F1 2015: ořezaná f-jednička (recenze)

vytisknout velikost písma
Závodní týmy. Nebezpečná rychlost. Napětí a drama. To jsou závody formule F1 ve skutečnosti. Jaké jsou ty herní?

Každoroční vydávání nových ročníků už dávno není výsadou jen sportovních her. Rok co rok nás od počátku druhé dekády 21. století zásobují také vývojáři ze stáje Codemasters a to novými díly závodní série F1. Jaké změny ten s číslovkou 2015, který vůbec poprvé zamířil i na současné nové konzole, přináší? I to se dozvíte v následující recenzi.

F1 2015 je simulací závodů formulí. Součástí je kompletní licence, která se týká nejen vozů, ale i závodních okruhů, týmů a samotných závodníků. Codemasters ji využívají naplno, a vytváří tak v podstatě dojem televizního přenosu. Jezdit se bude na všech závodních okruzích aktuální sezóny. Vedle ní ale F1 2015 disponuje i sezónou předcházející, takže se můžete prohánět i na okruzích a s jezdci roku 2014.

4c9548dc-109747.jpg68b71866-109748.jpga95ed583-109746.jpg

Chybějící herní režimy

Co se týče herních režimů, 2015 byla oproti předchůdcům osekána. Vedle klasické kariéry a její profesionální verze, jež je určena pro opravdové milovníky simulace (vypnutí všichni asistenti, obtížnost AI na maximu, plná délka závodů včetně tréninku a kvalifikace, žádný HUD, aktivní parcfermé, zákaz flashbacků, atd.), tu naleznete už jen rychlý závod, časovku a multiplayer.

 

Kompletně chybí oblíbené pamětihodné momenty a stále možnost přizpůsobení klasické kariéry, natož vytvoření vlastní podle svých představ

 

Tím ale výčet módů prakticky končí. Kompletně chybí oblíbené pamětihodné momenty a stále možnost přizpůsobení klasické kariéry, natož vytvoření vlastní podle svých představ. Stále tak budete chtě nechtě muset jezdit závody o minimálně 15 kolech. A to je docela problém, protože nechcete-li hrát dlouhé závody, nezbývá vám, než jezdit rychlé závody. Vzhledem k tomu, že neslaví návrat ani tak oblíbená historická vozidla, se nám zdá, že všechno netradiční, čím předchozí ročníky překvapovaly, zmizelo a obsah byl sedřen na naprosté minimum.

d5dda2eb-109745.jpg

Pojďme se teď podívat na oblasti, které byly samotnými tvůrci avizovány jako ty, kterým byla věnována největší pozornost a jež prošly největšími změnami. Jednalo se jednak o technickou stránku hry, především tedy tu grafickou, protože hra běží na zbrusu nové verzi ECO Engine 4.0, jednak o lepší umělou inteligenci a celkový posun k realističnosti. Jak se to Codemasters podařilo?

Kudy že to mám jet?

Předně - AI je stále prkenná a hlavně agresivní. Reaguje sice lépe než v předchozích ročnících, ale stále si neví rady s kolizemi a nestandardními situacemi obecně. Několikrát se nám stalo, že závodník vedle do nás vrážel, přestože jsme jej očividně čistě předjeli. Zvolená obtížnost se sice v samotném ježdění protivníků projeví, spíše však ve výsledných časech než samotném chování. Jistý posun k lepšímu tam ale znát je.  

3232da3e-109742.jpg3809400a-109743.jpga242c4cf-109744.jpg

Grafika se povedla, byť výrazné změny jsme rovněž nepozorovali. Formule samotné vypadají perfektně a lépe než kdykoliv předtím, okolní prostředí je detailní a pěkné, ale ve srovnání s konkurencí (na mysli máme například Project Cars či Forzu, o Driveclubu ani nemluvě) je hra stále o krok, v případě druhého jmenovaného až o tři, pozadu. A to je vzhledem k minimu kulis kolem trati a úzkému zaměření hry docela škoda. Tvůrci si mohli pohrát s detaily, zvláště když konečně měli k dispozici výkon nových konzolí.

Ocenit naopak musíme dynamickou proměnu počasí a také spravedlivějšího rozhodčího, jež tentokráte netrestá zcela bezmyšlenkovitě jakékoliv, byť jen minimální, vybočení, ale dokáže i přimhouřit oko a správně vyhodnocovat srážky. Nastavování a podrobný tuning vozidla přes tablet před závodem ocení především znalci žánru. Palec dolů Codemasters dostávají za problémy se zobrazováním. Testovali jsme Xbox One verzi hry, při jejímž hraní se obraz prakticky neustále rozpadal, trpěl tzv. tearingem.  

