Dream Land: Final Solution

Seriózní adventura z Čech? Už jsme skoro přestávali doufat, že se něco takového mezi přehršlí pubertálních výplodů někdy objeví, a vida, přece jen se nakonec někdo pokusil. Především kvalita grafického zpracování přeskočila své nedomrlé předchůdkyně o několik tříd, ale povedené jsou i ostatní důležité součásti každé pořádné adventure: příběh a hratelnost. Přečtěte si, co můžete čekat od dobrodružství z říše virtuální reality jménem Dream Land, a vsadím se, že budete příjemně překvapeni.

Žánr: adventure
Výrobce: TOP Galaxy
Vydavatel: TOP Galaxy
3D akcelerace: ne
Minimální konfigurace: P166, RAM 32 MB, VGA 2MB
Zapůjčil: JRC
Nákup na Internetu: Vltava


Nebudu před vámi nic tajit, virtuální realita je pěkné svinstvo. Napojí vás k přístroji a do hlavy vám natlačí informace tak rychle, že z toho musíte zákonitě zblbnout. To je přece úplně jasné. Proč by ji asi jinak na Zemi zakázali? Protože zakazují všechno nové? To těžko a navíc ten turista z Dream Landu je jasným důkazem toho,co to s lidma provádí. Když ho přivezli zpět na Zem, měl místo mozku nepotřebný odpad. Nikdo mi nenamluví, že to má z přetížení při letu. Udělali mu to ti zmetci v těch jejich virtuálních hernách a teď se to budou snažit ututlat. Vlastně se jim ani nedivím. Od té doby, co byly herny na planetě zakázány, je z té jejich orbitální stanice zlatý důl, a tak o reklamu tohodle typu rozhodně nestojí. Ostatně ten turista si za to vlastně může stejně sám. Chtěl zažít něco extra a teď to má definitivně spočítané. Každopádně pro mě to znamená jenom jedno, bude z toho jenom další extra článek pro naše noviny. Navíc výlet na Dream Land na účet redakce taky není k zahození. Co bych pro šéfa za jeho peníze neudělal.

Egypt - pokud se povedlo spojit renderovanou grafiku a ručně kreslené postavy, vypadá výsledek vždy úžasně       Uff - policisté na Dreamlandu jsou opravdu drsní hoši

Jak už jste možná z úvodu poznali, děj české hry Dream Land je posazen do nepříliš vzdálené budoucnosti. Budoucnosti, ve které se zábavou lidí stala virtuální realita. Protože však byl tento druh zábavy na Zemi zakázán, vybudovali podnikavě uvažující jedinci gigantickou orbitální stanici, která se svou polohou zákonu vyhnula - Dream Land. Ten se stal centrem zábavy a jeho virtuální cestovky vyhledávaným rozptýlením majetných obyvatel Země. Vše probíhalo hladce až do doby, kdy byl na Zemi z Dream Landu dopraven člověk s těžkým poškozením mozku. Proto odcestuje na Dream Land hlavní hrdina hry, ostřílený novinář Jimm Dix, aby odhalil tajemné pozadí celého případu.

Příběh samotný je prvním velkým překvapením hry, žádné na hlavu uhozené nesmysly, které předváděla dřívější konkurence, se nekonají. Scénář hry od začátku až k poměrně překvapivému konci tvoří ucelený celek a jednotlivé části do sebe docela slušně logicky zapadají. Čas od času je Dix nucen podstoupit výlet do virtuální reality. Tím se otevře zcela nový příběh s novou zápletkou a postavami. Tyto pasáže jsou vítaným zpestřením hry v okamžicích, kdy se už zdá, že hra nutně musí sklouznout k nudnému stereotypu. Takto navštívíme hrad Frankenstein, piráty v baru ne nepodobném tomu z Monkey Islandu nebo gangsterskou přestřelku v Chicagu. Ve hře se sice najdou dialogy, které tam nesedí, další které ji přímo ruší, nejsou však tak časté, aby mohly zkazit velmi dobrý dojem z této stránky hry. Celkové prostředí hry mi připomínalo film Total Recall řízlý Planetou opic. Vím, zní to možná trochu zvláštně, ale Dream Land je plný opic (tady ale zatím nevládnou) a virtuálních cestovek podobných té, ve které se Arnoldovi rozsvítilo.

