Online tanková akce World of Tanks se od svého spuštění v roce 2011 dočkala mezi hráči velké popularity a její provozovatel, běloruská společnost Wargaming, se stala jednou ze štik videoherního průmyslu. Tento úspěch samozřejmě přitáhl pozornost konkurentů, kteří se pokoušejí úspěch wargamingu napodobit, a tak po tancích v rámci letecké hry War Thunder přichází i další ryze tanková akce Armored Warfare.
V těchto dnech její provozovatel hru překlopil do režimu Early Access, díky kterému si ji mohou zahrát další tisíce hráčů. Jaké Armored Warfare je?
Jako první je nutné podotknout, že AW si z World of Tanks bere svědomitě to nejlepší. Právní spory mezi oběma společnostmi probíhaly už v minulosti a jistě budou probíhat nadále. Největším rozdílem tak je, že v Armored Warfare nehrajete s tanky z 2. světové války, ale se stroji poválečnými. Autoři tak slibují ve hře mimo jiné ruské T-72, T-80, západní legendy Abrams nebo Leopard i nejnovější tanky, včetně aktuální T-14 Armata.
Jaké je AW pro současného hráče World of Tanks?
Nejčastější otázka hráčů World of Tanks, ze kterých se jistě bude rekrutovat drtivá většina hráčů Armored Warfare, je „působí Armored Warfare stejně jako World of Tanks?“ neboli „budeme se muset učit něco nového?“ Odpověď je prostá, nicméně dvojí: Hra je i není podobná WoT.
Když hráč, který zná mechaniku World of Tanks, vstoupí do bitvy v Armored Warfare, je doma. Minimapa, ovládání, chat, uživatelské rozhraní a hlavně - systém boje, to vše dobře zná. Od okamžiku, kdy začne odpočet, může vypnout tu část mozku, kterou se učí, protože všechno, co vidí už zná.
Něco jiného je to v garáži. Samozřejmě je jiné uživatelské rozhraní, ale to se vcelku dalo čekat. Na UI bude ještě nutno zapracovat, logika menu a oken je občas zvláštní. Systém výzkumu je podobný, ale nákupy jsou poněkud jiné, tady by se hra dala přirovnat spíše k náročnějšímu War Thunder. Spotřební vybavení zde je a má dokonce čtyři sloty, stejně tak je klasický výběr munice. Co je proti World of Tanks opravdu velmi jiné, jsou posádky, systém velitelů a jejich podřízených.
Jaké tedy vlastně AW vůbec je?
První, co nás přepadlo při hraní Armored Warfare, bylo překvapení. Překvapení nad tím, že z videí na youtube, kterých je už v současné době celá řada, se hra zdála být vývojově mnohem dál, než opravdu je. To, co máme možnost v uzavřené betě hrát, je skutečně zatím pouze jakési demo, které má do finálního produktu v některých ohledech ještě celkem daleko.
Joshua Morris, hlavní producent Armored Warfare, adresoval před spuštěním bety hráčům otevřený dopis, ve kterém jim děkuje za příspěvek k testování hry a prosí je o shovívavost. Myslím, že to byl rozumný krok, protože v této fázi bude shovívavosti ze strany hráčů třeba.
Podobný systém bitev
Co hráče World of Tanks potěší nejvíc, je podobný systém bitev. Hráč vstoupí do boje a kromě jiných tanků, jiných map a jiného uživatelského rozhraní všechno zná, nemusí se učit nic nového. Není proto problém hned od začátku využívat znalosti systému spottingu nebo základní taktiky hry s tanky. Hned od začátku není při sledování minimapy problém najít si dobré pozice, a to přesto, že hru hrajete pět minut. Mechanika prostě funguje, jak se očekávalo, pokud jste dobrý hráč ve WoT, budete dobrý hráč i v AW.
Mapy
Na mapách je vidět, že je dělal někdo, kdo má s jejich navrhováním zkušenost a hlavně má všech pět pohromadě. Jsou tak nejen celkem hezky zpracované, ale hlavně jsou na svou velikost velmi příjemně členité. V bitvě ve městě to nevypadá, jako že tam žijí trpaslíci nebo obři, dveře nejsou dvakrát větší, než tank, ve kterém jedete, jako ve World of Tanks.
