Dojmy: Valkyria Chronicles – odvážné srdce a pastva pro oči

Představte si překrásný příběh o válečném hrdinství a odvaze. Představte si nádherný kreslený film. Zahrajte si Valkyria Chronicles.

Dobrovolně přiznám, že jsem mezi kopcem jiných her Valkyrii docela zasklil. Takže pak zbyla chvíle, já ji zapnul a od té doby mám dost velký problém odtrhnout se od příběhu a zpracování, jaké jsem na obrazovkách herních zařízení dlouho neviděl.

valkyria_chronicles_04.jpg

Před mýma očima se začala odehrávat válečná odysea plná všech (v tom nejlepším smyslu slova) klišé, které do ni neodlučně patří. Osudy uvěřitelných postav zahalené do nejkrásnější grafiky. Tahová strategie smíchaná s taktickým RPG v nejsladší koktejl.

Úžasné animace vypadají, jako by vám je zručný umělec maloval vodovkami přímo na obrazovku

Konečné slovo budu moci říct až po mnohem důkladnějším testování, zatím marně přemýšlím, jaká hra mě naposledy dokázala takto očarovat.Na druhou stranu hned na začátku bychom si měli jednu věc ujasnit: Valkyria Chronicles je japonská hra. 

valkyria_chronicles_01.jpgvalkyria_chronicles_03.jpg

Hodně japonská hra. Takže pokud máte odpor k anime, tuně in-game animací a hlavním hrdinkám, co vypadají na první stupeň základky, troufnu si tvrdit, že vás tahle hra nezaujme, ani kdybyste z jakýchkoli důvodů chtěli. A zatímco takoví kulturní barbaři (snad se nebudou cítit dotčeni) opustí posluchárnu, my ostatní se můžeme začít rozplývat nad tím, jak videohry čas od času upozorní, že bychom je také měli řadit mezi ostatní umělecké výtvory.

Válka tahem štětce

Trochu rebelantsky teď naruším tradiční oblíbenou koncepci povídání o hrách a začnu rovnou tím, co vás jako první praští do očí. Úžasné úvodní animace vypadají, jako by vám je zručný umělec maloval vodovkami přímo na obrazovku a roztomilé postavičky se procházejí po přenádherném prostředí v regulérním anime seriálu. Tohle trvá i na japonské poměry docela dlouho, až přemýšlíte, jestli se přes zvolna ubíhající vyprávění dostanete i k hraní.

valkyria_chronicles_09.jpg valkyria_chronicles_10.jpg

Nakonec vás však dění nevyhnutelně nasměruje k akci. A v tom momentu jen zatajíte dech, až uvidíte, jak si hra drží stejné výtvarné podání i během akční části na bitevním poli. Hrdinové jsou stále stejně roztomilí, výstřely a výbuchy jsou doprovázeny komiksovými létajícími citoslovci (vzpomínáte na XIII?) a barvy se na vás smějí pastelovými odstíny přes krutosti probíhajícího válečného konfliktu. A k tomu si připočtěte hudbu, která jako by atmosférou vypadla z Bratrstva neohrožených. Až se jednomu chce zamáčknout slzu dojetí.

valkyria_chronicles_07.jpg valkyria_chronicles_08.jpg

Celé tyto umělecké vizuální hody jsou dílem speciálně vyvinutého enginu CANVAS (anglicky malířské plátno). Tento engine v sobě umě kombinuje klasickou cell-shaded grafiku, jakou známe například z titulů XIII či Eternal Sonata (na níž pracovali stejní tvůrci), a efekt jakési skici, díky kterému pak hra vypadá jako ručně ilustrovaná kniha.

Neutralita je přežitek

art03.gifA v této knize čtete nelichotivý příběh, tak jasně připomínající neslavné kapitoly ne tolik vzdálené minulosti, přestože herní svět je prakticky celý smyšlený. V polovině třicátých let dvacátého století se země nachází uprostřed konfliktu známého jako druhá evropská válka. V ní proti sobě stojí Imperiální aliance (v podstatě ti zlí) a Atlantická federace (v podstatě ti hodní). Mezi znesvářenými stranami leží malé království Gallia, vždy si zachovávající svoji neutralitu.

Poklidným časům Gallie už ale odzvonilo, když imperiální vojska překročila hranici, aby se zmocnila téměř bezbranné země a jejích zásob vzácného minerálu. Do konfliktu je během chvíle zataženo celé království, a zatímco většina venkova je rychle obsazena nepřítelem, na zbývajícím území se formuje obrana, oslabována vnitřními konflikty mezi oficiálním vojskem a milicí.
 

Hra se přepne do 3rd person shooter pohledu, v němž kličkujete po bojišti mezi nepřáteli a jejich střelbou

Do konfliktu je proti své vůli zatažen i vysokoškolský student Welkin Gunther s několika přáteli, nicméně přes počáteční rozpaky si nakonec uvědomuje potřebu obrany své země a odhodlaně se staví nejen na post velitele tanku, ale také do čela jedné z dvacetičlenných vojenských skupin jménem Squad 7. Po prologu spojeném s tutoriálem se tak dostáváte k jádru hry.

Squad. Banda. Berušky. Říkejte tomu, jak chcete – hlavně buďte tým

Až se vždy přes filmové vyprávění, zahrnující všechno od vztahů mezi postavami přes výcvik až po zprávy o postupu Impéria, dostanete ke hře, můžete naplno ochutnat zdařilého mixu klasické tahovky a real-time strategie mixnuté se střílečkou.

valkyria_chronicles_02.jpg

Na mapě bojiště přehledně vidíte vše, co vidí členové vašeho týmu, a k tomu máte počet tahů rovný počtu duší ve vašem týmu. Za každý tah můžete pohnout s jednotkou a jednou vystřelit – s tím, že některé jednotky (třeba tank) zbaští tahů víc; na druhou stranu jednu jednotku je možné použít vícekrát. V každém případě cílem vašeho snažení je pobíhat po bojišti za současné likvidace protivníků a chránění vlastních jednotek. A stejným způsobem na vaše snažení odpoví počítačem řízená banda imperiálního neřádu.

valkyria_chronicles_05.jpg valkyria_chronicles_06.jpg

art02.gifZajímavé je, že ve chvíli, kdy se odhodláte použít některého z vojáků, přepne se hra do jakéhosi 3rd person shooter pohledu, v němž kličkujete po bojišti mezi nepřáteli a jejich střelbou a ve vhodné chvíli aktivujete vlastní zaměřování, během něhož si v klidu promyslíte, kam a čím nepřítele trefíte.

Nadto má každý člen vaší bojové skupiny jednu z pěti možných specializací, založených na obligátním kámen-nůžky-papír-stonožka systému. Scouti jsou rychlí a slabí, Shocktroopeři jsou skvěle vybavení do boje proti čemukoli neobrněnému, Snipeři snad někdy ke konci hry něco i trefí, Lanceři při troše štěstí umí sundat tank (když přežijí dost dlouho) a Engineeři jsou vaší logistickou páteří. Takže vhodně skládáte a trénujete tým a následně při spoustě štěstí a snahy i uspějete.

Malované peklo

Krásný příběh zoufalé obrany malinké země proti ohromnému nepříteli, koncepčně novátorská a atraktivní tahová strategie s real-time a RPG prvky. To je v kostce Valkyria Chronicles. Podle zatím odehrané části hry můžu soudit, že se mi dostal do rukou titul, který bude aspirovat na hodně vysoké hodnocení – zbývá jen odhalit, jak se bude spolu s příběhem dál vyvíjet a jak zábavný bude i v pozdějších fázích. Těšte se spolu se mnou; zdá se, že je na co.

Dostupné pro: PS3
Žánr: Strategie | akčně/tahová strategie
Výrobce: Sega WOW | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 31. říjen 2008
  • originální prvky v žánru
  • poutavý příběh
  • propracované postavy
  • překrásná grafika a hudba
  • výprava
  • vývoj jednotek a techniky
  • parádní zážitky z bojů
  • příliš svázané vnitřním systémem
  • občasné chyby v AI
  • malá interaktivita prostředí
Váš názor Další článek: Nový Mortal Kombat bez fatalit?

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,