Arma 3: Jak si vytvořit misi podle svého gusta

vytisknout velikost písma
Jako jedna z mála her poskytuje Arma 3 komplexní nástroj pro tvorbu vlastních kampaní zvanou Eden editor.

O vlajkové lodi české firmy Bohemia Interactive Arma 3 zaměřené na surovou mil-sim akci bylo napsáno již dost. A ještě bude, jelikož společnost do hry například plánuje spoustu nového obsahu.

Zatím ale mezi herními servery neexistuje jednolitý návod na to, jak používat Eden editor, který znalci Army dobře znají, tvoří v něm své mise a ty pak publikují na Steam. Většina lidí to zkoušela metodou pokus omyl. Nebo člověk musel vlézt na YouTube a shlédnout kupu instruktážních videí, které mu řekly, jak na to.

PC | Akce | Simulátory | Preview

Arma 3 dostane příští rok kupu nového obsahu. Jaký bude?

Ve svém základu je Eden poměrně jednoduchý a intuitivní nástroj. Pracuje ale také do určité míry s kódováním a vytvářením složitějších scriptů, kterými se ve hře tvoří např. cutscény nebo dialogy. To už je vyšší dívčí.

Tento článek si nebere za cíl zevrubně popisovat haldy postupů a kódů, pomocí kterých vytvoříte misi podobnou té od vývojářů Army. Má vás spíše nasměrovat a poskytnout rozcestník pro vaše operace v editoru, pokud jste se rozhodli v něm něco tvořit a nevíte si rady.

Základem je cíl mise

Tak jako v reálné armádě, i v Armě si musíte ujasnit, jaký bude cíl vaší mise. Bez toho ani nemá cenu začínat. Nejprve si vyberte stranu za kterou budete hrát - NATO, CSAT (armády východu vedené Íránem), AAF (Altiské ozbrojené síly) nebo FIA (partyzáni a spojenci NATO). Dále si zvolíte ostrov pro tvorbu mise - větší Altis Tanoa či menší Stratis (pro začátečníka je ideální) a v roce 2017 přibude i větší ostrov Malden.

08.png06.jpg07.jpg09.jpgStrany konfliktu v Armě 3 - nahoře NATO, zleva AAF, uprostřed FIA, vpravo CSAT

Na výběr pak máte několik jednodušších či složitějších variant scénářů. Můžete sestavit misi, jejímž úkolem bude projít checkpointem pod palbou nepřítele, ukrást či zničit nějaké vozidlo, tank, letadlo, helikoptéru či ponorku.

Dále lze zabít či zajmout nepřátelského důstojníka, popřípadě ochrana konvoje nebo eskort zraněného člena vaší strany z bodu A do bodu B. To je několik základních variant, které můžete volně kombinovat a libovolně je protahovat.

PC | Recenze | Akce

Arma 3 - napůl vykastrovaný pokrok (recenze)

Složitější misí je pak obléhání nepřátelské základny s leteckou podporou nebo kombinace všeho výše zmíněného. Záleží pouze na vás, jak složitý bič si na sebe upletete. V poslední řadě si ujasněte, jestli vaše mise bude pro jednoho či více hráčů.

Jednotky a statické objekty

Pokud víte, jaký scénář budete tvořit a máte vybranou stranu i protistranu (či strany), můžete se pustit do budování vaši i protivníkovy základny. Eden editor nabízí jak přednastavené objekty, tak řadu samostatných, s nimiž si základu můžete postavit dle svého. Druhá varianta je ale časově náročnější.

Kromě toho obsahují všechny ostrovy vylidněná města, které můžete použít i bez tvorby nějaké základny. 

Dále máte k dispozici řadu silničních překážek, stavebních prvků jako třeba cedule, ploty, zdi z pytlů s pískem, hlídkové věze apod. Pokud hrajete Fallout 4, nebudete mít v trojrozměrné mapě problém se orientovat. Eden editor je ale o dost komplexnější než wasteland workshop.

Další důležitou částí je výběr jednotek. Ty se dělí na mnoho druhů a umístit je do mapy můžete jednotlivě nebo ve skupinách od dvou do osmi členů. V druhém případě pak členové jednotky následují velitele, kterému musíte nastavit nejvyšší hodnost. Pak si pohrajete s tzv. waypointy. To jsou záchytné body pro výkon řady operací, které může voják či jednotka dělat.

Základem je povel JDI (Move), kdy na mapě vyznačíte cestu kudy budou vojáci bez hráčova zásahu procházet. Dále jim nastavíte rychlost pohybu jednou ze tří variant - chůze, poklus, běh. K tomu jim zadáte, jestli mají udržovat formaci či nikoliv. Poslední věcí jsou rozkazy, které určí, jestli vojáci budou střílet volně tzv. open fire či až poté, co dostanou rozkaz.

Další povely v rámci waypointů jsou například VYSTUP (Get out), NASTUP (Get in) nebo VYLOŽ NÁKLAD (Transport unload). Povelů je kolem dvaceti a utváří celkový pohyb vojáků bez hráčova zásahu tzn. automaticky.

