DIRT 3 - Rallye a ti další (recenze)

Těšíte se na otevřený svět plný rozmanitých závodů, desítky tratí a rallye vozů? Pak jste tu správně. Možná.

A to je základní problém celého DIRTu 3. Nabízí pouze iluzi. Iluzi volnosti. Iluzi toho, že máte na výběr. Ve skutečnosti je hra lineární. Nemůžete jezdit jen rallye závody, přestože jich je ve hře nejvíce, i když jste zrovna ve formě a bavíte se. Dřív nebo později musíte absolvovat i ostatní soutěže. Iluze se týká i výběru vozů. Na základě reputace se vám otevírají nabídky nových týmů, ale v zásadě jde jen o to, zdali následující závod pojedete v modrém nebo žlutém Fiatu Punto nebo případně v červeném Renaultu.

Nemá to velký smysl krom snahy vás ohromit počtem možností. U mnoha závodů si můžete vybrat kategorii vozů, v nichž pojedete, tzn. zda-li chcete závod moderních vozů nebo veteránů. Fajn možnost, ale opět – je to v podstatě jen další důkaz, že ve hře o nic nejde. Mohli byste klidně taky jezdit na obřích rohlících na čtyřech kolech a jediné, co by potřeboval programátor vědět, je, jakou mají mít maximální rychlost a zdali mají náhon vepředu nebo vzadu.

Rychle na další závod

DIRT 3 je jako jedno velké hračkářství s nepřeberným množstvím možností, kam jdete s tím svým bohatým tatínkem, který vás vždy po pěti minutách vždy postrčí k jinému regálu. A ještě bude naštvaný, pokud si budete stěžovat, že se nechcete přesunovat dál, vždyť vám přece koupil tolik věcí! Vše se zběsile střídá, a tak je jenom logické, že se chování různých typů vozů neliší nikterak výrazně. Nedávalo by ani smysl, kdybyste si museli po každém závodě zvykat pět minut na opravdu odlišné řízení. Mnohé závody jsou totiž ještě kratší.

V každém případě… v tom hlavním DIRT 3 nezklamal. Nabízí solidní pocit z jízdy, kterou je schopen po chvilce tréninku zvládnout každý. Hra navíc disponuje spoustou pomocníků, díky nimž si opravdu užijete zběsilou jízdu po finských, keňských, norských či rakouských cestách. A pokud se náhodou ve 200kilometrové rychlosti otřete o strom či skálu, stačí využít jeden z pěti flashbacků, který máte na každý závod. Vrátíte čas zpět a můžete si dát příště větší pozor.

Nejnovější závodní hra se jménem Colina McRae nabízí i solidní model poškození. Vtipné je, že se s ním počítá až na nejvyšší obtížnosti (na nižší se zobrazuje pouze vizuálně, na vlastnosti řízení ale nemá vliv).

TIP: Flashbacky vám v závodech nijak neublíží, pouze získáte na závěr méně bodů reputace.

K dispozici je i možnost nastavit si vůz před závodem pomocí šestice nastavení typu krátká/dlouhá převodovka, výška podvozku atp. Že to ale tvůrci nemyslí vážně, dokazuje fakt, že k nastavování nedostanete žádné podrobné informace o trati ani možnost vyzkoušení nového nastavení.

DIRT 3 není špatná hra. Nabízí solidní pocit z jízdy v povedené grafice na nejrůznějších tratích (ve skutečnosti se často pohybujete na stejných úsecích, ale není to zas tak hrozné, abych to tvůrcům vytýkal). Snaha o všeobsažnost se ale nevyplatila. Místo aby tvůrci dali hře nějaký hlubší smysl, strávili pravděpodobně většinu času vytvářením iluze nepřeberných možností. Jedinou novou možnost, kterou však vytvořili, je režim gymkhana. A ani v tomto případě nejde o možnost, ale o povinnou soutěž, kterou musíte pokořit, abyste se dostali dál. Volnost je v případě DIRTu 3 iluze.

Žánr: Závodní | Arkádové závody
Výrobce: Codemasters | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 2011