Řeka vypadá, že tudy tekla odjakživa a zcela koresponduje s okolní přírodou. Obří rafinerie ideálně zapadá do krajiny, stejně jako benzínová pumpa nebo každý dům. V AW se cítíte jako ve skutečném světě, ne na místech uměle vytvořených pro videohru. Mapy jsou rozhodně velmi příjemné překvapení a vzdáleně zpracováním (nikoli rozlohou) připomínají mapy z Operace Flashpoint nebo série ArmA.
Už lowtiery jsou „velké bitvy“
Ve World of Tanks je ten problém, že tanky nízkých tierů nemohou potkávat tanky vyšších tierů a to nikoli proto, že to nedovoluje matchmaking, ale jednoduše proto, že spolu nic neuhrají. Rozdíl v charakteristikách MS-1 a IS-7 je tak propastný, že se ty dva tanky prostě nikdy nemohou potkat v bitvě. Absolutně by to nedávalo smysl. Naproti si lze úplně bez problémů představit, že by se jedničky v Armored Warfare dostávaly do bitev s pětkami nebo šestkami.
Jasně, pořád na to nemají dostatek života a měly by i problémy s průrazností. Přesto však rozdíl mezi tiery není rozhodně takový, jako ve WoT. A to sebou nese jeden zajímavý prvek: už bitvy na jedničkách jsou „velké bitvy“. Hráč si nepřipadá, jako že jedete s žebřiňákem, na který nějaký opilý Rus přidělal kulomet, v Armored Warfare i na tanku 1. úrovně jedete s masou oceli, která má kanón, co dokáže pěkně naložit.
Modely a grafika
Hráči často kritizují modely tanků, které používá společnost Wargaming ve World of Tanks. Nutno podotknout, že s příchodem jejich HD verzí se situace o dost zlepšila. V současném Armored Warfare jsou však modely a grafika obecně o dost méně vyladěné, než ve World of Tanks. Například anti-aliasing, který upravuje hrany objektů, aby nebyly pixelovaté, nefunguje ani zdaleka tak dobře jako u konkurence. Modely vypadají o dost méně propracovaně a tak nějak provizorně. Totéž se týká textur. Ne že by se na to nedalo dívat, po chvilce si hráč zvykne. Ale přece jen, když si pak pustíte WoT, rozdíl je tam patrný. CryEngine rozhodně umí víc.
Hardwarová náročnost
I na průměrné sestavě se ve World of Tanks můžete pohybovat celkem stabilně na vysoké detaily kolem 60FPS. Navíc tu hru můžete hrát i na kancelářském počítači manželky, nebo na svém firemním notebooku. Naproti tomu Armored Warfare na stejné konfiguraci nepřekročí na maximální detaily 40FPS s velmi hlubokými propady během složitějších scén.
CryEngine, který pohání Armored Warfare, sice oproti engine BigWorld z World of Tanks využívá více jader, ale asi se nedá čekat, že optimalizace proti současnému stavu vytáhne výkon nějak výrazněji výše. Čili ano, s AW bude zřejmě nutné upgradovat sestavu, jestli budete chtít hrát na nejvyšší detaily. A kancelářský notebook? Na ten rovnou zapomeňte.
Mikrolagy
Třetí věc je čistě provozní a dá se čekat, že ji Obsidian do spuštění hry vyřeší. Ačkoli ji píšeme v seznamu až jako třetí nedostatek, ve hře dělala problémy největší. Ping se sice stále drží na přijatelných 50, nicméně mikrolagy jsou zjevné a spolu s hardwarovou náročností hry způsobují občas nepřijemné záškuby vašeho tanku. Hranici snesitelného tento problém nepřekročil, nicméně vyřešit se bude muset a není důvod nevěřit, že se také nevyřeší.
Resumé
Celkově zatím z Armored Warfare vládne mezi hráči mírný optimismus, i když je zřejmé, že práce je na něm ještě dost. Zejména optimalizace, textury a grafika obecně ještě pohltí hodně zdrojů provozovatele, pokud bude chtít být World of Tanks skutečně tvrdým soupeřem.
V každém případě je ale dobré, že zavedené tanky od společnosti Wargaming dostanou konečně konkurenta, který trh s tímto typem her oživí.
Mohlo by vás také zajímat: