Assassin’s Creed Chronicles: všichni pohromadě (recenze)

vytisknout velikost písma
Rozhodli jsme se chvíli počkat a přinést vám recenzi rovnou na celý balíček arkádového spin-offu asasína - Chronicles. Stojí za to?

Původně tu byl starodávný Prince of Persia, arkáda s revolučním motion capturingem přinášející hráčům možnost zažít souboje s mečem. Série se třetím dílem přešla do třetího rozměru s pohledem třetí osoby a excelovala v podsérii o Píscích času, kde rozehrála parkourový styl pohybů. Ten měl vyvrcholit ve spin-offu nazvaném Prince of Persia: Assassin. Hra nakonec svým pojetím nezapadla do kánonu o perském princi a tak se zrodil Assassin’s Creed. Jedna hra se proměnila v nekonečnou sérii, ze které vychází i aktuální odnož jménem Chronicles vracející se k původnímu 2D arkádovému stylu hraní. Zmatené? Nemusí být.

Trocha historie

Série Assassin’s Creed je tu s námi už celých osm let a za tu dobu se zrodilo napříč všemi platformami skoro dvě desítky her. Ať už tu byla verze pro PSP, PS Vita, NDS, nebo mobilní telefony, pouze jedna AC hra by se dala označit 2D plošinovkou. Tou byla hra Assassin’s Creed: Discovery pro Nintendo DS a iOS. Až dodnes. Tedy, do konce dubna 2015, kdy vyšla první hra ze série Chronicles. Jednalo se tak o první pořádnou 2,5D plošinovku ze světa asasínů, která hráčům přidává ještě půlku rozměru k tomu, aby byla něco unikátního a nevídaného.

Assassin's CreedR Chronicles_ China_20160131164403.jpgAssassin's CreedR Chronicles_ India_20160131090758.jpgAssassin's CreedR Chronicles_ Russia_20160226163613.jpg

Nebudeme si tu samozřejmě psát o tom, jak by se tento fígl dal vysledovat už v pravěké době počítačového hraní, třeba u hry Black Thorne od Blizzardu, nebo z nedávných her, třeba u Deadlghtu a milionu jeho kopií. Budeme to brát za něco inovativního. Mimochodem, po vzoru her třeba od Telltale Games, obsahuje Chronicles tři epizody, které se vydávaly po nějaké době. A začátkem února vyšla kompilace všech tří epizod v jednom balení. My se teď postupně podíváme na to, co nás vlastně v tomto balíčku čeká.

Nedáme si Čínu?

Koncem dubna 2015 vyšla první epizoda Chronicles s podtitulem China. Potřetí v sérii si zahrajeme za ženskou hrdinku (po Liberation a Syndicate), tentokráte se jedná o bývalou konkubínu Shao Jun, poslední asasínku z čínského bratrstva. Nabuzená setkáním s Eziem se Shao Jun vydává pomstít se templářům a obnovit bratrstvo. K tomu jí samozřejmě pomáhají její atletické dovednosti a schopnosti skrývání se. Navštívíte spolu několik zajímavých lokací, zabijete spoustu stráží a budete si užívat napětí a frustraci, které vám regulérní díly série tolik nenabízí.

Assassin's CreedR Chronicles_ China_20160227132409.jpgAssassin's CreedR Chronicles_ India_20160225170109.jpgAssassin's CreedR Chronicles_ Russia_20160226163643.jpg

Stylově jsem už říkal, že se jedná o 2,5D arkádu, která v sobě kombinuje stealth prvky spojené s logickými úkony. Hlavní hrdinka se tak musí například na začátku hry dostat ze svého vězení, uniknout nebo povraždit strážné a překonávat nebezpečné nástrahy. Každá scéna se odehrává na vlastní obrazovce, kde se většinou musíte skrývat ve stínech, přemýšlet nad každým vaším dalším krokem, protože souboje tu nejsou to hlavní. Také aby ne, ze začátku stačí dvě rány mečem a odebíráte se za svými předky.

Herní doba není zrovna moc dlouhá, ve srovnání s konkurencí jde ale o standard. Celým příběhem se dá projít zhruba kolem šesti hodin, musíte ale používat logické myšlení. S tím se samozřejmě pojí i design jednotlivých úrovní. Ten je naštěstí na velmi dobré úrovni, i když některé části v jeskyni dávají vzpomenout již zmiňovaný Deadlight. Zvuková stránka podtrhuje atmosféru, stejně jako grafický styl. Využití barevného spektra, rozmáchlé tahy imaginárním štětcem, kreslený styl, to vše působí velice efektivně a po grafické stránce bych tedy také neměl co vytknout.

