Dragon Age 2 - RPG tentokrát moderně (recenze)

vytisknout velikost písma
Dračí sága se rozrůstá druhým dílem, který kašle na tradiční styl postupného vylepšování. Dragon Age 2 přináší velké změny. A velké kýble krve.
Seznam kapitol
  1. O Hawkovi a přátelích
  2. Jen ať krev cáká

První Dragon Age představoval poctu i určitý návrat k tradičním RPG typu Baldur’s Gate – izometrický pohled (u PC verze), nemluvný hrdina, záplava dovedností a tak dále. Pro Bioware to představovalo určitý risk: trefit správně úzké rozhraní mezi příjemným pocitem nostalgie a příliš zpátečnickým designem, který by ocenili jen ti nejvíc retro fandové. Podařilo se jim to a Dragon Age: Prameny po zásluze sbíraly vysoká hodnocení.

 

S Dragon Age 2 se tvůrci o podobný kousek znovu nepokouší a posunuli směřování vstříc modernímu trendu RPG her, jako je třeba Mass Effect.

Dragon Age 2 je prostě jednodušší, akčnější, filmovější

Pokračování tak víc osekává historicky základní kameny žánru, jako je vybavení, dovednosti, rasy či povolání a soustředí se víc na příběh, jeho vyprávění, postavy a vaši interakci s nimi. Dragon Age 2 je prostě jednodušší, akčnější, filmovější. Zároveň ale tolik nepřekračuje hranici k akční hře jako Mass Effect 2.

Zrození hrdiny

V Dragon Age tvůrci vybudovali  fascinující fantasy svět s bohatou historií a poměrně unikátními sociálními pravidly. Elfové v malých skupinkách driftují lesy nebo představují podřadnou rasu ve slumech lidských měst, trpaslíci jen málokdy vylézají z hlubin jejich podzemních měst, každý mág musí být držen pod dohledem Templářů, kteří ovšem musí brát návykovou magickou látku lyrium, aby dokázali magicky nadaným představovat soupeře. Z tohoto unikátního a mnohoslibného mixu však v Pramenech tvůrci vytěžili jen klasickou fantasy výpravu za poražením odvěkého zla.

Pokračování na tohle tradiční klišé kašle. Jistě, nechá vás ještě vzpomenout na Nákazu ve Feraldenu, odkud na začátku příběhu hrdina prchá, ale jakmile se dostanete do Kirkwallu, začíná zcela nová kapitola. V podstatě hned několik kapitol, protože v průběhu deseti let sledujete vývoj svého hrdiny z nuzného přistěhovalce v šampiona města. Místo hnaní se za záchranou světa se tak v první řadě staráte o sebe i svoji rodinu a během toho sledujete, jak Kirkwallem probublává hned několik zásadních neshod různých tříd obyvatel, do kterých se budete muset tak či tak zapojit.

Dragona Age 2 01.jpg Dragona Age 2 03.jpg

Je sympatické, když hra kašle na standardizované zápletky a zkouší jít vlastní cestou a politicko/sociální základ Dragon Age 2 se mi neskutečně líbí. Hra díky tomu působí neotřele civilně, což možná někteří neocení, protože úkol „dej dohromady armádu proti prastarému zlu“ působí přeci jen epičtěji než „schrasti prachy na expedici do Deep Roads“. Pravda, klasickým fantasy stereotypům se občas tvůrci nevyhnuli, ale i tak je příběh o pár kategorií výš než v Pramenech.

Tak jde čas

Dragona Age 2 10.jpgPříběh rozdělený do několika časových úseků přináší i větší důraz na vaše rozhodnutí. Jistě, bylo fajn, když jste se na konci prvního dílu dozvěděli o dalších osudech lidí, kterým jste pomohli/nepomohli, ale v Dragon Age 2 se s důsledky svých činů ještě setkáváte v průběhu hraní (klidně i několikrát) a ty nemusí být vždy příjemné, i když jste si mysleli, že původní rozhodnutí bylo správné.

Uvedu teoretický případ, na začátku začnete lovit pár mágů uprchlých z Kruhu, jednomu sympaťákovi dáte svobodu, protože se chtěl dostat jen ke své rodině. Duševně se poplácáte po rameni, jaký jste správňák a pokračujete dál. O pár let později získáte quest a pátráte po ztracené ženě, abyste zjistili, že ji naporcoval ten tak sympaticky vypadající mág. A pochybnosti o minulém rozhodnutí jsou oprávněně na místě. V Dragon Age 2 není vždy vše černobílé a správně zvolit je někdy těžké. Nicméně díky tomu hra působí opravdově a bezesporu bude často rozhovorů s kamarády ve stylu: „Hele, jak ses rozhodl v tomhle questu?“

Kamarádi do deště

Rozhodování hraje obrovskou roli i u zbylých členů vaší party. Stejně jako Pramenech, i tady se jedná o pestrou skupinku individuí se zcela unikátními osobnostmi, přesvědčením a chováním. Ať už jde o vtipného trpaslíka Varrica, který je zároveň hlavním vypravěčem příběhu, křehkou elfku Merrill, či odrzlou pirátku Isabelu, která pro sexuální narážku nejde daleko, všichni fungují jako uvěřitelné postavy.

Dragona Age 2 13.jpg Dragona Age 2 15.jpg

Se všemi si pochopitelně nemusíte rozumět a nemusí vám být sympatičtí, osobně jsem měl už z podstaty problémy s elfem Fenrisem, který nesnášel mágy, protože jednomu dělal otroka. A já hrál první hru za mága.

Příběh rozdělený do několika časových úseků přináší i větší důraz na vaše rozhodnutí

Váš vztah s jednotlivými členy party naznačuje ukazatel Přítel/Rival, což neznamená, jestli děláte dobrá či zlá rozhodnutí, ale zda s nimi parťák souhlasí. Jak už jsem dřív psal, Dragon Age 2 není černobílý.

Dragona Age 2 14.jpg

Hloupá mechanika z Pramenů s dáváním dárků zmizela. Náklonost si budujete občasným rozhovorem a plněním vedlejších úkolů společníků, které se prolínají více časovými obdobími. Bojovnici Aveline například pomáháte se stát kapitánkou stráže, jindy ji radíte v otázkách srdce (jak se tak básnický psává) a o pár let později zase odhalujete tajemného anonyma. Kromě přátelského můžete pochopitelně navázat i romantický vztah s prakticky každým členem party, ovšem není to žádná brnkačka.

Dostupné pro: PC, X360, PS3
Žánr: RPG | akční RPG
Výrobce: BioWare | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 9. března 2011 (Severní Amerika), 11. března 2011 (Evropa)
  • Skvělý příběh
  • Zajímavé postavy
  • Spousta voleb
  • Vylepšené konzervace
  • Málo pestré dungeony
  • Dlouhé nahrávací doby
  • Jen průměrná grafika
Související články
  1. Dragon Age: Witch Hunt - stylová tečka (recenze)
  2. Recenze: DAO: Kronika zplozenců – Výkvět zla
  3. Recenze: Dragon Age: Prameny: Procitnutí – záruka probdělých nocí
  4. Recenze: Dragon Age: Prameny – stará škola, nový háv

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Parta nadšenců tvoří v Minecraftu celou Vídeň, podívejte se

Parta nadšenců tvoří v Minecraftu celo…

V Minecraftu můžete vytvořit téměř cokoliv, od fantasy dungeonů až po vesničku své babičky. Co ale takhle kompletně celou Vídeň?

14.  2.  2017 | | 11 N/A
10 herních světů, do kterých je radost se podívat

10 herních světů, do kterých je radost…

V posledních letech čím dál častěji vídáme hry s otevřeným světem. Ne všechny jsou ale takové, jaké bychom si přáli. Jeden je prázdný, ve druhém není co dělat a ten třetí ani nevypadá dobře. Na druhou stranu jsou tu ale světy, které bez ohledu na to, jaká hra ve výsledku je, působí sami o sobě opravdu skvělým dojmem. Dneska si tedy ukážeme 10 virtuálních otevřených světů, do kterých je radost se podívat.

26.  2.  2017 | | 13 N/A
10 skvělých českých her, které vyšly v roce 2016

10 skvělých českých her, které vyšly v…

Češi mají na hry talent a ten prokázali i v minulém roce. Vybrali jsme deset her českých tvůrců vydaných v roce 2016, které považujeme za nejlepší!

14.  2.  2017 | | 7 N/A
Assetto Corsa: špička mezi automobilovými simulátory (galerie)

Assetto Corsa: špička mezi automobilov…

Gran Turismo? Project CARS? Kdepak, to jsou jen slabé odnože pravého simulátoru.

23.  2.  2017 | | 8 N/A
Logitech G502 Proteus Spectrum: co všechno dokáže herní myš (recenze)

Logitech G502 Proteus Spectrum: co vše…

Co speciálního hráčům vlastně nabízí herní myš? Otestovali jsme jednu z nejoblíbenějších herních myší vyšší kategorie. Některé herní vychytávky jsou zbytečné, jiné ale ve hrách pomohou.

22.  2.  2017 | | 23 N/A
Herní filosofie: Moderní střílečky jsou slabé, nudné a po kastraci

Herní filosofie: Moderní střílečky jso…

Dřív střílečky bavily. Bylo na koho střílet.

19.  2.  2017 | | 40 N/A
Horizon: Zero Dawn – Zaklínač v Jurském Parku (recenze)

Horizon: Zero Dawn – Zaklínač v Jurské…

Další exkluzivní značka Sony je tu a my jsme se s Aloy vydali do dávno zapomenuté civilizace. Jak se nám výprava zamlouvala?

21.  2.  2017 | | 14 N/A
Technologický skvost jménem Horizon: zápisky z Pravěku (obrazový speciál)

Technologický skvost jménem Horizon: z…

Vydali jsme se do budoucího Pravěku a přibalili do batohu foťák. Podívejte se, co kluci ze studia Guerrilla dokázali ve svém nejnovějším počinu.

20.  2.  2017 | | 2 N/A