Téma: Pravda o StarForce

vytisknout velikost písma
Potírá pirátství. Je nejdokonalejší ochranou současnosti. Ohrožuje bezpečnost operačního systému. Je schopna zničit hardware. Legendární protipirátská ochrana byla nařčena ze všech myslitelných digitálních zločinů. Zabíjíme perspektivní prostředek v boji proti pirátství nebo naopak StarForce zabíjí naše počítače?
Seznam kapitol
  1. Úvod
  2. První, druhá a třetí kauza StarForce
  3. Čtvrtá, pátá a šestá kauza StarForce
  4. Od dešifrování run ke StarForce

Strach o vlastní majetek je zde již od doby, kdy před čtyřmi tisíci lety člověk vzpřímený vynalezl způsob, jak rozdělat oheň, a začal jej s klackem v tlapě bedlivě hlídat, aby se ho kolega z vedlejšího kmene nepokusil naklonovat a ukrást. Duplikování věcí prošlo během tisíců let mnoha podobami a čím složitější byl kopírovaný předmět, tím náročnější bylo zabránění padělatelům v nelegálním obohacení. Jelikož zákony mají stále tu (byť mnohdy příjemnou) vlastnost, že je lze ignorovat, veškeré protipirátské vyhlášky jsou jen naprázdno meloucími větrnými mlýny v uragánu lidské nepoučitelnosti. Právní aspekty počítačového pirátství čtenářům přiblížilo téma v minulém čísle, nyní se zaměřme na v pořadí druhou bojovou linii tvůrců programů a her, která nastupuje, když zákony nezaberou – ochrany proti kopírování.

Protože na optický disk nelze zavěsit zámek nebo k němu přivázat hlídacího pitbulla či onoho pračlověka s kyjem, vznikla celá řada sofistikovaných programů zabraňujících veřejnosti ve volném duplikování. Bohužel praxe ukázala, že čím efektivnější ochrana je, tím více úskalí a kontroverze s sebou nese. A právě to je stručnou osnovou spletitého příběhu jménem StarForce. Proč pověst nejhůře prolomitelného systému stíhají fámy o ohrožení bezpečnosti uživatelů, nestabilitě počítačů, nefunkčnosti her používajících tuto ochranu a zda jde skutečně pouze o nepodložené dohady odhalí náš článek.

Jaké verze StarForce existují

Do dnešního dne byly ve hrách používány celkem tři verze StarForce. Typ Basic neinstaluje na počítač žádné vlastní ovladače. Je tak snadným soustem pro jakéhokoliv schopného piráta a využívá ji například adventura Paradise. Narozdíl od toho verze Pro již zavádí do systému skrytý ovladač a je použita ve většině her jako Splinter Cell: Chaos Theory, Bet on Soldier nebo Trackmania Sunrise. Nejvyšší typ Elite v současnosti nepoužívá k vysoké spokojenosti crackerů žádná hra. Její prolomení je totiž údajně noční můrou.

Ruské zrození

Řada ochranných programů StarForce je odpovědí na neúnosný stav počítačového pirátství v zemích východní Evropy. Zatímco například v České republice míra nelegálního kopírování pozvolna klesá ke čtyřiceti procentům, na východ od nás dosahuje počet kopií her a programů prodaných na černém trhu stále až devadesáti procent celkového objemu. Svou příležitost v moři digitálního zločinu spatřila skupina ruských programátorů a roku 1998 založila společnost StarForce Technologies. Cíl byl jednoznačný – zredukovat podíl pirátských kopií na domácím trhu. O dva roky později si firma nechává u Evropského a Amerického patentovacího úřadu zaregistrovat svůj první produkt, který čeká zářná a kontroverzní budoucnost nejen na ruské herní scéně – komplexní systém ochrany proti kopírování StarForce.

StarForce se stala populární a používaná řadou tvůrců her po celém světě, ještě něž se zrodily první dohady o její kontraproduktivitě a nebezpečnosti vůči samotným uživatelům ochraňovaného produktu. Proč držel ruský produkt mezi konkurenčními řešeními jako SafeDics nebo SecuROM dlouhou dobu prvenství? StarForce používá jako jedna z mála ochran kombinaci softwarového šifrování souborů, využívání speciálních systémových ovladačů s vysokou úrovní pravomocí a navíc sleduje i fyzické parametry originálního média.

Premisa úspěchu

Sony trumfuje StarForce v kontroverzitě!

Roku 2005 otřásl hudební scénou skandál masově označovaný jako Sony rootkit. Hudební společnost použila na mnoha svých kompaktních discích revoluční britskou ochranu hudebních CD jménem XCP (Extended Copy Protection), která zabraňovala, aby mohl posluchač na osobním počítači spustit médium v jiném než dodávaném přehrávači. Po vložení chráněného CD se v hlubinách systému usídlil program XCP-Aurora, který kontroloval každý vložený disk a jelikož firemní přehrávač dovoloval pouze nepatrné možnosti práce s hudbou, uživatelé si například nemohli své oblíbené skladby stáhnout na svůj iPod nebo řadu jiných mp3 přehrávačů.

