Aliens: Colonial Marines – návrat do reality (recenze)

vytisknout velikost písma
Poctivá mariňáčtina není práce pro každého. Brzké vstávání, vojenský dril, odporné kafe a muchlování s xenomorfními organismy. A tentokrát bez Ripleyové!
Aliens: Colonial Marines – návrat do reality (recenze)

Když se řekne „vetřelec“, každého z nás asi jako první napadne velkolepá filmová podívaná o trampotách jedné přerostlé královny, slizkých vejcích a smečce ozubených xenomorfů. Zatímco prvotina byla děsivým hororem představující vetřelce jako chladný a důmyslný stroj na zabíjení, druhý díl byl pojat spíše jako akční řežba velkohubých vojáků proti inteligentnímu hmyzu a jeho vřeštící vladařce.

ACM_obr04.jpgACM_obr05.jpgACM_obr06.jpg

 I když mají oba vytýčené směry něco do sebe, já osobně dávám přednost akčnějšímu pojetí. Nemůžete mi mít proto za zlé, že jsem netrpělivě vyhlížel duchovního nástupce od tvůrců z Gearbox Software, který měl oproti průměrnému AvP od Rebellionu přinést plnohodnotnou kampaň za mariňáka, navíc dějově úzce spjatou s událostmi na planetě LV-426.

 

Konečně pulzní puška zní tak, jak správně má

 

To, co jsem nakonec za své groše dostal, sice nepřipomíná moje vysněné představy, na druhou stranu však nejde o nic tak příšerného, jak se některé světové recenze snaží hráčům nabulíkovat.

Zpátky v pekle

Hlavní dějová zápletka začíná zhruba sedmnáct týdnů po filmových událostech z Vetřelců, kdy flotila zachytí nouzový signál desátníka Hickse z lodi USS Sulaco. Ten informuje o úmrtí všech svých kolegů a zároveň žádá o záchranu svojí maličkosti včetně tří dalších přeživších. Na pomoc byla okamžitě vyslána USS Sephora, ale ihned po jejím příletu je zřejmé, že tu něco nehraje.

Původní zdroj signálu byl vyslán z orbitu planety Fury 161 (zde se odehrával příběh filmové trojky), ovšem Sulaco si místo toho spokojeně krouží nad LV-426 a navíc po jeho čtyřčlenné posádce není vidu ani slechu. Skupina elitních mariňáků proto dostane rozkaz k jejímu prozkoumání a zároveň má z lodních systémů vyčíst, co se vlastně stalo.

ACM_obr07.jpgACM_obr08.jpgACM_obr09.jpg

Vy se zhostíte role jednoho z nich, konkrétně desátníka Christophera Wintera a záhy po úvodní animaci vyrážíte vstříc světlým zítřkům do útrob spojovacího můstku.

Sladká nostalgie

Samotný příchod na Sulaco ocení každý filmový fanda a během cesty kolem stázových boxů nebo utržené spodní poloviny Bishopova těla ukápne nejedna nostalgická slza. To samé se v bleděmodrém opakuje po výbušném překvapení, a to když spolu s několika dalšími holobrádky znovu doklopýtáte do základny Hadley’s Hope.Na to, že nedávno absolvovala nukleární explozi, vypadá stále celkem obyvatelně.

ACM_obr13.jpgACM_obr14.jpgACM_obr15.jpg

Oko znalce potěší důraz kladený na filmové detaily, mně se třeba velmi líbilo, když jsem ve stokách našel hlavu panenky Newt. Bohužel grafický kabátek vypadá dost omšele a rozhodně neždímá z třetí verze Unreal enginu maximum. Některé textury ovládacích panelů jsou vysloveně odporné, jiné si sem tam probliknou a oproti kulervoucímu videu z výstavy E3 jsou všechny o poznání horší.

ACM_art02.jpg

Chybí i slibované luxusní dynamické stíny, nad kterými uslintával kdejaký technický maniak a tak nějak celkově hra většinu času vypadá trochu nemastně a neslaně. A to prosím píši jako člověk, jenž upřednostňuje hratelnost před vizuálním zpracováním. Zároveň ale dodávám, že čím dále ve hře postupujete, tím lépe okolí kolem vás vypadá.

Co se týče hudebního doprovodu a samotného ozvučení, tady bych autorům rád vysekl poklonu. Efekty okolního prostředí jsou skvělé a plně vyvážené, doprovodný soundtrack reaguje na události (např. bojové rytmy) a štěky vetřelců nebo zbrojního arzenálu jsou jednoduše fantastické. Konečně pulzní puška zní tak, jak správně má, zároveň střelba z nových zbraní sedí jako prdel na hrnec. Až mi samotnému přišlo, jakoby sem patřily už od nepaměti.

