PC | Recenze | X360 | PS3 | RPG

Borderlands 2 – RPG maskované za střílečku (recenze)

Borderlands byli pěkným překvapením, protože tvůrci namíchali příjemný mix RPG a FPS. Dvojka už je po právu jednou z nejočekávanějších her roku.

Vzpomínám si na první prezentaci Borderlands 2, kde vývojáři z Gearboxu tvrdili, že jejich hra nebude tím klasickým „větším, lepším“ pokračováním. Lhali. Borderlands 2 představují naprosto ukázkového následovníka podařené hry, ve kterém tvůrci nezasahují do samotného jádra, ale „optimalizují“. Nesnaží se bořit vystavěné základy, ale pečlivě je obrušují, tu a tam něco drobného opraví, támhle něco přistaví a natřou novou barvou. Ve výsledku se tak Borderlands 2 hrají prakticky stejně jako první díl. Což může být pochvala i kritika zároveň. Uklidním vás, je to pochvala.

Tohohle fešáka budete nenávidět

Zatímco příběh prvního dílu se nesl na vlně dobrodružného putování za tajemným pokladem, dvojka vsází na osvědčený motiv nenávisti. Ostatně co taky cítit k týpkovi, který vás hned v úvodu vyhodí do vzduchu.

Borderlands 2 představují naprosto ukázkového následovníka podařené hry

Jmenuje se Handsome Jack (dalo by se přeložit jako Fešák Jack) a budete ho k smrti nenávidět. A díky jeho hláškám i milovat. Handsome Jack je šéfem společnosti Hyperion, která vyrazila na Pandoru za cenným minerálem jménem Eridium, jež se začal objevovat po otevření Vaultu z prvního dílu. Zároveň tu je ještě další Vault, prý s ještě cennějším obsahem. Chcete ho vy – Vault Hunteři, chce ho i Handsome Jack. Je snad nad výbuch tisíce jaderných pum jasnější, že na konci může být jen jeden (nebo čtyři, pokud hrajete kooperativně).

Borderlands 2 01.jpgBorderlands 2 02.jpg

Humor a postavy jsou nosnou plochou příběhové složky hry, tudíž pro správné vychutnání hry musíte být naladění na podobnou notu jako tvůrci. Což znamená mít v oblibě pop-kulturní narážky, cynické hlášky a internetová meme. Pokud vám myšlenka třináctileté holčičky se sukýnkou s králíčkem, která je zároveň největším expertem na výbušniny, přijde stupidní, možná raději ani Borderlands 2 nehrajte. V opačném případě se připravte, že budete mít na tváři pobavený škleb co chvíli. Pokračování těží i ze známých postav, takže se těšte na Dr. Zeda, prsatou Moxxi, otravného robota Claptrapa a tak dále. Pochopitelně nechybí ani nové bizarní postavy, v čele už se zmíněnou Tiny Tinou.

Nové tváře Pandory

Nové nejsou jen postavy, ale i samotná planeta Pandora. Zatímco v prvním díle to byla v podstatě jen hromada písku a šutráků, ve dvojce zabloudíte i na daleko pestřejší místa. Ať už se jedná o mrazivé pustiny na začátku, úrodná údolí, kyselinové krátery, obrovskou přehradu, romantické pobřeží s majákem a moderní základnou, či skály prorostlé fialovým Eridiem. Nejde jen o vizuální změny, ale i změny nálady – najdete tu městečko jako vypadlé z pravého westernu, i hypermoderní město Opportunity.

Borderlands 2 11.jpgBorderlands 2 14.jpg

Stejně tak se mění rozloha jednotlivých regionů, občas je to jedna velká ledová jeskyně, podruhé obrovská poušť, kde se bez vozidla neobejdete.

