ArcaniA: Gothic 4 – o jednoduchém pastýři (recenze)

Po Gothicu 3 dostalo značku nové studio a vzali práci pěkně od podlahy. Ovšem ne vždy se vyplácí bořit základy oblíbené série.

Gothic vždy představoval poměrně nekompromisní hru, kdy se neopatrné pobíhání po světě velmi rychle vymstilo – na kusy vás rozsápal první vlk číhající za nedalekým smrkem. V ArcaniA se ničeho takového bát nemusíte, protivníky porcujete bez problémů od začátku do konce.

Ať si nepřátele budete podávat lukem, nebo máte raději sečné zbraně, bohatě vám stačí zběsilé klikání.

Gothic vždy představoval poměrně nekompromisní hru, kdy se neopatrné pobíhání po světě velmi rychle vymstilo

Autoři se inspirovali polským Zaklínačem a implementovali do hry podobný systém, kdy se vám po provedeném výpadu na chvilinku rozzáří čepel, a když v té době stihnete zaútočit znovu, hlavní hrdina provede efektní kombo. Ale na co vůbec je, když je neefektivní a hlavně proti větší skupině nepoužitelné. Se zběsilým ťukáním levým ukazováčkem toho rozsekáte daleko více.

Gothic 4 Arcania 05.jpgGothic 4 Arcania 07.jpg

Otravné je i spojení krytu a úskoku na pravé tlačítko myši, když se chcete jeho podržením schovat za štít, leckdy se vám začne pastýř kutálet na všechny strany. Kvůli tomu krytí moc často nevyužijete a jednoduše se při nápřahu protivníka raději odkulíte stranou. Samotný boj je celkově lehce předvídatelný, protivníci útočí v opakujících se sekvencích, není tak žádný problém se na ně připravit.

Tři body do Nadvlády!

Osekání a zjednodušování se promítá i do samotných základů RPG, systému vývoje hrdiny. Při každém zvýšení levelu sice dostane tři body, ty můžete rozdělit pouze mezi pár nejasně pojmenovaných dovedností (odvaha, nadšení, nadvláda???). Kam se poděl bohatý systém skillů z předchozích dílů? I zamčené truhly si díky jednoduché minihře otevřete jako by se nechumelilo, žádnou schopnost k tomu nepotřebujete. Pryč jsou speciální trenéři, možnost spánků a další prvky.

Gothic 4 Arcania 08.jpgGothic 4 Arcania 14.jpg

Během svého putování si můžete kupovat recepty a návody na přípravu různých lektvarů a výrobu zbraní, osobně jsem toho využil jen k přípravě léčivých lektvarů. Zbraní a vybavení totiž z padlých padá dostatek a nejde o žádné cetky.

Pro trávu zelenější

Abych jen nekritizoval, pochválit se musí grafická stránka. Ta je jedním slovem fantastická a představuje hlavní důvod, proč vůbec s Gothicem 4 začínat. Svět je plný detailů, až je radost se jen tak se toulat herní krajinou. Dokonce si můžete vybrat i ze dvou barevných palet, evropská je temnější, realističtější, pro američany se pestrých barviček přidalo.

Svět je plný detailů, až je radost se jen tak se toulat herní krajinou

Hezkou tvářičku si bohužel si ArcaniA vybírá krvavými hardwarovými nároky. Před vydáním prvního optimalizačního hotfixu byla hra tak špatně optimalizovaná, že se nedala hrát ani na opravdu našláplých strojích.

Gothic 4 Arcania 10.jpgGothic 4 Arcania 11.jpg

Tradiční kotel bugů si nemohli odpustit ani noví vývojáři. Směšně vypadá mrtvola nepřítele levitující několik metrů nad zemí, stejně tak podivné klouzání místo chůze a neviditelné zdi, se kterými si také užijete spousty legrace. Kam vás autoři nechtěli pustit, postavu prostě klasickou chůzí nedostanete, ale klidně tam lze skočit a efektně se zaseknout do polygonové krajiny. Zamrzí o to víc, když si uvědomíte, že herní svět není nikterak rozlehlý. Naopak, na umělé omezení pohybu různými berličkami jako závaly atd. narazíte až nemile často.

Příznivce předchozích dílů Gothicu hra vysloveně zklame, spíše než o pokračování se jedná o reboot série, ve kterém jasně dominuje zjednodušování a zpřístupnění mase. Bohužel ani tak se nejedná o podařenou hru a zájemcům o kvalitní RPG radíme podívat se jinde.

Dostupné pro: PC, X360
Žánr: RPG
Výrobce: Spellbound