Problém nastal, když se uživatel pokusil program odinstalovat, což nebylo do velmi pozdějšího vydání deinstalační utility možné provést konvenčními způsoby. Manuální smazání souborů XCP-Aurory vedlo k nefunkčnosti optických mechanik, nicméně to není zdaleka všechno. Ochrana maskovala veškeré systémové procesy, zápisy v registrech a soubory začínající předponou „sys“, takže byl administrátor částečně odříznut od vlády nad operačním systémem. To vedlo k označení XPC jako rootkit, neboť právě rootkity byly dříve používány hackery k ukrývání nepovolaných souborů a operací. A výsledek? Prezident Sony BMG, Thomas Hesse, nejprve hulvátsky oznámil: „Myslím, že většina lidí ani neví, co to rootkit je, tak proč by se o to měli starat?“ 11. listopadu 2005 však společnost na nátlak veřejnosti zastavila produkci nosičů chráněných XCP a o tři dny později vydala prohlášení, že veškerá dosavadní chráněná média vymění za nově vylisované, bezpečné kousky.

aAvšak zatímco se autoři her těšili, že se jejich dítka nekopírují a cracky na jejich pirátské verze vycházejí s několikaměsíčním zpožděním, vlastní hráčská obec začínala vřít, podpálena množícími se zprávami o negativních vlivech ruského programu jak na chráněné médium, tak na uživatelům počítač. Každá úroveň ochrany v sobě totiž nese nezanedbatelná úskalí, přičemž z příkladu StarForce by se dalo implikovat, že čím dokonalejší protekční systém je, tím více problémů může způsobit. S vyššími verzemi se pojila nová a nová obvinění, až situace vygradovala v současný bojkot, jenž pozvolna přechází z roviny hráčů na samotné herní společnosti. Je to pro budoucí vývoj interaktivní zábavy dobře nebo jde jen o hysterickou kulminaci planých poplachů? V následujících odstavcích představíme nejznámější úrovně ochrany StarForce a s nimi spojené kauzy.

 

 


Článek byl převzat z
říjnového čísla papírového časopisu Doupě.

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

10 nejlepších her, které si zapaříte s přáteli na jednom gauči

10 nejlepších her, které si zapaříte s…

Dát si s partou přátel nějakou pořádnou online pařbu nikdy neomrzí. Nic se ale nevyrovná tomu se s nimi sejít v jedné místnosti a utkat se na jedné konzoli. Vybrali jsme 10 her, které jsou na to nejlepší.

26.  7.  2016 | | 10 N/A
Grand Theft Auto V díky modifikaci NaturalVision hraničí s realitou

Grand Theft Auto V díky modifikaci Nat…

Vlna modifikací do světa GTA 5 nikdy neustává a nejnovější verze grafické modifikace smazává hranici mezi realitou a hrou.

27.  7.  2016 | | 6 N/A
Pokémon Go: skvělá hra zrcadlem společnosti (recenze)

Pokémon Go: skvělá hra zrcadlem společ…

Všechny chytit máš. Pokémon.

24.  7.  2016 | | 44 N/A
Nadšenec vyšperkoval Battlefield 1, až vypadá téměř fotorealisticky

Nadšenec vyšperkoval Battlefield 1, až…

YouTube uživatel „jackfrags“ zveřejnil zajímavé video, které nazval „Battlefield 1 real life mode“. Chce jím ukázat, že hra po vypnutí grafického uživatelského prostředí a troše barevné korekce vypadá téměř jako reálná válka. Podívejte se na video.

16.  7.  2016 | | 3 N/A
Tipy na nejlepší herní soundtracky: probuďte vzpomínky na skvělé hry

Tipy na nejlepší herní soundtracky: pr…

Časy, kdy byly hry úplně němé nebo ozvučené pouze shlukem syntetického pískání, jsou bohudík dávno pryč. Současná hudba a zvuk se celkově dostává na úroveň filmů. My si dnes připomeneme nejzdařilejší soundtracky – napříč žánry, napříč dobou.

20.  7.  2016 | | 17 N/A
Retro: Warcraft III – za hordu život položím!

Retro: Warcraft III – za hordu život p…

Nedávno se v kinech poprvé ukázal film Warcraft, ale každý fanoušek ví, že pravý Warcraft najdeme v počítačových hrách. Co se nás týče, tak jen máloco je takovou legendou, jako strategie Warcraft III.

19.  7.  2016 | | 11 N/A
Forza Horizon 3: australský výlet z E3

Forza Horizon 3: australský výlet z E3

Dosavadní díly arkádové odnože Forzy si vysloužily vcelku velký úspěch a vypadá to, že díl třetí na tom bude zrovna tak.

21.  7.  2016 | | 1 N/A
FIFA 17: revoluce jménem Frostbite

FIFA 17: revoluce jménem Frostbite

FIFA letos opět svede lítý boj s PES a ke svému vítězství se chystá vytasit spoustu novinek.

18.  7.  2016 | | 4 N/A