Někomu možná nová, barevnější Pandora nebude tolik po chuti, protože se trochu setřela ta atmosféra Šíleného Maxe, ale větší pestrost podle mě snáze boří stereotyp. I když pravda, ani Borderlands 2 se občasné nudě nevyhnuly. Nicméně to není vina prostředí, ale samotné hratelnosti.

V hlavní roli RPG

V recenzi na první díl jsem napsal: „Borderlands se sice hrají jako klasická FPS, ale RPG systém ji zajímavým způsobem deformuje tak, že ani dovednost vystřelit protivníkovi v Counter Strikeu na půl kilometry sklivec, navíc z otočky a se zavázanýma očima, vám tady moc nepomůže.“ To stejné platí i pro druhý díl. Možná bych ještě víc zdůraznil roli RPG. Borderlands jsou totiž spíš než FPS s RPG prvky akčním RPG ve stylu Diabla, kde jsou však shodou náhod bouchačky a hraje se z pohledu první osoby.

Borderlands 2 77.jpgBorderlands 2 78.jpg

Stejně jako ve většině RPG, i tady je na začátku nutnost si vybrat povolání, za které budete hrát. Nabídka je prakticky stejná jako v minulém díle, ovšem všechny stromy dovedností byly kompletně a zásadně překopány. Navíc je skillů víc: 10 oproti původním 7 v jednom stromě. Osobně jsem v obou dílech hrál za Sirénu a herní zážitek byl v obou případech výrazně jiný. V prvním díle totiž ani nešlo hrát za healera jako ve dvojce – moje Maya dokáže sobě regenerovat zdraví, kamarády léčit a oživovat, plus jako ultimátní útok háže fialovou kouli, která zraňuje protivníky. Ostatně, na stromy dovedností všech postav se můžete podívat sami. Na oficiální stránce prvních Borderlands najdete i původní dovednosti.

Borderlands 2 73.jpgBorderlands 2 74.jpg

Po zvolení postavy už začíná ten známý kolotoč nabírání hlavních a vedlejších questů, jejich plnění, likvidování zástupů protivníků, sbírání nového vybavení (je tu o jeden typ navíc – relikvie), stoupání na vyšší úrovně (maximum je 50) a tak dále. Nic v podstatě nového, ale proč měnit něco, co funguje.

Vyber si správnou bouchačku.

Specifikem série Borderlands jsou zbraně. Hromady zbraní. Kopce zbraní. Podobně jako v Diablu se náhodně generují jejich statistiky a řadí se do několika skupin podle vzácnosti. Zároveň tu jsou ještě výrobci, kteří ještě víc odlišují jednotlivé bouchačky a nejen vizuálně. Například zbraně od Tediore nepřebíjíte, ale zahazujete a tak podobně. Nově je o jednu skupinu zbraní míň, protože revolvery a pistole byly sjednoceny. Stále je ovšem důležité používat víc typů zbraní, protože munice není prakticky nikdy dost. Navíc byl trochu posílen vliv bonusového zranění, takže se rozhodně vyplatí mít korozivní zbraň na roboty, elektrickou na štíty, ohnivou na lidi a tak podobně. I tady se najde jedna novinka – element Slag zvyšuje poškození od ostatních zbraní, což je ideální do kooperativní hry.

Borderlands 2 69.jpgBorderlands 2 70.jpg

Kvalitní zbraně jsou společně s poctivým levelováním základem pohodového hraní, protože, už jsem to zmínil, Borderlands jsou víc RPG než FPS. Pokud budete mít podlevelováno a slabé zbraně (což v podstatě souvisí), budete dávat protivníků slabé rány a nutnost vysypat do jednoho protivníka více než zásobník začne brzy otravovat. A moc nepomůže ani fakt, že lze zasadit kritické zásahy se zvýšeným poškozením. V podstatě tak nejde jen tak proběhnout hlavními questy a nezbude, než plnit i ty vedlejší.

