Byznys hrátky: Lara Croft coby důvod k vyhazovu?

Jeden z vrcholných představitelů Core Design přišel o místo! * Afghánská policie uzavřela více než 300 herních obchodů! * Sony se již nyní potýká s potencionální hrozbou nedostatku konzolí PlayStation 3 * Jaké bude jméno konzole Xbox 2? Světem létají spekulace a některé jistě nejsou daleko od pravdy. * Microsoft zveřejnil prodejní čísla konzole Xbox.

Jeden z vrcholných představitelů Core Design přišel o místo!

Společnost Eidos informovala celý herní svět o odchodu jednoho z vrcholných představitelů firmy Core Design, pana Jeremy Heath-Smithe. Ten zastával ve firmě funkci ředitele vývoje, byl také jedním ze spoluzakladatelů firmy - všechny pozice ve firmě opustí okamžitě. Důvod? Přestože nebyl nijak oficiálně specifikován, je pravděpodobné, že se Jeremy Heath-Smith stal obětním beránkem v případě posledního titulu Tomb Raider: The Angel of Darkness, který všeobecně nenaplnil očekávání.

Jak je navíc patrné, v případě šestého dílu Lary Croft zvítězili businessmané a vidina zisku před rozumnými vývojáři. Výsledek jejich dlouhé práce tomu napovídá. Přesto nese podle světových odborníků (a také našeho názoru) největší díl viny za pochybnou kvalitu titulu Tomb Raider: The Angel of Darkness především samotný vydavatel, kterým je právě společnost Eidos. Problematiku vydání hry jsme již vzpomínali před několika týdny v našem pravidelném článku Byznys hrátky. Podle dosavadních a zřejmých údajů je navíc jasné, že se Eidos rozhodl brzkým vydáním hry nasytit své akcionáře a především zamezit dalšímu pádu akcií. Toto rozhodnutí se ukázalo být neuváženým - několik dalších týdnů práce a odklad hry se totiž na její kvalitě mohl projevit jen a jen pozitivně.

Naše předpoklady i předpoklady ostatních analytiků však nevyvrátil ani sám Jeremy Heath-Smith. Ten v posledním rozhovoru uvedl, že vývojářský tým Core Design je velmi spokojený s výslednou kvalitou hry. Otázka chyb a bugů podle něj souvisí s rozsahem hry, díky němuž nebyl schopen tým betatesterů odhalit veškeré nedostatky výtvoru Tomb Raider: The Angel of Darkness, což se zdá býti velmi nepravděpodobná až směšná odpověď. Více snad k dané problematice netřeba dodávat.

Zdroj: Shacknews

Afghánská policie uzavřela více než 300 herních obchodů!

Ano, je tomu skutečnost tak. Podle zprávy agentury Associated Press se afghánská policie města Jalalabad rozhodla uzavřít více než 300 lokálních herních obchodů. Důvod je prostý - podle prohlášení zodpovědných pracovníků policie hry "kazí morálku" mladých lidí. Dostupné údaje hovoří o tom, že celou akci odstartovala vláda východní provincie Nangarhar. Není to však poprvé, co se v souvislosti s hrami a hraním bouří afghánské úřady - v prosinci minulého roku byly některé obchody uzavřeny a následně znovu otevřeny, tentokráte ovšem s významnou podmínkou - nakupovat zde smí pouze lidé starší 16 let.

Celé jednání úřadů v Afghánistánu je zbytečné komentovat a jistě si každý z vás udělá jasný obrázek o zde nadále panujících poměrech. Nejen muslimské země se však proslavily vládními nařízeními, které ve větší či menší míře omezují prodej herního hardware i software - vzpomeňme na aféru v Řecku či nedávno přijatý zákon zakazující prodej násilných her mladším 17 let ve státě Washington. Právě posledně zmiňované nařízení však bylo v minulých dnech zrušeno federálním soudem v Seatllu.

Zdroj: GameSpot

Sony se potýká s hrozbou nedostatku konzolí PlayStation 3

Dění ohledně konzole PlayStation 3 nabírá v posledních týdnech obrátky a takřka každý týden jsme svědky nových informací či spekulací na adresu tohoto výtvoru japonské společnosti Sony. Ani minulých sedm dní se nelišilo - narozdíl od předchozího období však přinesly spíše špatné zprávy. O co konkrétně jde? Je ohroženo plánované vydání, které se zřejmě uskuteční v druhé polovině roku 2005?

