Abzu: když je hra uměním (recenze)

Po pískové klouzačce Journey přichází herní trh s dalším uměleckým dílem. Doslova. Jak se předvede Abzu v porovnání s podobně laděnou konkurencí?

Znáte to. Máme tu hry, které hrajeme kvůli příběhu a postavám. Pak jsou tu pecky, ke kterým se rádi vracíme kvůli otevřeném světu a volnosti. Občas to chce i bezmyšlenkovitou řezanci či bitkařinu. A pak je tu sekce, hojně podporovaná indie trhem. Tím máme na mysli uměleckou oblast, ze které vzešly takové hry jako Journey, Flower a další. Hry, které upoutají vizuálně a hudbou, a přitom nenesou žádný podstatný cíl ani prvek. Právě takovou hrou je i Abzu, nový výplod studia Giant Squid a duchovní nástupce Journey.

Hlavně relax

Ačkoliv bych tu mohl mluvit o filosofických podtextech, pravěkém boji doba proti zlu a dalších podobných tématech, Abzu v zásadě žádný příběh nemá. S hbitých potápěčem je totiž vaším jediným úkolem prozkoumávat podvodní svět, pestré lokace a interakce mezi florou a faunou tohoto podivuhodného světa. Postup hrou je linerání a ačkoliv často narazíte na více rozlehlé lokace, které nabádají k průzkumu, většinou vede dál je jedna jediná cesta. Napočítáme-li pak krátkodobé interakce s vypínači nebo vyhýbání se minám, v zásadě nejde o nic jiného než stylový simulátor potápění.

A že si to musíte zatraceně užít. Podvodní svět je totiž vykreslen neuvěřitelně atmosféricky a umělecký dojem je tu na té nejvyšší úrovni. Ostatně, Abzu je o umění. O tom umět ocenit art design a hudební podkres, který dokáže uvolnit a jehož motivy pěkně spolupracují s děním na obrazovce.

Živý svět

Určitá spojitost se hrou Journey je tu vidět takřka neustále, ostatně zakladatelé studia na této hře také pracovali. Hráč tak plave, kochá se okolním prostředím, hledá schované skryté předměty a především sleduje živý svět okolo. Ano, pro hru byl vytvořen algoritmus ryb, které se chovají realisticky a podle svých reálných předpokladů. Predátoři loví, malé sardinky lemují vody v houfech a obří velryby v klidu proplouvají temnými vodami. Hráč se navíc může na mnoha druzích ryb i „svézt“, což je nejen zábavné, ale také poučné, jelikož hra poznamenává i jména všech ryb.

Hra stejně jako Journey nabízí jen cca dvě hoďky relaxační zábavy, což je vzhledem k ceně lehce převyšující 500 Kč možná nepříjemným, ale v zásadě jediným nedostatkem. Na druhou stranu se nikdy nestane, že byste se nudili, korálové útesy se vám vystřídají s temnými jeskyněmi, zatopenými ruinami a nakonec u tajúplným futuristickým strojem. Takže vždy máte na co koukat. Na některých vyznačených místech můžete také zasednout a meditovat, což dovoluje sledovat okolní švitoření pěkně pomalu. Ale to už je spíše taková blbůstka.

PC
Dostupné pro: PC, PS4
Žánr: Arkády | Umělecká arkáda
Výrobce: Giant Squid Studios
Začátek prodeje: 2. srpna 2016
  • Výtvarný styl
  • Hudba
  • Relax
  • Živý mořský svět
  • Krátkost
  • Velmi jednoduché

Abzu není pro každého. Je to velmi svébytná, relaxační hra, která se zaměřuje na umělecký dojem a styl, nikoliv na příběh, hratelnost či postavy. Existuje zkrátka proto, abyste si užili nádherný podmořský svět a trochu si u toho hraní i duševně odpočinuli. Když už nic jiného, je to rozhodně levnější než psychiatr. A pravděpodobně i účinnější.

Váš názor Další článek: 16-Bitové klasiky Disneyho jsou k mání na GOGu

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,