Call of Duty: Advanced Warfare – král multiplayeru (recenze)

Teprve před několika dny jste si na Doupěti mohli přečíst recenzi na singleplayerovou část Call of Duty: Advanced Warfare. Nedílnou součástí je však i multiplayer.

Série Call of Duty už dlouhá léta patří mezi vůbec nejpopulárnější herní série na světě. Nejen kvůli prodejům a oblíbenosti mezi hráči, ale rovněž díky tradičně vyváženému multiplayeru, který sérii řadí mezi vůbec nejhranější tituly na internetu. Advanced Warfare stejně jako v singleplayeru přichází i v multiplayeru s inovacemi. Zároveň se inspiruje u svých předchůdců. Ale pojďme na to hezky popořádku.

Celá multiplayerová část se dá rozdělit do dvou základních pilířů: kooperativní režim a hra po internetu. Kooperativní režim nese název Exo Survival a vychází ze Survival módu Call of Duty: Modern Warfare 3 a Safeguard z Call of Duty: Ghosts. Až čtveřice hráčů v deseti kolech bojuje proti AI ovládaným protivníkům. Ty přichází v jednotlivých vlnách a levely, ve kterých se hraje, se střídají. V jedenáctém bonusovém kole vás pak čekají zombíci. Cílem je přežít, spolupracovat a co nejefektivněji využívat schopností Exo obleku. Kooperativní režim rozhodně potěší zvlášť když hrajete s přáteli, je to parádní zábava, navíc nikdy netušíte, co přijde s následující vlnou, jelikož se generují náhodně.

1e360f0ccfdb5f6e2892c857de54ea3c7489f551 (1).jpg 2622072-callofduty_advancedwarfare_multiplayer_cod_aw_defender_under+the+bridge.jpg 2622074-callofduty_advancedwarfare_multiplayer_cod_aw_riot_jailbreak.jpg

Robustní obsah

Kostru multiplayeru ale samozřejmě tvoří teprve hraní po internetu proti živým protihráčům. Celkově se proti sobě může postavit 12 hráčů, což není moc. Vedle Survival Modu slaví návrat i další prvky známé z předchozích Call of Duty her, například některé herní módy (o kterých se v recenzi zmíníme později) či systém vytváření vlastních bojových tříd. Můžete si tak navolit až třináct zcela odlišných kombinací výzbroje a vybavení. Paráda.

Arzenál je opravdu pestrý – naleznete tu nejmodernější a hyper-tech vychytávky z budoucnosti

Klasické střílení a používání zbraní je jen jednou částí boje, tou druhou je využívání možností Exo obleku a tou třetí různé vylepšováky, perky a divoké karty. Arzenál je opravdu pestrý – naleznete tu nejmodernější a hyper-tech vychytávky z budoucnosti (droidy, stojací kulomety, malé helikoptéry, plazmové pušky, naváděcí granáty), ale i klasické modely zbraní jako AK-47. Stejně jako v singleplayeru i v multiplayeru budete využívat Exo oblek – to znamená, že pohyb není omezený jen horizontálně. Naopak – můžete létat vzduchem nahoru, dopředu, bojovat nablízko nebo sklouzávat a při tom všem střílet. Díky tomu získávají bitvy úplně nový rozměr. Trochu to pak připomíná multiplayer série Crysis. Co potěší, je možnost Exo obleky vypnout a tím pádem bojovat klasicky.

Call of Duty: Advanced Warfare disponuje tradičním systémem levelování postavy, kterým postupně otvíráte další zbraně, perky (možnost vyvolat štít, být neviditelný, rychlost, atd.), násobiče XP bodů či divoké karty (možnost nosit více granatů, druhé políčko na primární zbraň a spoustu dalšího). Všechno je odstupňováno do několika úrovní. Systém je neuvěřitelně pestrý, funguje skvěle a vzhledem k tomu, že nedisponuje hroznými mikrotransakcemi, neznevýhodňuje ty „bohatší“. A to je super, protože i ti slabší se na jejich úroveň mohou dostat, pakliže se budou pořádně snažit. Zároveň můžete hrát s lidmi na stejné úrovni, případně s jasnými a vyrovnanými pravidly.

Nepřeberné množství

O tom, že v Advanced Warfare slaví comeback i několik herních režimů, už jsme se zmínili. Pojďme se teď ale na každý mód podívat zvlášť, protože ve hře je jich bez Exo Survival celkem čtrnáct! To je více než úctyhodné číslo, nemyslíte? Nechybí klasické herní režimy jako Capture The Flag (bitva o vlajku), Free-for-All (což je klasický Deatmatch, tedy všichni proti všem) a Team Deathmatch (souboj týmů).