Odpověď na druhou otázku je - zřejmě ano. Odpověď na tu první si vyžádá delší povídání a tak se do něj tedy dejme. Je tomu dnes právě týden, co jsme vás informovali o dokončení vývoje paměťových modulů XDR DRAM, které bude konzole PlayStation 3 používat (konkrétně se pak bude pyšnit 256 MB RAM oproti 32 MB RAM v případě své předchůdkyně). Podle nových informací však společnosti Elpida, Toshiba a Samsung, které jsou tvůrci tohoto druhu paměti, očekávají produkci okolo 20 miliónů čipu XDR DRAM ročně - toto číslo dává potencionálně možnost vyrobit Sony okolo 5 miliónů kusů konzole PS3 do konce roku 2005. Zmíněný počet jisto jistě pokryje poptávku právě v tomto období.

Horší je to však s výhledem do budoucna. V roce 2006 má být podle předběžných návrhů vyrobeno na 30 miliónů kusů paměťových modulů a tomu odpovídající číslo 7,5 miliónů PS3. Tento počet kusů však zřejmě nebude stačit na pokrytí poptávky - alespoň tak by tomu bylo u prodeje PlayStation 2. Co dodat? Tratí tedy Sony díky svému ambicióznímu plánu vyrobit nejvybavenější a nejrychlejší konzoli na trhu? Zdá se, že ano. Věřme však, že se to v dlouhém horizontu dvou let vyřeší.

Jaká bude konzole PlayStation 3?

Z našeho pohledu nejzajímavější se prozatím jeví úvahy nad výkonem PS3. Podle některých zdrojů bude konzole poháněna chipem, který v sobě zahrnuje celkem 72 procesorů. Co je však zajímavější, v případě potřeby bude PlayStation 3 schopen "vycucnout" trochu výkonu také z dalších domácích spotřebičů! Co se hrubého výkonu týče, má být konzole PlayStation 3 v případě některých úprav a maximální efektivity celého systému schopna zpracovat více než trilion matematických operací za sekundu, což představuje dnešní výkon zhruba 100 procesorů Pentium 4 či jedné tisícovky PlayStation 2. Krom jiného je pak samozřejmé vysokorychlostní připojení, díky němuž bude možno PlayStation 3 bez větších problémů propojit s dalšími počítači atd.

Zdroj: GamesIndustry.biz, IE Magazine

Jaké bude jméno konzole Xbox 2?

Nintendo si v poklidu kutí nástupce konzole GameCube, světem hýbe připravovaná konzole PlayStation 3. Vody se však rozvířily také okolo Xbox 2, plánovaného následovníka prozatím prvního konzolového výtvoru společnosti Microsoft. Některé podrobnosti o tomto hardwaru již známe, veřejnosti však nadále zůstává skryt oficiální název tohoto produktu. Jakým jménem se tedy bude pyšnit? Internet v minulém týdnu vychrlil mnohé spekulace a my si je samozřejmě nenecháme pro sebe.

Podle některých odborníků začíná být Xbox 2 mezinárodně (v kruzích vývojářů atd.) nazýván "Xenon" - toto kódové označení je bezpochyby slušivější, než jméno "Project Midway", kterým zástupci Microsoftu počastovali první generaci své konzole Xbox. Stále však oficiálním jménem nového produktu zůstává název Xbox 2, byť Microsoft s největší pravděpodobností i zde sáhne ke změně - číselné označení nástupce je totiž zavádějící v porovnání s konkurencí PlayStation 3. Marketingoví zástupci Microsoftu tak vyjádřili obavu z přímého porovnání těchto čísel - obyčejný zákazník by tak mohl nabýt pocitu, že mu společnost Sony nabídne mnohem propracovanější kus hardware - snad právě tato spekulace zapříčinila vznik označení "Xbox Next". Na závěr podotýkám, že podle některých neoficiálních údajů přímo z firmy Nintendo je její nejnovější konzole nazývána N5.

No a na závěr souhrn některých doposud známých informací o konzoli Xbox 2. Nástupce Xboxu nebude na rozdíl od svého předchůdce pouhou konzolí, ale víceúčelovým zařízením, které bude schopné nejen pracovat s digitálním videem, editací fotografií a grafikou, ale pravděpodobně bude schopné využívat systému Wi-Fi, který byl u nás před nedávnem spuštěn. Všechny tyto změny by měly Xbox 2 ještě více přiblížit klasickému PC. Tento systém kombinující podporu internetu a dalších funkcí typických pro osobní počítače se tak pravděpodobně stane přímým konkurentem stále slábnoucích PC. Podle některých dohadů pracuje Microsoft také na zakomponování svých programů Internet Explorer či Windows Media Player do této konzole.

