F1 2015: ořezaná f-jednička (recenze)

vytisknout velikost písma
Závodní týmy. Nebezpečná rychlost. Napětí a drama. To jsou závody formule F1 ve skutečnosti. Jaké jsou ty herní?

Každoroční vydávání nových ročníků už dávno není výsadou jen sportovních her. Rok co rok nás od počátku druhé dekády 21. století zásobují také vývojáři ze stáje Codemasters a to novými díly závodní série F1. Jaké změny ten s číslovkou 2015, který vůbec poprvé zamířil i na současné nové konzole, přináší? I to se dozvíte v následující recenzi.

F1 2015 je simulací závodů formulí. Součástí je kompletní licence, která se týká nejen vozů, ale i závodních okruhů, týmů a samotných závodníků. Codemasters ji využívají naplno, a vytváří tak v podstatě dojem televizního přenosu. Jezdit se bude na všech závodních okruzích aktuální sezóny. Vedle ní ale F1 2015 disponuje i sezónou předcházející, takže se můžete prohánět i na okruzích a s jezdci roku 2014.

4c9548dc-109747.jpg68b71866-109748.jpga95ed583-109746.jpg

Chybějící herní režimy

Co se týče herních režimů, 2015 byla oproti předchůdcům osekána. Vedle klasické kariéry a její profesionální verze, jež je určena pro opravdové milovníky simulace (vypnutí všichni asistenti, obtížnost AI na maximu, plná délka závodů včetně tréninku a kvalifikace, žádný HUD, aktivní parcfermé, zákaz flashbacků, atd.), tu naleznete už jen rychlý závod, časovku a multiplayer.

 

Kompletně chybí oblíbené pamětihodné momenty a stále možnost přizpůsobení klasické kariéry, natož vytvoření vlastní podle svých představ

 

Tím ale výčet módů prakticky končí. Kompletně chybí oblíbené pamětihodné momenty a stále možnost přizpůsobení klasické kariéry, natož vytvoření vlastní podle svých představ. Stále tak budete chtě nechtě muset jezdit závody o minimálně 15 kolech. A to je docela problém, protože nechcete-li hrát dlouhé závody, nezbývá vám, než jezdit rychlé závody. Vzhledem k tomu, že neslaví návrat ani tak oblíbená historická vozidla, se nám zdá, že všechno netradiční, čím předchozí ročníky překvapovaly, zmizelo a obsah byl sedřen na naprosté minimum.

d5dda2eb-109745.jpg

Pojďme se teď podívat na oblasti, které byly samotnými tvůrci avizovány jako ty, kterým byla věnována největší pozornost a jež prošly největšími změnami. Jednalo se jednak o technickou stránku hry, především tedy tu grafickou, protože hra běží na zbrusu nové verzi ECO Engine 4.0, jednak o lepší umělou inteligenci a celkový posun k realističnosti. Jak se to Codemasters podařilo?

Kudy že to mám jet?

Předně - AI je stále prkenná a hlavně agresivní. Reaguje sice lépe než v předchozích ročnících, ale stále si neví rady s kolizemi a nestandardními situacemi obecně. Několikrát se nám stalo, že závodník vedle do nás vrážel, přestože jsme jej očividně čistě předjeli. Zvolená obtížnost se sice v samotném ježdění protivníků projeví, spíše však ve výsledných časech než samotném chování. Jistý posun k lepšímu tam ale znát je.  

3232da3e-109742.jpg3809400a-109743.jpga242c4cf-109744.jpg

Grafika se povedla, byť výrazné změny jsme rovněž nepozorovali. Formule samotné vypadají perfektně a lépe než kdykoliv předtím, okolní prostředí je detailní a pěkné, ale ve srovnání s konkurencí (na mysli máme například Project Cars či Forzu, o Driveclubu ani nemluvě) je hra stále o krok, v případě druhého jmenovaného až o tři, pozadu. A to je vzhledem k minimu kulis kolem trati a úzkému zaměření hry docela škoda. Tvůrci si mohli pohrát s detaily, zvláště když konečně měli k dispozici výkon nových konzolí.

Ocenit naopak musíme dynamickou proměnu počasí a také spravedlivějšího rozhodčího, jež tentokráte netrestá zcela bezmyšlenkovitě jakékoliv, byť jen minimální, vybočení, ale dokáže i přimhouřit oko a správně vyhodnocovat srážky. Nastavování a podrobný tuning vozidla přes tablet před závodem ocení především znalci žánru. Palec dolů Codemasters dostávají za problémy se zobrazováním. Testovali jsme Xbox One verzi hry, při jejímž hraní se obraz prakticky neustále rozpadal, trpěl tzv. tearingem.  

