Bloodborne: krev kam se podíváš (recenze)

vytisknout velikost písma
Temné duše mají na pár let zaslouženou pauzu. Na řadě jsou pořádní krváci.

Série Dark Souls je pravděpodobně nejznámějším dílem pro fanoušky hardcore RPG a From Software má bohatou historii v tomto žánru. Historii, kterou se rozhodli do mrtě využít ve svém novém projektu, který by mohli neznalí pojmenovat jako pomyslného nástupce „temných duší“. A ačkoliv by nebyly daleko od pravdy, nemohli by být více vedle.

Lov začíná

Bloodborne je na první pohled od Dark Souls k nerozeznání. Zakládá hratelnost na stejných mechanismech a prvcích, jak ale odskakují hodiny před monitorem, začínáte chápat, že si jde zcela vlastní cestou. Tam, kde „duše“ nabízeli velkou variabilitu ve třídách, zbraních a výbavě si jde Bloodborne velmi úzkou stezkou s opravdu minimem možností, která však sama o sobě nabízí nespočet variant. Ale popořadě.

Bloodborne™_20150322162144.jpgBloodborne™_20150322164559.jpgBloodborne™_20150322174441.jpg

Hned na začátku si samozřejmě vytvoříte svého lovce (případně lovkyni) v dostatečně podrobném editoru, který po vzoru předchozích titulů studia lehce strádá věrohodností. Postavy zkrátka nevypadají realisticky s podivně malými hlavami a divnými proporcemi, ale to je čistě věc vkusu. Jakožto čerstvý lovec se pak vydáváte do města Yharnam, které bylo dlouhá léta proslulé svou léčebnou aurou. Velmi rychle však zjišťujete, že ulicemi se valí epidemie, která mění obyvatele na hrůzostrašná monstra a je pouze na vás, jak tuto noční můru přežijete ve zdraví.

Bloodborne™_20150320144347.jpg

Z předchozího odstavce vám musí být jasné, že je tu příběh spíše jako nástin a pozadí pro hratelnost, která u vývojářů vždy hrála prim. Také zde je vypilována k dokonalosti, nabízí velkou výzvu a doslova vás tlačí k průzkumu rozlehlého herního světa, který je spletitý a detailní. Jak už sám název napovídá, během své poutě sbíráte krev (namísto duší), která postupem času slouží k vylepšování postavy a jednotlivých atributů. A že to budete zatraceně potřebovat. Přesně po vzoru Dark Souls navíc o nasbíranou krev můžete jednoduše přijít, takže i zde nastupuje taktizování, zda vydržet a nasbírat více, nebo ji raději využít a nestrachovat se.

Bloodborne™_20150322150434.jpgBloodborne™_20150322151748.jpgBloodborne™_20150322163938.jpg

V jednoduchosti je síla

V čem se tedy Bloodborne od předchozích děl studia liší? Jde především na první pohled mnohem přímočarejší cestou. Nenaleznete tu mnoho druhů brnění, vybavení ani zbraní. Do jedné ruky vezmete sečnou zbraň, do druhé střelnou, za opasek si hodíte pochodeň a pár lektvarůa vyrazíte. Časem narazíte na rozličné alternativy a místo pily si např. vezmete sekeru, případně si obléknete o něco hezčí plášť, o tom ale hra není. Mnohem důležitější jsou atributy zbraní a oblečení, které si musíte hlídat a aktivně vylepšovat. Není tak problém prochodit celou hrou v jednom kabátu, pokud si jej patřičně vyšperkujete.

 

Jak už jste tedy pochopili, systém Bloodborne nejde do šíře, ale do hloubky, což je v mnohem vítaná změna

 

Jak už jste tedy pochopili, systém Bloodborne nejde do šíře, ale do hloubky, což je v mnohem vítaná změna. Na druhou stranu to znamená, že si tu milovníci lootování moc neškrtnou. A vlastně ani nemusí, jelikož budou umírat. Často. Nepřátelé vám totiž nic nedarují a i prachsprostý vesničan vás může poslat na onen svět jedním úderem. Protože co? Protože jste nelevelovali, na to vemte krev.

