I když se názory hráčů na placený obsah liší, určitě se všichni shodnou na tom, že někdy zajdou herní společnosti až příliš daleko. Podívejte se na ty nejšílenější a nejzbytečnější DLC.
Blyštivé a zbytečné brnění - Oblivion
Toto DLC je jedno z těch nejvíce neblaze proslulých. Objevilo se ve čtvrtém díle legendární herní série The Elder Scrolls a koně díky němu získali blýskavé brnění, které nemá žádný vliv na jejich statistiky. Asi není potřeba zdůrazňovat, že vytvoření tohoto brnění nedalo vývojářům mnoho práce.
Z dnešního pohledu se jedná o poměrně standardní DLC - za několik desítek korun získáte vizuální vylepšení do vaší hry, ač se jedná pouze o singleplayer. Ve své době ale šlo o jedno z prvních DLC tohoto druhu, které do značné míry udalo směr pro současný, mnohými proklínaný obchodní model.
Kůň sice ve zbroji vypadá pěkně, ale přidaná hodnota je nula
V roce 2006, kdy na takové praktiky ještě hráči nebyli zvyklí, vyvolalo vydání tohoto placeného obsahu značně negativní reakce. Bethesda (vývojář Oblivionu) pravděpodobně zkoušela, jak daleko ještě může zajít.
Ta se sice poučila a od té doby podobné DLC nevydala, ale brnění pro koně se i tak prodalo mnoho a tím se rozjel nezastavitelný vlak plný placeného obsahu s minimální přidanou hodnotou. Děkujeme.
Finále pouze pro bohaté – Asura‘s Wraths
Asuras Wraths je akční adventura ve stylu anime. Jejím vydavatelem je Capcom, který byl v minulých letech vydáváním zbytečného obsahu proslulý. U této hry byla ale laťka zbytečnosti nastavena na mnoho let dopředu – někteří hráči se ani nebáli použít slovo okrádání.
Finální boss až v DLC? U Capcomu možné
Hra se zaměřuje na příběh a ten je rozdělený na jednotlivé epizody. Hraní věnujete spoustu hodin, jste vtaženi do děje. Na konci finální epizody je poražen hlavní boss a protagonista zjišťuje, kdo je doopravdy viníkem jeho problémů. Dobře, tak to vypadá na druhý díl, říkáte si. Nikoliv!
Je vám nabídnuto DLC, ve kterém se nachází opravdový finální boss a opravdové zakončení příběhu. Představte si, že jste v kině na posledním díle Pána Prstenů a před vhozením Prstenu do Hory Osudu je film zastaven s tím, že buď zaplatíte 100 korun a dozvíte se rozuzlení příběhu nebo musíte opustit sál. To je velká podpásovka.
Placená erotika - The Saboteur
The Saboteur je hra se zajímavým konceptem. Otevřený svět, druhá světová válka, okupovaná Francie, spousta nácků a jeden naštvaný Ir se sklonem k alkoholismu. V době svého vydání získala tato hra od EA poměrně pozitivní hodnocení. A také se nevyhnula placenému obsahu.
Něco pro milovníky herní erotiky
Vlastně ani nevím, jak se k tomuto DLC postavit. Jedná se opět o vizuální vylepšení za několik desítek korun. Zacílené je ale spíše na pánské publikum.
Během hraní se podíváte i do strip baru. V základní hře se ale pohledem na odhalené ženy příliš nepokocháte, protože intimní části jejich prsou jsou zakryty různými ozdobami. Za poplatek ale můžete tyto ozdoby odstranit. Body patří EA za nalezení kreativního způsobu, jak libido hráčů proměnit v příjem.
Peníze nebo pět let života - Tiger Woods PGA Tour 13
„Co kdybychom hráčům prodali tutoriál a pak je nechali koupit ještě zbytek hry?“ „To je výborný nápad, počítej s povýšením.“ Tak nějak asi začínal jeden pracovní den v sídle EA Sports. A poté vznikl Tiger Woods PGA Tour 13.
Hra v době svého vydání stála 1 100 korun. To by byla standardní cena za takovou hru. Problémem ale bylo, že jste si nekupovali hru, ale pouze reklamu na ni. Více než polovina obsahu byla zamčena za placenou zdí a načítací obrazovky vypadaly jako asijské tržiště.
Takhle hra a její DLC se prostě nepovedly
EA se odvolalo na to, že je možné zmíněný obsah odemknout i vlastním hraním. To byla sice pravda, ale odemykáním by hráč strávil měsíce a roky. A to mluvíme o hře, která ani nebyla příliš zábavná.
V praxi probíhalo odemykání hraním tak, že hráč získával body, za které mohl na omezený čas získat možnost odemknout tento kurz. A pak musel splnit výzvu, která by tento kurz odemkla.
