Assassin's Creed: historie jedné značky

V herní branži pravděpodobně není diskutovanější série, než je Assassin's Creed. Proč ten humbuk? Pojďme si to rozebrat.

Historie série

Tento rok oslavíme již deset let s herní sérií, která původně měla být pouhým spin-offem série Prince of Persia (původně Prince of Persia: Assassin). Naštěstí se vedení Ubisoftu téma asasínů zalíbilo a udělali ze hry samostatnou herní značku, která z perského prince čerpá akorát technologické zkušenosti a několik herních mechanismů. A to je dobře, protože spojením zkušeností z výše jmenované hry a použitím neotřepaného tématu vznikla hra, která se stala mezníkem tohoto žánru a vydláždila tak cestu velkolepé sérii, jejíž kvality dodnes neklesají. Což potvrzují stále vysoké prodeje každé nové hry.

Jelikož má tento rok AC série desáté výročí, věřím tomu, že nám Ubisoft nadělí nějaký dárek v podobě nové plnohodnotné hry. A i když půjde v rámci této série opět o stejný princip hraní se stejnými technikami, a přesto, že už vyšlo celkem deset velkých AC her a několik menších, tato série nás stále baví a stále nám dokazuje, že pokud se do hry dostane zajímavý nápad spojený s atraktivním prostředím, může hra zaujmout i po několika letech hraní toho samého. Zavzpomínejme si tedy na historii této série…

5645f457407fe.jpg

Herní styl a technika

Pro ty, kdo Assassin’s Creed hry neznají, jedná se povětšinou o historické sandboxové akční hry z pohledu třetí osoby, kdy hráč dostane do rukou jednu nebo dvě hlavní postavy, které se pohybují po obrovském prostředí velkého města, nebo v pozdějších dílech celého souostroví. Sledujeme zde minimálně jednu příběhovou linku s nádechem mystiky, spojené s reálnými událostmi, která zasahuje do blízké budoucnosti.

Mezi hlavní hrdiny patří osoby, které se pohybují v libovolném sociálním postavení (sirotci, otroci, šlechta) a poté, co se v jejich životě stane nějaký osudový zvrat, zjišťují, že za tím stojí mocná skupina Templářů, kteří prahnou po moci a snaží se jí dosáhnout veškerými prostředky. Na druhé straně je pak menší skupinka bojovníků za pravdu, kteří se snaží Templáře zastavit. Těmi jsou asasíni, mistři stealth soubojů, lehkého parkouru a bojů nablízko.

_vyrp13_88Assassins-Creed-Unity-PS4-3.jpg

Hlavním motivem celé herní série je fakt, že v každém z nás je genetická vzpomínka na naše předchůdce. V blízké budoucnosti společnost Abstergo vyvine zařízení jménem Animus, se kterým jsme schopni prožít události našich předků. A jelikož je nutné vypátrat prastaré artefakty, které byly v minulosti uloženy, je potřeba najít někoho, kdo má v genetickém kódu informace o těchto artefaktech. V různých hrách tak můžeme potkat různé osobnosti, které pojí jeden společný potomek z budoucnosti.

Odkaz Altaïra

První hrou z této série byl Assassin’s Creed z roku 2007, který okrajově sledovala příběh Desmonda Milese z budoucnosti, jenž prožívá osud asasína Altaïra Ibn-La’Ahada žijícího v době třetí křížové výpravy (12. století) ve svaté zemi. Altaïr musí zabít několik významných osobností žijících v několika různých městech (Jeruzalém, Damašek) a zjistit co nejvíce informací o artefaktech nazývaných Kousky Ráje. Proti němu však stojí templářští rytíři, kteří se ho snaží zastavit a artefakty získat pro sebe.

AC1.png

Hra byla na svou dobu revoluční svým volným pohybem po městech, možnostmi likvidování cílových osob, jízdou na koni a zpracováním, které ohromilo dostatek hráčů na to, aby to ze hry udělalo hit, na který o rok později navázalo pokračování pro Nintendo DS jménem Assassin’s Creed: Altaïr’s Chronicles a na PSP o další rok později (2009) Assassin’s Creed: Bloodlines.

Altaïr dodnes zůstává jako legendární asasínský mentor a zmínky o něm můžeme najít ve většině dalších AC her.

