Dead Space 3 - strach leda z omrzlin (recenze)

vytisknout velikost písma
Isaac Clarke nemá jednoduchý život. Přežil na Ishimuře, vyvázl i ze stanice Sprawl, ale necromorphové mu pokoj nedali. Čeká ho mrazivé peklo.
Dead Space 3 - strach leda z omrzlin (recenze)

Série Dead Space začínala jako temný vesmírný horor zasazený na palubu mutanty zamořené vesmírné bárky, jenže syrové hororové hry zrovna miliony kusů neprodají, takže se tvůrci rozhodli posunout akčnějším směrem.

Dead Space 3 01.jpgDead Space 3 02.jpg Dead Space 3 03.jpg

A ve třetím Dead Space je tahle změna zaměření hodně patrná – místo pozvolného bloudění opuštěnými potemnělými koridory vesmírných lodí (pravda, tvůrci se tohoto elementu nezbavili úplně) čelíte velkou část hry smečkám vražedných necromorphů na ledové planetě Tau Volantis.

Navíc případnému strachu můžete čelit s kamarádem, protože vůbec poprvé si příběh můžete užít v koopeativním módu.

Vzduchoprázdno a sníh

Dead Space 3 sice začíná na zamrzlé planetě Tau Volantis, ale jen v krátkém příběhové předehře ukazující události 200 let před novým dobrodružstvím kosmického inženýra Isaaca Clarka. Ten ani po útěku z vesmírné stanice Sprawl nemá klid a není se čemu divit, jako jediný totiž dokáže tvořit a ničit podivné mimozemské artefakty jménem Marker.

Dead Space 3 17.jpgDead Space 3 18.jpgDead Space 3 19.jpg

Kvůli tomu se stává hledaným cílem jak pro vládní jednotky snažící se lidi mutující Markery zničit, tak šílenou sektu, která naopak vidí v přeměně veškerého lidstva na necromorphy další evoluční stupeň.

Isaac tak chtě nechtě musí vyrazit za dalším dobrodružstvím, což znamená úctyhodnou 16hodinovou kampaň, ve které bude nejprve brázdit troskami vesmírných lodí posetou orbitou planety Tau Volantis, abyste později dosedli i na její sněhem zavátý povrch. Jen snad jasné, že všude na něj čekají zmutované zrůdy lačnící po jeho smrti.

Tvoření a vraždění

Třetí díl Dead Space představuje stejně jako předchozí dva poměrně klasickou third person akci. Tentokrát už opravdu s velkým důrazem na slovo akce. Hororová atmosféra byla znatelně potlačena a o produkci zvýšené hladiny adrenalinu se starají brutální přestřelky s necromophy (a občas i lidskými vojáky).

Dead Space 3 10.jpgDead Space 3 11.jpgDead Space 3 12.jpg

Zmutované potvory jsou tentokrát svižnější a agresivnější, stačí malé zaváhání a vašeho hrdinu začnou trhat na kusy. Boje představují větší výzvu, ovšem občas další a další obludy lezoucí ze servisních šachet, či vyskakující z pod krusty sněhu, dokáží frustrovat.

 

Zmutované potvory jsou svižnější a agresivnější, stačí malé zaváhání a hrdinu začnou trhat na kusy

 

Jen tak pro zajímavost jsem si udělal takový test, nakolik se stal Dead Space 3 akčnějším oproti druhému dílu. Zatímco ve dvojce jste zabili prvního necromorpha až po deseti minutách děsivého úprku z psychiatrické léčebny, ve trojce zmasakrujete první dvojici zmutovaných lidí už po třech minutách od spuštění hry. A ještě k tomu dostanete kulomet.

Recyklace není vždy prospěšná

Ano, Dead Space 3 není děsivou hrou (pokud na vás tedy nefungují klasické lekačky, jako necromorph, který na vás bafne po otevření dveří), naštěstí je však zábavnou hrou. Po většinu času je radost Dead Space 3 hrát, protože tvůrci před váš kladou stále nové výzvy a mají v záloze spoustu skvělých nápadů.

Dead Space 3 07.jpgDead Space 3 08.jpgDead Space 3 09.jpg

Jednou tak poletujete ve volném vesmíru mezi troskami lodí, jindy bojujete se zblázněným důlním vrtákem a pak zase musíte pobíhat ve vánici od hořící trosky k hořící trosce, protože jinak zmrznete.

Radost z pestrosti však docela kazí šablonovité vedlejší úkoly. Jedná se o vedlejší odbočky, kde se můžete prostřednictvím klasických audio záznamů a poznámek dozvědět více o předchozích událostech a nasbírat bonusové vybavení.

Dead Space 3 14.jpg

U prvních úkolů vás jejich přidání ještě potěší, ale později si všimnete, že tvůrci zcela sprostě recyklují předchozí oblasti a jen trochu upraví rozmístění a skladbu protivníků.

Sbírej a tvoř

Spousty zábavy si užijí fandové diablovek a craftování, protože Dead Space 3 je nově o sbírání vybavení a vyrábění si vlastních zbraní. Přesně tak, tentokrát nové zbraně nehledáte, ale můžete si je vyrábět ze součástek, které najdete různě po úrovních.

Dead Space 3 13.jpgDead Space 3 15.jpgDead Space 3 16.jpg

Je třeba libo kulomet kombinovaný s plamenometem? Není problém. Osobně jsem se spoléhal na kombinaci rychlého samopalu s účinnou brokovnicí a jako druhá (máte sloty jen na dvě) zbraň posloužil hřebíkomet.