4d8c08a1-109224.jpg

Stále skvělá hratelnost

Závodním hrám od Codemasters většinou nelze upřít skvělou hratelnost. A to platí i o novém ročníku F1 2015. Patříte-li mezi fanoušky kategorie, užijete si ve hře spoustu zábavy: ať už to bude pomalý vzestup kariérou až na její samotný vrchol, solidní prezentace v podobě všudypřítomné licence a animovaných filmečků, které konečně nepůsobí tak přihlouple staticky a strojeně, Pro kariérní režim, či – a to především – vyladěný jízdní model a skvělý pocit z jízdy a rychlosti.  

0cc41ec2-109222.jpg1a7d77fc-109226.jpgc3fdc037-109225.jpg

Ačkoliv jsme formuli nikdy neřídili, troufáme si říct, že fyzika je ideálním kompromisem mezi realitou a hrou. Vypnete-li veškeré pomocníky, budete mít opravdu co dělat, abyste stroj na vozovce udrželi beze smyku. Pokud máte raději arkádové ježdění, stačí vše zapnout a ze hry máte rázem pěknou oddechovku. I díky tomu, že si ovládání a chování vozidla můžete přizpůsobit, je F1 2015 přístupné pro kohokoliv. A to bez rozdílů co se týče schopností kočírovat virtuální vozítka. Až vás přestane bavit offline hraní, můžete naskočit do online světa a účastnit se závodů až pro 16 hráčů.

         

PC
Dostupné pro: PC, PS4, Xbox One
Žánr: Závodní | Závodní simulátor
Výrobce: Codemasters
Začátek prodeje: 10. července 2015
  • Dobrá hratelnost
  • Fyzikální model
  • Stále zábavné
  • Chybějící režimy
  • Technické nedostatky
  • Možnosti přizpůsobení
    

F1 2015 je po obsahové stránce ořezané, po té hratelnostní se však stále jedná o solidní hru. Zalíbení v ní ale budou hledat především fandové kategorie. Příště prosím opravdový next-gen, Codies.

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Parta nadšenců tvoří v Minecraftu celou Vídeň, podívejte se

Parta nadšenců tvoří v Minecraftu celo…

V Minecraftu můžete vytvořit téměř cokoliv, od fantasy dungeonů až po vesničku své babičky. Co ale takhle kompletně celou Vídeň?

14.  2.  2017 | | 11 N/A
Project CARS 2 ve 4K nerozeznáte od reality (galerie)

Project CARS 2 ve 4K nerozeznáte od re…

Závodní pecka Project CARS se oficiálně představuje ve svém druhém pokračování a kromě traileru se prezentuje i labužnickými 4K screenshoty. No nevypadá to famózně?

8.  2.  2017 | | 13 N/A
10 skvělých českých her, které vyšly v roce 2016

10 skvělých českých her, které vyšly v…

Češi mají na hry talent a ten prokázali i v minulém roce. Vybrali jsme deset her českých tvůrců vydaných v roce 2016, které považujeme za nejlepší!

14.  2.  2017 | | 7 N/A
Jak Gran Turismo Sport posouvá laťku věrohodnosti (galerie)

Jak Gran Turismo Sport posouvá laťku v…

Mnozí vidí Gran Turismo Sport jen jako další nástavbu slavné série. Je v tom ale mnohem více, především z hlediska vizuálu.

13.  2.  2017 | | 22 N/A
Odhaleno temné fantasy RPG GreedFall s příchutí Zaklínače a Bloodborne

Odhaleno temné fantasy RPG GreedFall s…

Pokud vám nestačil Zaklínač, Focus Home Interactive ve spolupráci se Spiders Games chystají zbrusu nové RPG.

11.  2.  2017 | | 6 N/A
Herní filosofie: Jak grafika ovlivňuje přístup hráče?

Herní filosofie: Jak grafika ovlivňuje…

Než o hře víme cokoliv dalšího, uděláme si obrázek podle toho, co vidíme. Jak tenhle předpoklad ovlivní náš přístup a jak toho můžou vývojáři využít?

7.  2.  2017 | | 5 N/A
Otevřenou betu For Honor si můžete stáhnout již nyní

Otevřenou betu For Honor si můžete stá…

Otevřená beta For Honor startuje tento čtvrtek, můžete si ji však stáhnout již nyní, abyste se na ni připravili.

8.  2.  2017 | | 4 N/A
10 unikátních her, které perfektně zkřížily žánry

10 unikátních her, které perfektně zkř…

Existuje opravdu velké množství herních žánrů. V každém z nich najdeme spoustu dobrých kousků, ale jen málokterému se podaří jich několik spojit dohromady. Pojďme se tedy podívat na 10 her, kterým se povedlo perfektně skloubit žánry.

5.  2.  2017 | | 2 N/A