Dvě strany mince

Tím jsem lehce nakousl vaší střeleckou výbavu. Těšit se tedy můžete na fenomenální pulzní pušku, dva typy brokovnicí, dva druhy pistolí, bojovou a útočnou pušku, smart-gun, raketomet a různé granáty. Většinu času stejně strávíte s pulzní puškou kvůli její univerzálnosti, nicméně jsou situace, kdy se taktická brokovnice či bojová puška hodí mnohem více. Smart-gun standardně ve výbavě není, k dispozici je pouze v jediné misi nebo pokud najdete modifikovanou verzi od Vasquezové, což nejednoho hráče zamrzí.

ACM_obr10.jpgACM_obr11.jpgACM_obr12.jpg

To samé se dá říct o raketometu, který využijete během plnění jednoho z cílů mise a pak už ho nikdy neuvidíte. Co ale určitě potěší, je systém odemykatelných vylepšení. Za zkušenostní body získané průchodem hrou si můžete zakoupit vylepšení pro své štěkající mazlíčky, čehož jsem samozřejmě hojně využíval. Oblíbil jsem si kombinaci pulzní pušky s rozšířeným zásobníkem, bojové pušky s „chytrým“ zaměřováním a redukcí záletu, a to celé jsem pojistil klasickou pistolí s laserovým zaměřovačem. Paráda.

 

Doprovodné charaktery jsou až na výjimky na pěst a kdyby bylo na mně, tak mi u O’Neila selže pistole hned za první zatáčkou

 

Prozatím to vypadá celkem slibně, viďte? Bohužel, každá mince má dvě strany. K čemu je bohatá zbrojní výbava, když jsou protivníci, s prominutím, tupí jako polena? Vetřelec byl vždy chytrý tvor, vyčkával na svou kořist a zákeřně útočil ze zálohy. Tady rád leze před hlaveň a nejlépe na otevřená prostranství, ze šachet většinou skočí na zem kousek před vás, abyste ho stihli přetáhnout pažbou přes řepu a jeho celková nebezpečnost je prakticky stejná jako sparťanský útok.

ACM_art03.jpg

Lidští protivníci se sice občas schovávají za různé překážky, ale obyčejně si stačí chvíli počkat, dokud sami nevystrčí škebli a tu pak následně prostřelit. Navíc vás nikdo nepřijde poškádlit zezadu, takže veškerým útokům čelíte pouze zepředu, což se brzy okouká a souboje se tak (zejména proti lidem) stanou rutinní záležitostí.

Pokud jste hru ještě nehráli, doporučuji začít na druhou nejvyšší obtížnost. Inteligence se sice nezlepší, za to však budou náhodné trefy od mentálně zaostalých jedinců alespoň trochu bolet.

Dost hořká jednohubka

Tragédií lze nazvat i celkovou herní dobu. Na to, jak byl titul dlouho ve vývoji, si rozhodně zasloužil delší kampaň. Podle Steamu jsem jí absolvoval za sedm hodin, to jsem ovšem hrál od začátku na druhou nejvyšší obtížnost a hledal všechna možná zákoutí, čili na normální obtížnost a standardní průchod odhaduji pouze pětihodinovou délku. Kde jsou ty časy, kdy trvalo dohrát střílečku skoro celý víkend.

Aliens: Colonial Marines (PC) nabízí za ceny od do .

Navíc pokud vynechám filmové kulisy a všemožné narážky, čeká na vás vesměs průměrný příběh, který ničím zajímavým neoslní ani nepřekvapí. Doprovodné charaktery jsou až na výjimky na pěst a kdyby bylo na mně, tak mi u O’Neila selže pistole hned za první zatáčkou. Zamrzí i absence jakéhokoliv strachu či nejistoty, protože vesměs pokaždé je někdo s vámi.

ACM_obr16.jpgACM_obr17.jpgACM_obr18.jpg

Výjimkou budiž mise ve stokách s radioaktivními vetřelci, kteří reagují pouze na zvuk. Ideální možnost donutit hráče sázet bobky, jenže to by tito mutanti nesměli panáčkovat jako psíci čekající na to, až jim hodíte oslizlý tenisák (v tomto případě zapnete generátor).

