hezky česky: jak by v…

Už jsme tu měli Čínu, Japonsko i Egypt. Ale co kdyby další díl série Assassin's Creed zavítal do Česka?

17.  11.  2014 | | 6 N/A
Grand Theft Auto V: jen další remaster? (recenze)

Grand Theft Auto V: jen další remaster…

Když se řekne Grand Theft Auto, jen málokdo si nepředstaví vůbec nic. Kultovní série se vrací ve vylepšené verzi na konzole nové generace. Stojí za vaši pozornost?

26.  11.  2014 | | 21 N/A
Assassin

Assassin's Creed: Unity vs realita - j…

Ubisoft si v sérii AC dává záležet na historické věrohodnosti a nic tomu není takovým důkazem, jak památky samotné. Podívejte se, jak přesný je nejnovější díl.

19.  11.  2014 | | 6 N/A
V GTA V nové generace jsou dopravní zácpy nebezpečnou záležitostí

V GTA V nové generace jsou dopravní zá…

GTA V pro novou generaci konzolí konečně dorazilo a přináší nejen vylepšený grafický kabátek, ale i vyhrocené situace na silnicích. Podívejte se sami.

22.  11.  2014 | | 7 N/A
Far Cry 4: pěšo přes Himálaje (recenze)

Far Cry 4: pěšo přes Himálaje (recenze…

Tropy jsme vyměnili za údolí a horské útesy. Jak se nám líbila naše dovolené v Kyratu?

24.  11.  2014 | | 6 N/A