Assassin’s Creed IV: jak těžit z chyb a jít vstříc komunitě

vytisknout velikost písma
Proslulý klan zabijáků se opět rozrostl. Altaïre, Ezio, Aveline, Connore i ty, protivný Desmonde, kterého tu trpíme jen pro tvou DNA. Přivítejte mezi sebou nového kamaráda. Není jím nikdo menší, než obávaný mořský vlk Edward Kenway. Je tu sice nový, ale taky už leccos umí.

Co se nového pirátského asasína týče, už nás toho příliš nečeká. Během tohoto měsíce se dočkáme portu na next-gen (tady si velké rodíly neslibujeme), 22. listopadu vyjde verze pro poslední zbývající platformu a tím to v podstatě hasne. Hlavně PCčkáři tedy ještě netrpělivě vyhlížejí, ale současní konzolisté už se mohou za Blag Flag ohlédnout a hodnotit. My se vydáme ještě o kousíček hloub. Pojďme se podívat, proč vlastně AC 4 sklízí chválu nejednoho zahraničního i českého herního magazínu. Z jakých chyb se vývojáři v minulosti poučili a v čem letošní díl poráží své předchůdce?

1380561610-1.jpg

Kapitáne, „jen“ o kousek na jih

Těžko uvěřit, že je to pouhý rok, co jsme ještě v kůži Connora sledovali počátky vzniku Spojených států. Ani jsme se nenadáli a před námi stojí fungl nová výprava, tentokrát do slunného a rumem provoněného Karibiku 18. století. Ubisoft nezvolil taktiku, kterou upřednostnili jiní vydavatelé zaběhnutých značek.

Pokud chceme vydávat jeden díl série každý rok, který ovšem nebude k nerozeznání od toho loňského, nemusí být nutně zapotřebí dvou na sobě nezávislých studií. Byla to dřina, ale Ubisoft Montreal předvedl, že když si vše šikovně rozplánujete, stihnout se to dá. Motivací jim nejspíš byla i chuť zapomenout na hořkosladký třetí díl a vrátit značku zpět na výsluní AAA titulů.

1380561612-4.jpg

Nechceme, aby to vyznělo, že Connorův příběh byl skrz naskrz propadák a zmetek. Svižnost a ladnost hlavního hrdiny při sprintu přelidněnou metropolí vystřídala zas poměrně slušivá lesní kulisa, možnost lovit tamní zvěř a z kusu kožešiny si spíchnout něco pěkného na sebe. Nicméně bylo velmi těžké přeskočit laťku, kterou tak vysoko nasadil Ezio Auditore da Firenze a jeho středověká, potažmo novověká Itálie. Buď je americká revoluce méně přitažlivým a romantickým tématem, nebo to s ní vývojáři nevzali za správný konec. V každém případě si už za Connora nejspíš nezahrajeme.

Zeptáme se posádky

Podle posledních ohlasů a počtu prodaných kusů by mělo být AC 4 trochu jiná pohádka. Za hru, kterou už nyní můžeme v podstatě označit jako úspěšnou, by mělo studio do jisté míry vděčit svým fanouškům. Respektive fanoušci mohou tentokrát usínat s klidem na duši, jelikož jejich zpětných postřehů bylo příkladně vyslyšeno. Kritika, jenž se snesla nejen na Conorovu hlavu nepřišla vniveč a my chválíme příkladnou práci Ubisoftu, který se nebál vystrčit hlavu z písku.

PC | PS4 | Xbox One | PS3 | X360 | Akce | Video

Assassin's Creed IV ukazuje souboje, města a parkour

Velký pokrok jsme zaznamenali zejména v otevřenosti herního prostoru. Loňská Amerika byla rozkouskována na několik různých uzavřených lokací, propojených načítací obrazovkou. Přechody mezi městy a lesy byly na denním pořádku, což se zákonitě promítnulo na méně celistvém herním zážitku. AC4 nabídlo svůj Karibik téměř bez omezení. Konsistentní otevřený svět, to je totiž to, oč tu běží přátelé.

1380561624-10.jpg

Příkladem na opačné straně barikády budiž systém lodních soubojů, který naopak fanoušci označili jako prvek hodný zachování. Pirátství a lodě jdou navíc ruku v ruce. Co by to vlastně bylo za piráta, bez jeho smrdutého škuneru, pojmenovaného po té nejšikovnější prostitutce v přístavu (hráčovu plachetnici Jackdaw, neboli Kavku musel vymyslet suchar).

Zde bylo to pěkné zachováno a v několika ohledech ještě prohloubeno a vypilováno. Plachetnici lze nyní vylepšovat prodejem kořisti nebo sběrem užitečného harampádí. Do posádky můžeme také najmout šikovné námořníky, kteří usnadní nalodění na útokem oslabenou nepřátelskou pramici. Sečteno podtrženo, máme tu námořní bitvu 2.0.