Vytvořeno pro spolpráci

Dead Space 3 se sice dá v pohodě hrát v jednom hráči, ale na spoustě míst je vidět, že tvůrci vykovali hru pro kooperativní hraní. Se spoluhráčem můžete hrát pouze online (split screen chybí) a dočkáte se drobných úprav příběhu společně se speciálními vedlejšími misemi jen pro dva hráče.

Kooperace je zajímavá i návratem halucinačních scén ze dvojky – Isaacův partner Carver tak na několika místech musí čelit svým vnitřním děsům, zatímco ho druhý hráč chrání.

Ale záleží jen na vašem stylu, jaké kombinaci součástek a vylepšení dáte přednost. Na různé protivníky se hodí i různé typy zbraní, takže se vyplatí zkoušet a experimentovat.

Systém vyrábění zbraní je výborně vymyšlen a tvořením si vlastní ultimátní bouchačky strávíte moře času. Jen se nesmíte nechat na začátku frustrovat tím, že prakticky na nic nemáte suroviny – tvůrci se navíc snaží lákat na mikrotransakce, díky kterým si chybějí suroviny lze dokoupit za reálné peníze, ale poctivým hraním si všeho nahrabete dostatek, takže jsou mikrotransakce opravdu jen pro hodně netrpělivé hráče.

Radost hrát

Jak už jsem několikrát zmínil, Dead Space 3 sice už není moc hororovou hrou, ale stále poskytuje hodně silnou atmosféru, za kterou vděčí výborným zvukům a hudbě. Věřte, že takový jekot vybuchujících potvor vás nechá často nervózně prohlížet všechny potemnělé kouty.

Dead Space 3 04.jpgDead Space 3 05.jpgDead Space 3 06.jpg

Vytknout se nedá moc ani grafickému zpracování, hlavně na konzolích je pokrok znatelný, nad spoustou scenérii jen uznale pokynete hlavou a taková sněhová vánice vás možná i donutí si trochu zvýšit teplotu na termostatu radiátoru. Atmosféra v Dead Space 3 je prostě jiná, ale stále skvělá.

Dostupné pro: PC, X360, PS3
Žánr: Akce | Survival horor
Výrobce: Visceral Games | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 8. února 2013
  • Tvoření zbraní
  • Skvělé zasazení
  • Povedený kooperativní režim
  • Místy až moc akce
  • Špatně rozmístěné checkpointy
  • Obtížnost není ideálně vyvážena

Ano, jako fanoušek prvního dílu považuji trojku za nejslabší díl série, protože opustila své kořeny, ale hře se prostě nedá upřít zábavnost. Navíc se po dohrání odemkne několik nových New game+ módů, které se celou řádkou změn (omezení typu zbraní, původní styl míření) snaží vrátit k prvnímu dílu. Škoda, že si je nelze zvolit od začátku, protože herní zážitek je díky nim dost odlišný.

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

BioShock: The Collection – zahrajte si znovu a lépe (recenze)

BioShock: The Collection – zahrajte si…

Jen málokterá hra dokázala prezentovat napínavou atmosféru a hluboký příběh tak dobře jako BioShock. Není tedy divu, že se hra stala velmi populární a nyní vychází její remasterovaná verze. Jak na nás působí?

26.  9.  2016 | | 7 N/A
Forza Horizon 3: užijte si rychlost a zábavu na silnici (recenze)

Forza Horizon 3: užijte si rychlost a …

Forza Horizon se letos dočkala již třetího plnohodnotného pokračování. Jaké je?

28.  9.  2016 | | 6 N/A
První dojmy z For Honor: za čest a slávu!

První dojmy z For Honor: za čest a slá…

Tento víkend jsme vyzkoušeli uzavřenou alfu středověké bojovky For Honor. Jak na nás nový chystaný historický titul od Ubisoftu působí?

20.  9.  2016 | | 1 N/A
Grand Theft Auto V Redux je konečně venku a dává hře realističtější vzhled

Grand Theft Auto V Redux je konečně ve…

Grafika jako z filmu, ostřejší kontury a vypilovaný design. Mod Redux pro GTA 5 je konečně venku!

20.  9.  2016 | | 5 N/A
Šéf Sony poprvé promluvil o kritice na No Man

Šéf Sony poprvé promluvil o kritice na…

Shuhei Yoshida, šéf Sony, se poprvé vyjádřil ke kauze No Man's Sky. Podle něj bylo všechno způsobeno špatnou PR strategií, za což může Sean Murray, který to jednoduše celé „podělal“.

18.  9.  2016 | | 1 N/A
Battlefield 4 uvolňuje všechna DLC zdarma

Battlefield 4 uvolňuje všechna DLC zda…

EA se rozhodla k velkému kroku. Aby hráče navnadila na chystaný Battlefield 1, uvolní všechna DLC pro Battlefield 4 až do 19. září zdarma.

15.  9.  2016 |
Zaklínač 3 nepřijde na PS4 Pro, CDPR se zaměřuje na Cyberpunk a Gwent

Zaklínač 3 nepřijde na PS4 Pro, CDPR s…

Smutná zpráva pro fanoušky Zaklínače a PlayStationu, kteří doufali, že si Geraltovo dobrodružství zahrají na PS4 Pro ve 4K a HDR. Studio CD Projekt Red nevytvoří PS4 Pro aktualizaci pro Zaklínače 3.

19.  9.  2016 | | 8 N/A
Známý moder tvrdí, že modifikace Redux pro GTA V ukradla jeho kód

Známý moder tvrdí, že modifikace Redux…

Z nové modifikace Redux pro GTA V slintají tisíce hráčů po celém světě. Moderská komunita ale už tak nadšená není. Redux totiž možná kopíruje kód konkurenční modifikace.

21.  9.  2016 | | 1 N/A