4d8c08a1-109224.jpg

Stále skvělá hratelnost

Závodním hrám od Codemasters většinou nelze upřít skvělou hratelnost. A to platí i o novém ročníku F1 2015. Patříte-li mezi fanoušky kategorie, užijete si ve hře spoustu zábavy: ať už to bude pomalý vzestup kariérou až na její samotný vrchol, solidní prezentace v podobě všudypřítomné licence a animovaných filmečků, které konečně nepůsobí tak přihlouple staticky a strojeně, Pro kariérní režim, či – a to především – vyladěný jízdní model a skvělý pocit z jízdy a rychlosti.  

0cc41ec2-109222.jpg1a7d77fc-109226.jpgc3fdc037-109225.jpg

Ačkoliv jsme formuli nikdy neřídili, troufáme si říct, že fyzika je ideálním kompromisem mezi realitou a hrou. Vypnete-li veškeré pomocníky, budete mít opravdu co dělat, abyste stroj na vozovce udrželi beze smyku. Pokud máte raději arkádové ježdění, stačí vše zapnout a ze hry máte rázem pěknou oddechovku. I díky tomu, že si ovládání a chování vozidla můžete přizpůsobit, je F1 2015 přístupné pro kohokoliv. A to bez rozdílů co se týče schopností kočírovat virtuální vozítka. Až vás přestane bavit offline hraní, můžete naskočit do online světa a účastnit se závodů až pro 16 hráčů.

         

PC
Dostupné pro: PC, PS4, Xbox One
Žánr: Závodní | Závodní simulátor
Výrobce: Codemasters
Začátek prodeje: 10. července 2015
  • Dobrá hratelnost
  • Fyzikální model
  • Stále zábavné
  • Chybějící režimy
  • Technické nedostatky
  • Možnosti přizpůsobení
    

F1 2015 je po obsahové stránce ořezané, po té hratelnostní se však stále jedná o solidní hru. Zalíbení v ní ale budou hledat především fandové kategorie. Příště prosím opravdový next-gen, Codies.

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Grand Theft Auto V opět blíže realitě: nová modifikace vyráží dech

Grand Theft Auto V opět blíže realitě:…

Grand Theft Auto V je doslova pískovištěm pro hrátky všeho druhu. A tím myslíme i piplání grafické stránky.

10.  3.  2017 | | 20 N/A
10 skvělých her, které si na PC nezahrajete

10 skvělých her, které si na PC nezahr…

Na počítače vychází spousta skvělých her. Jsou tady ale takové, které si jinde, než na konkrétní konzoli nezahrajete. Dneska se podíváme na 10 exkluzivit, pro které se vyplatí kupovat konzole.

13.  3.  2017 | | 61 N/A
Hry jsou uměním: když grafika zraje (galerie)

Hry jsou uměním: když grafika zraje (g…

Občas vyjde populární hra a časem se člověk nemůže uvěřit, co vše je z ní možné graficky vytáhnout. Pojďme si podat zub času.

14.  3.  2017 | | 5 N/A
FlatOut 4: Total Insanity – návrat legendy? (recenze)

FlatOut 4: Total Insanity – návrat leg…

Závodní série FlatOut se dvanáct let své existence jistě stala kultovní záležitostí, a to i navzdory hodně nepovedenému třetímu dílu. Přest,o nebo právě proto jsme na plnohodnotného následovníka museli čekat dlouhých šest let. Vyplatila se taková dlouhá odmlka?

17.  3.  2017 | | 10 N/A
10 důvodů, proč se ponořit do hry Total War

10 důvodů, proč se ponořit do hry Tota…

Strategie nepatří dnes k nejpopulárnějším žánrům, nicméně nikde jinde neokusíte tak sladký pocit moci se všemi výhodami a nevýhodami. V Total War se dostanete do role vůdce zodpovědného za celý národ a závisí jen na vás, zda vaše země bude prosperovat.

15.  3.  2017 | | 8 N/A
Hrajeme Mass Effect Andromeda: vzhůru do cizích světů (galerie)

Hrajeme Mass Effect Andromeda: vzhůru …

Mass Effect: Andromeda vychází až 23. března, ale díky EA Access jsme si od 16. března mohli k plné hře přičichnout. Podívejte se na naše pohlednice z cest.

19.  3.  2017 | | 6 N/A
Ghost Recon: Wildlands - z bláta do louže (recenze)

Ghost Recon: Wildlands - z bláta do lo…

Ghost Recon: Wildlands až příliš nápadně připomíná příběh Watch Dogs či The Divison. Prezentace na E3 skvělá, s blížícím se datem vydání však vyplouvají na povrch nedostatky. Jaký je konečný verdikt?

8.  3.  2017 | | 38 N/A
Simulátor skládání počítače - naučte se stavět stolní počítač

Simulátor skládání počítače - naučte s…

V době, kdy simulátor zemědělské techniky patří k nejúspěšnějším hrám, bylo jen otázkou doby, kdy někdo udělá simulátor, který skutečně využijete - simulátor skládání počítače.

16.  3.  2017 | | 4 N/A