Ezio trilogie

V roce 2009 vyšla druhá regulérní hra ze světa AC. Tou byla Assassin’s Creed II pro PS3 a X360. O rok později zavítala i na PC. Desmond Miles na konci první hry utekl ze společnosti Abstergo a s pomocí bývalé zaměstnankyně a tvůrkyně programu Animus se vydává ve vzpomínkách zpět ke svým předkům. Tentokráte zavítá do 15. století do období renesance v Itálii jako mladý Ital jménem Ezio Auditore da Firenze. Tomu templáři zabijí otce a bratry a on je nucen usadit se na čas ve vile svého strýce. Postupně zjišťuje, že jeho otec patřil ke starému bratrstvu asasínů a rozhodne se, že se pomstí vrahům.

AC-AC2-02.jpg

Během putování hrou se Ezio stane uznávaným asasínem, který má na své straně mocné a inteligentní přátele (Leonardo da Vinci) a proti kterému stojí rod Borgiů. Ti jsou templáři a usilují o získání Jablka, jednoho z Kousků Ráje. Ve hře se kromě opětovného cestování po několika větších městech můžete ponořit i do ekonomické nebo sběratelské části hry, které vám herní dobu několikanásobně prodlouží.

Hra dostala i dvě regulérní pokračování – Brotherhood (Bratrstvo) z roku 2010 a Revelation (Odhalení) z 2011 a od této doby se k AC hrám začíná vyrábět DLC obsah. V případě Bratrstva a Odhalení se nejedná o klasické datadisky, i když oproti prvnímu dílu trilogie přináší jen málo změn. Brotherhood popisuje snahu Ezia, nyní asasínského Mistra, o vytvoření bratrstva, které by sjednotilo italské asasíny do jednoho spolku bojujícího proti templářské rodině Borgiů v Římě. Revelation oproti tomu vypráví příběh starého Ezia, který se vydává vypátrat tajnou knihovnu starého mentora Altaïra v Konstantinopoli. Obě dvě hry nezapomínají ani na Desmonda Milese, který řeší své problémy v budoucnosti.

Po technické stránce dostaly všechny tři hry lepší grafický kabát, než měla první hra, Ezio umí více pohybů a činností než Altaïr a kromě postranních úkolů tu máme navíc ještě možnost zápolení v multiplayerovém klání (pouze v Bratrstvu a Odhalení). Ezio může vylepšovat své vybavení a stejně tak i majetek, který vlastní.

283741-assassins-creed-revelations-653x367.jpg

Aby toho nebylo málo, vyšla v roce 2009 hra pro iOS a Nintendo DS jménem Assassin’s Creed II: Discovery, která se ovládala a hrála jako původní díly Prince z Persie. Jednalo se tedy o scrollovací arkádu, kterou o rok později doplnila facebooková textová hra Assassin’s Creed: Project Legacy, která se hrála jako ostatní facebookové hry té doby (Mafia Wars). Hráč si vybíral různé historické události, plnil je a dostával za ně odměny v podobě peněz nebo v pozdější fázi hry i věcí, ze kterých se vyrábělo vybavení nebo zbraně. Hra byla nedlouho poté zrušená z důvodu neaktualizování a Ezio se tak odebral do herního důchodu. Samozřejmě se na něj v následujících hrách vzpomíná se slávou a je označován jako Mentor nebo Asasínský Mistr. V roce 2016 vyšla The Ezio Collection pro PS4 a XONE, která nám přinesla remasterovanou grafiku pro nové hráče.

Americká sága

Nový díl série vychází v roce 2012 a je pojmenován Assassin’s Creed III. Z renesanční Itálie jsme se přemístili do Ameriky v době Občanské války 18. století. Hlavní hrdinové tu jsou dva – Haytham Kenway, britský templář a jeho syn Ratonhnhaké:ton. Za prvního odehrajete několik kapitol hry a dostanete se do Ameriky, kde se ujmete role jeho syna, který si nechá říkat Connor. Ten objeví učení dávného řádu asasínů, ke kterému se přidává s cílem zničit svého otce a následně i celý templářský řád. A ani zde nechybí příběh Desmonda Milese, který zde hledá zbývající části Kousků Ráje za pomoci svého otce, aby se spojil s pradávnou civilizací, která se mu díky těmto artefaktům zjevuje.

