Contrast: když se stín snoubí se světlem (recenze)

Contrast si nás podmanila svojí prezentací už na Gamescomu 2013. Jak byl slibný nápad plynulého přecházení z 3D světa do 2D prostředí nakonec zrealizován?

Contrast je prvotina nezávislého vývojářského studia Compulsion Games. V ní si na nás montrealští kujóni připravili koncept přecházení ze 3D světa do 2D prostředí. Před deseti lety by to pravděpodobně stačilo na vytvoření neochvějného kultu. Jenže nyní se už píše rok 2013. Nacházíme se v době, kdy světem hýbou indie hry Braid, Limbo, Terraria atd. A těm Contrast nemůže konkurovat, ani kdyby nám poskytl možnost přechodu do 4D.

Contrast (1).jpg Contrast (10).jpg Contrast (11).jpg

Contrast vypráví pochmurný příběh devítileté holčičky Didi, která vyrůstá v Paříži 20. let 19. století pouze s matkou Kat. Didi se stále nemůže vzpamatovat z nedávného odchodu otce a pro překonání svého traumatu si vysní imaginární přítelkyni Dawn. S ní se potom vydává do města, jelikož mezi lidmi kolují zvěsti, že Didin otec se s cirkusem vrátil.

 

Nohatá kabaretní tanečnice Dawn podává Didi pomocnou ruku a snaží se ji z tíživé atmosféry vyvést

 

V dobrodružství trvajícím přibližně 4 hodiny čistého času však hraje Didi pouze roli průvodkyně. Hlavní aktérkou a tudíž i hratelnou postavou je právě Dawn. Nohatá kabaretní tanečnice Dawn podává Didi pomocnou ruku a snaží se ji z tíživé atmosféry vyvést. Už od začátku je ovšem jasné, že happy endu se nedočkáme.

Contrast (12).jpg

Happy end v nedohlednu

Hlavní výhodou Contrastu je právě skličující atmosféra. Pošmourný opar snášející se na město, vylidněné ulice, prázdné restaurace i divadla a k tomu příběh, vyprávěný prostřednictvím stínů. Jiným hrám bychom to vše měli nejspíš za zlé, jenže do světa Contrastu se to prostě hodí. Dokonce si troufám tvrdit, že nebýt hluchých pasáží, nyní bychom hru velebili jako diví.

Jenže hluché pasáže tu jsou, není jich málo a atmosféra tak ve hře nedokresluje skvělou hratelnost, jak by tomu bylo v ideálním světě, ale spíše se jen snaží obejmout a stmelit těch několik samostatně stojících puzzlů, jež se autoři do hry rozhodli vsadit.

Contrast (2).jpg Contrast (3).jpg Contrast (4).jpg

Jak už jsme si řekli na začátku, Dawn umí plynně přecházet z klasického 3D světa, do 2D prostředí symbolizovaného stíny. Stíny potom reprezentují plošinky, po nichž Dawn může doskákat na potřebná místa. Některé plošinky jsou statické, jiné se pohybují. Občas se po vás navíc chce, abyste si potřebné stíny vytvořili.

 

V pozdějších částech hry je Dawn vedle skákání a změny prostředí umožněno také přitahování na objekty

 

Potenciál vytváření stínů přitom nebyl využitý ani z poloviny a hra se tak omezuje na přenášení beden a popotahování stále těch samých objektů. Jedinou světlejší výjimkou jsou snad jen puzzly, v nichž je třeba správného načasování při aktivaci objektů. O citelně obšlehnuté pasáži z Limba zase raději pomlčím.

Contrast (5).jpg

Snaha o záchranu

V pozdějších částech hry je Dawn vedle skákání a změny prostředí umožněno také přitahování na objekty, proskakování stíny ve 2D prostředí a nakonec i rozrážení překážek (což je v podstatě to samé, jako proskakování stíny, ale ve 3D).

Contrast (7).jpg Contrast (8).jpg Contrast (9).jpg

Přitahování na objekty zde přitom působí spíše jako berlička pro autory, kteří kreativní přetlak nejspíš vyplácali při vymýšlení hrubého konceptu a na sestavení přirozeně navazujících logických zádrhelů už jim síly nevystačily. Rozrážení překážek beru zase jako výkřik do tmy poté, co betatesteři zjistili, že při přecházení mezi jednotlivými puzzly by si hráči nudou hlodali nehty až do krve. Jediným poměrně zajímavým nadstavbovým prvkem je tak proskakování stínů ve 2D prostředí. Do hry se ale dostává docela pozdě a tak si ho hráči moc neužijí.

Dostupné pro: PC, X360, PS3, PS4
Žánr: Arkády | Plošinovka/Puzzle
Výrobce: Compulsion Games
Začátek prodeje: 29. listopadu 2013
  • Zajímavý koncept
  • Tíživá atmosféra
  • Pár zajímavých puzzlů
  • Hluché pasáže
  • Krátká herní doba
  • Málo využitý potenciál

V konečném důsledku prezentace Contrastu mnohonásobně převyšuje samotnou hratelnost. Kdyby hra nabídla alespoň smysluplnější návaznost jednotlivých logických zádrhelů a celkově nahuštěnější hratelnost, potom by se možná jednalo o nadprůměrný kousek. Takhle si ale sáhne tak maximálně na 3 hvězdičky.

Váš názor Další článek: Aktualizováno #6: Držte si peněženku, startují podzimní slevy na Steamu

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , ,