Dragon Age 2 - RPG tentokrát moderně (recenze)

vytisknout velikost písma
Dračí sága se rozrůstá druhým dílem, který kašle na tradiční styl postupného vylepšování. Dragon Age 2 přináší velké změny. A velké kýble krve.
Seznam kapitol
  1. O Hawkovi a přátelích
  2. Jen ať krev cáká

První Dragon Age představoval poctu i určitý návrat k tradičním RPG typu Baldur’s Gate – izometrický pohled (u PC verze), nemluvný hrdina, záplava dovedností a tak dále. Pro Bioware to představovalo určitý risk: trefit správně úzké rozhraní mezi příjemným pocitem nostalgie a příliš zpátečnickým designem, který by ocenili jen ti nejvíc retro fandové. Podařilo se jim to a Dragon Age: Prameny po zásluze sbíraly vysoká hodnocení.

 

S Dragon Age 2 se tvůrci o podobný kousek znovu nepokouší a posunuli směřování vstříc modernímu trendu RPG her, jako je třeba Mass Effect.

Dragon Age 2 je prostě jednodušší, akčnější, filmovější

Pokračování tak víc osekává historicky základní kameny žánru, jako je vybavení, dovednosti, rasy či povolání a soustředí se víc na příběh, jeho vyprávění, postavy a vaši interakci s nimi. Dragon Age 2 je prostě jednodušší, akčnější, filmovější. Zároveň ale tolik nepřekračuje hranici k akční hře jako Mass Effect 2.

Zrození hrdiny

V Dragon Age tvůrci vybudovali  fascinující fantasy svět s bohatou historií a poměrně unikátními sociálními pravidly. Elfové v malých skupinkách driftují lesy nebo představují podřadnou rasu ve slumech lidských měst, trpaslíci jen málokdy vylézají z hlubin jejich podzemních měst, každý mág musí být držen pod dohledem Templářů, kteří ovšem musí brát návykovou magickou látku lyrium, aby dokázali magicky nadaným představovat soupeře. Z tohoto unikátního a mnohoslibného mixu však v Pramenech tvůrci vytěžili jen klasickou fantasy výpravu za poražením odvěkého zla.

Pokračování na tohle tradiční klišé kašle. Jistě, nechá vás ještě vzpomenout na Nákazu ve Feraldenu, odkud na začátku příběhu hrdina prchá, ale jakmile se dostanete do Kirkwallu, začíná zcela nová kapitola. V podstatě hned několik kapitol, protože v průběhu deseti let sledujete vývoj svého hrdiny z nuzného přistěhovalce v šampiona města. Místo hnaní se za záchranou světa se tak v první řadě staráte o sebe i svoji rodinu a během toho sledujete, jak Kirkwallem probublává hned několik zásadních neshod různých tříd obyvatel, do kterých se budete muset tak či tak zapojit.

Dragona Age 2 01.jpg Dragona Age 2 03.jpg

Je sympatické, když hra kašle na standardizované zápletky a zkouší jít vlastní cestou a politicko/sociální základ Dragon Age 2 se mi neskutečně líbí. Hra díky tomu působí neotřele civilně, což možná někteří neocení, protože úkol „dej dohromady armádu proti prastarému zlu“ působí přeci jen epičtěji než „schrasti prachy na expedici do Deep Roads“. Pravda, klasickým fantasy stereotypům se občas tvůrci nevyhnuli, ale i tak je příběh o pár kategorií výš než v Pramenech.

Tak jde čas

Dragona Age 2 10.jpgPříběh rozdělený do několika časových úseků přináší i větší důraz na vaše rozhodnutí. Jistě, bylo fajn, když jste se na konci prvního dílu dozvěděli o dalších osudech lidí, kterým jste pomohli/nepomohli, ale v Dragon Age 2 se s důsledky svých činů ještě setkáváte v průběhu hraní (klidně i několikrát) a ty nemusí být vždy příjemné, i když jste si mysleli, že původní rozhodnutí bylo správné.

Uvedu teoretický případ, na začátku začnete lovit pár mágů uprchlých z Kruhu, jednomu sympaťákovi dáte svobodu, protože se chtěl dostat jen ke své rodině. Duševně se poplácáte po rameni, jaký jste správňák a pokračujete dál. O pár let později získáte quest a pátráte po ztracené ženě, abyste zjistili, že ji naporcoval ten tak sympaticky vypadající mág. A pochybnosti o minulém rozhodnutí jsou oprávněně na místě. V Dragon Age 2 není vždy vše černobílé a správně zvolit je někdy těžké. Nicméně díky tomu hra působí opravdově a bezesporu bude často rozhovorů s kamarády ve stylu: „Hele, jak ses rozhodl v tomhle questu?“

Kamarádi do deště

Rozhodování hraje obrovskou roli i u zbylých členů vaší party. Stejně jako Pramenech, i tady se jedná o pestrou skupinku individuí se zcela unikátními osobnostmi, přesvědčením a chováním. Ať už jde o vtipného trpaslíka Varrica, který je zároveň hlavním vypravěčem příběhu, křehkou elfku Merrill, či odrzlou pirátku Isabelu, která pro sexuální narážku nejde daleko, všichni fungují jako uvěřitelné postavy.