25460_free-download-assassins-creed-3-repack-1481177902.jpg

V kůži Connora se nacházíte v několika ročních obdobích, kdy kromě letního nebo zimního výletu po novém neokoukaném území navštívíte i několik známých měst, kde zažijete historické události a nově vyplujete i do neprozkoumaných vod na lodích. Opět nechybí oblíbený multiplayer (tentokráte s kooperativním režimem), nové vlastnosti, schopnosti a pohyby hrdinů a navíc možnost lovu a následného vyrábění surovin a výbavy.

Z tohoto období pochází ještě tři další hry, které postupně slavily úspěch na všech platformách. Napřed tu máme Assassin’s Creed: Liberation ze stejného roku, který dorazil na handheld Playstation Vita a nabízel vše, na co jsme byli z velké série zvyklí, ale v kapesním provedení. V této hře jste se zhostili role asasínky Aveline de Grandpré, která se snaží zničit templáře v New Orleans. Cestou za splněním svého úkolu se potkáte s Connorem, prozkoumáte bažiny nebo chrám v Chichén Itzá. Mezi novinky této hry určitě patří možnost změnit vzhled Aveline, plavba kánoí a další věci. O dva roky později (2014) Ubisoft podlehl nátlaku fanoušků a nechal udělat port na domácí konzole a počítače jménem Assassin’s Creed: Liberation HD. Příběhová linka s Desmondem již v této hře není.

Předtím ale stihl v roce 2013 vyjít regulérní nový díl Assassin’s Creed IV: Black Flag pro konzole nové i staré generace a PC, který přinesl za posledních několik let asi nejvíce změn v konceptu hry a je hráči právem brán jako jeden z nejlepších dílů série. Hrdinou není tradiční asasín, ale pirát Edward Kenway, otec Haythama z třetího dílu série. Ten se plaví na své lodi jménem Kavka za asistence svého prvního muže Adéwalého po Karibském moři. Během plavby se seznamuje s řádem asasínů, kteří bojují proti templářům, objevuje a rabuje nové ostrovy a poklady, loví suchozemská i vodní zvířata, dobývá města jako je Havana, ničí templářské pevnosti, a dělá spoustu dalších činností. K tomu nesmíme zapomenout lodní flotilu, která jde ovládat i přes mobilní aplikaci, multiplayer, globální statistiky a další.

AC4 - FC.jpg

Příběhová linka jiné postavy tu stejně jako v případě Liberation není, nicméně budoucnost zde taky navštívíte. Společnost Abstergo je i zde, ale vystupuje zde jako firma, která se zabývá vydáváním her, které odkazují na skutečné události vydolované z DNA Objektu 17. Vy jste tu jako tester, který má za úkol prozkoumat události popisující osudy Edwarda Kenwaye. Ke hře vyšlo několik přídavků, z nimiž můžu hlavně zmínit možnost hrát za Aveline z AC: Liberation nebo Freedom Cry, kde je hlavním hrdinou bývalý otrok Adéwalé.

Tím však americká série nekončí, protože rok po vydání Unity (2014) přišla pro starší generace konzolí plnohodnotná hra Assassin’s Creed: Rogue přinášející nám osudy asasína Shaye Cormacka, který opustil tento řád a stal se templářem. Po vzoru Edwarda Kenwaye se plaví na lodi po severu Atlantského oceánu, který tak brázdí ledovce a kry. Po době strávené v Karibiku se jedná o příjemnou změnu a hra naštěstí nezaostává ani po příběhové stránce.

Revoluční Francie

Black Flag sice jako první hra vyšla na konzole PS4 a XONE, ale stále se jednalo jen o port z konzolí předchozí generace. To pravé mělo přijít až s nástupem hry Assassin’s Creed: Unity se zbrusu novým enginem, který nabízel po vizuální a fyzikální stránce oproti předchozímu dílu naprosto zásadní změny. Engine je nově schopný zobrazovat velké davy lidí, které se chovají odlišně, nebo nádhernou detailní grafiku, která se projeví hlavně během Synchronizace.

AC5.jpg

Příběhová linka je zasazená do Paříže za dob Francouzské revoluce (pozdní 18. století), kde se ujmete role mladého Arna Doriana, kterému templáři zavraždili adoptivního otce. Arno slíbí templářům pomstu a přidá se k asasínům, kde se dozvídá o tom, že jeho vlastní otec byl jedním z nich.