Zdroj: GamesIndustry.biz

Střípky ze světa herního byznysu:

  • Microsoft se neočekávaně rozhodl odhalit prodejní čísla své konzole Xbox, o jejímž prodejním úspěchu či neúspěchu toho bylo napsáno mnoho. Do dnešního dne tak bylo po celém světě prodáno na 9,4 miliónů kusů, do konce fiskálního roku pak firma očekává další zvýšení až na konečné číslo 14,5 - 16 miliónů. Službu Xbox Live má v současnosti předplacenou na 500 000 uživatelů.
  • Nizozemské vývojářské studio Lost Boys, které v současnosti pracuje na exkluzivním titulu pro konzoli PS2, se odhodlalo k nezvyklému kroku - změně svého jména. Nově tak budeme o tomto ambiciózním vývojářském týmu slýchávat coby o firmě Guerrila. Změna názvu mimo jiné souvisí s akvizicí firmy a společností Media Group, jejíž součástí se toto studio nedávno stalo.
  • Nový prezident společnosti Sega, o jehož jmenování do funkce jsme vás informovali poměrně nedávno, zaměřil svou pozornost na vývojářská studia patřící tomuto japonskému koncernu. Nově se tak čtyři z celkového počtu devíti firem patřících pod Segu spojí do dvou celků. Důvodem je snaha o snížení nákladů.
  • V českých luzích a hájích prakticky neznámá společnost Trecision jde do likvidace. Toto vývojářské studio je vůbec nejstarším svého druhu v rodné Itálii a v herní branži úspěšně podnikalo celých 12 let - v současnosti však z důvodů nespokojenosti akcionářů hrozí firmě konec, svůj díl viny na tom nese také francouzské studio Cryo - právě jeho pád způsobil problémy také italskému partnerovi Trecision. Zástupci firmy přesto doufají v nalezení silného strategického partnera, které studio před definitivním krachem ochrání.

Zdroj: GamesIndustry.biz, Shacknews, IE Magazine

Žebříček nejprodávanějších her ve Velké Británii (týden 6. - 12. červenec 2003)

Další týden, další žebříček - nic víc, nic míň.

Celkový žebříček
Jen kosmetické změny provázely všechny žebříčky ve Velké Británii a tak není divu, že nejprodávanější hrou bez rozdílu platforem je i nadále vcelku průměrný titul Tomb Raider: The Angel of Darkness, následovaný konzolovým kolegou Eye Toy: Play. Malé oživení zažil titul Enter The Matrix, kterému se podařilo postoupit ze čtvrtého na třetí místo, to vše na úkor oblíbené hry SOCOM: US Navy SEALs.

AP MP Název hry PT
1. - 1. Tomb Raider: The Angel of Darkness 2
2. - 2. Eye Toy: Play 2
3. ë 4. Enter The Matrix 9
4. í 3. SOCOM: US Navy SEALs 5
5. ë 8. Hulk 5
6. í 5. The Sims: Superstar 8
7. í 6. Grand Theft Auto: Vice City 36
8. í 7. Starsky and Hutch 4
9. ë 12. The Sims 40
10. ë 15. James Bond 007: Nightfire 29
11. - 11. Tom Clancy`s Splinter Cell 32
12. í 10. Midnight Club 2 11
13. ë 14. Harry Potter - Chamber of Secrets 35
14. í 9. World Championship Snooker 2003 3
15. í 13. Warcraft 3: Frozen Throne 2
16. ë 18. Harry Potter - Philosopher`s Stone 74
17. ë 24. Driving Test Success 2003/2004 7
18. í 17. Brute Force 4
19. ë 20. Tom Clancy`s Ghost Recon 32
20. ë 22. Tiger Woods PGA Tour 2003 32

PC - žebříček
Lara Croft vládla světu PC her jen velmi krátce - konkrétně jeden prodejní týden, ten další ji na čele žebříčku vystřídal populární datadisk The Sims: Superstar. Zmiňovanou trojici pak doplňuje na medailových pozicích výborný datadisk Frozen Throne pro RTS Warcraft 3. Ostatní změny v první desítce jsou spíše menšího rázu, žádné novince se nepodařilo proniknout na příčky nejvyšší.