1380561625-12.jpg

Plavba klidná, občas vlnka

Kvalita kulis také udělala pěkný kus práce. Krajina nepůsobí díky lepšímu generátoru objektů a vyššímu počtu textur tak jednotvárně, jak tomu bylo vloni. Nový hrdina Kenway je drsnější a – Conorovy fanynky prominou – také mnohem charismatičtější týpek. Za rok příliš neubyla vyšší členitost terénu a více přírody, než jsme byli zvyklí na začátku série. Díky inovované mechanice pohybu působí ale sprint napříč mapou plynuleji.

PC | Recenze | PS4 | Xbox One | PS3 | X360 | Akce

Assassin’s Creed IV: Black Flag – Pina Colada s příchutí prachu (recenze)

Nebyli bychom ale zcela upřímní, kdybychom nezmínili i těch několik nešvarů, kterými hra přesto trpí. Nezmizeli z ní například vedlejší a z našeho pohledu zbytečné mini úkoly, kdy musí pro odemčení pirátského songu Kenway absolvovat honbu za unikajícím notovým papírem. K dobru nemůžeme bohužel přičíst ani občasné mozkové zkraty NPC postav, nebo jen málo vylepšený stealth systém. O moc víc bychom toho ovšem nenašli, a právě to je jeden z hlavních důvodů, proč si hráči i novináři nový díl tolik pochvalují.

Jelikož základním motivem série vždy byla určitá forma cestování v čase za pomoci stopy DNA našich předků, nabízí se také srovnání pasáží ze současnosti. Tady bychom se ale jen velmi obšírně a na úkor obsahu museli vyhýbat čtenáři neoblíbenému spoilerování. Moderní časy dáme pro tentokrát k ledu.

ACIVBF_PiratesShips_Seascape.jpg

Výběr toho oblíbenějšího z posledních dílů série už necháme na vás. Jsme si vědomi, že někomu může více vonět bostonský čaj a raději by naházel přes palubu bedny kubánského rumu. Přesto nelze opomenout množství chyb, ze kterých se v Montrealu dokázali poučit a rozlehlý barevný svět, jenž konečně zbořil ty pomyslné zdi a je cítit větší svobodou. Právě tahle důkladná spolupráce s fanoušky a komunitou nám dává velkou naději na to, že Ubisoft bude sérii zase táhnout nahoru. Už jen kvůli tomu se opět těšíme na díl další. A co vy?

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

5 nostalgických her, které si prostě musíte zahrát

5 nostalgických her, které si prostě m…

Jsou hry, které nikdy nezemřou. My pro vás máme pětici, ze které rozhodně musíte sfouknout prach.

9.  1.  2017 | | 38 N/A
10 herních pecek, jež měly opravdu dlouhou cestu

10 herních pecek, jež měly opravdu dlo…

Aneb těch, kterým mezi oznámením a samotným vydáním uběhlo nejvíce času. A začaly připomínat čekání na Godota.

16.  1.  2017 | | 10 N/A
8 nejlepších herních comebacků: když skvělé hry vstanou z mrtvých

8 nejlepších herních comebacků: když s…

Někdy se ani úspěšná hra nedočká pokračování anebo je oblíbená herní série ukončena. Ať už kvůli uzavření příběhu nebo třeba problémům s vývojem. Pojďme si připomenout povedené hry, které vstaly z mrtvých. Zkuste si zahrát jejich nové, ale i původní verze!

20.  1.  2017 | | 21 N/A
Nintendo Switch: známe cenu, příslušenství, datum vydání i hry

Nintendo Switch: známe cenu, příslušen…

Koncem října minulého roku nám Nintendo po dlouhém čekání konečně představilo konzoli Nintendo Switch. Představení ale přineslo více otázek než odpovědí. Po konferenci se však zdá, že Nintendo Switch je v možná ještě lepší formě, než jsme si mysleli.

15.  1.  2017 | | 3 N/A
9 tipů, jak být profi zabijákem v novém Hitmanovi

9 tipů, jak být profi zabijákem v nové…

Kompletní balíček epizod novodobého Hitmana je venku. Naučíme vás, jak být tím zaručeně nejlepším zabijákem.

17.  1.  2017 | | 1 N/A
Podívejte se, jak budete doma používat AR brýle HoloLens

Podívejte se, jak budete doma používat…

Doma jako Iron Man? S brýlemi rozšířené reality HoloLens od Microsoftu je to možné!

13.  1.  2017 | | 6 N/A
10 nejžhavějších titulů pro rok 2017, které nesmíte minout

10 nejžhavějších titulů pro rok 2017, …

Na rok 2017 si vývojáři pro hráče přichystali opravdu pěknou nadílku titulů. Pojďme si tedy vypíchnout těch 10, o které byste se měli opravdu zajímat.

18.  1.  2017 | | 3 N/A
Assassin

Assassin's Creed: historie jedné značk…

V herní branži pravděpodobně není diskutovanější série, než je Assassin's Creed. Proč ten humbuk? Pojďme si to rozebrat.

13.  1.  2017 | | 8 N/A