Driver: San Francisco – bizarní automobilová akce (recenze)

vytisknout velikost písma
Driver si trojkou zabouchl u hráčů dveře. Nový díl si je svojí originálně/ujetou mechanikou u některých neotevře. Jejich chyba.
Seznam kapitol
  1. Honičky, destrukce a tuna aut
  2. Filmová jízda

Věříte v nadpřirozeno? Magii, UFO, duchy, převtělování, astrální projekci…prostě podobné věci? Dementní otázka u závodně akční hry? Jste docela vedle, je velmi příhodná. Jistě, Driver: San Francisco představuje stále v první řadě automobilovou hru, kde se nešetří zběsilými honičkami městem, opatrným sledováním podezřelých, divokými závody a podobnými radovánkami. Jenže tvůrci se rozhodli hru okořenit zcela novou mechanikou a nacpali do hry jeden ze zmíněných nadpřirozených jevů. Zhovadilost? Zajímavý nápad? Právě podle vaší tolerance se odvíjí i pohled na nového Drivera.

 

Z auta do auta

Zmíněná nová mechanika se jmenuje Shift a funguje následovně: stiskem jednoho tlačítka vyskočíte z právě ovládaného vozidla.

Čas se zpomalí, záběr efektně rozmaže a vy se můžete ulicemi prohánět jako nehmotný kurzor

Čas se zpomalí, záběr efektně rozmaže a vy se můžete ulicemi prohánět jako nehmotný kurzor. Pokud s ním zamíříte na libovolné vozidlo (ano, opravdu libovolné), lze se do něj stisknutím opět stejného tlačítka přepnout a ovládat jej. Využití v praxi? Představte si, že třeba pronásledujete kriminálníka, který právě zabočil do úzké uličky. Vyskočíte z těla, rychle nehmotně prosvištíte uličkou, na jejím konci ovládnete třeba popelářský vůz, uličku zahradíte, zločinec se ve své káře o něj rozmázne a vy máte splněnou další misi. Stejně tak se můžete přepnout třeba do pronásledovatele a napálit to do svodidel a tak podobně. 

Driver San Francisco 02.jpg Driver San Francisco 03.jpg

Shift ale nekončí pouze u náhledu do ulice, postupem času se vám začne otevírat celé San Francisco, kde se hra odehrává, a vy můžete pěkně plynule (v reálném čase) odzoomovat kamerou, až si připadnete jako pták kroužící nad městem. Toho využívá například jedna z misí, kdy musíte v časovém limitu zastavit deset kamionů s výbušninami, které brázdí po celém městě. Začíná tak divoká honička, ve které létáte nad mapou a střídáte auta, jež jsou zrovna ideálně poblíž kamionů. Geniální myšlenka? Já si myslím.

Nová mechanika zároveň představuje klíč i ke všem hlavním a vedlejším misím. Driver: San Francisco by se totiž velmi snadno dal přirovnat k otevřené hře stylu Grand Theft Auto, jen zde (po vzoru prvního Drivera) můžete zapomenout na nějaké legrácky na vlastních nohách – veškerá akce probíhá za volantem. Máte tu jedno obrovské město plné hlavních a vedlejších úkolů, které můžete plnit podle své nálady. Jen na místo zdlouhavého pohybu přes město si lze volit misi prakticky instantně – stačí si kurzorem najít ikonku podle svého gusta.

Driver San Francisco 04.jpg Driver San Francisco 05.jpg

Máte chuť si zazávodit? Nebo naopak zkusíte závodníky v kůži policistů zastavit? Či snad budete chtít pohnout s příběhem? Není problém, vše máte prakticky na dosah a bez zbytečného zdržování. Shift je prostě naprosto vypilovaná mechanika, která dodává hře zcela nový rozměr a význam slovu otevřenost. Zároveň ale z Driver: San Francisco dělá méně uvěřitelná zážitek, co se týče příběhu.

Je to ve tvé hlavě 

Tanner je zpět, ale tentokrát už nikoliv jako policista v utajení, ale jako klasický filmový polda, který s parťákem Jonesem (jasně, je to černoch) brázdí ulice Frisca ve svém žlutočerném Dodge Challenger a s vtipnými hláškami na rtech loví lumpy za volantem. Jenže hned zkraje uteče Tannerova nemesis Jericho z vězení a honička končí čelní maskou vězeňské dodávky napasované do řidičových dveří Challengera. Blízké setkání se smrtí dává hlavnímu hrdinovi nadpřirozenou schopnost se převtělit do jiných řidičů (jejich tělo jim zůstává) a voilà, nová mechanika je naroubovaná do příběhu.

Driver San Francisco 01.jpg

Pokud vám to přijde jako blbina, vymlouvat vám to nebudu. Nicméně pokud pomineme nadpřirozenou složku, představuje příběh poměrně klasickou detektivní story, ve které se snažíte rozplést plány hlavního lumpa a pochopitelně ho zastavit.