Assassin's CreedR Chronicles_ China_20160227133721.jpgAssassin's CreedR Chronicles_ India_20160226095328.jpgAssassin's CreedR Chronicles_ Russia_20160226164137.jpg

Celkově vzato se jedná o příjemnou plošinovku, která se snaží nabídnout něco nového, ale ve skutečnosti sází pouze na svou silnou značku. Jako samostatný díl je hra slabším odvarem silné série, která má na poli 2,5D plošinovek velkou konkurenci. Nicméně jako součást balení tří her se jedná o příjemnou hru.

Indické dobrodružství

Druhou hrou kompletního balení je AC: India. Na první pohled by se dalo říci, že zde velké pokroky od předchozí hry nenajdeme, ale při bližším pohledu tu nějaké přeci jenom jsou. Tato epizoda vyšla po dlouhé době, v půlce ledna 2016 a přináší nám opět nového hlavního hrdinu. Tím je Arbaaz Mir, člen indického bratrstva asasínů, který musí najít diamant Koh-I-Noor, jeden z částí Ráje. Pokud znáte kánon AC her, nemusím vysvětlovat, v opačném případě se spokojte pouze s tím, že se jedná o starodávný artefakt obrovské síly, který tu nechala první rasa, která tu byla dávno před lidmi – více informací najdete zejména v první trilogii AC her.

Assassin's CreedR Chronicles_ China_20160227134059.jpgAssassin's CreedR Chronicles_ India_20160226095718.jpgAssassin's CreedR Chronicles_ Russia_20160226171011.jpg

Stylově se hra od první epizody samozřejmě velice liší. Zatímco v Číně bylo vše ponuré a depresivní, Indie doslova hraje barvami. A nejen na začátku hry, ale i při prozkoumávání starodávných chrámů. K tomu všemu přidejte doplňující hudbu a zvuky a vychází vám z toho ta správná atmosféra Indie.

Zatímco China bylo celkem zjevení, které bylo ve své sérii originální, Indie už kromě několika maličkostí nepřináší nic nového. Na druhou stranu to kompenzuje lepší a rozmanitější hratelností a zábavou. A taky nostalgií. Alespoň první půlhodina hraní ve mně vyvolává vzpomínky na původního Prince z Persie. Včetně princezny. Ale to samozřejmě není na škodu.

Srdečné pozdravy z Ruska

Třetí hrou Chronicles série je AC: Russia, která vás vezme na dobrodružství do období říjnové revoluce v roce 1918, kterou budete procházet jako Nikolai Orelov, asasín před penzí. Než si ale začnete užívat klidu se svou rodinou, musíte pro své bratrstvo splnit ještě jeden důležitý úkol. Najít ztracený poklad, kterým je část Ráje. To se samozřejmě zvrtne a vy tak dostanete druhou ovladatelnou postavu, Anastásii Romanovovou, která začne ovládat asasínské techniky.

Po grafické stránce jde v této trilogii o nejzajímavější díl, který alespoň zezačátku nechává vzpomenout na noirové filmy nebo hry. Stylizace je tak podobná třeba komiksovému Sin City. Pouze v průběhu hry se mění a přibližuje se AC: China. Hra je celkově ponurá, má depresivnější atmosféru, nicméně oproti předchozím dvěma dílům se jedná asi o nejvíce frustrující hru. Díky pokročilé době, ve které se AC: Russia odehrává, je kladen větší důraz na střelné zbraně, které jsou více používané. S tím se bohužel pojí jeden z velkých problémů hry.

Assassin's CreedR Chronicles_ China_20160227135343.jpgAssassin's CreedR Chronicles_ India_20160226100103.jpgAssassin's CreedR Chronicles_ Russia_20160226173607.jpg

Proč mistr asasín, který má před důchodem, vydrží stejně málo, jako někdo, kdo své schopnosti teprve objevuje? Proč stačí vždycky jen jedna rána a hrdina zemře? A proč je ve hře používání odstřelovací pušky pomalu na každém kroku? Těžko říci, ale díky těmto scénám budete často muset místa opakovat.

Celkově vzato jde o solidní hru, která sice vypadá velice dobře, ale herní prvky ji lehce srážejí. Stejně tak hlavní hrdina Nikolai není na poměry AC her žádný sympaťák typu staršího Ezia. Pokud by se hra hodnotila samostatně, nedostala by moc pochvalných bodů. Datum vydání byl měsíc po Indii, která ale dopadla podstatně lépe. Předpokládám, že se obě hry vyvíjely zároveň, tak proč Russia nedopadla stejně dobře?

Kroniky asasínů

Jelikož tu hodnotíme Chronicles jako kompletní trilogii, shrneme si vše podstatné. China byla velmi povedenou ponurou hrou, kterou India překonala svou vizuální stránkou, zatímco Russia do séria vdechla trochu té noir atmosféry. Každá hra tedy přinesla něco nového i přesto, že herní prvky zůstaly všude stejné. Navíc díky faktu, že v balení najdete tři hry se třemi různými světy, hned tak se vám jejich hraní neomrzí a navíc se protáhne herní doba trojnásobně. Samozřejmě, pokud budete hledat všechny fragmenty a dokumenty, užijete si hru ještě déle.

         

Dostupné pro: PC, Vita, PS4, Xbox One
Žánr: Arkády | Arkádová plošinovka
Výrobce: Climax Studios
Začátek prodeje: 9. února 2016
  • Silná značka AC
  • Trojice her
  • Skvělá atmosféra
  • Zpracování
  • Velká konkurence
  • Kratší herní doba
  • Opakující se akce
  • Absence inovací
    

Nezbývá tedy nic jiného, než udělit hře finální verdikt. Pokud jste fanouškem AC série jako já, jsou pro vás tyto hry povinností. Pokud si chcete zahrát nějakou 2,5D plošinovku, už to budete mít horší. Tyhle hry bohužel nejsou to nejlepší, co na trhu najdete. I přesto je ale jejich kvalita dost vysoká. Nebýt ale propojení s Assassin’s Creed univerzem, dopadlo by jejich hodnocení možná jinak.

Nejnovější komentáře

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Parta nadšenců tvoří v Minecraftu celou Vídeň, podívejte se

Parta nadšenců tvoří v Minecraftu celo…

V Minecraftu můžete vytvořit téměř cokoliv, od fantasy dungeonů až po vesničku své babičky. Co ale takhle kompletně celou Vídeň?

14.  2.  2017 | | 11 N/A
10 herních světů, do kterých je radost se podívat

10 herních světů, do kterých je radost…

V posledních letech čím dál častěji vídáme hry s otevřeným světem. Ne všechny jsou ale takové, jaké bychom si přáli. Jeden je prázdný, ve druhém není co dělat a ten třetí ani nevypadá dobře. Na druhou stranu jsou tu ale světy, které bez ohledu na to, jaká hra ve výsledku je, působí sami o sobě opravdu skvělým dojmem. Dneska si tedy ukážeme 10 virtuálních otevřených světů, do kterých je radost se podívat.

26.  2.  2017 | | 13 N/A
10 skvělých českých her, které vyšly v roce 2016

10 skvělých českých her, které vyšly v…

Češi mají na hry talent a ten prokázali i v minulém roce. Vybrali jsme deset her českých tvůrců vydaných v roce 2016, které považujeme za nejlepší!

14.  2.  2017 | | 7 N/A
Assetto Corsa: špička mezi automobilovými simulátory (galerie)

Assetto Corsa: špička mezi automobilov…

Gran Turismo? Project CARS? Kdepak, to jsou jen slabé odnože pravého simulátoru.

23.  2.  2017 | | 8 N/A
Logitech G502 Proteus Spectrum: co všechno dokáže herní myš (recenze)

Logitech G502 Proteus Spectrum: co vše…

Co speciálního hráčům vlastně nabízí herní myš? Otestovali jsme jednu z nejoblíbenějších herních myší vyšší kategorie. Některé herní vychytávky jsou zbytečné, jiné ale ve hrách pomohou.

22.  2.  2017 | | 23 N/A
Herní filosofie: Moderní střílečky jsou slabé, nudné a po kastraci

Herní filosofie: Moderní střílečky jso…

Dřív střílečky bavily. Bylo na koho střílet.

19.  2.  2017 | | 40 N/A
Horizon: Zero Dawn – Zaklínač v Jurském Parku (recenze)

Horizon: Zero Dawn – Zaklínač v Jurské…

Další exkluzivní značka Sony je tu a my jsme se s Aloy vydali do dávno zapomenuté civilizace. Jak se nám výprava zamlouvala?

21.  2.  2017 | | 14 N/A
Technologický skvost jménem Horizon: zápisky z Pravěku (obrazový speciál)

Technologický skvost jménem Horizon: z…

Vydali jsme se do budoucího Pravěku a přibalili do batohu foťák. Podívejte se, co kluci ze studia Guerrilla dokázali ve svém nejnovějším počinu.

20.  2.  2017 | | 2 N/A