PC | Recenze | RPG

ArcaniA: Fall of Setarrif – naprostý výsměch RPG žánru (recenze)

Před rokem zkusili noví tvůrci oživit legendární Gothic. S ArcaniA: Gothic 4 to moc nevyšlo, takže je tu pokus o reparát.

Ačkoliv z názvu hry definitivně zmizel Gothic, Arcania: Fall of Setarrif přímo navazuje na konec čtvrtého dílu série. Hra představuje samostatně spustitelný datadisk a nevyžaduje tedy předchozí Arcanii, nicméně pochopitelně můžete projít nové dobrodružství se svým hrdinou z původní hry. Zároveň však není problém si vytvořit udatného reka zcela nového. Obligátní volba mezi bojovníkem, mágem a střelcem asi nikoho nepřekvapí.

Arcania Fall 01.jpg Arcania Fall 14.jpg

Co však překvapí, a bohužel velmi nemile, jsou statistiky jednotlivých postav. Ihned od začátku hry má totiž hrdina ve svojí specializaci maximální hodnoty a nelze je už nijak vylepšit. U RPG jde o naprosto nepochopitelný tah, protože striktně vzato tvůrci hráčům vzali jednu ze základních motivací, proč hru vůbec hrát.

Pekelná nuda s démony

Autoři ze Spellbound Studios se nám tento fakt pravděpodobně snažili vynahradit příběhem, bohužel marně. Ačkoliv byla Xesha ve čtvrtém dílu série poražena, máme tu opět Démona Rhobara III., který se přesunul do Setariffu, místa na hony vzdálené původní Arcanii.

Arcania: Fall of Setarrif představuje datadisk přímo navazující na konec čtvrtého dílu série

Rhobar III to tentokrát se svými destruktivními choutkami myslí smrtelně vážně a nechá vybuchnout sopku, jejíž láva má devastující účinky na okolí. Proto jste poslán vy, mocný bojovník, mág, či střelec, aby se postavil zlým silám a zjednali v Setariffu pořádek.

Na cestě vám budou protivníky všemožné potvory a nestvůry, které jsou ovšem jen kopií ze čtvrtého dílu. Jelikož za všechno zlé může náš starý známý Démon, všem stvůrám plápolají oči a mají vždy přívlastek posedlý. Toliko jediný rozdíl oproti původní verzi. Stejně tak i bojový systém zůstal naprosto nezměněný, a opět budete jen tupě klikat myší a čekat, až se protivník skácí k zemi. Sem tam se sice hodí vyhnout útoku, ale to jen ve zvláštních případech.

Arcania Fall 02.jpg Arcania Fall 04.jpg

Zní to nudně a neinspirativně? Ano, a je to ještě horší. Ani samotné okolí nemá co nabídnout, neobsahuje prakticky žádné vedlejší questy a celý herní postup je striktně lineární. U žánru RPG se znovu jedná o zcela nepochopitelnou a neomluvitelnou chybu. Před sebou máte neustále jen hlavní cestu, které se musíte držet a prakticky nikde nemůžete zahnout, nebo se na určené místo dostat nějak jinak. Pro úplné nováčky to třeba může být příjemné ulehčení, pro všechny ostatní hráče je to ale maximálně otravná záležitost a výsměch.

Jdi a sekej!

Ani jednotlivé příběhové úkoly situaci nezachrání, většinou prostě jen jdete vpřed a tupě pobíjíte vše, co vám přijde do cesty. To jen kvůli tomu, aby vás někdo další v neuvěřitelně amatérsky zpracovaném dialogu poslal o kus dál dělat to samé. Chvílemi mi připadalo, že si autoři sami ze sebe ironicky utahují, nicméně po protrápení se tříhodinovou (!!!) nudou (zapomeňte na slibovaných deset hodin) jsem viděl asi nejvíc klišé zakončení hry za posledních několik let. Něco ve smyslu: pokud neumřeli, žijí šťastně dodnes. Ale fuj!

Tvůrci se snaží zavděčit fanouškům a jako takové malé zpestření si střihnete několik pár okamžiků za staré známé, Gorna a Lestera. Jedná se však vyloženě o krátký mžik (můj osobní odhad jsou asi 4 minuty) a navíc jejich výskyt ve hře tak nějak nedává moc smysl. Zkrátka nějaké novinky se musely vymyslet, tak tady to máte, hráčii.

Arcania Fall 06.jpg Arcania Fall 11.jpg

Přitom samotné grafické zpracování není zas tak špatné. Nejedná se samozřejmě o nějaký vizuální klenot, ale rozhodně to není ani průšvih, ačkoliv některých bugů se vývojáři určitě mohli vyvarovat. Především, když jdete podél pobřeží a všimnete si špatně vykresleného oceánu, nebo když se přímo před vámi objeví obrovský balvan, který tam ještě před několika málo okamžiky nebyl.

Grafické zpracování Arcanie: Fall of Setarrif není zas tak špatné

Tak trochu paradoxní je i volba interaktivnosti předmětů ve vašem okolí. Zatímco si například můžete u stolu sednout na židli, prakticky žádná jiná interakce, krom šacování mrtvých těl a otevírání truhel, ve hře není.

Hrdina nebo popelář?

Když už je řeč o tom šacování padlých, to je další ironická vložka. Po cestě totiž budete sbírat neuvěřitelné množství zbraní a různých bylinek, obinadel, peněz a kdo ví, co ještě všechno. Abyste ale prakticky nic z toho nepoužili. Původní zbraně, co jsem dostal hned na začátku hry, mi bohatě vystačily až do konce a umřel jsem jednou jedinkrát. Čili opět vyvstává otázka, jakou máte vlastně motivaci hru hrát? Pro příběh to není. Pro vylepšovaní statistik také ne. A pro sbírání lootu už vůbec ne.

Arcania Fall 07.jpg Arcania Fall 16.jpg

ArcaniA: Fall of Setarrif dle mého názoru nikdy neměla vyjít a jsem jen rád, že ve svém názvu nemá ono magické slůvko Gothic. Takto snad brzy upadne hra v zapomnění a nikdo si ji nebude s modlou RPG spojovat. Nicneříkající příběh, příšerný scénář a především nuda, nuda a zase nuda. Doporučit můžu snad jen úplným nováčkům, co se chtějí s RPG stylem teprve třeba seznámit a hlavně hodně bojovat. Anebo ne, pro nováčky je už lepší pohádkový Fable. Pád Setarrifu se prostě nedá doporučit nikomu.

Žánr: RPG | Fantasy trhird person RPG
Výrobce: Spellbound Entertainment AG | Webové stránky hry
  • Solidní grafické zpracování