Promarněný potenciál

Aliens: Colonial Marines je typickým příkladem toho, jak dokonale zazdít příležitost pro vytvoření titulu, o kterém by se psalo ještě dlouhá léta. Všechno špatné by se při troše snahy dalo opravit. AI se dá předělat, pathfinding lze vylepšit, šikovněji rozmístit checkpointy, přidat textury ve vysokém rozlišení, rozšířit kampaň a opravit do očí bijící glitche.

ACM_obr01.jpgACM_obr02.jpgACM_obr03.jpg

Jeden příklad za všechny: spolubojovníci se při dosažení checkpointu teleportují vedle vás, přestože jsou třeba jen pár kroků za vámi. Z hlubin těžkého průměru hru vyzvedává spolehlivě fungující kooperační režim až pro 4 hráče a celkem povedený multiplayer s několika standardními módy, přičemž aktuálně nejhranější je klasický Team Deathmatch.

Dostupné pro: PC, X360, PS3, Wii U
Žánr: Akce | Sci-fi FPS
Výrobce: Gearbox Software | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 12. února 2013
  • známé filmové kulisy
  • originální ozvučení
  • zbraně a jejich upgrade
  • co-op až pro 4 hráče
  • netradiční multiplayer
  • umělá demence
  • krátká herní doba
  • nezáživná dějová linie
  • nudné přestřelky proti lidem
  • obstarožní grafický kabátek
  • celková nedotaženost

K dokonalosti mu chybí jen trocha vyváženosti (vetřelci jsou zkrátka silnější) a větší počet map. Pokud tedy nejste zrovna fanda Vetřelčího univerza, doporučuji s případnou koupí raději vyčkat, a to nejlépe na příznivější cenu během akcí na Steamu.

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

10 herních sérií, které graficky neuvěřitelně pokročily

10 herních sérií, které graficky neuvě…

Grafika je důležitá. Někdo si ji hlídá, někdo nikoli. Podíváme se na 10 her, které se za dobu své existence řádně vyšvihli.

13.  7.  2016 | | 7 N/A
Příručka zaručených tipů, jak být rozeným lovcem v Pokémon GO

Příručka zaručených tipů, jak být roze…

Polapila vás nová mánie Pokémonů v rozšířené realitě? Máme pro vás tipy, jak zatočit s konkurencí!

14.  7.  2016 | | 17 N/A
Nadšenec vyšperkoval Battlefield 1, až vypadá téměř fotorealisticky

Nadšenec vyšperkoval Battlefield 1, až…

YouTube uživatel „jackfrags“ zveřejnil zajímavé video, které nazval „Battlefield 1 real life mode“. Chce jím ukázat, že hra po vypnutí grafického uživatelského prostředí a troše barevné korekce vypadá téměř jako reálná válka. Podívejte se na video.

16.  7.  2016 | | 3 N/A
10 nejlepších her, které si zapaříte s přáteli na jednom gauči

10 nejlepších her, které si zapaříte s…

Dát si s partou přátel nějakou pořádnou online pařbu nikdy neomrzí. Nic se ale nevyrovná tomu se s nimi sejít v jedné místnosti a utkat se na jedné konzoli. Vybrali jsme 10 her, které jsou na to nejlepší.

26.  7.  2016 | | 8 N/A
Pokémon Go: skvělá hra zrcadlem společnosti (recenze)

Pokémon Go: skvělá hra zrcadlem společ…

Všechny chytit máš. Pokémon.

24.  7.  2016 | | 43 N/A
Tipy na nejlepší herní soundtracky: probuďte vzpomínky na skvělé hry

Tipy na nejlepší herní soundtracky: pr…

Časy, kdy byly hry úplně němé nebo ozvučené pouze shlukem syntetického pískání, jsou bohudík dávno pryč. Současná hudba a zvuk se celkově dostává na úroveň filmů. My si dnes připomeneme nejzdařilejší soundtracky – napříč žánry, napříč dobou.

20.  7.  2016 | | 17 N/A
Retro: Warcraft III – za hordu život položím!

Retro: Warcraft III – za hordu život p…

Nedávno se v kinech poprvé ukázal film Warcraft, ale každý fanoušek ví, že pravý Warcraft najdeme v počítačových hrách. Co se nás týče, tak jen máloco je takovou legendou, jako strategie Warcraft III.

19.  7.  2016 | | 11 N/A
Uniklé dokumenty ze Sony přibližují vnitřek PS4 Neo

Uniklé dokumenty ze Sony přibližují vn…

PDF soubor, který začátkem roku odstartoval vlnu spekulací o příchodu nové konzoly, je k dostání online.

15.  7.  2016 | | 53 N/A