I přesto, že pozice beta testera v Black Flag byla velice zajímavým nápadem, Unity tento koncept opouští a nechává nám budoucnost pouze v podobě zvukové komunikace. Tady vám hackeři pouští genetický materiál, který Abstergo tají a na vás tak je jít proti nim. Ve hře se to projevuje tak, že po určité herní části se systém začne obnovovat a vás to vyhodí do jiného časového období. Jedná se o zajímavou část, to ano, ale je jí ve hře velice málo.

Po technické stránce jsem již zmiňoval velký pokrok v rámci použitých technologií, které ale bohužel přinesly obrovské technické problémy a způsobovaly tak situace, že hra byla na některých platformách do vydání několika obrovských opravných patchů prakticky nehratelná. Tato situace se bohužel ani po několika letech od vydání moc nezměnila a třeba na PS4 jsem nedávno registroval různé glitche v podobě vznášejících se postav, nebo osob zaseknutých v objektech.

O problémech s multiplayerem, kdy se mi nepodařilo zprovoznit kooperativní hraní v rámci guildy, radši ani nemluvím. Je to sice velkým kazem na kráse povedené hry, která se třeba mně osobně líbila více, než Assassin’s Creed III, ale jelikož je na trhu další hra z této série, těžko se budou vývojáři vracet a opravovat chyby.

Viktoriánský Londýn

Zatím posledním regulérním dílem v sérii je Assassin’s Creed: Syndicate, který se dějově přesouvá do viktoriánského Londýna 19. století. Tato hra vyšla na PS4, XONE a PC v roce 2015 a nově do hry přináší dvě hratelné postavy, které si v průběhu hraní můžete vyměnit. Jedná se o sourozence Jacoba a Evie Fryeovi, kteří se rozhodli převzít vládu nad zločinem v Londýně.

AC6.jpg

Hlavní změny oproti předchozím hrám jsou hlavně díky možnosti hraní za dvě různé postavy, kdy Jacob je ten bojovný typ, zatímco Evie dává přednost stealth akcím. Mise tak jsou navržené na využití jejich potenciálu a postavy jde navíc stejně jako v Unity upgradovat po dosažení určitého počtu zkušenostních bodů. Další velkou změnou jsou koňské povozy v Londýně, které se dají využít jako volně řiditelné vozidlo, nebo jako rychlý transport z jednoho bodu ve městě do druhého.

Jelikož se jedná o relativně novou a aktuální hru ze série AC, doporučuji pro více informací vyhledat recenzi.

Chronicles hry

Nedávno jsem se tu v článku zmiňoval o kolekci tří her ze světa Assassin’s Creed s označením Chronicles. Tyto hry jsou herně zpracované úplně jinak, než jsme zvyklí, jedná se totiž o 2,5D arkády podobné starodávnému Princi z Persie, které však využívají moderní technologie a slavnou značku.

Jmenovitě se jednalo o Assassin’s Creed Chronicles: China, India a Russia. Každá hra je jedinečná svým tematickým zpracováním, designem a hlavním hrdinou. Tato kolekce obsahuje všechny tři hry, které vycházely původně pouze digitální formou a pokud si chcete hry připomenout, doporučuji si přečíst mojí recenzi.

ACC - China.jpgACC - India.jpgACC - Russia.jpg

Závěrem

Série Assassin’s Creed tu byla, je a ještě dlouho bude. Na jednu stranu je to dobře, protože vzhledem k tomu, že každá hra přináší něco nového, jedná se i o jiné herní zážitky. Na druhou stranu můžeme namítat, že v blízké době dojde k vyčerpání nápadů a my už budeme hrát jen x-tou verzi toho samého. Pokud se ale zamyslíme nad historií světa, uvědomíme si, že nápadů na zpracování může být ještě mnoho. Ať už je to starověký Egypt, Německo za druhé světové války, nebo abych nezacházel daleko, Praha by mohla být také ideálním místem pro nějaké nové asasíny. Fantazii se meze nekladou. A dokud budeme tyto hry kupovat, budou stále s námi.

A jak jste na tom vy? Jaké je vaše oblíbená hra z AC série? Kde byste chtěli prohánět svého asasína? Podělte se s námi o vaše nápady!

Diskuze (9) Další článek: Filmový Tomb Raider má další hvězdu, přidává se Daniel Wu

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,