Batman: Arkham Origins – kapesní bojovka (mobilní recenze)

Herní ztvárnění Batmana od Warnerů patří mezi nejlepší komiksovky na herním trhu. Není tak divu, že se netopýří muž pokouší bodovat i na mobilních platformách iOS a Android. Zda se mu to povedlo se dozvíte v následujících řádcích naší recenze.

Warner Bros svěřili vývoj mobilní verze Batman: Arkham Origins (což je název nejnovějšího dílu také pro konzole a PC) opět vývojářům z  NetherRealm Studios. Název vám možná zní povědomě – a to proto, že jde o ty samé lidi, kteří stojí za nejlepšími bojovkami posledních let – konkrétně za posledním dílem Mortal Kombat a Injustice: Gods Among Us. Už to naznačuje, že mobilní verze Batman: Arkham Origins se bude od svého plnohodnotnějšího bratra zásadně lišit.

Batman budete likvidovat v útrobách Gothamu jednoho zločince za druhým, a to hezky na férovku v soubojích jeden na jednoho

Zatímco na konzolích a PC totiž jde o akci z pohledu třetí osoby s částečně otevřeným světem a příběhem, Batman: Arkham Origins pro iOS a Android bylo smrsknuto na pouhou mlátičku, od předchozího dílu s podtitulem Lockdown navíc bez jakéhokoli příběhového stmelení. To znamená jediné – jakožto Batman budete likvidovat v útrobách Gothamu jednoho zločince za druhým, a to hezky na férovku v soubojích jeden na jednoho ve stylu zmiňovaného Mortal Kombat.

IMG_1997.PNG IMG_1998.PNG IMG_1999.PNG

Systém vylepšování

Samotný výběr duelů probíhá jednoduchým způsobem. Jste totiž vybaveni mapou města Gotham, na které si budete moci vybrat z několika různých soubojů. Každý se liší obtížností, vypsanou odměnou a také nepřáteli. V některých se totiž postavíte obyčejným padouchům (ale třeba hned několika za sebou) a v některých hlavním záporákům (mezi něž patří Bane, Deadshot, Deathstroke, Copperhead a další), kteří bojují opravdu jen na vlastní pěst – sami za sebe, zato ale mnohem schopněji a obratněji. Na druhou stranu, odměna za vyhraný souboj je o to sladší.

Upgrade budete provádět mezi jednotlivými souboji, a to prostřednictvím Gotham peněz, které získáváte jako odměnu v bitkách

Cíl hry je jasný – zlikvidovat veškeré nepřátele a očistit Gotham od zločinců. Obtížnost jednotlivých soubojů ale stoupá, a proto je nutné upgradovat oblek Batmana. Upgrade budete provádět mezi jednotlivými souboji a to prostřednictvím Gotham peněz, které získáváte jako odměnu v bitkách – mimo to, že si můžete koupit i raritní obleky Batmana (jako třeba ten, ve kterém Batman bojoval ve druhé světové válce proti nacistům), vylepšujete i schopnosti v dalších oblastech, jako je síla, obrana či zdraví. Můžete se učit nové chvaty a vychytávky, atd.

IMG_2002.PNG

Samotný systém vylepšování Batmana je jediným zpestřujícím prvkem, protože náplň samotné hry je prostinká a neustále se opakující – vybrat si souboj a vyhrát ho. Po čase se tak Batman: Arkham Origins stává poměrně dosti stereotypní záležitostí, která nemá co nabídnout – hrát tak budete jen v případech, že si budete potřebovat zkrátit čas, nikoliv proto, abyste postoupili ve hře dál, protože jedinou výzvou jsou úhlavní nepřátelé.

