Assassin’s Creed III – největší neznamená nejlepší (recenze)

Po třech letech dostal Ezio konečně zaslouženou dovolenou a přichází nový zabiják a nový svět.

Existují v podstatě dva hlavní důvody, proč by se vám nemusel líbit Assassin’s Creed III. Za prvé nemáte rádi sérii Assassin’s Creed. Za druhé nesouhlasíte se zasazením nového dílu do prostředí amerického boje o nezávislost. Pokud se neřadíte ani do jedné skupiny, budete spokojeni, protože další číslované pokračování rozhodně nedělá zabijácké sérii ostudu. Tvůrci sice některé věci zjednodušili, další novinky přidali, ale v podstatě se trojka hraje stejně jako minulé díly. Stejně dobře.

Nový hrdina, nový svět

Po třech dílech s italským svůdníkem Eziem konečně přišel na řadu nový asasín. Napůl indián a napůl Angličan. Jeho jméno zní Ratohnaké:ton, ale nechává si říkat i Connor. Stejně jako v případě druhého dílu budete svědky hrdinova narození a dospívání, ovšem lehce překvapivě nezačínáte hrát přímo za něj.

Po třech dílech s italským svůdníkem Eziem konečně přišel na řadu nový asasín

A to teď nemám na mysli hlavní středobod ságy, moderního asasína Desmonda, který potřebuje konečně nějak rozseknout tu mysteriózní sci-fi zápletku. Mimochodem, hraní za Desmonda jako tradičně akorát vytrhuje z primární dějové linky, ale musíte si s ním proběhnout jen nějaké čtyři krátké úrovně, takže to není až tak hrozné.

Assassins Creed 3 03.jpgAssassins Creed 3 04.jpg

Nebudu přímo prozrazovat, jak Assassin’s Creed III začíná, nicméně vám poradím jedno: vydržte. Počáteční tutoriálový rozjezd je hodně rozvleklý a hodně nekonzistentní. Tvůrci zcela nevhodně stříhají mezi scénami a párkrát zůstanete chvíli zmateně koukat, co se vlastně děje a proč jste najednou na jiném místě. Podobnými problémy trpěly díly od Brotherhoodu a to evidentně z toho důvodu, že na hře pracovalo hned několik různých studií. Jakmile se ovšem dostanete s Connorem do jeho dospělé fáze, většina podobných problémů zmizí.

Celá hra je tradičně rozdělena do několika příběhových sekvencí (konkrétně 12), které se štěpí na dílčí menší úkoly vedoucí k tomu hlavnímu, což bývá většinou likvidace některého protivníka z řad templářů. Tvůrci zachovali pestré střídání jednotlivých úkolů, takže příšerný kolotoč stejných činností z jedničky je už opravdu nadobro pryč. Jednou tak po střechách sledujete cíl, jindy někoho odposloucháváte, snažíte se najít cestu tunely, či ve zdraví proběhnout bojiště, sem tam někoho zachráníte, podruhé zase odpravíte a tak dále.

Válka o nezávislost

Jak už jsem zmínil, z Asie a Evropy se zasazení přesunulo na další světadíl a do další éry – konkrétně do Severní Ameriky osmnáctého století, kdy se kolonisté chtěli vymanit zpod vlády britské koruny. Obavy z přílišného amerického patosu se naštěstí nevyplnily, Ubisoft náročným tématem prokličkoval s bravurou a naservíroval zajímavou linku, které rozhodně není černobílá. Loajalisté i Patrioti mají svoje kladné i stinné stránky a rozhodně se nedá říct, že bojujete s hodnými Američany proti zlým Angličanům. Určitě se hodí číst i doprovodné historické texty, jež jsou pikantní i díky tomu, že jsou psány z pozice Shauna Hastingse, což je Angličan.

Assassins Creed 3 01.jpgAssassins Creed 3 02.jpg

Hlavní příběhová linka zabere kolem patnácti hodin a seznámí vás se všemi zásadními událostmi konfliktu, jako je třeba slavné Bostonské pití čaje, bitva u Bunker Hill, podepsání deklarace nezávislosti a tak dále. Mezitím se prolíná i tradiční tajná válka templářů a asasínů. Tentokrát jde tedy primárně o rozpor filozofie úplné svobody na straně jedné a potřebě nějakého řádu na straně druhé. Opět nejde jen o jednoduché černobílé rozdělení stran a musím se přiznat, že z tohohle pohledu beru třetí díl za ten nejzajímavější v sérii. Škoda, že se takhle chválit nedají všechny aspekty hry.

Přes hory a přes lesy

Assassin’s Creed III je v jádru, pokud jste ještě žádný díl série nehráli, klasickou otevřenou hrou stylu GTA. Což znamená, že máte rozlehlý svět plný hlavních příběhových a vedlejších nepovinných úkolů. Hra vám postupně všechny vedlejší aktivity představí a vysvětlí, nicméně pokud se jim nechcete věnovat, nic vás nenutí.

Hra vám postupně všechny vedlejší aktivity představí a vysvětlí, nicméně pokud se jim nechcete věnovat, nic vás nenutí

Jejich plnění sice může hlavní linku ulehčit (třeba budete mít víc peněž na lepší zbraně), ovšem nikterak zásadně. Zabývat se jimi tak budete kvůli tomu, že chcete mít zkompletovanou hru, či prostě jen proto, že je to zábava.

Assassins Creed 3 07.jpgAssassins Creed 3 08.jpg

Co se týče konkrétních radovánek, tvůrci namíchali mix starších a nových věcí. Pochopitelně nesmí chybět sbírání různých blbin, tady to jsou peříčka, poklady a listy z almanachu Benjamina Franklina. Stejně tak je tu možnost si verbovat nové členy do vašeho bratrstva asasínů a následně je používat v boji či posílat na mise. Tentokrát však chybí asasínské základny a tedy i hloupoučká tower defense minihra.

Dostupné pro: X360, PS3
Žánr: Akce | Stealth akce
Výrobce: Ubisoft | Webové stránky hry