Bound by Flame: tak trochu jiné RPG (recenze)

Zaklínač a Dragon Age jsou zatím v nedohlednu, proč si tedy nezkrátit čekání chutnou jednohubkou? Tedy…velmi trvanlivou jednohubkou.

Už dlouhé roky máme v RPG žánru své kulty, které bedlivě sledujeme a čekáme na jejich nové díly. The Elder Scrolls, Zaklínač, Dragon Age, až na výjimky jde o prvotřídní zážitky z fantasy světů. Občas se ale objeví černý kůň, který i přes malá očekávání a minimální marketing v konečném důsledku příjemně překvapí. A jsem rád, že Bound by Flame patří právě do této kategorie.

Démon nebo hrdina

Příběh rozhodně nepatří mezi kousky nejvyšší jakosti či originality, ostatně dobrodružství s hrdiny, démony a pravěkým zlem, ohrožujícím lidstvo tu bylo už nejméně…hodně. Ledoví Lordi ohrožují svět a postupně rozmazávají lidstvo po podlaze. Elfové, lidé, nikdo se nemůže postavit temné síle. Nezbývá, než se zhostit role hrdiny. Nájemného žoldáka, jehož repertoár hlášek a tvrdých úderů se omylem obohatí o démona a jeho moc, díky čemuž se z vás stane poslední naděje lidstva. Nic extra, ale postačí.

Jak možná trochu napovídá název, v těle hrdiny, kterého si na začátku upravíte dle libosti, bude sídlit démon, jehož minulost i cíle budete postupem času zjišťovat. Zatímco nikdy není jisté, zda stojí na straně dobra či zla, vaše tělo z toho nevyvázne bez následků. Jedním ze stěžejních prvků hry jsou totiž vaše rozhodnutí během kampaně, která upravují chod příběhu a některých questů. Poddáte se démonovi, abyste získali moc, nebo zůstanete hrdinou a budete nezkrotnou sílu potlačovat? Výběr je na vás, vězte ale, že to nebude výběr jednoduchý.

Váš vztah s démonem mění i vaše možnosti v inventáři a vybavení

Všechno ve světě hry totiž závisí na všem. V závislosti na tom, jaké budou vaše činy počas hry se dostanete k unikátním příběhovým zvratům, úkolům a postavám, které by v opačném případě do vašeho zorného pole nevkročili. Jedná se bezesporu o jednu ze silných stránek hry, která již beztak 25 hodinový příběh nutí rozehrát znovu, jinak. Váš vztah s démonem navíc mění i vaše možnosti v inventáři a vybavení.

Pokud zůstanete hrdinou, můžete si tak vybrat jiné druhy brnění, zbraní, lektvarů a modifikací, než když zplna podlehnete démonovi a jeho moci. V tom případě bude vaše postava vypadat řádně temně, narostou ji parohy (zamávejte tedy helmám) a budete mít možnost nosit více cool věci. Na druhou stranu to ale má svou daň, o které pomlčím.

Právě podobnému smyslu pro detail musím zatleskat, jelikož často chybí v mnohem větších a známějších hrách, které se soustředí na jiné, často nepodstatné prvky.

Z bojovníka asasínem

Co mě však rozhodně překvapilo na celé čáře jsou souboje. Především mluvím o jejich taktickém a strategickém přístupu, který je možný díky třem třídám, mezi nimiž můžete kdykoliv přepínat. Jako bojovník ovládáte obouruční meče a sekery, ubráníte se takřka všemu a spoléháte na sílu a výdrž. Jako ranger můžete stylově obskakovat nepřátele, spoléhat na mrštnost a rychlost dvou dýk. Nakonec nechybí ani jakýsi zástupce mága, který je tu dán vašimi démonickými schopnostmi. Ty se soustředí hlavně na ohnivou moc, takže nechybí ohnivé vlny, firebally, ohnivé čepele a další libůstky. Za nasbírané zkušenosti si tři stromy schopností vylepšujete dle uvážení, a doplňujete ještě pasivními vlastnostmi. Zkrátka RPG jako řemen.

Lektvary jsou nutností, mnohem důležitější je ale mix vašich bojových schopností

To nejlepší ale tkví v samotném využití. Mezi bojovníkem a rangerem totiž můžete přepínat kdykoliv, i během boje, ohnivé schopnosti pak máte k dispozici nezávisle na třídě. To vyústí ve velmi taktické boje, jelikož protivníci jsou tuzí a stačí pár dobře mířených ran, abyste šli k zemi i na nejnižší obtížnost. Lektvary jsou nutností, mnohem důležitější je ale mix vašich bojových schopností, protože každý nepřítel vyžaduje jiný přístup a je na vás, abyste k soubojům přistupovali s rozmyslem.

