Dungeon Siege III – rána pod pás, která pobaví (recenze)

První Dungeon Siege přeleštil herní prvky z Diabla a přinesl svůj pohled na akční RPG. Třetí díl převzali noví autoři a nezůstal kámen na kameni.

Základní chybou Dungeon Siege III je fakt, že se vlastně nejedná o Dungeon Siege. Nenechte se mýlit, hra je to akční RPG, vsazené do známého světa a fanoušky potěší narážky na staré události a postavy, zároveň je však do ruda rozpálí zboření většiny herních prvků z předchozích dvou dílů. Noví tvůrci, zkušení Obsidian Entertainment (Star Wars: KOTOR 2 či třeba Fallout: New Vegas), překovali osvědčenou a vyleštěnou „diablovku“ do podoby moderní hry: určené primárně na konzole, zjednodušené, přímočaré a vizuálně vypulírované. Hardcore fandové minulých dílů a PC hraní mohou přestat ve čtení, aby si nepřivodili zbytečné zdravotní komplikace, ostatní vesele pokračujte.

Meče, kouzla a brokovnice

Po 400 let udržovala proslavená Desátá legie mír a prosperitu království Ehb. Jeyne Kassynder však poštvala proti ochráncům míru lid, protože vinila Desátou legii z vraždy jejího královského otce. Vypukla brutální, vleklá válka, která legii zcela zdecimovala, a naživu zůstalo pár posledních dobrodruhů. A jedním z nich jste vy.

Akční rubanice na komplexní příběh obvykle příliš nevsází, ale o to víc překvapí určitý příklon Dungeon Siege III ke klasickému RPG. Větvené rozhovory, které navíc tvarují další události a závěr hry (nečekejte ale Dragon Age), vedlejší questy, spousta deníků rozšiřujících historii světa… to v Diablu nenajdete.

Akční rubanice na komplexní příběh obvykle příliš nevsází, ale o to víc překvapí určitý příklon Dungeon Siege III ke klasickému RPG

I když nepříliš komplexní, základní zápletka v podobě boje zdecimované Desáté legie o přežití dokáže zaujmout a svoji roli v tom hraje čtveřice základních hrdinů. Mají své jména, osobnost i historii, kterou můžete postupně odhalovat. A navíc to nejsou žádní nýmandi (jako třeba Farmář z jedničky), ale platní členové Desáté legie.

Dungeon Siege III 04.jpg Dungeon Siege III 05.jpg

Osvěžující je i výběr jejich povolání. Lucas sice představuje klasického válečníka ohánějícího se mečem (obouručákem, případně mečem a štítem), ale taková Katrina se svojí orientací na pušky a brokovnice je už zábavnější a to samé se dá říci o Anjali – bojovnicí s kopím, jež se umí proměnit do ohnivé formy. Poslední do party, mág Reinhart Manx, se lehce vymyká klasické představě mága, protože dokáže drtit protivníky nablízko stejně dobře jako dalekonosnými kouzly.

Dungeon Siege III 01.jpg Dungeon Siege III 03.jpg

Právě střídání dvou stylů boje funguje jako jeden ze základních hratelnostních prvků a zároveň docela komplikuje ovládání na PC. Hra je primárně uzpůsobená pro gamepady (tvůrci však pracují na patchi pro vyladění PC verze), kde máte tlačítka pro přepínání stylů a aktivaci dovedností pěkně po ruce, zatímco na klávesnici byste občas potřebovali prsty navíc. Předměty nesbíráte klasickým klikáním myši, ale musíte mačkat speciální tlačítko, hrdinu poháníte držením pravého myšítka a útočíte ve směru bojovníkova pohledu. Celková logika ovládání prostě jde na ruku konzolím a dáme vám dobrou radu: sežeňte si kvalitní joypad, s ním je hraní méně frustrující a víc zábavnější.

Automatizace nadevše

Současnému trendu zjednodušování jde vstříc i systém dovedností, inventář a další prvky. Základních skillů u každé postavy je jen 9 (dva styly boje plus podpůrný skill, to celé ve třech vrstvách), ale dají se modifikovat jedním ze dvou směrů (útočný či podpůrný), plus máte k vybírání i různé talenty, takže možností formování postavy zase tak málo není. Sympatické je, že hra vám vyhodí okno s vylepšováním po dosažení nového levelu, ale zároveň počká, než domlátíte nejbližší protivníky v okolí.

Hardcore fanoušci si budou rvát vlasy, ale Dungeon Siege III se musí uznat jedno: ono to prostě funguje

V inventáři se nová výbava řadí pěkně do jednotlivých kategorií a u nových kousků svítí nápis NEW, abyste náhodou něco nepřehlédli. A zbytečné krámy můžete prodat stisknutím jednoho tlačítka, ani nemusíte k obchodníkovi. Prosté, jednoduché. Lootu padá spousta, nicméně pro odlišení od ostatních her tvůrci namysleli i nové atributy a vážně si nedokážu představit, co přinese zbraň s +40 doom.

Dungeon Siege III 06.jpg Dungeon Siege III 07.jpg

Hardcore fanoušci si budou rvát vlasy, ale Dungeon Siege III se musí uznat jedno: ono to prostě funguje. Objevování nových lokací, plnění hlavních a vedlejších questů, sbírání vybavení a hlavně masakrování zástupů protivníků je zábavné. Pokud si zvyknete na trochu odlišný styl boje a překousnete pomalejší a těžký rozjezd (do okamžiku, než dostanete umělou inteligencí řízeného parťáka), rozvine se před vámi podařené a líbivé akční RPG. Velké plus představuje i možnost hrát kooperativní hru až ve čtyřech hráčích, i když nízký záběr kamery je dost limitující.

Dungeon Siege III 08.jpg Dungeon Siege III 09.jpg

Ostatně kamera představuje největší problém hry. Sice občas efektně sleduje hráče, ale je posazena velmi nízko a jednoduše často ani nevidíte protivníka, na kterého metáte kouzla. Stejně tak by se dalo nadávat na striktně koridorový design map, které naštěstí se aspoň pestře střídají a nechybí tradiční přechod do další lokace bez loadingu.  Na akční RPG je Dungeon Siege III i překvapivě krátký, něco pod 15 hodin vážně není moc. Za plnou cenu se hra asi nevyplatí, ale ve slevě se jedná o zábavnou diablovku, která se velmi příjemně hraje a slušně odsýpá. A poslední poznámka, pokud byste vážně chtěli hrát v současné době na myši, odečtěte si z hodnocení jeden bod.

Žánr: RPG
Výrobce: Obsidian Entertainment
Začátek prodeje: 17. června 2011