ArcaniA: Gothic 4 – o jednoduchém pastýři (recenze)

Po Gothicu 3 dostalo značku nové studio a vzali práci pěkně od podlahy. Ovšem ne vždy se vyplácí bořit základy oblíbené série.

Značka Gothic zanechala v minulosti stopu v nejednom srdci milovníka RPG her. Bohužel se tvůrci oblíbené série po problematickém třetím dílu nepohodli se svým distributorem a neštěstí bylo na světě. Práva ke Gothicu němečtí vývojáři nevlastnili, a tak před časem spatřilo světlo světa jejich nové RPG Risen, se kterým si z ostudy kabát rozhodně neudělali.

Pokračování Gothica dostalo na starost méně známé studio Spellbound, které má na svědomí tituly Desperados, Robin Hood, Chicago 1930 a Helldorado.

Gothic 4 s podtitulem ArcaniA už nemá s tím pravým Gothicem moc společného

Před vydáním jsem byl docela zvědav, zda vsadí na starý dobrý a fungující koncept předchozích dvou dílů, nebo nás čeká spousta změn. Druhá varianta je správná a želbohu Gothic 4 s podtitulem ArcaniA už nemá s tím pravým Gothicem moc společného, ale pěkně popořadě.

Šílený král

Co vlastně dělá z průměrného RPG dobré RPG? Každý hráč klade důraz na něco trochu jiného, nicméně podařený výsledek by asi měl obsahovat kvalitní a strhující příběh, propracovaný systém dialogů a questů, zábavný bojový systém, uvěřitelný a atmosferický svět, či promyšlený vývoj hlavní postavy. ArcaniA se trefila do černého ani ne v polovině případů.

Gothic 4 Arcania 02.jpgGothic 4 Arcania 03.jpg

Příběh na tom zas tak špatně není, hlavní dějová linka vás zavede do země zvané Myrtana. Začínáte na jednom malém ostrůvku, kde se seznámíte s novým a opět bezejmenným hlavním hrdinou, pasáčkem ovcí. Než nad ním získáte kontrolu, prožijete si jeho sen o jiném bezejmenném hrdinovi, hlavní postavě prvních tří dílů. Ten to dotáhl až na krále a nyní je znám pod jménem Rhobar III. Jenže při snaze o sjednocení země se zmocnilo jeho mysli šílenství a svět tak čeká nevyhnutelná válka.

Na pastýřově ostrově je zatím klid, nic tedy nebrání v tutoriálovem seznámení se hrou, kde se v podobě profláklého plnění tří úkolů snažíte získat požehnání ke svatbě se svou milou. Jenže na klasické: „a žili spolu šťastně až do smrti“ je ještě příliš brzy, a tak se hrdina po neuvěřitelně průhledném zvratu vydává na cestu za dobrodružstvím. Základní premisa je průhledná jako čerstvě vycíděná okna, což by v podstatě až zase tak nevadilo. Bohužel klasickou zápletku potápí hloupý systém dialogů a lajdácky provedené úkoly.

Bez nápadu

V Arcanii se stírá jakýkoliv rozdíl mezi hlavními a vedlejšími úkoly a bohužel v tom špatném slova smyslu. Tradiční rozdělení na promyšlené příběhové a méně nápadité doplňkové questy nefunguje – hloupě povrchní a bez špetky invence jsou všechny. Jinými slovy řečeno, nevědět o tom, že určitý quest je příběhový, vůbec byste ho od ostatních nepoznali.

Gothic 4 Arcania 09.jpgGothic 4 Arcania 12.jpg

Zpočátku jsou úkoly ještě přijatelně osvěžující, jenže už po pár hodinách hraní si uvědomíte, že vlastně děláte pořád to samé dokola.

V Arcanii se stírá jakýkoliv rozdíl mezi hlavními a vedlejšími úkoly

Promluvíte si s postavou, ta vám slíbí pomoc jen za protislužbu, tu splníte, vrátíte se zpět a je vymalováno.

Gothic 4 Arcania 04.jpgGothic 4 Arcania 06.jpg

Dialogy jsou na tom ještě o něco hůře, občas je napsali snad žáci pomocné školy a zapomeňte na nějaké výraznější větvení, Gothic 4 po většinu času nabízí ze dvou variant odpovědí a to je zatraceně málo. To už mohli tvůrci rovnou interaktivní rozhovory nahradit cut-scénami.

Dostupné pro: PC, X360
Žánr: RPG
Výrobce: Spellbound