Bloodborne™_20150322151410.jpg

Genialita hry tak opět spočívá především v soubojích. Ty jsou totiž extrémně taktické, vyžadují od vás správné načasování, přemýšlení i strategie. Nenajdete tu klasický blok v pravém smyslu slova a vaší jedinou záchranou je hbitost a včasný úskok. To nutí hráče být v souboji aktivnější a akčnější, protože čekání na výpad často znamená smrt. Na druhou stranu vám správně načasovaný protiútok může vrátit kus zdraví, což ve světě Bloodborne znamená rozdíl mezi životem a smrtí.

Bloodborne™_20150320145249.jpgBloodborne™_20150320152120.jpgBloodborne™_20150322165245.jpg

Velmi potěší různorodost nepřátel, které jsou navíc vymodelovány a vymyšleny s maniakálním smyslem pro detail. A budete mít strach. Bloodborne si totiž nehraje na klasická hororová klišé a nabízí takové výtvory, ze kterých pak týden nebudete jíst. Jedná se po dlouhé době také o první hru, ve které jsem se bál kouknout za roh a raději preventivně dělal kotolu, protože tu hodně sviní čeká na výpad ze zálohy. Pár smrtí vás velmi rychle naučí, že tady nemůžete věřit ani keříku.

Nikdy nejsi sám

Velmi důležitou složkou Dark Souls byl asymetrický multiplayer a ani zde nechybí velmi propracovaný online komponent, který by se dal rozdělit hned do několika sekcí. První z nich, která nám byla představena už před delší dobou, jsou Chalice Dungeony. Procedurálně generované dungeony, do kterých dostáváte přístup ze svého loveckého útulku, kam se můžete vydat od každé lucerny, kterou rozsvítíte. Ty mimochodem využíváte i pro rychlocestování podobně, jako ohniště z „duchovní“ série.

Bloodborne™_20150322151258.jpgBloodborne™_20150322152940.jpgBloodborne™_20150322162133.jpg

Dungeony představují především sérii pater a výzev, kde vás čekají unikátní protivníci i bossové, jež nenajdete v klasické kampani. Nejde tak pouze o násilné prodloužení hrací doby, nýbrž o plnohodnotně přidaný obsah, který vám ukousne další hodiny života. O to víc, když můžete hrát téměř vše v kooperaci s kamarády. Pokud vám tedy přijde nějaký boss pekelně těžký, můžete si přizvat pomoc. Ne, že by vám ale byla něčím platná, tady jeden vlkodlak rozseká i čtveřici chudáků, co si myslí že jsou cool.

 

Vrací se populární invaze, takže často budete muset mít co do činění s nepříjemnou návštěvou

 

Kromě pomoci však do vašeho světa může přijít i zlo. Vrací se totiž populární invaze, takže často budete muset mít co do činění s nepříjemnou návštěvou. Ty samozřejmě můžete eliminovat hraním v offline režimu, to by ale pak nebyla ta pravá sranda. Online prvek je tu tak zastoupen měrou vrchovatou a co je důležitější, dobře zapadá a velmi nenuceně obohacuje obsah hry o další destíky hodin zábavy.

15423322273_3863f5c21d_o-Copy-1152x648.jpg15423322523_2dde6d87ef_o-Copy-1152x648.jpg15855534958_54b702e82e_o-Copy-1152x648.jpg

A aby byl pocit z propojeného světa absolutní, vrací se také online vzkazy, které vás často rozesmějí či pěkně zmatou. Navíc byly předány také „duchové hráčů“, díky kterým se můžete dozvědět, jak někdo zemřel a vyvarovat se nepříjemné události. Díky těmto maličkostem má člověk pocit, že je součástí neuvěřitelně těsné komunity, což je rozhodně další malé plus.

Gotické krásy

Zatímco Dark Souls vždy byly multiplatformní hry, Bloodborne je PS4 exkluzivitou a podle toho také vypadá. Vývojáři využili zbrusu nový engine, díky kterému titul doslova přetéká temnou hutnou atmosférou. Gotické stavby nahánějí hrůzu, nepřátelé vám vženou do zad husí kůži a vše působí tak nějak špinavě, odpudivě a hrozivě, samozřejmě v tom nejlepším možném smyslu. Bloodborne má zkrátka výborný výtvarný styl, který mu sedí a dotváří již bezdak hardcore atmosféru. Potěší ostré textury, efekty kouře, kvalitní fyzika a svižné tempo bez jediného trhance. A to se občas na obrazovce dějí psí kusy. Jen ty nahrávací obrazovky by mohly být kratší, čekat 40 vteřin po každé smrti je v případě Bloodborne ne zrovna příjemným zážitkem.