Rozdvojení postavy? Ne, to jsou jen nepozorní betatesteři Top Galaxy       "Nádraží Holešovice, prosíme, vystupte" :)

Grafická stránka hry na první pohled připomíná hru Broken Sword, na druhý pohled zjistíte, že to není až tak žhavé (to je potom, co se pohne první postava ) a že hra především po animační stránce za Swordem pořádně zaostává. Grafické zpracování hry má dvě roviny - všechny lokace na stanici jsou ručně kreslené, lokace ve virtuální realitě jsou renderované. Paralaxni scrolling (pohybuje se několik rovin obrazu) už jenom umocňuje vizuální zážitek. Přestože je statická grafika stanice na velmi slušné úrovni, připadá mi ztvárnění virtuálních světů ještě o třídu lepší. Problémem je ale přidání ručně kreslených postav do renderovaného prostředí, které působí místy až příliš uměle. Pokud se to ale povede, vypadá výsledek úžasně. Ve srovnání s podobnými českými hrami se grafici nemají za co stydět, jejich grafika je bezkonkurenčně nejlepší. Že nedosahuje kvalit špičkových zahraničních produktů je už věc druhá. Grafika však rozhodně není tím, co hru táhne ke dnu.

Neštěstím hry je zpracování dialogů. Nutnost odkliknout každou větu úplně zničila dynamiku rozhovorů. V nejnapínavějších částech se rozhovor zastavuje a vy, pokud chcete poslouchat přirozené plynulé rozhovory, musíte v přesně stanovený okamžik klikat myší. Prostě hrůza. Bídně nakreslené obličeje postav při rozhovoru jsou také největší kaňkou grafického zpracování.

Jako špatný vtip se ukázal dabing. Zatímco konkurence staví dabing na známých osobnostech, výkony herců v Dream Landu jsou spíše k smíchu (nebo k pláči?) a dají se až na některé světlé výjimky (Dix, úředník v příletové hale) přirovnat k výkonu stroje předčítajícího odjezdy vlaků na hlavním nádraží. Zvukové efekty naproti tomu nepostrádají potřebnou realističnost a přesně dokreslují atmosféru hry. Velmi působivě je to předvedeno na vrzající dřevěné lodi v jednom z virtuálních příběhů.

Pravý a nefalšovaný opičí brloh        "Ucpal se vám telefon, pane řediteli."

Dream Land patří mezi obtížnější adventury, což společně se svou délkou (45 lokací na 3 CD) zaručuje zábavu na několik týdnů. Poměrně časté zákysy jsou mnohdy způsobeny nepřesnou klikací mapou (hledáte předmět, ale ten se hlásí až o několik pixelů dále). Některé věci lze navíc díky větvení děje řešit více způsoby. V každém okamžiku máte u sebe relativně malý počet předmětů, takže záchrannou metodu všechno na všechno lze používat docela efektivně a rychle. Pro zpestření přidali autoři do hry několik obecně známých puzzlů typu rozmísťování dam na šachovníci apod.

Nepotěší několik hrubých chyb, na které by pozorný betatester nutně musel narazit (rozdvojení postavy, zaseknutí na terase v opičím městě, mizení v gangsterském příběhu). Takové věci profesionální hře vůbec nesluší.

Celkově je Dream Land kvalitní adventura s velmi dobrou hratelností, která tvoří u nás v tomto žánru absolutní špičku. Zmíněné nedostatky jí sice nedovolují přímo soupeřit se špičkovými zahraničními produkty, přesto by měla být jasnou volbou pro příznivce českých her a ty, kteří nevládnou angličtině v míře pro tento žánr potřebné. Ostatní si patrně vyberou jinde nebo počkají na další projekty TOP Galaxy (řekněme Dream Land 2).

3/5

Grafika ŚŤŽ„…
Zvuky ŚŤŽ„…
Hudba ŚŤƒ„…

ŚŤŽ„…

Hratelnost ŚŤŽŹ…
Váš názor Další článek: Užitečný software

Témata článku: , , , , , , , , , , ,