Dalším nesmírně důležitým prvkem jsou vaši spolubojovníci. S sebou si vždy vezmete jednoho, takže dobře važte. Preferujete boj nablízko? Pak doporučujeme lučištníka či mága, který vás bude podporovat z dálky. Rádi ostřelujete nepřátele ohněm a šípy? Pak si s sebou vemte tuhého bojovníka. Opět možnosti, opět kombinace, které vám hra dává.

Je libo novou čepel či opasek?

Originálně je řešen i inventář. Již klasicky můžete u obchodníků nakupovat nové vybavení a pomůcky, které vám usnadní cestu. Bound by Flame ale přináší také systém craftingu, kterým si můžete takřka každou součást vašeho batohu vylepšit a pozměnit. Změnit lze jednotlivé části zbraní, brnění i oblečení, díky čemuž se mění nejen vzhled, ale i jejich vlastnosti. To přidává další rozměr při nákupu a prodeji, na crafting totiž potřebujete suroviny, a ty lze kromě nákupu obstarat i toulkami po světě. Crafting také lehce zastiňuje fakt, že toho v obchodech moc k nákupu není a na desítky rozličných druhů brnění můžete rovnou zapomenout. Prostě si vylepšete vlastní.

Bohužel zde přichází první výrazný nedostatek, a to velmi omezené a uzavřené mapy. O otevřeném světě můžete jen snít, stejně jako o rychlocestování a dlouhém prozkoumávání prostředí. Mapy jsou ve srovnání s ostatními RPG tituly opravdu malé a nelze tvrdit, že bůhvíjak vizuálně přitažlivé, navíc budete často koukat na nahrávací obrazovky. Bound by Flame opět dokazuje, že je silně vázán na příběh, a i když stále nechybí nepovinné questy, výzvy a další maličkosti, ani zdaleka hra nedosahuje rozsahu konkurentů. A to je obrovská škoda.

Výtvarníci odvedli skvělý kus práce, brnění a jiné vybavení nepostrádá šmrnc, stejně jako zbraně

To samé by se dalo tvrdit i o dialozích, které až na výjimky nejsou rozvětvené ani bůhvíjak propracované. V závislosti na vašem chování si sice můžete k vašim přátelům vytvořit určité vztahy, na dilemata a těžká rozhodnutí během rozhovorů ale zapomeňte, stejně jako na možnost někoho svádět či s někým manipulovat. Určité možnosti tu jsou, ale pouze ve spojení s příběhovými questy.

Nová generace s příchutí staré

Měli jsme možnost titul testovat na konzoli PS4 a spatřit tedy jeho next-gen pozlátko. Bohužel kvůli multigenerační povaze titulu se vývojáři museli držet zpátky, grafické orgie nového inFamous tedy nečekejte. Výtvarníci odvedli skvělý kus práce, brnění a jiné vybavení nepostrádá šmrnc, stejně jako zbraně. Souboje vypadají skvěle a hra nemá žádný problém i během těch nejagresivnějších šarvátek, kdy ve vzduchu létá magie a postavy se řežou hlava nehlava.

Bohužel samotné postavy, jejich obličeje a animace postrádají potřebnou hloubku a detaily, také prostředí není z nejgeniálnějších a takový Zaklínač 2 titul hravě strčí do kapsy. I přesto je hráč neustále hnán dopředu, ať už kvůli příběhu nebo dalším serepetičkám, co si rád hodí na sebe a vylootuje z truhel. Hudební podkres dobře koresponduje s RPG náturou, snad jen některé mužské chorály zní až moc ukňouraně.

Co však vytknout musím je dabing. Ten se povětšinou drží v rovině průměru, občas ale vystřelí vzhůru především díky hláškám a fuckování, které se v dialozích nezřídkakdy udá. Hlavní hrdinka (případně hrdina) si nebere servítky a často hází do chumlu sprostá slova, což nejen často vybočuje z kolejí žánru, ale především skvěle rozvíří jinak vážnou atmosféru titulu. Fuckování zkrátka nikdy nezklame.

Dostupné pro: PC, X360, PS3, PS4, Xbox One
Žánr: RPG | Akční RPG
Výrobce: Spiders
Začátek prodeje: 9. května 2014
  • Propracované souboje
  • Dvojitý pohled
  • Systém craftingu
  • Propojené třídy
  • Omezenost prostředí
  • Jednoduché dialogy
  • Málo vybavení k nákupu

I přes veškeré nedostatky je Bound by Flame povedeným fantasy RPG a velmi příjemným překvapením. Pokud vám nebude vadit omezenost, zjednodušené dialogy a lehce ořezané obchody, budete se skvěle bavit. Ba co více, systémem soubojů, craftingem a malými detaily, prostupujícími celým příběhem dokáže hra vytřít podlahu s mnoha předními představiteli žánru. Vývojářům tleskáme a přejeme jim hodně štěstí u pokračování, které si rozhodně rádi osaháme.