Mezi ty méně tradiční patří Kill Confirmed, Search and Rescue, Momentum, Uplink, Hardpoint, Search and Destroy, Domination, Infected, Combat Readiness Program, Ground War (exkluzivní pro PC, Xbox One a Ps4) a Atlas Gorge. V Kill Confirmed musíte každé zabití nepřítele potvrdit tím, že seberete známku, která z něj vypadne po tom, co zemře. Zároveň můžete odvrátit zabití protějšího týmu tím, že zpátky získáte známku mrtvého kolegy. Search and Rescue je v podstatě jeho variantou. Rozdílem je, že sebrání známky znamená návrat spoluhráče do hry, respektive eliminování protihráče z celého kola.

Momentum je jedním z režimů, který se do série vrací, konkrétně z Call of Duty: World at War, kde se jmenoval War. Na mapě je umístěn jeden bod. Jeden z týmů ho obsadí, přičemž potom se tento bod přesune na nepřátelskou stranu. Pak se bojuje o něj a celý proces se posléze opakuje. V Uplinku musíte do dané lokace donést satelitního drona. V Hardpointu, který byl už v Call of Duty: Black Ops II, musí týmy chránit předem určená místa, za což získávají body. Search and Destroy je s Call of Duty sérií spojený už od začátku. Týmy se musí buď eliminovat, anebo odpálit dvě bomby.

Combat Readiness Program je zbrusu novým herním režimem, určeným pro začátečníky

Podstatou Domination je držet pod kontrolou co možná největší počet kontrolních stanovišť. V Infected je jeden z hráčů nakažený a má za cíl ostatní zlikvidovat. Ti musí v pětiminutové hře přežít. Po mapě jsou rozesety Zóny smrti, přičemž vstup do nich znamená nákazu. Combat Readiness Program je zbrusu novým herním režimem. Hráči mohou vybírat pouze z předdefinovaných tříd: sniper, těžkooděnec, podpora, a tak dále. Bojuje se proti AI botům, hráč nezískává žádné XP body, ty jsou totiž rozdávány náhodně. Mód je určen pro začátečníky, kteří tak mohou jednoduše levelovat. Ground War má přesně stanovený počet bodů za zabití, kombinuje herní režimy a je jediným módem, ve kterém se proti sobě může postavit až 18 hráčů. Atlas Gorge funguje stejně jako Nuketown 24/7. Jedná se o jednu mapu, na které můžete hrát nejrůznější režimy. Módy jsou pestré, je jich spousta a žádný nenudí – co víc si přát?

Od hlavy až k patě

Snad jen možnost upravit si vlastního vojáka. Jenže to v Call of Duty: Advanced Warfare můžete taky. Nastavte si pohlaví, obličej, oblečte ho/ji, vybavte. Vybírat budete moct z nepřeberného množství vybavení. Praktický každý voják na virtuálním bojišti je pak unikátní. Nebojujete za jednolitou masu, naopak, i vzhledem vyjadřujete svou osobnost a styl hraní. Může to znít jako detail, ale v případě multiplayerové hry je to setsakramentsky příjemná maličkost!

Advanced Warfare disponuje čtrnácti mapami, přičemž tou čtrnáctou je právě již zmiňovaná a jakási bonusová Atlas Gorge. Musíme ocenit design map, protože byl novým možnostem a stylu boje naprosto perfektně přizpůsoben. Mapy jsou větší, mají více uliček a způsobů, odkud napadnout nepřítele. Navíc se během hry často mění – například v době náletu se uzavřou některé cesty nebo se někudy nedá projít při hrozící tsunami vlně. Těšte se na biologická centra, přímořské komplexy, přírodní scenérie, urbanistická prostředí i futuristická a nepředstavitelná díla moderní architektury. Zkrátka od všeho něco.

Hra se v multiplayerových kláních hýbe naprosto plynule. Někdy je to sice docela zběsilost, protože nevíte, zda máte očekávat útok zleva, zprava anebo shora, ale o tom nové Call of Duty je. A nám se to doopravdy zamlouvá. Technicky jsme si žádných chybek nevšimli, snad až na občasné pomalé dokreslování textur nebo doskakování objektů. Do hry se ale dostanete prakticky okamžitě a disponujete-li solidní rychlostí připojení, nebudete mít s hraním jediný problém. Testovali jsme ostatně Xbox One verzi.

Call of Duty: Advanced Warfare může mít docela vyčpělou singleplayerovou část. Jedno se ale sérii pořád nedá upřít: v multiplayeru zkrátka konkurenci nemá. Jelikož tvůrci v nejnovějším dílu přidali na obsahu, boje obohatili možnostmi Exo obleku, rozšířili systém perků a vylepšení a zkrátka celou multiplayerovou část vyladili skoro k dokonalosti (jediným nedostatkem budiž počet hráčů), nezbývá nám než Call of Duty: Advanced Warfare prohlásit za krále multiplayerových her, minimálně tedy na arkádovém poli. Pakliže first-person střílečkám po internetu holdujete, nic lepšího a rozsáhlejšího na trhu v současnosti nenajdete.

Hodnocení: 4.5/5

Diskuze (12) Další článek: Bude Lost Ark prvním kvalitnějším klonem legendárního Diabla?