American Truck Simulator: siamské dvojče ETS2? (recenze)

No a máme to tady. Všichni, kteří netrpělivě čekají na vydání slavné kamionové hry, tentokrát z prostředí Ameriky, mohou jásat. Titul nám za pár dní vychází a my jsme tu s poznatky z hraní.

Naše redakce se ke hře dostala poněkud dříve, takže jsme měli dostatek času procestovat Spojené státy křížem krážem a poznat, zda kluci z SCS přinesli dostatečný počet inovací. Nalezneme zde velké množství novinek, nebo je to pořád ta samá písnička, jen z jiného prostředí? To vše se dozvíte v následujících odstavcích.

V první řadě bych chtěl vypíchnout samotné studio SCS Software. Jak jistě víte, jedná se o kluky a holky z Česka, kteří dosáhli nejednoho úspěchu. Kamionům a celkově vozidlům nad 1.5 tuny se věnují již řadu let a vědí, jak se to dělá. Proto je doopravdy potřeba jejich práci ocenit a pochválit je i za jejich vyníkající přístup ke komunitě, který se jen tak nevidí. Vývojáři naslouchají hráčům a snaží se pro ně udělat to nejlepší. Ostatně o tom vypovídá i zavedení Steam Workshopu do Euro Truck Simulatoru 2, který sjednotí všechny dostupné módy.

Pojďme se už bavit o American Truck Simulatoru. Jak jsem již zmínil, je to velice očekávaná hra nejen v České republice, takže se dalo předpokládat, že si na ní dají vývojáři záležet. Chci upozornit, že ve své recenzi budu upřímný a popíši vám hru tak, jak ji prostě vidím.

Úvodní menu a vlastně celkové menu vypadá naprosto, ale naprosto totožně jako ETS

Poprvé, když jsem titul zapnul a viděl logo American Truck Simulator, ve mně vzplál oheň očekávání a naprosto jsem se těšil...no a jakmile asi 5 sekundová animace zmizela, přišlo velké ochlazení. Říkal jsem si, jestli se mi to jen zdá, nebo jsem omylem spustil ETS2? Není to nějaký bug? Úvodní menu a vlastně menu celkově vypadá naprosto, ale naprosto totožně jako Euro Truck Simulator. Není zde absolutně žádná změna a všechno se ovládá, nastavuje a hledá stejně. Ano, možná je to fajn, že už budete všechno umět a nebudete nic hledat, ale přeci jen je to nová hra a nějaká změna by bodla. I čistě kosmetická.

Poté, co jsem si nastavil postavu a firmu přišla na řadu na chlup stejná úvodní scéna s garáží. Říkám si no fajn, jdeme dál... Po této scéně se objeví zase další "Déjà vu" s úvodní jízdou a doručením zásilky ve městě. Zde jsem byl již trošičku na vážkách a říkal si, že přece jen mohli vývojáři vymyslet něco jiného. Nebo to alespoň oživit.

Následně přišlo opět to samé, a to informace o tom, že nemáme prachy na nový tahač a musíme si na něj vydělat ježděním pro nějaké společnosti. Takže se přesouváme opět do nabídky nákladu, zde si zvolíme a jedeme. V tento moment jsem si položil zásadní otázku, která je podle mě na místě. Pokud se mají věci takto a vlastně celá hra je pouze okopírovaný ETS 2 s trochou vylepšení, proč vlastně SCS neudělali hru, která se jmenuje Truck Simulator 2 a nevydali Ameriku jako DLC?

Stručně řečeno, nic víc kromě mapy, nových kamionů a modelů ostatní dopravy zde nečekejte. Ano, je pravda, že jsem za dobu mého hraní narazil na jisté "vylepšení", a to takové, že musíte se svým nákladem zajet k váze, ke si hra následně "ověří" hmotnost vašeho nákladu. Ovšem kde je pointa? Dobře, jako rozptýlení při dlouhé cestě je to fajn, ale proč to tam vlastně je? Vždy vám hra pouze oznámí větu: "Děkujeme za spolupráci" a jedete dál. Vývojáři si mohli pohrát a třeba implementovat nějaký systém, např. že za náklad, který je nadměrně těžký dostanete více peněz atd. Škoda.

Je velmi těžké popisovat hru, která je natolik podobná té předchozí a přitom se v ní snažit najít pozitiva. Nehledě na vše jde totiž stále o parádní simulátor tahačů, který ani nemá moc velkou konkurenci (pokud vůbec nějakou). Jak jsem již zdůraznil, je to ETS 2 jak přes kopírák, až na to prostředí. Takže vše, co jste si užívali v předchozím titulu si užijete i tu. Naštěstí by měl i ATS obsahovat Workshop, takže modeři zcela jistě zachrání tuto ohranou písničku. Co se týče multiplayeru, tak ten zase chybí, nicméně o to by se mohla postarat komunita. Vývojáři slibují také nové vozy a další novinky, které budou do hry přidány postupně po vydání. To nám ale bylo v době recenzování sotva platné a bohužel se musíme soustředit na současný stav titulu.

Graficky vypadá hra celkem fajn, města jsou rozlehlejší a trvá delší dobu, než je projedete. Terén je členitý, pestrý a právě okolí zaujme z novinky pravděpodobně nejvíce. Je prostě živé, věrohodné a realistické. Zajímavý mi přišel fakt, že jsem při každé jízdě narazil minimálně na 20 policejních aut, a to i třeba 3 jedoucí na dálnici za sebou. Nevím, jestli je to záměr nebo to prostě vývojářům uteklo. Odbočky, nájezdy, dálnice, silnice jsou velmi podobné. Narazíte zde na křižovatku, na které můžete opět odbočit pouze do jednoho směru a druhý je zablokován, iluze volnosti je tedy opravdu jen okrajová.

AI ostatních účastníků provozu také není moc doladěná. Stalo se mi, že jsem jel po dálnici, předjelo mě auto a přede mnou 5x za sebou zcela nepochopitelně změnilo jízdní pruh. Kolizní systém by si také zasloužil více pozornosti. Při najíždění na dálnici se zařadíte a zezadu to do vás napálí auto, i když vás již vidělo. Dočkáme se zde opět nepříjemného bugu, který známe z předchozího dílu, a to zasekávání se o svodidla. Při odbočování stačí jenom kousek a návěs se opět nesmyslně zasekne o svodidlo a nepohnete s ním. Poté blokujete celou dopravu a samozřejmě se na vás nalepí zezadu auta, takže nemůžete ani couvnout, pokud nechcete přijít o vaše úspory.

Žánr: Simulátory | Simulátor tahače
Výrobce: SCS Software
Začátek prodeje: 3. února 2016
  • Detailní prostředí
  • Realistické pojetí
  • Propracovaná hratelnost
  • Blbnoucí AI
  • Občasné bugy
  • Velká podoba s ETS 2

American Truck Simulator je siamské dvojče ETS a pokud by někdo postavil systém obou her vedle sebe, tak by byly skoro k nerozeznání. Je vidět, že v kancelářích studia SCS se soustředili pouze na krásné prostředí a detaily tahačů, ale ostatní jednoduše vzali a implementovali ze staršího dílu. Velká škoda a jsem zvědav, jak se k tomu postaví komunita. Nicméně i tak patří klukům obdiv právě za detailnost prostředí a fakt, že jde stále o skvělý simulátor tahačů. Jen pro příště to chce změnit i omáčku, nejen maso.