Bioshock Infinite: Burial at Sea Episode 1 - utopický návrat (recenze)

vytisknout velikost písma
Po nevýrazné jednohubce Clash in the Clouds se Bioshock Infinite dočkal prvního pořádného DLC, v němž se vrátíme do města Rapture z prvního dílu. Návrat je sice krátký, ale působivý.

V první části Bural at Sea se opět dostanete do role Bookera DeWitta a opět vám bude asistovat krásná Elizabeth, která se od minula poněkud změnila. Můžete však dát sbohem prostředí města Columbia, protože zavítáte zpět do podmořského Rapture, a to v roce 1958. Tedy ještě před událostmi prvního Bioshocku a před tím, než se z celého města stal naprostý blázinec. Váš cíl je přitom prostý. Najít v Rapture malou holčičku jménem Sally.

Máte nějaké jméno, slečno?

Stejně jako prostý cíl je vlastně prostý i příběh první epizody. Nečekejte žádnou komplikovanou zápletku, prostě je třeba najít Sally, toť vše, ačkoliv minimálně zakončení dokáže lecčím překvapit. Už na první pohled je vidět, že spíš než na příběh se DLC zaměřuje právě na návrat do Rapture, které je zpracované vážně skvěle. To poznáte hned v úvodu přídavku, v němž dostanete možnost se podle libosti procházet ulicemi města v době, kdy byla většina obyvatel ještě normální.

2013-11-13_00006.jpg 2013-11-13_00009.jpg 2013-11-13_00017.jpg

Navštívíte pár obchodů, galerii, bar, omrknete výcvik Little sisters nebo obrovitého Big Daddyho v roli opraváře, a jen tak mimochodem potkáte i známého umělce Sandera Cohena ještě před proměnou v totálního magora známého z prvního Bioshocku (ale i tady jde o značně pomatenou persónu). Šance vidět Rapture ještě před jeho pádem je rozhodně jedním z největších lákadel Burial at Sea, a to i díky tomu, že s vývojářům podařilo navodit skvělou atmosféru, kombinující utopické sci-fi a styl 50. let 20. století.

 

Samozřejmostí jsou palné zbraně čítající revolver, brokovnici a karabinu z původního Bioshock Infinite, z prvního dílu se zase vrátil samopal Thompson, a pokud preferujete boj zblízka, uvítáte návrat háku Sky-Hook

 

Už v roce 1958 byly však jisté části města poněkud prohnilé a právě v nich je třeba Sally hledat, takže se dostanete především do relativně opuštěných prostor, kde vás kromě nádherného výhledu do mořských hlubin a působivé architektury čeká i celá řada nepřátel v podobě šílených splicerů, kteří se vás zpravidla pokusí zastřelit nebo přetáhnout trubkou po hlavě.

PC | Recenze | PS3 | X360 | Akce

Bioshock Infinite – prostě nebeská hra (recenze)

Bránit se můžete hned několika způsoby. Samozřejmostí jsou palné zbraně čítající revolver, brokovnici a karabinu z původního Bioshock Infinite, z prvního dílu se zase vrátil samopal Thompson, a pokud preferujete boj zblízka, uvítáte návrat háku Sky-Hook, který je někdy třeba využít po přesun po notoricky známých kolejnicích. Tyhle výkvěty zbrojního arzenálu přitom doplňuje absolutní novinka v podobě futuristické zbraně Radar Range, s níž stačí chvíli mířit na nepřítele a on hezky vybouchne a možná i zraní jeho kolegy v těsné blízkosti. Je to sice brutální, ale dost efektivní.

2013-11-13_00018.jpg

S chladnou hlavou

Stejně samozřejmá je i možnost používat plasmidy, potažmo vigory podle terminologie původní hry. Z nich se do vašeho arzenálu vrátilo několik známých vigorů v čele s ohnivým Devil's Kiss a Shock Jockey, s nímž můžete nepřátele smažit blesky nebo jim v kombinaci s vodou přichystat poněkud fatální koupání.

I v tomto ohledu vás čeká jedna novinka, a to plasmid Old Man Winter, s nímž lze vaše protivníky hezky zmrazit a pak je rozstřílet na malé kousky nebo zmrazit vodu a tím si zpřístupnit nové cesty. Účinky jsou tedy prakticky shodné s plasmidem Winter Blast z prvního Bioshocku, takže nejde o úplnou novinkou, ale i tak považuji Old Man Winter za vítaný přírůstek do sbírky.

2013-11-13_00019.jpg 2013-11-13_00021.jpg 2013-11-13_00022.jpg

Ani tentokrát přitom nechybí možnost zbraně a plasmidy upravit ve speciálních automatech, což vás ale bude něco stát. Takže doporučuji pořádně zkoumat prostředí a hledat peníze kde to jen jde, stejně jako další zásoby. Občas narazíte třeba na kusy oblečení, které vám poskytnou určité výhody podobně jako v původní hře, na munici, jídlo nebo na jeden ze sedmnácti audio deníků, jejichž poslech vám odhalí detaily všeho dění v Rapture.

 

V boji opět můžete využívat i možnost otevírání trhlin v prostředí, z nichž si zhmotníte např. sud zbraní, krabici plnou lékárniček

 

A jen tak mimochodem, Elizabeth se sice vizuálně a možná i trochu povahově změnila (změna je to víc než vítaná), ale její schopnosti z původního Bioshocku zůstaly. Takže můžete v boji využívat i možnost otevírání trhlin v prostředí, z nichž si zhmotníte např. sud zbraní, krabici plnou lékárniček nebo spolubojovníka ovládaného umělou inteligencí.

