BioShock: The Collection – zahrajte si znovu a lépe (recenze)

vytisknout velikost písma
Jen málokterá hra dokázala prezentovat napínavou atmosféru a hluboký příběh tak dobře jako BioShock. Není tedy divu, že se hra stala velmi populární a nyní vychází její remasterovaná verze. Jak na nás působí?
Seznam kapitol
  1. Oprášený BioShock
  2. BioShock 2 a BioShock Infinite
  3. Hodnocení

Nikdy bych si nepomyslel, že se budu u střílečky s hororovým vyzněním zabývat filozofickými myšlenkami hlouběji, než při hodinách občanky na základní škole. BioShock vstoupil do našeho vědomí a myšlenkami o lidské existenci nás provedl slaným mořem i zářivými nebesy. Nádherný zážitek nám přinesl každý díl a série to chce znovu zopakovat díky remasterům všech svých her v jedné půvabné kolekci.

Než se pustím do samotné recenze, musím upozornit na pár věcí. Zejména, že hodnotím verzi pro Xbox One. Slyšel jsem o tom, že PC verze hry mají problémy a nechci se jimi v průběhu recenze zabývat. Na Xboxu One fungovaly všechny BioShocky bezchybně a recenzi tedy namířím přímo na porovnávání rozdílů.

Bohužel se hlavně musím omluvit za screenshoty. BioShock: The Collection na Xboxu One zatím neumožňuje screenshoty vytvářet a tato služba údajně přijde v pozdějším updatu... tak dlouho ale nemůžeme s recenzí otálet. Našel jsem vám alespoň pár oficiálních, ať máte o grafickém pokroku BioShocku nějaký přehled.

V recenzi se budeme věnovat zejména jejich změně oproti starším verzím. Pro úplnou představu o BioShocku, BioShocku 2 a BioShocku Infinite si přečtěte jejich dřívější recenze. Pojďme se podívat na jednotlivé hry postupně.

BioShock

Když nás BioShock z ničeho nic umístil do role pasažéra, jehož letadlo se zřítilo, bylo celkem zajímavou ironií osudu, že jsme v chladné mořské krajině nakonec strávili zbytek hry. Je těžké uvěřit, že tomu bylo koncem října roku 2007, kdy vyšel BioShock a navždy se tučným písmem zapsal do herní historie.

bioshock_1.jpgbioshock_2.jpgbioshock_4.jpg

To, že se jedná pouze o střílečku, by řekl pouze nezasvěcenec. BioShock nás do filozofických úvah a přemýšlení o lidské existenci zavlekl víc, než kdejaký slavný spisovatel. Jako bonus nás bombardoval v té době výbornými herními prvky a grafikou, která nebyla vůbec špatná... hodně se toho ale změnilo.

 

Grafický pokrok BioShoku působí, jako když sedmileté dítě nakreslí obrázek. V době, kdy ho nakreslí, mu přijde nádherný. Ale jakmile je mu šestnáct, tak ho musí kompletně přemalovat – v tomhle případě je pouze obtažený fixou.

 

Zapnete remaster a čekáte od toho hory doly, což je samozřejmě přirozené. Jakmile se ale letadlo zřítí, první co vás zaskočí je graficky naprosto podprůměrná voda. Pak ale vidíte na vodě odrazy ohně a máte chuť to okamžitě vzít zpátky – dokud tedy neuvidíte samotný oheň, který vypadá příšerně.

Podle mě je definicí povedeného remasteru hra, u které nepoznáte, že je stará. BioShock tento cíl ale splňuje jen z poloviny. Hra si graficky hodně polepšila, ale hned na první pohled víte, že se jedná o titul, který si svou největší slávou už prošel. Grafický pokrok BioShoku působí, jako když sedmileté dítě nakreslí obrázek. V době, kdy ho nakreslí, mu přijde nádherný. Ale jakmile je mu šestnáct, tak ho musí kompletně přemalovat – v tomhle případě je pouze obtažený fixou.

V remasteru se tedy dočkáte obroušení některých hrbolků a zoubků, jasnějších barev a hlavně skvělého osvětlení. Celkový dojem je ale podprůměrný. Přeci jen dokáže hru pozvednou alespoň na takovou kvalitu, aby byla pro dnešní hráče stravitelná. BioShock přeci nebyl nikdy o grafice.

Starší principy vás čekají i v hratelnosti. Na dnešní poměry budete procházet velmi pomalu a i když BioShock dříve ohromil například systémem magie, nyní jsou tyto prvky daleko pozadu ve vývoji žánru. Pokud tedy o koupi remastrovaného BioShocku přemýšlíte, počítejte s tím, že jediným skutečným tahákem je příběh zasažený do krapet lepšího grafického vzezření.

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Parta nadšenců tvoří v Minecraftu celou Vídeň, podívejte se

Parta nadšenců tvoří v Minecraftu celo…

V Minecraftu můžete vytvořit téměř cokoliv, od fantasy dungeonů až po vesničku své babičky. Co ale takhle kompletně celou Vídeň?

14.  2.  2017 | | 11 N/A
Project CARS 2 ve 4K nerozeznáte od reality (galerie)

Project CARS 2 ve 4K nerozeznáte od re…

Závodní pecka Project CARS se oficiálně představuje ve svém druhém pokračování a kromě traileru se prezentuje i labužnickými 4K screenshoty. No nevypadá to famózně?

8.  2.  2017 | | 13 N/A
10 skvělých českých her, které vyšly v roce 2016

10 skvělých českých her, které vyšly v…

Češi mají na hry talent a ten prokázali i v minulém roce. Vybrali jsme deset her českých tvůrců vydaných v roce 2016, které považujeme za nejlepší!

14.  2.  2017 | | 7 N/A
Jak Gran Turismo Sport posouvá laťku věrohodnosti (galerie)

Jak Gran Turismo Sport posouvá laťku v…

Mnozí vidí Gran Turismo Sport jen jako další nástavbu slavné série. Je v tom ale mnohem více, především z hlediska vizuálu.

13.  2.  2017 | | 22 N/A
Odhaleno temné fantasy RPG GreedFall s příchutí Zaklínače a Bloodborne

Odhaleno temné fantasy RPG GreedFall s…

Pokud vám nestačil Zaklínač, Focus Home Interactive ve spolupráci se Spiders Games chystají zbrusu nové RPG.

11.  2.  2017 | | 6 N/A
Herní filosofie: Jak grafika ovlivňuje přístup hráče?

Herní filosofie: Jak grafika ovlivňuje…

Než o hře víme cokoliv dalšího, uděláme si obrázek podle toho, co vidíme. Jak tenhle předpoklad ovlivní náš přístup a jak toho můžou vývojáři využít?

7.  2.  2017 | | 5 N/A
Technologický skvost jménem Horizon: zápisky z Pravěku (obrazový speciál)

Technologický skvost jménem Horizon: z…

Vydali jsme se do budoucího Pravěku a přibalili do batohu foťák. Podívejte se, co kluci ze studia Guerrilla dokázali ve svém nejnovějším počinu.

20.  2.  2017 | | 2 N/A
For Honor: když čest dává zabrat (recenze)

For Honor: když čest dává zabrat (rece…

Ubisoft nám většinou přináší nekonečné série, a tak je příjemné vidět, že se občas pustí do něčeho nového. Jak dopadl krok novým směrem v podobě For Honor?

18.  2.  2017 | | 9 N/A