DriveClub: závodní péčko (recenze)

Jsou závodní simulátory. Jsou závodní arkády. A pak je tu něco mezi. DriveClub je závodním titulem pro pravé fajnšmejkry.

DriveClub si to k nám šinul pěkně dlouhou dobu. Nejen že se dočkal značného odkladu, ale také kompletního přepracování struktury. Podle všeho ale vývojáři trefili do černého, protože změny hře prospěly a na trh se tak dostává ve skvělé formě. Jde však o něco více než jen kvalitní závody?

Od nuly k mistrům

DriveClub vždy byl a je především sociálními závody, což znamená, že tu jde mnohem více o propojení a komunikaci mezi hráči a kluby. Pokud prahnete po příběhovém zážitku ve stylu starších Need for Speed, hledejte jinde. Recenzovaný kousek si nejlépe představíte jako jakousi kombinaci Gran Turisma, Forzy a částečně i NFS: Shift. Od každého si totiž bere něco, ale popořadě.

Základním módem bude kariéra, která vás od úplných začátků provede až na přední příčky žebříčků a k těm nejžhavějším žihadlům. Rozdělení je zcela klasické – od úplného nováčka až po amatéra, polo-profesionála a profesionála, kde každý krok vpřed znamená nejen navýšení obtížnosti, ale také vašich schopností jakožto řidiče. Také samotné závodní disciplíny se nijak nevymykají tradicím žánru. Budete jezdit klasické okruhy, sprinty z bodu A do bodu B, časové a vytrvalostní jízdy či drifty.

Neustále vidíte, kde vás předjel kamarád, kdo dal lepší drift, případně jel rychleji než vy, a vy máte ihned možnost to všem náležitě oplatit

Jak jsem však poznamenal už na začátku, unikátní hru dělá sociální systém, který vás staví proti kamarádům a hráčům z celého světa. Ve všech závodech tak máte různě po cestě roztroušeny výzvy, které můžete i nemusíte plnit. Neustále tak vidíte, kde vás předjel kamarád, kdo dal lepší drift, případně jel rychleji než vy, a vy máte ihned možnost to všem náležitě oplatit. Pokud neuspějete, nic se neděje. Pokud však vyhrajete, navýšíte si svou úroveň, zde zastoupenou slávou (Fame). A tu si budete chtít střádat, jelikož na ní přímou úměrou závisí rychlost, s jakou budete navyšovat své úrovně, odemykat nové vozy a jejich barevná schémata.

Vítej v klubu

A zde se dostáváme k dalšímu důležitému, ne-li nejdůležitějšímu aspektu hry – klubům. Každý hráč může libovolně založit klub, upravit si jeho název, logo i pravidla, a přizvat do něj kamarády. Každá akce člena týmu pak přináší klubu slávu a body, které navyšují jeho úroveň, která je nezávislá na té vaší. Vtip je v tom, že se s klubem umisťujete v online žebříčcích a soutěžíte v mnoha statistických disciplínách, a co je ještě důležitější, jen a jen navyšováním klubové úrovně dostanete přístup k exkluzivním žihadlům ve vaší garáži. Na jednu stranu to může naštvat, jelikož ne všichni chtějí být v klubech a přijít kvůli tomu o zajímavá vozidla nepotěší. Na stranu druhou je DriveClub sociální závodní hrou a pokud podobné žánry nemáte rádi, nemá smysl si jej kupovat. Jednoduché.

Naštěstí vám hra nic nenutí a i o samotě si dokážete na silnici chrochtat blahem. DriveClub má totiž jednu velmi podstatnou vlastnost – požitek z jízdy. Ten kolísá na velmi tenké hranici mezi arkádou a simulací a to se mu velmi dobře daří. Nabízí totiž dostatečně realistický jízdní model, abyste u řízení museli dávat pozor a věděli, jak fungují rozličné fyzikální zákony, není však natolik nelítostný, aby ježdění nebylo zážitkem. Nejjednodušeji si lze jízdu ve hře představit tak, že zkombinujete Gran Turismo (jízdní model) a Need for Speed: Shift (uživatelské rozhraní, práce s kamerou).

Fairplay tu opravdu nečekejte, tady se vyplatí mít oči na stopkách

Kvalitnímu řízení se naučíte již při průchodu amatérskou skupinou kampaně. To, co však vyžaduje vlastní pozornost, je umělá inteligence závodníků. Ta je totiž agresivní a především nepředvídatelná, což jízdu neuvěřitelně osvěžuje. Také vás už nudí ideální závodníci, co jezdí jako vláček za sebou a za žádných okolností nepoleví z ideální čáry? DriveClub bude svěžím vánkem, jelikož se na okruhu budou často dít zajímavé věci. Nestačí totiž ideálně střihat zatáčky, musíte se mít na pozoru a sledovat své okolí, jelikož soupeřům nedělá problém vás nabrat zezadu, vetřít se z boku a bez servítek vás poslat do hodin, pokud se jim to zrovna bude hodit. Fairplay tu opravdu nečekejte, tady se vyplatí mít oči na stopkách. To však neznamená, že by byla AI neférová. Pokud totiž uděláte chybu, většinou si za ni můžete sami.