Máte tu jedno obrovské město plné hlavních a vedlejších úkolů, které můžete plnit podle své nálady

V tomto ohledu to funguje a pomáhají i klasická seriálová shrnutí událostí, které se vinou celým příběhem. Jistě, najdete tu logické lapsy, ale pokud jste tolerantní (a nenároční), děj si užijete.

Honičky, destrukce a tuna aut

Důležitější než děj je však samotná hratelnost a tady má nový Driver hodně co nabídnout. Jak už jsem naznačil, vše se točí kolem města San Francisco, kde najdete spoustu hlavních a hlavně vedlejších úkolů. Zadní strana obalu mluví o 200 misích, možné to je, rozhodně jsem je nepočítal. Příběhové mise se dělí do osmi kapitol, v každé máte vždy na rozjezd pár volitelných, z nichž nemusíte splnit všechny, aby se zpřístupnily ty opravdu důležité – Tannerovy. Volitelné mise fungují často jako samostatné epizody, kde se setkáte s různými lidmi, jako je například dvojice japonských studentů, kteří si chtěli závoděním prvně vydělat na studia a následně se do toho až příliš zapletli.

Dostupné pro: PC, X360, PS3
Žánr: Závodní | Akční závody
Výrobce: Ubisoft | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 6. září 2011/27. září 2011 (PC)
  • Originální Shift mechanika
  • Spousta herního obsahu
  • Nápadité mise
  • Slušný jízdní model
  • Později recyklované úrovně
  • Občas nevyvážená obtížnost
  • Astrální cestování je prostě divné
Související články
  1. Tvůrce Drivera obhajuje DRM Ubisoftu a online passy
  2. Zombie Driver – rychlosti se nelekejte, chodců nehleďte
  3. Recenze: Driver L.A. Undercover – po stopách GTA
  4. Recenze: Driver Parallel Lines – čtvrtý díl slavné trilogie
  5. Recenze: Driv3r - jedeme dolů

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Uncharted 4: A Thief

Uncharted 4: A Thief's End - poslední …

Uncharted 4 nás provedl mnoha nezapomenutelnými okamžiky. Dokáže uhranou i naposledy?

13.  5.  2016 | | 11 N/A
Uncharted 4 pod lupou: grafika nové generace z dílen Naughty Dog

Uncharted 4 pod lupou: grafika nové ge…

Uncharted 4 vypadá nádherně, co za tím ale stojí? Podívali jsme se, co dokáže interní grafický engine tvůrců.

16.  5.  2016 | | 14 N/A
DOOM: krvavé slzy nostalgie (recenze)

DOOM: krvavé slzy nostalgie (recenze)

I přes minulou slávu byl DOOM dnes již mrtvou sérií, dokud na E3 nepředstavili vývojáři z Id Software bombastický návrat v podobě nového dílu. Povedlo se jim to?

18.  5.  2016 | | 21 N/A
Call of Duty: Infinite Warfare - vzhůru mezi hvězdy

Call of Duty: Infinite Warfare - vzhůr…

Už snad nikoho nepřekvapí, že i letos si pro nás Activision připravilo nový díl své dlouholeté FPS série Call of Duty. Tentokrát už je to nějaký čtrnáctý díl a stále se drží svého zasazení do budoucnosti.

19.  5.  2016 | | 7 N/A
Vzhůru do jiných světů aneb jak funguje virtuální realita?

Vzhůru do jiných světů aneb jak funguj…

Všichni to chceme, málo kdo ale doopravdy chápe, co za tím stojí. Co je to virtuální realita?

24.  5.  2016 | | 10 N/A
The VOID: virtualitu lze nyní uchopit zcela novým způsobem

The VOID: virtualitu lze nyní uchopit …

Zcela unikátní projekt založený na virtuální realitě a interaktivním prostředí, kde spolu obojí komunikuje v dokonalé symbióze. Po nasazení VR helmy se ocitnete v nejtemnější jeskyni ze všech, prohledáte starobylé májské ruiny nebo zažijete galaktické bitvy hvězdných korábů. To vše se skrývá pod zkratkou označující bránu vedoucí doslova do jiného času a prostoru.

13.  5.  2016 |
Nový DOOM ve světových recenzích drtí konkurenci

Nový DOOM ve světových recenzích drtí …

Návrat legendárního DOOMa se podle recenzí povedl na výbornou.

16.  5.  2016 | | 31 N/A
Venku je úvodní hodina z krvavého DOOMa v ultra detailech

Venku je úvodní hodina z krvavého DOOM…

DOOM se vrátil a opět zahalí naše monitory hektolitry krve a brutality, ale i parádními easter eggy a vtípky. Pokud vám nevadí spoilery, tady máte celou hodinu ze hry, navíc s ultra detaily grafiky.

15.  5.  2016 | | 34 N/A