Triggery a stavba úkolů

O něco složitější jsou tzv. triggery neboli spouštěče. Ty mají ve hře na starost podmíněné akce jako je například spuštění hudby, pokud voják projde určitým územím, kde trigger leží. Mohou aktivovat nepřátele hlídající určitou oblast, přivolat leteckou podporu, helikoptéru k transportu z palebné zóny, zadat nebo ukončit misi.

Alfou a omegou jsou v Armě úkoly. Ty musíte splnit, abyste se dostali dále a fungují právě skrze triggery. Jejich tvorba je už o něco složitější a v základu pracují s podmínkami, které je nutno nastavit a následně splnit. Kromě úkolů fungují triggery i v rámci spuštění dialogů a ukončování misí.

Dialogy a cutscény

Dialogy a cutscény jsou celkem pokročilá fáze tvorby kampaní. Jednodušší variantou je jít na dialogy skrze klasický notepad, kdy ale musíte celý rozhovor vytvořit. Pamatujte ovšem na to, že Arma 3 není RPG, takže něco jako volby odpovědí nebude možné. Dialogy jsou předem připravené a slouží jen jako vedlejší informační část hry pro dokreslení realističnosti.

Složitější pak je tvorba tzv. cinematic cutscene, kdy se vám spustí video ze třetí osoby a postavy se chovají podle nastavených animací, např. máchají rukama, koukají do počítače nebo obchází kolem stolu. Při tvorbě takové situace se už pracuje se souborem typu .sqf. V něm se pak za pomocí kódů celá konverzace vytvoří. Tak například povel sleep 2 znamená, že mezi větami bude rozestup dvě vteřiny apod. Pokud vám ale kódování nic neříká, raději si s dialogy vůbec nehrajte. Nejsou ve finále pro misi ani moc potřeba. Důležité je nastavit začátek a konec.

Vše výše popsané najdete v základní verzi Army 3. Existuje ale už řada modů, s nimiž do hry můžete přidat třeba ozbrojené složky Armády ČR, nová vozidla či jednotky teroristů. Pokud máte Arma 3 APEX či Karts, zpřístupní se vám v prvním případě ostrov Tanoa a v tom druhém budete moct vytvářet závody motokár. Za to si ale budete muset připlatit.

Ve finále není tvorba misí v Edenu nic jiného, než práce na dlouhé hodiny a nejste li ochotni je tomu věnovat, raději se do toho nepouštějte a hrajte jen tak pro radost. Arma 3 od samotných tvůrců je celkem kvalitní kus vojenského simulátoru.

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

10 nejlepších her zdarma: zabavte se, než přijdou Vánoce

10 nejlepších her zdarma: zabavte se, …

Dobré hry něco stojí a jsou proto vděčnými vánočními dárky. Jaké teď koupit pro různé platformy doporučujeme v samostatných článcích. Ale jak se zabavit, než Vánoce přijdou? Vybrali jsme tipy na skvělé hry, které jsou dostupné zdarma.

4.  12.  2016 | | 24 N/A
10 herních notebooků, které se vyplatí koupit: od nejlevnějšího po supermašinu

10 herních notebooků, které se vyplatí…

Pořádný herní notebook seženete za 25 tisíc. Vybrali jsme však i levnější stroje s nutnými kompromisy, nebo naopak děla s cenou ke sta tisícům

30.  11.  2016 | | 54 N/A
10 nejžhavějších her pro PS4, které udělají radost nejen pod stromkem

10 nejžhavějších her pro PS4, které ud…

Pokud se chystáte dovybavit herní kolekci pro Playstation IV, nebo napsat v tomto duchu Ježíškovi, nechte se inspirovat naším předvánočním přehledem zajímavých her pro PS4.

26.  11.  2016 | | 9 N/A
Ty největší herní bizáry aneb když si vývojáři trošku šlehnou

Ty největší herní bizáry aneb když si …

Ne všechny hry jsou epické záležitosti s bohatým příběhem. Některé jsou dost zvláštní.

1.  12.  2016 | | 4 N/A
7 her, které by si zasloužily filmové zpracování

7 her, které by si zasloužily filmové …

​Příběh je často velmi důležitou součástí hry. Podívejte se na tituly, jejichž příběh byl tak dobrý, že by se nemusel stydět za filmové zpracování.

29.  11.  2016 | | 19 N/A
8 nejpitomějších DLC a rozšíření

8 nejpitomějších DLC a rozšíření

I když se názory hráčů na placený obsah liší, určitě se všichni shodnou na tom, že někdy zajdou herní společnosti až příliš daleko. Podívejte se na ty nejšílenější a nejzbytečnější DLC.

6.  12.  2016 | | 9 N/A
Od NES po Switch: Jak se vyvíjely domácí konzole Nintenda (galerie)

Od NES po Switch: Jak se vyvíjely domá…

Nintendo a konzole - to jsou dvě věci, které nikdy nepůjdou oddělit od sebe.

2.  12.  2016 |
Ubisoft bere zpět slova o ohromném počtu hráčů The Division

Ubisoft bere zpět slova o ohromném poč…

S počty hráčů The Division to nebude tak horké.

3.  12.  2016 |