Brink – onlajnová jatka a svalovci s kulomety (recenze)

Když už máš hru s prázdným příběhem, nedovol, aby to samé potkalo tvůj zásobník. Prorazí s tímhle heslem na štítě multiplayerová střílečka Brink?

Střílečka Brink nechce oslnit působivou atmosférou, dějovými zvraty či originální hratelností. Jediné, čím snad zamýšlí skutečně oslnit, je záblesk po vystřelené kulce. Přesně takhle nápaditý hodlá být. Ale proč ne. Brink chtěl zapadnout někam mezi Gears of War, které by s ním však asi příliš slitování nemělo, MAG, Bulletstorm nebo třeba Team Fortress 2. Spousta z vás už ví, že právě poslední zmíněný nedávno vytáhl s pětihvězdičkovým trumfem: lidu se nabídl úplně zdarma. A Brink?

V konzolové verzi se jeho cena sice pohybuje ve velmi sympatických rovinách, stále však platí, že do něj je třeba investovat. Bylo by teď hezké prohodit něco o tom, že za málo peněz dostanete hodně muziky, ale to by byla lež. Jako věž.

Archa budoucnosti se potápí

Na příběhovou linii nemá cenu nahlížet jako na nějaký geniální scénáristický kousek. Zeměkouli zaplavila voda a poslední přeživší si vystavěli plovoucí město, či spíš megalopoli jménem Ark.

Na příběhovou linii nemá cenu nahlížet jako na nějaký geniální scénáristický kousek

Během let se Ark rozrůstal a rozrůstal, až najednou lidé tak nějak šlapali sami po sobě a tísnili se jako sardinky v konzervě. Začínají zuřit první boje. Lidstvo se postupně separuje do dvou názorových táborů. Jedni chtějí město zachránit a přebudovat, to jsou ti modří a není tajemstvím, že zřejmě „ti hodnější“, druzí si pak přejí vidět Ark v troskách a vybudovat jej nový, to jsou ti s červenou vlajkou. Zhruba tohle vám v prvních minutách hry vylíčí podivný ženský hlas. Po vás se očekává, že si na jeho základě uděláte taky názor. A připojíte se k jedné z formujících se frakcí.

Ať už zvolíte jakoukoliv barvu kalhot, červenou nebo modrou, je to jedno. Mezi oběma stranami můžete (dokonce musíte, jestli si chcete zajistit alespoň nějakou trvanlivost hry) po každé misi přebíhat. Těch misí je totiž všeho všudy jen osm. Sestávají se sice z mnoha jednotlivých úkolů, které jsou pro každou stranu odlišné, to však nic nemění na faktu, že je to číslo ukrutně malé. A to i přes fakt, že se Brink prezentuje jako multiplayerově orientovaný titul.

Hned ze začátku vám hra nabídne možnost si vytvořit v bohatém editoru vlastní postavu. S ní se pak budete prokousávat jednotlivými levely a vylepšovat její zevnějšek a schopnosti. To vše pomocí XP bodů, jež nelze získat jinak než poctivým zabíjením soupeřů. Editovat jde v podstatě vše a to včetně hrdinova dršnáckého obličeje. O zbraních lze říct v podstatě to samé, jen s tím rozdílem, že ve výsledku stejně všechno střílí stejně.

Kromě kampaně a s ní spojené kooperace si v Brinku ještě můžete zkusit řežbu jen tak v módu jménem Freeplay. Plníte úkoly totožné s těmi v kampani, jen s tím rozdílem, že v podstatě o nic nejde. Když se vám vše vydaří, obdržíte tučný obnos XP bodů a pokocháte se pohledem na vítěznou animaci. Nic víc, nic míň. Ale řekněme si na rovinu – čekali byste od takové hry víc?
Na okraji toho všeho leží mód výzev. Jednoznačně nejzajímavější část celé hry ničí skutečnost, že jednotlivých úkolů se sešla pouhopouhá čtveřice. V těchto misích si pro vás hra připraví speciální příkazy a na vás je, abyste je v určitém limitu splnili. Že byste ztratili přehled o čase, to vskutku nehrozí, neutrální hlas vám strojově dokolečka připomíná, že už vám zbývá jen deset, pak pět, pak čtyři…a nakonec jen několik málo sekund k dokončení questu. Vypnout jej nelze.

SMART pohyb není moc chytrý

A připravte se, že podobné strojově namluvené rozkazy a příkazy vás čekají i uprostřed hraní. Kdyby měli tvůrci v záloze aspoň ještě další tři nebo čtyři hlášky a nenechali postavy opakovat pořád to samé, rozhodně by to hře prospělo. Nicméně hratelnosti to naštěstí nijak nevadí. Brink, když už na nic jiného, musel vsadit na rychlou akci bez času na vydechnutí. To většinou přichází až poté, co vás nepřítel pošle čelem k zemi, a vy čekáte, než se znovu „respawnujete“ na nejbližším checkpointu. Což se vám během mise přihodí dost často.

Hra, jakou Brink je, nebo se jí alespoň snaží být, potřebuje něco, čím by se od ostatních, stejně přímočarých, nějak odlišila. Vývojáři tak vytvořili SMART systém, který vám umožní daleko obratněji zdolávat a slézat překážky na mapě. A provádět efektní skluzy, na to nezapomeňme. Parkouristické prvky oživují už takhle dost živou hru, což je jedině dobře. Na druhou stranu, spolehnout se na tenhle systém moc nedá. Ne vždy totiž doplachtíte tam, kam jste si naplánovali. Není výjimkou, že přistanete nepříteli rovnou před hlaveň.

Když už jsme zakotvili u nepřítele, jeho umělá inteligence je jednoduše tristní. Jasně, Brink je onlajnovka, ale když už hráči nabízí i singleplayerovou část, tak by se k ní neměla stavět zády. Přesně to se totiž v případě AI stalo.

Parkouristické prvky oživují už takhle dost živou hru

Protivníci se kolikrát sami ucpou někde ve dveřích, takže není problém je do jednoho vykosit. V jiném případě si vás vůbec nevšímají, byť je zrovna nikdo z vašeho týmu nezaměstnává, a to stojíte hned vedle nich a čekáte, co se bude dít. Vaši parťáci zase neváhají vejít vám přímo do střelby – to je záliba, v níž si libují. Jindy třeba nejsou schopní trefit nepřítele ani z metru.

Alespoň že graficky si Brink vede vcelku obstojně. Sází na muskulaturní postavy alá Gears of War a když přimhouříte oči, řeknete, že mu tenhle styl docela sekne. Map je sice pohříchu málo, ale zato se jejich zpracování docela povedlo a co je hlavní, od respawnu to do místa přestřelky nikdy není příliš daleko.

Kdyby Brink nesráželo tolik chyb, mohl atakovat špičku onlajnových stříleček. Takhle nemá na víc než na plížení se v jejich stínu.

Žánr: Akce | Multiplayerová akce
Výrobce: Splash Damage | Webové stránky hry