AP MP Název hry PT
1. ë 2. The Sims: Superstar 8
2. í 1. Tomb Raider: The Angel of Darkness 2
3. - 3. Warcraft 3: Frozen Throne 2
4. ë 5. The Sims 41
5. í 4. Neverwinter Nights: Shadows 2
6. - 6. Championship Manager 4 16
7. - 7. Grand Theft Auto: Vice City 9
8. - 8. The Sims: Unleashed 41
9. - 9. Norton Antivirus 2003 45
10. - 10. Rise of Nations 8

PlayStation 2 - žebříček
První šestice bez jakýchkoliv změn - to je jev, který není v žebříčcích prodejností často patrný. Úspěšná trojice posledních týdnů (hry Tomb Raider: The Angel of Darkness, Eye Toy: Play a SOCOM: US Navy SEALs) tak nadále vládnou prodejnosti titulů pro konzoli PlayStation 2. Zajímavý je pak jistě vzestup akční střílečky James Bond 007: Nightfire s populárním agentem jejího veličenstva v hlavní roli.

AP MP Název hry PT
1. - 1. Tomb Raider: The Angel of Darkness 2
2. - 2. Eye Toy: Play 2
3. - 3. SOCOM: US Navy SEALs 5
4. - 4. Enter The Matrix 9
5. - 5. Starsky and Hutch 4
6. - 6. Hulk 5
7. ë 11. James Bond 007: Nightfire 31
8. í 7. Grand Theft Auto: Vice City 36
9. ë 10. Midnight Club 2 11
10. í 8. World Championship Snooker 2003 3

Xbox - žebříček
Šílené ilegální závody v nejzajímavějších městech světa můžete prožít s titulem Midnight Club 2, kterému se podařilo vystoupat z páté na druhou příčku desítky nejprodávanějších Xbox her. Vedoucí postavení si i nadále pohlídala hra Brute Force, vzestupnou tendenci nadále potvrzuje komiksový Hulk, který v celkovém žebříčku bez rozdílu platforem stoupá stále výš a výš.

AP MP Název hry PT
1. - 1. Brute Force 4
2. ë 5. Midnight Club 2 4
3. í 2. Soldier of Fortune 2: Double Helix 4
4. ë 6. Enter The Matrix 9
5. í 3. Midtown Madness 3 3
6. í 4. World Championship Snooker 2003 3
7. - 7. Halo - Combat Evolved 70
8. ë 9. Tom Clancy`s Ghost Recon 32
9. ë 12. Hulk 5
10. ë 7. Dead Or Alive Xtreme Beach Volleyball 11

GameCube - žebříček
A jsme u poslední platformy - konzole GameCube. Její majitelé dávali v období mezi 6. - 12. červencem přednost především titulu Sonic Adventure DX: Director`s Cut, na špici oblíbenosti však nadále zůstávají také výtvory The Legend of Zelda: The Wind Waker a Wario World. Do první desítky se nám krom toho nastěhovalo několik dříve velmi populárních kousků - namátkou tituly Super Smash Bros: Melee či Sonic Mega Collection.

AP MP Název hry PT
1. - 1. Sonic Adventure DX: Director`s Cut 3
2. - 2. The Legend of Zelda: The Wind Waker 11
3. - 3. Wario World 4
4. ë 8. WWE Wrestlemania X8 38
5. ë 9. Wreckless: The Yakuza Missions 4
6. í 4. Enter The Matrix 9
7. í 6. Tom Clancy`s Splinter Cell 6
8. ë 14. Super Smash Bros: Melee 59
9. ë 12. Sonic Mega Collection 17
10. - 10. Hulk 5

Vysvětlivky: AP - aktuální pořadí platné pro daný týden, MP - minulé pořadí platné pro předchozí týden, PT - počet týdnů v žebříčku

Zdroj: ELSPA

Nejprodávanější hry v USA

Agentura NPD Group dle zvyklostí zveřejnila žebříček nejprodávanějších PC her v USA v období mezi 29. červnem - 5. červencem letošního roku. Na první místo zaoceánské desítky nejprodávanějších her se tak v první týden prodeje vyšvihl povedený datadisk Frozen Throne pro skvělou strategii Warcraft 3, který těsně následuje na druhé pozici nově spuštěná online hra Star Wars Galaxies: An Empire Divided. Populární stále zůstávají datadisk The Sims: Superstar a addon Shadows of Undrentide pro RPG Neverwinter Nights.

AP Název hry
1. Warcraft III: The Frozen Throne
2. Star Wars Galaxies: An Empire Divided
3. The Sims: Superstar
4. Neverwinter Nights: Shadows of Undrentide
5. Warcraft III: Reign of Chaos
6. The Sims Deluxe
7. Rise of Nations
8. Diablo II
9. The Sims: Unleashed
10. Tomb Raider: The Angel of Darkness

Zdroj: GameSpot

Váš názor Další článek: Sun chce vytvořit univerzální Javu pro všechny herní platformy

Témata článku: , , , , , , , , , , , ,