Dying Light: pohled zombie z druhé strany

vytisknout velikost písma
Nedávno jsme se do zamořeného světa Dying Light vydali na vlastní pěst. Tentokráte však vyrážíme s parťáky. Je to zábava?

Dying Light asi netřeba nijak podrobně představovat, zvlášť když jste si u nás teprve před pád dny mohli přečíst recenzi. Jedná se o akční střílečku a mlátičku z pohledu první osoby plnou zombií, obohacenou o RPG principy a survival prvky. Vedle singleplayeru pro jednoho hráče hra disponuje multiplayerem, a to v mnoha ohledech docela netradičním. A právě ten jsme se vám v dnešním tématu rozhodli přiblížit.

Nekalé úmysly Poláků

Ještě než se do analýzy a hodnocení pustíme, si ale připomeňme, jak to vlastně s kooperativním režimem v Dying Light původně mělo být. V základu hra obsahuje režim pro čtyři hráče, kteří se snaží ubránit nenasytným zombiím. Napadlo by vás, že možnost hrát za nemrtvou stranu bude samozřejmostí, jenže opak měl být pravdou. Ta měla být totiž původně přístupná jen pro předplatitele, anebo ty, kteří by si režim Be the Zombie posléze zakoupili formou placeného DLC.

1377795043-screenshot-01.jpg 1377795053-screenshot-03.jpg 1377795054-screenshot-04.jpg

Osudu se ale zachtělo jinak. Techland posunul vydání Dying Light z původního února na leden. Šibeniční termín se ale neukázal jako dobré řešení, protože firma přestávala stíhat vyrábět disky se hrou. Dying Light kvůli tomu vyšlo klasicky na plackách jen v Severní Americe, zbytek světa musel ostrouhat s digitální kopií. Techland se rozhodl za problémy s vydáním omluvit, a proto uvolnil Be the Zombie mód (hraní za zombie) formou volně stažitelného DLC pro všechny.

Jeden proti čtyřem nebo čtyři proti jednomu?

Pomineme-li nekalé úmysly Poláků, ze kterých nakonec díky herní deus ex machina sešlo, Dying Light nabízí v oblasti multiplayeru docela solidní hratelnost a zábavu. A to nejen díky dobře navrženým herním mechanismům, jenž jsme okusili už v singleplayeru (upgrady, RPG systém, bojový systém a další vychytávky), fungujícím zde identicky a stejně dobře, ale také jeho více než solidně fungující asymetrické povaze. V čem ona asymetričnost spočívá?

1377795055-screenshot-05.jpg

V Dying Light se proti sobě nepostaví čtyři zombii a čtyři lidské bytosti, nýbrž jeden zombie a čtyři lidé a vice versa. Na první pohled to může znít jako nesmysl – nikdy mě nemůže bavit hrát jenom za zombie a ještě proti čtyřem domluveným hráčům, vždyť budeme v přesile, to sám nemá šanci – ve skutečnosti to ale doopravdy funguje. Techlandu se totiž podařilo výborně vyvážit obě strany. Jako zombie budete disponovat rychlostí, speciálními funkcemi (přitahování, vysoké skoky, speciální zbraně, atd.) a neuvěřitelnou silou (zabití jedním kousnutím).

 

Možností boje je nepřeberné množství, a to jak na straně zombie, tak na straně lidí

 

V lidské kůži tak silní nebudete, na druhou stranu máte k dispozici spoustu originálních zbraní, pastí a hlavně ještě tři další spolubojovníky, takže můžete spolupracovat, domlouvat se a pohlídat si prostor UV lampami, které zombie zpomalí a třeba jim znemožní útok. Možností boje je samozřejmě nepřeberné množství, a to jak na straně zombie, tak na straně lidí, připočtěte k tomu vylepšování postavy (i zombie charakteru) a máte docela dost komplexní mechanismus.

18e6bd97-97748.jpg 1f1b02d4-97750.jpg 1faf7edf-97752.jpg

Multiplayer Dying Light je vyvážený nejen v oblasti síly a možností boje, ale také celkově. Na mysli teď máme třeba úkoly obou stran. Lidé se snaží zničit hnízda zombii, zombie se snaží hnízda ochránit a likvidovat člověka. Každá strana musí uspět desetkrát. Co nám trošičku vadilo, byl fakt, že za obě strany můžete pozorovat pohyb nepřítele speciální funkcí soustředění. Pakliže je protivník blízko, uvidíte ho a situaci se můžete přizpůsobit. Obě strany si sice nemají co vyčítat, protože obě mohou, Techland to ale měl vyřešit jinak. Když víte, kde kdo je, dá se jednoduše předvídat a plánovat. Navíc se vytrácí onen survival charakter a také strach o vlastní život.

PC | Recenze | PS4 | Xbox One | Akce

Dying Light: už zase skáču přes zombíky (recenze)

Nastupující stereotyp

Multiplayer je kvalitní a propracovaný. Zvlášť v počátcích se budete nesmírně bavit, budete upgradovat a kosit ostatní. Zatímco jako zombie si budete vědomi své nesmírné a unikátní síly, jako lidé budete nuceni ke spolupráci a systematičtějšímu boji. Ten je rychlý, velmi dynamický, ale zároveň plynulý. Parkour i tady funguje skvěle a nad úprky před zombíky prostě není. Představte si ale, že někoho naopak jako zombie naháníte. Nezní to skvěle? Zní, jenže ne na moc dlouho.

