Deus Ex: Mankind Divided a filosofie čtyř tlačítek

Deus Ex: Human Revolution byl pařbou roku, nadupanou akcí s propracovaným příběhem, ale poměrně odbytým koncem. Bude na tom Makind Divided stejně?

Blížící se datum vydání nového dílu slavné cyberpunkové RPG střílečky Deus Ex: Mankind Divided s sebou přináší množství otázek, které se týkají především závěru příběhu z předchozí hry jménem Human Revolution. Hlavním tématem otazníků totiž není nic jiného než to, jestli bude mít řešení herních situací vliv na konec celé pařby, nebo tomu bude jako u Human Revolution a to, co ve hře uděláte, bude opět pouze omáčkou před finálním rozhodnutím, které se scvrnkne do čtyř tlačítek.

Pozor! Článek obsahuje spoilery na hru Deus Ex: Human Revolution.

crch (1).jpgcrch (2).jpgcrch (3).jpg

Na začátku si pojďme alespoň lehce připomenout gamesu Human Revolution. Jako vedoucí ochranky Adam Jensen se ve hře vydáváte do několika lokací, ve kterých máte většinou odhalit další kousek příběhu a provést nějaký úkol. Samotný děj začíná na konferenci ve Washingtonu, jež je napadena blíže nespecifikovanými zabijáky. Po tomto incidentu je Adam z důvodu svého rozsáhlého zranění nucen přijmout implantáty – tzv. augmentace. Dále se dostává do sídla skupiny FEMA, fiktivního města Hengsha, ale také do Montrealu, Singapuru a nakonec do komplexu Pachaea, ve kterém celá gamesa v podstatě končí.

Všechna města se od sebe v mnohém liší, hra tímto nabízí množství neokoukaných prostor, temných zákoutí, sci-fi budov či zašedlých objektů s moderním vybavením. Ačkoliv se sice nenabízí zcela otevřený svět a prostor k „toulání“ je někdy až příliš malý, alespoň člověk zbytečně neobíhá od hlavního příběhu a popřípadě také vedlejších questů. V tomto by se dala hra jednoduše přirovnat k filmu, jenž jde pouze za svým vyprávěním.

dxmd_2015_06_12_e3_screen_online_003.0.jpg

Ve hře máte taktéž množství dialogů, kterými do jisté míry ovlivňujete osobnost Adama. Jako hlavní hrdina tedy zaujímáte určité stanovisko a svůj roleplay. Finální fáze hry však jakoby chtěla pohřbít váš dosavadní psychologický progres a hází před vás čtyři možnosti, jimiž máte rozhodnout o osudu lidstva. Je v podstatě jedno, jestli Ilumináti zůstanou skryti, zda augmentace přetrvají, či přistoupíte na ještě jiné rozhodnutí a zanecháte osud světa v otázkách a komplex Pachaea v popelu.

Deus Ex: Human Revolution je excelentní pařbou, nabízí mnoho hodin zábavy, zajímavý příběh, obrovské množství augmentací i doslova půvabné prostředí. Jednou z mála chybiček na hře je však právě její konec. Pokud bychom měli pátrat po důvodu, který způsobil takto zjednodušený závěr skvělého příběhu, nalezli bychom odpověď pochopitelně už u vývojářů.

Dle slov scenáristky Mary DeMarle byl celý háček v nedostatku času a blížící se uzávěrce. Zakončení údajně vůbec nebylo plánováno tímto způsobem, vše se mělo odvíjet od jednotlivých rozhodnutí ve hře. Vývojáři tedy byli v podstatě zatlačeni do rohu a nakonec zvolili závěr v podobě čtyř tlačítek.

ae339f19-638d-4aba-9cb0-d42ce09992b5.jpgdeus_ex_mankind_divided_-_screenshot_06.jpgdeus_ex_mankind_divided_gamescom_1.jpg

Co se týče nového dílu Deus Ex: Mankind Divided, jenž má vyjít 23. února 2016, slíbila DeMarle zcela jiný způsob vývoje příběhu. Všechno prý bude záviset právě na jednotlivých krocích hlavního hrdiny, dle nichž bude sestaven závěr celé hry tak, jak jsme to chtěli už od jedničky. Pařba prý nebude mít na konci již zjednodušenou volbu, ale regulérní propracovaný finiš. Pokud svému slovu vývojáři skutečně dostojí, můžeme se těšit na možná ještě lepší zážitek než Human Revolution, který nám snad nabídne několik alternativních konců, jež budou mít váhu a smysl.

Druhým zádrhelem mezi jmenovanými dvěma díly je právě jejich návaznost z hlediska čtyř možných ukončení příběhu Human Revolution. Očima laika by šlo vše vyřešit podobně jako u české verze Knights of the Old Republic 2, kde jste v úvodním menu měli škatulky jako „Revan byl muž, KOTOR 2 hraji za ženu“ apod. – zde je řešení samozřejmě jen z důvodu odlišného skloňování rodů v češtině, a u poměrně rozdílných stavů světa by musela být celá hra naprogramována v několika verzích.

Komentář DeMarle k tomuto problému byl takový, že by skutečné lidstvo v situaci, která se stala ve hře, slyšelo mnoho různých verzí příběhů, – tedy různých polopravd, pomluv či mýtů – takže by skutečnost vlastně nebyla zcela jasná. Takovéto řešení je jistě originální a mnohem více prohlubuje samotný příběh obou her, ale na druhou stranu dává vývojářům také možnost nechat otevřená zadní vrátka.

484779-deus-ex-mankind-divided-653x367.jpg

Pokud by takto postupovaly příběhy všech her, mohli bychom se například dočkat pokračovaní série Half-Life, kde by byl Gordon Freeman hlavním záporákem, kterého máte zničit. Fallout 5 by se odehrával v normálním světě, protože apokalyptický stav světa by byl zažehnán G.E.C.K.em a vyhubením zmutovaných ras. Z World of Warcraft by zcela zmizela Aliance, protože všechny její jednotky byly zničeny. A takhle bychom mohli pokračovat donekonečna, a ačkoliv by byly některé varianty lákavé, herní série by už možná přestaly být sériemi. 

Váš názor Další článek: StarCraft 2: Legacy of the Void prodal 1 milion kusů během 24 hodin

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,