Vstříc záchranné misi

Tím výčet toho, co první epizoda Burial at Sea nabízí, v podstatě končí. Jak jste si už asi sami domysleli, novinek tu moc není. Většinu zbraní jsme viděli už v prvním Bioshocku nebo v Infinite, stejně jako všechny nabízené plasmidy/vigory. Další části boje jsou také prakticky shodné s původní hrou a příběh vás po většinu času nijak neoslní. Jedinou skutečnou a dosud neviděnou novinkou je tak jen zbraň Radar Range.

To všechno bych ale ještě dokázal prominout, koneckonců prostředí Rapture sice na první pohled vypadá stejně jako před lety, ale rozhodně nejde jen o zkopírované lokace. Pokud si na počátky série vzpomínáte, ihned si uvědomíte, že tahle místa jste tehdy nenavštívili.

bioshock-burial-at-sea-image-4839.jpg BioShock-Infinite-Burial-at-Sea-DLC-4-1280x717.jpg Ebon8uE.jpg

Hlavní problém tohoto DLC tkví v něčem jiném. V délce. Ačkoliv jsem se snažil prošmejdit prostředí, co to jen šlo, dohrál jsem Burial at Sea za necelé dvě a půl hodiny. A to se mi zdá sakra málo. Soudě dle nesplněných achievementů mi sice něco málo uniklo, ale i tak projdete tento přídavek za relativně krátkou dobu.

BurialAtSea-YouTube-Thumb.jpg

Pokud vás tedy první epizoda Burial at Sea láká, zvažte, zda vám to za 15 euro stojí. Pokud se jen chcete vrátit do nádherných kulis měst Rapture, znovu ochutnat perfektní styl boje z Bioshock Infinite a jen tak mimochodem si vyzkoušet novou zbraň, bez obav kupujte, určitě nebudete litovat. Pokud ale hledáte zásadní novinky nebo silný příběh, nejspíše vám toho DLC moc nenabídne.

Dostupné pro: PC, X360, PS3
Žánr: Akce | Akční FPS střílečka
Výrobce: Irrational Games
Začátek prodeje: 12. listopadu 2013
  • Nádherné prostředí
  • Zbraň Radar Range
  • Překvapivý konec
  • Proměna Elizabeth
  • Stále skvělé souboje
  • Minimum novinek
  • Krátká herní doba

Proto bych být vámi s koupí počkal na vydání druhé epizody, která je už teď slibná nejen díky zakončení současného DLC, ale i díky faktu, že v něm budeme hrát za Elizabeth. Obě epizody dohromady by mohly dát velkolepý zážitek a sen každého fanouška Bioshocku, zatím jde však jen o kvalitní, zábavné, působivé, ale z hlediska zcela nového obsahu poměrně chudé a krátké rozšíření.

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Parta nadšenců tvoří v Minecraftu celou Vídeň, podívejte se

Parta nadšenců tvoří v Minecraftu celo…

V Minecraftu můžete vytvořit téměř cokoliv, od fantasy dungeonů až po vesničku své babičky. Co ale takhle kompletně celou Vídeň?

14.  2.  2017 | | 11 N/A
Project CARS 2 ve 4K nerozeznáte od reality (galerie)

Project CARS 2 ve 4K nerozeznáte od re…

Závodní pecka Project CARS se oficiálně představuje ve svém druhém pokračování a kromě traileru se prezentuje i labužnickými 4K screenshoty. No nevypadá to famózně?

8.  2.  2017 | | 13 N/A
10 skvělých českých her, které vyšly v roce 2016

10 skvělých českých her, které vyšly v…

Češi mají na hry talent a ten prokázali i v minulém roce. Vybrali jsme deset her českých tvůrců vydaných v roce 2016, které považujeme za nejlepší!

14.  2.  2017 | | 7 N/A
Jak Gran Turismo Sport posouvá laťku věrohodnosti (galerie)

Jak Gran Turismo Sport posouvá laťku v…

Mnozí vidí Gran Turismo Sport jen jako další nástavbu slavné série. Je v tom ale mnohem více, především z hlediska vizuálu.

13.  2.  2017 | | 22 N/A
Odhaleno temné fantasy RPG GreedFall s příchutí Zaklínače a Bloodborne

Odhaleno temné fantasy RPG GreedFall s…

Pokud vám nestačil Zaklínač, Focus Home Interactive ve spolupráci se Spiders Games chystají zbrusu nové RPG.

11.  2.  2017 | | 6 N/A
Herní filosofie: Jak grafika ovlivňuje přístup hráče?

Herní filosofie: Jak grafika ovlivňuje…

Než o hře víme cokoliv dalšího, uděláme si obrázek podle toho, co vidíme. Jak tenhle předpoklad ovlivní náš přístup a jak toho můžou vývojáři využít?

7.  2.  2017 | | 5 N/A
Otevřenou betu For Honor si můžete stáhnout již nyní

Otevřenou betu For Honor si můžete stá…

Otevřená beta For Honor startuje tento čtvrtek, můžete si ji však stáhnout již nyní, abyste se na ni připravili.

8.  2.  2017 | | 4 N/A
For Honor: když čest dává zabrat (recenze)

For Honor: když čest dává zabrat (rece…

Ubisoft nám většinou přináší nekonečné série, a tak je příjemné vidět, že se občas pustí do něčeho nového. Jak dopadl krok novým směrem v podobě For Honor?

18.  2.  2017 | | 9 N/A