 

Největší předností multiplayeru Dying Light je vyváženost obou stran a skvěle fungující asymetričnost

 

Největší předností multiplayeru Dying Light je vyváženost obou stran a skvěle fungující asymetričnost. Ta je ale paradoxně také největší slabinou, protože jednotlivé hry se od sebe prakticky neliší. Neustále naháníte jednu velkou bestii, anebo čtyři lidské figurky. Je nám jasné, že takhle by se dalo paušalizovat téměř cokoliv a téměř jakýkoliv multiplayer, jenže Dying Light trpí jedním velkým nedostatkem – absencí jakýchkoliv jiných herních režimů a zpestřujících prvků. Brzy to začne být pořád to samé dokola. Ani výzvy v podobě závodů o to, kdo nejdříve doběhne k dodávce zásob, anebo kdo zmrzačí za daný čas nejvíce zombií, postupnému nástupu stereotypu v kooperativním multiplayeru nezabrání.

3b839a9a-97747.jpg 484f2f39-97753.jpg 7929cad5-97745.jpg

V souvislosti s negativy nemůžeme nezmínit nedostatky v oblasti technické. Dostat se do hry pro nás byl občas nadlidský úkol. Klademe si otázku, zda je to kvůli nedostatečnému množství hráčů, způsobeném digitální distribucí hry v Evropě, anebo zkrátka nedoladěnému matchmakingu. Ať už je to tak či onak, čekat na hru i několik desítek minut a pak z ní nakonec vypadnout je prostě trestuhodné. Nebylo to pravidlo, ale hodněkrát se nám stalo, že jsme se do hry nějaký čas vůbec nedostali. Někdy jsme v ní zase byli prakticky okamžitě. Oceňujeme, že při samotném hraní hra běží plynule a nelaguje. Techland by ale měl brzo přispěchat s patchem, protože připojování do her spolehlivě rozhodně nefunguje.

Při hraní singleplayeru si můžete zapnout online rozhraní a v noci se třeba nebránit AI ovládaným zombiím, nýbrž polidštěným nemrtvým. Stejně tak si můžete na pomoc v singlu přizvat další kamarády. To rozhodně oceňujeme, škoda jen, že při společném hraní se postup v singleplayeru jednomu z hráčů nezapočítává. Získá pouze zkušenostní body.

16babd21-97744.jpg 433673a7-97751.jpg 9e440728-97746.jpg

Dying Light je perfektní zombie hra. V singleplayeru nabízí neopakovatelný herní zážitek, multiplayer je rozhodně moc příjemným zpestřením, nikoliv však plnohodnotnou oblastí. Ukazuje, jak perfektně může fungovat asymetrický multiplayer, nedaří se mu však u něj hráče udržet, protože po chvíli zkrátka spadne do stereotypu. A to je škoda.

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Parta nadšenců tvoří v Minecraftu celou Vídeň, podívejte se

Parta nadšenců tvoří v Minecraftu celo…

V Minecraftu můžete vytvořit téměř cokoliv, od fantasy dungeonů až po vesničku své babičky. Co ale takhle kompletně celou Vídeň?

14.  2.  2017 | | 11 N/A
Project CARS 2 ve 4K nerozeznáte od reality (galerie)

Project CARS 2 ve 4K nerozeznáte od re…

Závodní pecka Project CARS se oficiálně představuje ve svém druhém pokračování a kromě traileru se prezentuje i labužnickými 4K screenshoty. No nevypadá to famózně?

8.  2.  2017 | | 13 N/A
10 skvělých českých her, které vyšly v roce 2016

10 skvělých českých her, které vyšly v…

Češi mají na hry talent a ten prokázali i v minulém roce. Vybrali jsme deset her českých tvůrců vydaných v roce 2016, které považujeme za nejlepší!

14.  2.  2017 | | 7 N/A
Jak Gran Turismo Sport posouvá laťku věrohodnosti (galerie)

Jak Gran Turismo Sport posouvá laťku v…

Mnozí vidí Gran Turismo Sport jen jako další nástavbu slavné série. Je v tom ale mnohem více, především z hlediska vizuálu.

13.  2.  2017 | | 22 N/A
Odhaleno temné fantasy RPG GreedFall s příchutí Zaklínače a Bloodborne

Odhaleno temné fantasy RPG GreedFall s…

Pokud vám nestačil Zaklínač, Focus Home Interactive ve spolupráci se Spiders Games chystají zbrusu nové RPG.

11.  2.  2017 | | 6 N/A
Herní filosofie: Jak grafika ovlivňuje přístup hráče?

Herní filosofie: Jak grafika ovlivňuje…

Než o hře víme cokoliv dalšího, uděláme si obrázek podle toho, co vidíme. Jak tenhle předpoklad ovlivní náš přístup a jak toho můžou vývojáři využít?

7.  2.  2017 | | 5 N/A
Otevřenou betu For Honor si můžete stáhnout již nyní

Otevřenou betu For Honor si můžete stá…

Otevřená beta For Honor startuje tento čtvrtek, můžete si ji však stáhnout již nyní, abyste se na ni připravili.

8.  2.  2017 | | 4 N/A
For Honor: když čest dává zabrat (recenze)

For Honor: když čest dává zabrat (rece…

Ubisoft nám většinou přináší nekonečné série, a tak je příjemné vidět, že se občas pustí do něčeho nového. Jak dopadl krok novým směrem v podobě For Honor?

18.  2.  2017 | | 9 N/A