Borderlands 2 63.jpgBorderlands 2 64.jpg

A to je občas problém, protože mají docela kolísavou kvalitu. Některé pobaví svým vtipem, jiné zase znechutí nutností proběhnout už projité lokace. A ano, zase nechybí respawn protivníků, možná lehce potlačený, ale stále otravný. Vzhledem k diablovskému systému sbírání lootu, kdy se dělají výpravy na bossy pro lepší zbraně, se to dá pochopit. I tak mohli tvůrci obnovování protivníků lépe vyřešit. Když už jsem u toho stěžování, vylepšit si zasloužila i práce s inventářem, která je hlavně na myši hodně nepřirozená. Osobně jsem v třetině hry vyměnil myš a klávesnici za joypad, takže mi to tak ani nevadilo, ale chyba to je.

Ve čtyřech se lépe střílí

Tradiční repetitivnost neméně tradičně rozbíjí kooperativní hraní až ve čtyřech hráčích. Fázi hry určuje zakládající hráč, nicméně postup hrou se vám přenese i do vaší samostatně rozehrané kampaně.

Skvělá atmosféra je opět největší předností hry

Kooperativní mód se snaží nějak vyvážit rozdíly mezi úrovněmi hráčů, ovšem funguje to jen směrem dolů – pokud pomáháte hráči na výrazně nižší úrovni, dostává on zvýšený přísun zkušeností, ale vy jen minimum. Aby se bavili všichni a něco z toho měli, hodí se být zhruba na stejném levelu. Mimochodem, loot se nedělí, takže na to myslete. Ovšem to už platilo u prvního dílu.

Borderlands 2 59.jpgBorderlands 2 60.jpg

Stejně jako u prvního dílu zde nechybí výrazná grafická stylizace, která vsází na cel-shade (tedy černé zvýraznění obrysů). Borderlands 2, jak už jsem zmínil výše, přinášejí daleko pestřejší a barevnější prostředí, takže i grafika vypadá o něco lépe. Hru jsem testoval sestavě s procesorem i3, 8 GB RAM a GeForce GTX 680 v rozlišení 1920x1080 a maximálních detailech. Běžela pochopitelně naprosto plynule i při zapnutých pokročilých PhysX efektech – ty přinášejí lepší fyziku kapalin, simulují chování látky ve větru a hlavně řádně přisypávají částicových efektů. Občas v brutální vřavě až oči přecházejí, ale má to vážně něco do sebe. Však se podívejte na video:

Shodou náhod jsem chvíli hrál i chvíli na stejné sestavě, ale s low-endovou GTX 650. Tam při rozlišení 1920x1080 bylo třeba snížit kvalitu stínů, dát nižší filtrování a střední PhysX detaily, ale pak hra běžela plynule a pořád vypadala zatraceně dobře.

Borderlands 2 55.jpgBorderlands 2 56.jpg

Povedenou vizuální stránku jen podporuje kvalitní dabing a hlavně špičkový soundtrack, na kterém se podíleli Cris Velasco, Sascha Dikiciyan a Jesper Kyd. Dokázali namíchat skvělý mix žánrů, který skvěle sedne atmosféře – ve westernovém Lynchwoodu tak hrají akustické kytary, v moderních základnách Hyperionu zase slyšíte elektroniku a tak dále.

Borderlands 2 47.jpgBorderlands 2 48.jpg

Skvělá atmosféra je opět největší předností hry a musím říct, že jsem si většinu těch 35 hodin, co mi trvalo první dohrání (a to jsem nesplnil úplně všechny vedlejší úkoly) skvěle užil. Borderlands 2 jsou bezesporu lepší než první díl – pestřejší prostředí, lepší příběh, zajímavější úkoly, nápaditější stromy dovedností, zábavnější kooperativní hra… je jenom škoda, že se nedokázali úplně zbavit těch největších hrubek. I tak rozhodně neváhejte, obzvlášť pokud se vám líbil první díl.

Žánr: RPG | Mix FPS a RPG
Výrobce: Gearbox Software | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 21. září 2012