Ovládání a umělá inteligence

U bojovek je vždy důležité ovládání. Boj v Batman: Arkham Origins probíhá prostřednictvím jednotlivých dotyků obrazovky. Jeden dotyk znamená jeden úder, dva a tři za sebou znamenají kombo, čím více mačkáte, tím rychlejší výpady jsou. Nechybí tlačítko pro krytí a speciální chvat. Zpestření představují jakési quick-time eventy, při nichž se zpomalí čas a na obrazovce se objeví instrukce ke specifickému pohybu prstem. Pokud onen pohyb uděláte, provedete i smrtící chvat.

IMG_2003.PNG IMG_2004.PNG IMG_2005.PNG

Umělá inteligence je nevyvážená, a proto problematická - zatímco první soupeře zdoláte s prstem v nose, v dalších fázích se stávají prakticky neporazitelní, zvlášť když jich v řadě za sebou přichází hned několik. V tomto momentě se ke slovu hlásí minitransakce – ty vám totiž za reálné peníze umožní pořádný upgrade obleku i jednotlivých vlastností a souboje se pak stávají vyrovnanější. Jaké to překvapení.

Zahrajete si čtyři až pět soubojů, pak dojde stamina, kontaktuje vás Alfred a sdělí vám, že je třeba odpočívat

Mikrotransakce útočí ve hře ze všech stran a určují vám i to, kdy budete hru hrát. Batman totiž disponuje staminou, přičemž pro každý souboj spotřebuje určitý počet bodů. Jinými slovy – zahrajete si čtyři až pět soubojů, pak dojde stamina, kontaktuje vás Alfred a sdělí vám, že je třeba odpočívat. Stamina se vám doplní až za desítky minut, a proto vám zbývá jediné – buď čekat anebo si zaplatit a nakoupit staminu, abyste mohli pokračovat ve hraní. Smutné, ale je to tak.

IMG_2006.PNG

Ponurý Gotham

Graficky Batman: Arkham Origins spadá rozhodně do nadprůměru. A to nejen díky tomu, že samotná grafika je na poměrně vysoké úrovni – modely postav (především Batmana) i jednotlivé arény (bojovat se bude na střeše, v továrnách, v ulicích města, atd.) vypadají skvěle, hra se na iPhonu 4 plynule hýbe a animace působí věrohodně – ale i díky své atraktivní a ponuré atmosféře města Gotham. Ta na vás díky studeným barvám a skvělým zvukům dýchne ze všech stran. Za zmínku stojí i povedená a stylová nabídka menu.

IMG_2007.PNG IMG_2008.PNG IMG_2009.PNG

Největším problémem hry je tak špatná hratelnost, která po několika odehraných soubojích upadá a prakticky nemá co nového nabídnout. Stále se opakující souboje začnou po chvíli nudit. Přestože se zvyšuje obtížnost a mění protivníci, za vyhranými duely na vás nečeká žádná odměna, pouze další souboj, který jakoby z oka vypadl tomu předchozímu – klikej a třeba to tentokrát vyjde.

Dostupné pro: iPhone, Android
Žánr: Arkády | Bojovka
Výrobce: NetherRealm Studios
Začátek prodeje: 16. říjen 2013
  • Propracovaný vizuál
  • Systém vylepšování
  • Systém "plať nebo čekej"
  • Stereotypní hratelnost

Batman: Arkham Origins ničím nevystupuje z šedi a nudy klasických bojovek pro platformy iOS a Android, nenabízí žádnou přidanou hodnotu a působí spíše jako reklama na plnohodnotného Batmana pro konzole. Jediné, co by vás u hry mohlo držet je solidní technické zpracování, systém vylepšování a vřelý vztah k batmanovskému univerzu. Pakliže ale vztah ke světu netopýřího muže nemáte, raději šáhněte po něčem jiném. Zaštítění licencí tu totiž není zárukou kvality.

Hra byla testována na zařízení iPhone 4 a můžete ji stahovat zcela zdarma z AppStore. Verze pro Android dorazí ke konci roku.

Diskuze (1) Další článek: Tvůrci FlatOutu míří s novými závody na Kickstarter