Přípravka na zkoušku

Kromě kampaně je k mání ještě klasický výběr závodů, kde si nastavíte denní dobu, počasí, okruh a vyrazíte trénovat. Je však jasné, že veškeré single hrátky jsou především zatěžkávací zkouškou před multiplayerem. Ten v zásadě kombinuje kluby (můžete jezdit výhradně s kamarády) a klasické online lobby, kde si vyberete rozličné druhy závodů a vyrazíte s až 12 dalšími hráči navzájem mačkat blatníky. Multiplayer je zábavný, akční a je tu mnohem větší šance, že ovladačem vysklíte okno. Zde totiž nejde ani tak o vaše řidičské umění, jako o to, kolik prasat budete mít zrovna na okruhu. Ale znáte to, trpělivost růže přináší.

Trochu rozporuplně na mě pak působí samotná garáž a bouráky, co se vám dostanou do rukou. Titul má v zásobě kolem 50 vozidel a závodní péčko je výraz, který jsem nevybral náhodou. Každý vůz je totiž vymodelován s maniakálním smyslem pro detail, sedí každé světlo, každá maličkost v palubovce, všude byly využity správné materiály (kov, plast, karbon, sklo) a je to znát už na pohled. Ať řídíte Audi A1 Quattro či nasedáte do Pagani Huayra, řízení je tu požitkem smyslů. Dokonce si před každým závodem do bouráku nasednete, abyste se pokochali křivkami a nechybí kvalitní kamera z pohledu řidiče. Úroveň věrohodnosti je v DriveClubu bezprecedentní.

Na druhou stranu...bychom chtěli více. Ano, chápu, že kvalita není v kvantitě, 50 aut a několik exkluzivních žihadel se však zdá být trochu slabé číslo, vezmeme-li v úvahu, že taková Forza Horizon 2 jich nabízí přes 200. Jistě, kvalita je tu mnohonásobně vyšší než u konkurence, my ale postrádáme mnoho oblíbenců. Navíc tu naleznete jen hatchbacky, sporty, supersporty a hyperkáry, přitom bychom uvítali alespoň pár muscle krasavců. Třešničkou na dortu je pak nemožnost si každé auto pořádně vytunit, obejít, prohlédnout a osahat ze všech stran, jak je tomu např. v páté Forze. Milovníci aut určitě pocítí nedostatek. Jedinou nadějí jsou budoucí DLC přídavky, které slibují nové vozy, tratě a další radovánky.

Krása bez čmouh

Jestli v něčem DriveClub exceluje, pak je to grafické zpracování. Zcela bez přehánění lze říci, že jde o nejlépe vypadající závody současnosti, ať už se budete snažit najít konkurenci na jakékoliv platformě. Titul používá vlastní engine a běží v krásném rozlišení 1080p rychlostí 30 fps, která bleskurychlou akci na obrazoce nijak neošizuje. Vše jede plynule a bez trhání.

Navíc tu nejde jen o krásu vozů, které jsou samozřejmě středem pozornosti každé závodní hry. Také okolí tratí je perfektně vymodelováno, ať už jde o alpské horské serpentiny, zalesněný okruh v Anglii či vyprahlou poušť v Chile. Sluneční paprsky se odráží v předním skle a oslepují vás, v noci pro změnu uvidíte jen na pár metrů a řízení je zkouškou vašich reakcí a nervů. Co posouvá titul na zcela novou úroveň jsou rozmary počasí, které jsou neskriptované a zcela náhodné. Déšť a sníh nejen nádherně vypadá, ale také značně mění chování vozů, a to klidně několikrát za závod. Bohužel možnosti úpravy počasí přijdou do hry až s novou aktualizací, takže jsme neměli možnost si je vyzkoušet naplno.

Tratě

Fára

Největší pochvalu si hra zaslouží za realistické podání. Nenajdete tu pastelové barvy Forzy či často přehnaně kontrastní obraz Project CARS. Vše bylo dokonale vyladěno, aby bylo dění na obrazovce co nejvíce realistické, a je to zatraceně znát. I když si to většinou šinete ve vysokých rychlostech a svět je jednou velkou čmouhou, vyplatí se zastavit a jen tak zírat. Trochu zamrzí minimální poškození jak u vozů, tak okolí trati, kde se často odrážíte od zábradlí jako tenisový míček. Na tom by chtělo do příště zapracovat.

Špatně na tom není hudební doprovod, který střídá elektronickou hudbu během závodů a až nezvykle epický hudební motiv v menu. Kapitolou samou pro sebe jsou zvuky burácejících motorů, skřípajících pneumatik a tříštících se plechů. Ty jsou, jak jinak, na té nejvyšší úrovni.

PS4
Dostupné pro: PS4
Žánr: Závodní | Závodní simulátor
Výrobce: Evolution Studios
Začátek prodeje: 8. října 2014
  • Požitek z jízdy
  • Věrohodnost ve všem
  • Grafické zpracování
  • Ozvučení
  • Nepředvídatelná AI
  • Nevyužitý potenciál klubů
  • Malý vozový park
  • Minimální poškození vozů i tratí

Jeden by mohl říci, že je DriveClub dokonalým závodním titulem, už z této recenze však lze poznat, že tomu tak není. Pokud se totiž začnete pídit po maličkostech, zjistíte, že tu garáž není zas tak velká, chybí některé žádané funkce (byť ne životně důležité) a kluby se sociálním propojením, které se snaží působit revolučně, jsme tu už prostě měli. Na závodní revoluci, alespoň v některých aspektech, si budeme muset počkat do příchodu The Crew. Pokud ale chcete po všech stránkách vymakaný závodní zážitek s nádherným grafickým zpracováním a ozvučením, jste na správné adrese. Spálené pneumatiky a rozbité sklo totiž ještě nikdy nebyly tak lákavé.

Diskuze (12) Další článek: V DriveClubu nasednete do těch nejžhavějších bouráků

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,