Jenže to znamenalo něco ve stylu „stref se míčkem z pěti kilometrů do této jehly.“ Ve výsledku bylo tedy rychlejší najít si novou práci, naučit se hrát opravdový golf, vyvinout lék na rakovinu a pak si placený obsah koupit.
Vesničan jako chodící reklamní billboard - Dragon Age: Origins
BioWare byl jednou z prvních herních společností, která standardizovala vydávání DLC pro své hry. Což je v pořádku, pokud placený obsah opravdu přinese něco nového a nejedná se pouze o dodělání nedokončené hry či obyčejnou pračku na peníze. Pokud vám ale placený obsah začnou velmi hlasitě vnucovat postavy přímo ve hře, začne celá situace být značně iritující.
Není nad to, udělat si ve hře reklamu na vlastní DLC
Když se ve hře dostanete do vesnice Redcliffe Village, uvidíte několik postav, které pro vás mají úkol. Když s nimi začnete mluvit, zjistíte detaily o tomto úkolu. A celá konverzace je zakončena tím, že tento quest začnete jeho zakoupením za reálné peníze.
Opět si dovolím jedno přirovnání – představte si, že jste v divadle a v polovině představení herci přestanou hrát a začnou vám nabízet extra scénu, pokud jim zaplatíte dvě stovky navíc.
Hazard místo placeného obsahu - Final Fantasy: All The Bravest
Zatím veškerý zmíněný placený obsah se alespoň vyznačoval tím, že jste předem věděli, co si kupujete. To ale neplatí pro Final Fantasy: All The Bravest. Jedná se sice o hru pro mobilní zařízení, které se vyznačují tím, že je v nich placený obsah používán ve mnohem větší míře. Square Enix ale šel dál a z placeného obsahu udělal hazard.
Buď můžete hrát automaty... nebo Final Fantasy: All The Bravest
Placeným obsahem jsou tady postavy. Nekupujete si ale konkrétní postavu, nýbrž náhodnou. Chcete hrát za svého oblíbence? Tak zaplaťte 20 korun a možná ho dostanete. Spíš ne, ale vždycky si můžete zaplatit dalších 20 korun, abyste svoji oblíbenou postavu zase pravděpodobně nezískali. Pokud tedy máte smůlu, utratíte téměř tisíc korun.
DLC v ceně nového auta - Train Simulator 2017
Občas není absurdní jedno konkrétní DLC, ale spíše jejich množství pro jedinou hru. A zde je jednoznačným vítězem Train Simulator 2017. Nenechte se zmást názvem, tato hra byla vydána v roce 2009 a od té doby pouze mění název… a přidává nový placený obsah. Hodně placeného obsahu.
Pokud byste chtěli vlastnit veškeré dosud vydané DLC pro tuto hru, zaplatíte cenu v hodnotě solidního bazarového auta. V přepočtu téměř 125 tisíc korun.
Samotná hra je simulátorem jízdy vlaků, takže se samozřejmě jedná o hru se specifickým publikem. A ani vývojář neočekává, že by hráči vlastnili veškerý placený obsah – spíše si vlakoví nadšenci budou kupovat své oblíbené mašiny. Stačí ale jeden šílenec, který si třemi kliknutími koupí vše a vývojář je na nějaký čas finančně zabezpečen.
Uřízneme kus příběhu a prodáme ho zvlášť - Mass Effect 3
Systém, kdy je s vlastní hrou společně rovnou vydáno i první DLC, je přijímán negativně. Obzvlášť, když je očividné, že vývojář akorát usekl kousek hlavní hry, aby jí mohl prodat zvlášť a vydělal tak na hráčích více peněz. A přesně to udělal Bioware u třetího dílu Mass Effectu.
Princip DLC přítomných na disku moc nedává smysl, ale budiž
DLC From Ashes bylo přítomné i na disku se hrou, takže určitě nelze přijmout odůvodnění, že Bioware ještě hru do poslední chvíle dodělával. Horší ale je, že toto DLC bylo důležité pro herní příběh. Zdarma ho získali pouze hráči, kteří si hru předobjednali, ostatní museli za tuto část příběhu zaplatit.
Vlastní DLC obsahuje především jednu extra misi a jednu extra postavu, protheanského vojáka Javika. Právě konverzace s ním odhaluje důležité poznatky o univerzu Mass Effectu. A pokud nejste ochotni zaplatit vývojáři předem nebo mu zaplatit později za obsah očividně vytržený z hlavní hry, máte smůlu.
Pokračování článku patří k prémiovému obsahu pro předplatitele
Chci Premium a Živě.cz bez reklam
Od 41 Kč měsíčně