Dragona Age 2 13.jpg Dragona Age 2 15.jpg

Se všemi si pochopitelně nemusíte rozumět a nemusí vám být sympatičtí, osobně jsem měl už z podstaty problémy s elfem Fenrisem, který nesnášel mágy, protože jednomu dělal otroka. A já hrál první hru za mága.

Příběh rozdělený do několika časových úseků přináší i větší důraz na vaše rozhodnutí

Váš vztah s jednotlivými členy party naznačuje ukazatel Přítel/Rival, což neznamená, jestli děláte dobrá či zlá rozhodnutí, ale zda s nimi parťák souhlasí. Jak už jsem dřív psal, Dragon Age 2 není černobílý.

Dragona Age 2 14.jpg

Hloupá mechanika z Pramenů s dáváním dárků zmizela. Náklonost si budujete občasným rozhovorem a plněním vedlejších úkolů společníků, které se prolínají více časovými obdobími. Bojovnici Aveline například pomáháte se stát kapitánkou stráže, jindy ji radíte v otázkách srdce (jak se tak básnický psává) a o pár let později zase odhalujete tajemného anonyma. Kromě přátelského můžete pochopitelně navázat i romantický vztah s prakticky každým členem party, ovšem není to žádná brnkačka.

Dostupné pro: PC, X360, PS3
Žánr: RPG | akční RPG
Výrobce: BioWare | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 9. března 2011 (Severní Amerika), 11. března 2011 (Evropa)
  • Skvělý příběh
  • Zajímavé postavy
  • Spousta voleb
  • Vylepšené konzervace
  • Málo pestré dungeony
  • Dlouhé nahrávací doby
  • Jen průměrná grafika
Související články
  1. Dragon Age: Witch Hunt - stylová tečka (recenze)
  2. Recenze: DAO: Kronika zplozenců – Výkvět zla
  3. Recenze: Dragon Age: Prameny: Procitnutí – záruka probdělých nocí
  4. Recenze: Dragon Age: Prameny – stará škola, nový háv

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Uncharted 4: A Thief

Uncharted 4: A Thief's End - poslední …

Uncharted 4 nás provedl mnoha nezapomenutelnými okamžiky. Dokáže uhranou i naposledy?

13.  5.  2016 | | 11 N/A
Uncharted 4: grafické orgie, co prodávají platformu

Uncharted 4: grafické orgie, co prodáv…

Některé hry jsou hity. Další zase rovnou prodávají platformu. Uncharted, to je kapitola sama pro sebe.

11.  5.  2016 | | 46 N/A
Uncharted 4 pod lupou: grafika nové generace z dílen Naughty Dog

Uncharted 4 pod lupou: grafika nové ge…

Uncharted 4 vypadá nádherně, co za tím ale stojí? Podívali jsme se, co dokáže interní grafický engine tvůrců.

16.  5.  2016 | | 14 N/A
DOOM: krvavé slzy nostalgie (recenze)

DOOM: krvavé slzy nostalgie (recenze)

I přes minulou slávu byl DOOM dnes již mrtvou sérií, dokud na E3 nepředstavili vývojáři z Id Software bombastický návrat v podobě nového dílu. Povedlo se jim to?

18.  5.  2016 | | 21 N/A
Call of Duty: Infinite Warfare - vzhůru mezi hvězdy

Call of Duty: Infinite Warfare - vzhůr…

Už snad nikoho nepřekvapí, že i letos si pro nás Activision připravilo nový díl své dlouholeté FPS série Call of Duty. Tentokrát už je to nějaký čtrnáctý díl a stále se drží svého zasazení do budoucnosti.

19.  5.  2016 | | 7 N/A
Vzhůru do jiných světů aneb jak funguje virtuální realita?

Vzhůru do jiných světů aneb jak funguj…

Všichni to chceme, málo kdo ale doopravdy chápe, co za tím stojí. Co je to virtuální realita?

24.  5.  2016 | | 10 N/A
The VOID: virtualitu lze nyní uchopit zcela novým způsobem

The VOID: virtualitu lze nyní uchopit …

Zcela unikátní projekt založený na virtuální realitě a interaktivním prostředí, kde spolu obojí komunikuje v dokonalé symbióze. Po nasazení VR helmy se ocitnete v nejtemnější jeskyni ze všech, prohledáte starobylé májské ruiny nebo zažijete galaktické bitvy hvězdných korábů. To vše se skrývá pod zkratkou označující bránu vedoucí doslova do jiného času a prostoru.

13.  5.  2016 |
Nový DOOM ve světových recenzích drtí konkurenci

Nový DOOM ve světových recenzích drtí …

Návrat legendárního DOOMa se podle recenzí povedl na výbornou.

16.  5.  2016 | | 29 N/A