16042976015_feb8f61221_o-Copy-1152x648.jpg

Ruku v ruce s vizuálním podáním jde i ozvučení, které je stejně kvalitní. Hudba nahání depresi, za každým rohem se ozývá nepříjemné žvatlání potvor a člověk každou druhou minutou cítí nával úzkosti. A přesně tak by to i mělo vypadat.

         

Dostupné pro: PS4
Žánr: RPG | Akční RPG
Výrobce: From Software
Začátek prodeje: 23. března 2015
  • Excelentní výtvarný styl
  • Propracované souboje
  • Bohatý systém levelingu
  • Hardcore na entou
  • Online prvky
  • Desítky hodin zábavy
  • Pro někoho moc těžké
  • Delší nahrávací obrazovky
    

Bloodborne byl kdysi pojmenován jako Dark Souls s brokovnicí, nakonec se z něj však vyklubal titul, který je duchovní sérii jak extrémně podobný, tak nesmírně vzdálený. Využívá totiž velmi podobných principů a herních mechanismů, přitom si ale jde zcela vlastní cestou a dokáže upoutat na destíky hodin. Pokud patříte mezi fanoušky podobně stavěných hardcore RPG, budete si lebedit. Všem ostatním doporučuji minimálně si koupi rozmyslet. Bloodborne je totiž hrou, která dobře ví, čím je. 

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Parta nadšenců tvoří v Minecraftu celou Vídeň, podívejte se

Parta nadšenců tvoří v Minecraftu celo…

V Minecraftu můžete vytvořit téměř cokoliv, od fantasy dungeonů až po vesničku své babičky. Co ale takhle kompletně celou Vídeň?

14.  2.  2017 | | 12 N/A
10 skvělých českých her, které vyšly v roce 2016

10 skvělých českých her, které vyšly v…

Češi mají na hry talent a ten prokázali i v minulém roce. Vybrali jsme deset her českých tvůrců vydaných v roce 2016, které považujeme za nejlepší!

14.  2.  2017 | | 7 N/A
Jak Gran Turismo Sport posouvá laťku věrohodnosti (galerie)

Jak Gran Turismo Sport posouvá laťku v…

Mnozí vidí Gran Turismo Sport jen jako další nástavbu slavné série. Je v tom ale mnohem více, především z hlediska vizuálu.

13.  2.  2017 | | 22 N/A
Herní filosofie: Moderní střílečky jsou slabé, nudné a po kastraci

Herní filosofie: Moderní střílečky jso…

Dřív střílečky bavily. Bylo na koho střílet.

19.  2.  2017 | | 40 N/A
Logitech G502 Proteus Spectrum: co všechno dokáže herní myš (recenze)

Logitech G502 Proteus Spectrum: co vše…

Co speciálního hráčům vlastně nabízí herní myš? Otestovali jsme jednu z nejoblíbenějších herních myší vyšší kategorie. Některé herní vychytávky jsou zbytečné, jiné ale ve hrách pomohou.

22.  2.  2017 | | 28 N/A
Assetto Corsa: špička mezi automobilovými simulátory (galerie)

Assetto Corsa: špička mezi automobilov…

Gran Turismo? Project CARS? Kdepak, to jsou jen slabé odnože pravého simulátoru.

23.  2.  2017 | | 13 N/A
Horizon: Zero Dawn – Zaklínač v Jurském Parku (recenze)

Horizon: Zero Dawn – Zaklínač v Jurské…

Další exkluzivní značka Sony je tu a my jsme se s Aloy vydali do dávno zapomenuté civilizace. Jak se nám výprava zamlouvala?

21.  2.  2017 | | 17 N/A
Technologický skvost jménem Horizon: zápisky z Pravěku (obrazový speciál)

Technologický skvost jménem Horizon: z…

Vydali jsme se do budoucího Pravěku a přibalili do batohu foťák. Podívejte se, co kluci ze studia Guerrilla dokázali ve svém nejnovějším počinu.

20.  2.  2017 | | 2 N/A